A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A hagyománynak legalább két, jól elhatárolható értelme van. Az egyik az oralitáson alapuló kultúrák implicit szabályokat használó s ugyanakkor kizárólagos hagyományozása. Kizárólagos abban az...
Tovább
Előszó
A hagyománynak legalább két, jól elhatárolható értelme van. Az egyik az oralitáson alapuló kultúrák implicit szabályokat használó s ugyanakkor kizárólagos hagyományozása. Kizárólagos abban az értelemben, hogy a tényleges tekintélyviszonyok között átadott hagyományon kívül „semmi nincsen". Nincsen olyan külső tekintély vagy objektivált tudáshordozó - az írás szava melyre hivatkozni lehetne. Nincsenek rögzített szövegek, melyek kontextustól függetlenítenék az értelmezést és irányítanák az érvelést. Szeretnénk remélni, hogy visszafordíthatatlanul meghaladtuk ezt a szintet, bár mind a politikai történet, mind életünk személyes kontextusai emlékeztetnek arra, hogy a tekintélyen alapuló szolidaritás, a közvetlenségen alapuló tudásátadás, s maga az oralitás is állandóan velünk van. Nem olyan módja ez a tudás és az emberek közti kapcsolatok szerveződésének, melyet egy lineáris haladáselvnek megfelelően levetkeznénk. Velünk van, s a tudományos fejlődésnek is fontos mozgatója. A készségek és a gondolkodásmódok átadásának kontextusa személyes és szóbeliségen alapuló a „magas kultúrában" is, éppen ez adja meg az irányzatok és tudományos iskolák nehezen tetten érhető személyes elkötelezettségeinek és preferenciáinak ízét.
Tágabb értelemben hagyomány minden explicit és rejtett szabályrendszer, mely egy sajátos „tudni hogyanként" irányítja, hogyan kell eljárnunk bizonyos helyzetekben, legyen az az uralkodónak írt kegyelmi kérvény, vagy a sejtfestés helyes módja. S ugyanakkor ebben a modernebb hagyományban, mely feltételezi a számonkérhetőséget és a rögzítést, mintegy rajtunk kívül helyezi a mércéket, mindig törekszünk arra, hogy hagyományainkat explicitté tegyük. Az írott szabályok explicitté válhatnak, s mint ilyenek irányulhatnak propozíciókra, egy „tudni mit" jellegű határozottan leírt rendszerre.
Vissza
Tartalom
Előszó az elfelejtett hagyományról 7
IRÁNYZATOK ÉS KOROK
Interdiszciplináris kapcsolatok a pszichológia történetében 13
A cselekvés az észlelési és emlékezeti folyamatok modellálásában Történeti megjegyzések 29
A különbségek kultusza avagy a szelekció - Értékelő szempontok a klasszikus személyiséglélektanban 39
„Természettudomány-e a pszichológia?" - Kommentárok Garai László tanulmányához 52
MAGYAR MÚLT
Hagyomány és újítás a magyar pszichológiában - A hagyomány felejtés mint pszichológiai hagyomány 59
A magyar elméleti nyelvpszichológia kezdetei 65
Magyar hozzájárulások a modern pszichológiához A pszichológiai történetírás hagyományai 71
A pszichológia szimbolikája így slampos totalitárius rendszerben A magyar pszichológia a hatvanas években 91
NAGY EGYÉNISÉGEK ÉS MŰVEIK
Kari Bühler nyelvelmélete és a mai pszicholingvisztika 111
Egy különös könyv sorsa - F. C. Bartlett: Az emlékezés 128
A szaván fogott szó (John Austin: Tetten ért szavak) 142
Wundt időszerűsége 153
Kari Popper és a pszichológia 184
Maurice Halbwachs kollektív memóriájára emlékezve 205
Ernst Mach és Daniel Dennett: A megismerés két evolúciós modellje 214
Freud, az irracionalizmus és a pesszimizmus 228
Élmények, barátok, örömök - Interjú a 85 éves Kardos Lajossal 231
A KOGNITIVIZMUS VONZÁSÁBAN
Empirikus tudományok, filozófia és a „rendező tudomány ok": hullámzó divatok és valóságos igények 241
A megismeréstudomány: szükséglet vagy még újabb divat? 250
A szimbólumfeldolgozó gondolkodásmód és a szimbólumfogalom változatai/változásai 264
Az asszociáció reneszánsza a kognitív pszichológiában - Az asszociacionizmus ciklikus sorsa a pszichológiában 289
Szociális modellek és a megismeréskutatás - Spekulatív áttekintés 299
A „tiszta megismerés" és az érdek viszonya: Milyen viszony van a megismerés funkcionalista pszichológiája
és a tudomány önállóságának problémája között? 315
Az intencionalitás mint a kognitivizmus alapkategóriája 333
A mai iskola és a kognitív pszichológia 356
A POSZTMODERN KÍSÉRTÉS
A narratívumok mint a pszichológiai koherenciateremtés eszközei 365
Pszichológiai történetkutatás és (poszt)modern irodalom 385
Az univerzalizmus kérdései egy többcentrumú világban 390
Ezredvégi beszélgetés Pléh Csaba pszichológussal 398
A korábban megjelent tanulmányok lelőhelyei 411
Irodalom 413
Névmutató 447
Tárgymutató 457
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
1
2
3
Regisztráció
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.