| Bevezető | 5 |
| Első rész | 9 |
| Az eredményesebb matematikaoktatásért | 9 |
| Törekvések matematikatanításunk buktató jellegének kiküszöbölésére | 11 |
| Jelentősebb kezdeményezések | 11 |
| Tanulságok | 14 |
| Az új tantervek felé | 17 |
| A felderítő munka módszerei | 17 |
| A felderítő munka eredményei | 19 |
| Matematikatanításunk alapvető hiányosságairól | 19 |
| Az oktató-nevelő munka tárgyi feltételeiről | 21 |
| Az oktató-nevelő munka tantervi alapjairól | 23 |
| Az iskolai gyakorlatról | 25 |
| A tankönyvekről | 30 |
| Az új koncepció kialakítása | 31 |
| Munkaformák, munkamódszerek | 31 |
| A hipotézis alapvető kérdései | 35 |
| A tantervkészítés alapelvei | 37 |
| A tanterv szerkezete | 38 |
| A tankönyvekről | 38 |
| A kézikönyvekről | 39 |
| Az új koncepció ellenőrzése | 40 |
| Sajtóvita | 40 |
| Ankétok | 42 |
| Írásbeli bírálatok | 45 |
| A tantervezet gyakorlati próbája, a kísérleti tanítás | 47 |
| A hipotézis ellenőrzésének eredményei | 74 |
| Az ankétok, a sajtóvita, írásbeli bírálatok eredményei | 74 |
| A kísérlet tapasztalatai | 76 |
| A tapasztalatok, tanulságok felhasználása | 114 |
| A tanterv és utasítások átdolgozása | 114 |
| A kísérleti tankönyvek átdolgozása | 117 |
| Tanítói kézikönyvek készítése | 119 |
| Az új tanterv bevezetése | 121 |
| A bevezetés előkészítése | 121 |
| Átmeneti tanév | 121 |
| Tantervismertető tanfolyamok | 122 |
| A pedagógiai sajtó szerepe | 123 |
| Az első évek tapasztalatai | 124 |
| A tantervi ankétok és iskolalátogatások tapasztalatai | 125 |
| Második rész | 141 |
| Hagyományok és új módszerek a számtantanításban | 141 |
| Számfogalom, számkörbővítés | 147 |
| Történeti előzmények | 147 |
| Tantervek, vezérkönyvek és az iskolai gyakorlat az 1956 előtti időkben | 147 |
| Az 1956-oes tanterv és iskolai gyakorlata | 158 |
| Az iskolareform 1963-as tantervéről | 165 |
| Előkészítő feladatok | 166 |
| A tízes számkör | 169 |
| A második tízes számkör | 173 |
| A százas számkör | 176 |
| Az ezres számkör | 180 |
| A tízezres, százezres, milliós számkör | 181 |
| Készségfejlesztő gyakorlatok | 182 |
| A fogalomalkotást előkészítő gyakorlatok | 183 |
| A számfogalom alkalmazása, megerősítése | 186 |
| Két- és többjegyű számok képzése | 186 |
| A számok bontása | 189 |
| A római számírás | 197 |
| Római számírás a tízes számkörben | 197 |
| Római számírás a húszas számkörben | 198 |
| A számtani alapműveletek tanítása | 199 |
| Történeti előzmények | 199 |
| Az 1956-oes tanterv előtti iskolai gyakorlatokról | 199 |
| Az 1956-oes tanterv alapján kialakult iskolai gyakorlat | 204 |
| Az összeadás és kivonás tanítása | 211 |
| Történeti előzmények | 211 |
| Az 1956 előtti tantervek és iskolai gyakorlat | 211 |
| Az 1956-os tanterv és iskolai gyakorlata | 214 |
| Az iskolareform 1963-as tantervéről | 220 |
| Szóbeli összeadás, kivonás | 220 |
| Íráseli összeadás, kivonás | 231 |
| Készségfejlesztő gyakorlatok | 236 |
| Összeadás, kivonás, pótlás, bontás egyjegyű számokkal | 236 |
| Soralkotások | 239 |
| Kétjegyű és a megfelelő többjegyű számok szóbeli összeadása, kivonása, pótlása, bontása | 242 |
| Írásbeli összeadás, kivonás | 247 |
| Szorzás, osztás tanítása | 248 |
| Történeti előzmények | 248 |
| Az 1956 előtti tantervek és iskolai gyakorlatok | 248 |
| Az 1956-oes tanterv és iskolai gyakorlata | 257 |
| Az iskolareform 1963-as tantervéről | 272 |
| Szóbeli számolás | 273 |
| Az írásbeli szorzás tanítása | 279 |
| Az írásbeli osztás tanítása | 293 |
| Készségfejlesztő gyakorlatok | 306 |
| Mérés | 319 |
| Történeti előzmények | 319 |
| Az 1956 előtti tantervekről és iskolai gyakorlatról | 319 |
| Az 1956-os tanterv és iskolai gyakorlata | 321 |
| Az iskolareform 1963-as tanterve | 333 |
| Mértékismeret | 335 |
| Mértani alapfogalmak | 344 |
| Készségfejlesztő gyakorlatok | 350 |
| Mértékismeret | 351 |
| Kerület-, területszámítás, becslés, ellenőrzés | 352 |
| Szöveges feladatok | 353 |
| Történeti előzmények | 253 |
| Az 1956 előtti tantervekről és iskolai gyakorlatról | 353 |
| Az 1956-os tanterv és iskolai gyakorlata | 357 |
| Az iskolareform 1963-as tanterve | 369 |
| A feladatmegoldás feltételeiről | 371 |
| Az egyszerű szöveges feladatok típusairól | 376 |
| Összetett feladatok | 387 |
| Példák a szöveges feladatokra | 388 |
| Egyszerű feladatok | 389 |
| Összetett feladatok | 391 |
| Harmadik rész | 395 |
| Hogy buktatni ne kelljen | 395 |
| Csoportmunka a tanítási órákon | 400 |
| A lemaradók felzárkóztatása | 401 |
| A "nagycsoport" önálló munkája | 402 |
| A szocialista pedagógiai és a csoportmunka e sajátos formája | 404 |
| A felhasznált irodalom | 407 |
| Név- és tárgymutató | 417 |
| |