A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Hajnal ünnepi szám (1579-1979)

Új folyam 8. szám/a 3-as számú magyar tannyelvű matematika-fizika líceum diáklapja

Előszó

Bevallom: olyan megrendülten állok az örökségbe kapott 400 év előtt, mint álltam volt - édesanyám kezét szorongatva - azon a 44 évvel ezelőtti napon, amikor iskolánkat először pillantottam meg.... Tovább

Előszó

Bevallom: olyan megrendülten állok az örökségbe kapott 400 év előtt, mint álltam volt - édesanyám kezét szorongatva - azon a 44 évvel ezelőtti napon, amikor iskolánkat először pillantottam meg. Persze akkori megrendülésemre jobban illik a félelem szavunk, bár az is igaz, hogy a történelemnek ez az őslakója, mármint a félelem, mai szónoki szorongásaimból sem hiányzik. Akkori s mai lelkületem között mégis lényegi a különbség. Akkor az iskola s a pillanat nagysága rendített meg, és tette, hogy túlbecsüljem félelmemben a reális méreteket. Ma ilyen aggodalmaim nincsenek. Nem tartok attól, hogy e tisztes négy évszázad jelentőségét valaki is túlbecsülné. Bár az úgynevezett dicső múltnak mindenkor szabott árfolyama volt a pillanat némely piacain, És ismerünk korokat, amikor a hiányzó marhacsont helyett ősök csontjait mérték ki, belőle népeknek - egymás ellen - erőlevest főzendő. Ez a szellem, barátaim, semmitől sem áll olyan távol, mint attól az ügytől, amit mi, itt, ma ünnepelünk. Az iskola első számú feladata az ismeretek közlése, és középfokú ismeretek is elegendőek ahhoz, hogy tudjuk: bár intézetünk valóban előkelő helyet foglal el e tájak oktatástörténetében, itt mi mégsem holmi világelsőség aranyérmeit akasztjuk egymás nyakába. És már maga a tárgyi tudás is gondolkodásra kötelez. És van min gondolkodni. Hisz hogy mást ne mondjak: az Amerikai Egyesült Államok egyetlen, bár a miénkhez mérhető múltú iskolával sem rendelkezik, az a tény azonban, hogy az ország, a technikai civilizáció és a tudományos haladás élvonalában van, a gazdaság valóban döntő tényezői mellett, iskoláinak magas oktatási színvonalát is jelzi. Éppen ezért e mai szép és megható ünnepen elsősorban magunk felé kell fordulnunk, és mélyen egymás szemébe nézve meg kell kérdeznünk: életünk, tevékenységünk, hitünk, törekvéseink méltóak-e ahhoz a szellemiséghez és kultúrához és lelkülethez, amelyet négy és még ennél is többszáz éves tanügyi múlt feltételez. Ragaszkodunk-e idegenből is megtérő, tudást, nyomdát, gépet vagy gondolatot hazahozó őseink hitével e földhöz, e föld kínálta nagy, általános emberi feladatokhoz, vagy a jólét csábítása, mit ők népszeretettel kiálltak, bennünket - akár az ősi fáról lehulló őszi leveleket a szél - múltunktól,, jövőnktől elragad. Lám barátaim, ezért tartom féken a 400 év feletti indokolt büszkeségemet. Mert a mindennapi gyakorlatból tudom és érzem: a múlt - legyen eseményben, reális dicsőségben szegény vagy gazdag - nem. felmentő tényező, hanem ellenkezőleg, olyan örökség, ami kötelez,. A múlt önmagában nem érdem, és csak a jelen mércéjeként lehet napi árfolyama. Az örvend igazán a múltjának, aki annak tényeit-tanulságait a humánum kiapadhatatlan tárházává tudja avatni. Ez kell hogy legyen az oktatás, és minden, a maihoz hasonló kultúrhistóriai megnyilvánulás első és legfontosabb törekvése. Magam iskolánk azon nemzedékéhez tartozom, amely igen sokoldalu megvilágításban tanulta a népek történelmét. Először a királyi Komama sajátos, polgári-nacionahsta szempontjai szerint, aztán a. Horthy-fasizmus szája íze szerint fűszerezve, és végül, a háború utáni tájékozatlansága jegyében. Vissza

Tartalom

HUSZÁR SÁNDOR: Bevallom 5
LÁZÁRNÉ KÁNTOR IRÉN: Igazgatói ünnepi megnyitó beszéd 8
VINCZE ENIKŐ: Négyszáz év távlatából 11
DR. PÁLFALVI ATTILA: A líceumok végzettjeinek a termelő, tervező és kutató munkára való felkészítése a kolozsvári Politechnikai Intézetben 16
GÁAL GYÖRGY: Négyszáz év 19
SÍPOS ISTVÁN: A biztos jövő tudata 36
VINCZE ENIKŐ - MÁTHÉ ZOLTÁN - GUTTMANN SZABOLCS: Beszélgetés Gáli Ernővel 39
GYULAI KATALIN: A kudzsiri ásatásról 43
HIDÁN CSABA: Az íj története 46
NÉDA ZOLTÁN: Régészeti leletek kormeghatározása 50
FURDEK LÁSZLÓ: Ha nincs griffmadár a sárkány is jó 52
PÁLFALVI GÁBOR: A Naprendszer kialakulására vonatkozó elméletek 55
NAGY LÁSZLÓ: A gravitációról 57
KOTO VERONKA: A matematika és kibernetika szerepe a korszerű politikai
gazdaságtanban 63
KOVÁCS TIBOR: Etológia, avagy az állati magatartás vizsgálat 65
BOTÁR JÚLIA: Az ipari formatervezésről 72
KONYI OLGA: Igazán megéri 75
HEGEDŰS MELINDA: Ima a tavaszok hajnalán 77
Most 77
HALMOS KATALIN: Iskolánk- kreativitás és zenepedagógia 78
MÉDERNÉ SZÁSZ TÜNDE: Ünnep utáni hétköznapok 83
MOLNÁR JENŐ: A korszerű labdarúgás feltételei 87
VERESS JUTKA: Emlékek a jövő elébe 94
ÖRDÖG JUDIT - JAKÓ KLÁRA: Adatok iskolánk múltjából 96
BAKÓ JUDIT: A nagyenyedi iskola után Kolozsvár neves iskolájában 101
DÓCZY ATTILA: Tanulni sosem késő 103
LÁZÁR KATALIN: A közösségi szellemről 104
SZABÓ ZSUZSA: Minden kezdet nehéz 106
SZENTGYÖRGYI ANNA: Előtted a pálya 109
BODÓ MÁRTA: „Fő, hogy dolgozzanak ..." 111
PAPP ANDRÁS: Emberi sors 115
BUCHWALD ERZSÉBET: Adyval magyarórán 116
LOKODI ANDRÁS: A rádió is mondta: az évszakhoz képest meleg az idő 118
KÁNTOR LÁSZLÓ: József Attila, a diákköltő 119
HORVÁTH KRISZTINA: Unalom 122
GÁBOR CSILLA: Ady és Móricz párhuzamok 123
VINCZE ENIKŐ: Kirakósdi 125
RINDT EMŐKE: Csodák nincsenek, csak csodálkozni lehet 126
GÁBOR CSILLA - JAKÓ KLÁRA: Helyzetkép 128
BALOGH ANDRÁS: Kolozsvári freskók 133
JAKÓ KLÁRA: Kolozsvár klasszicista és romantikus műemléke 135
TÖVISSI ZSOLT: Iskolánk épülete 139
GUTTMANN SZABOLCS: Találkozások Halmos György zongoraművésszel 142
ELEKES CSONGOR: A zene hivatásáról 145
ZITZMANN ADÉL: Zeneirányzatok fejlődése az ötvenes évektől 152
FEHÉR ENIKŐ: Technika és sport, avagy a női szertorna fejlődése 154
BALÁZSI ANDRÁS: Riport Lőrinczi tanár elvtárssal 156
PIONÍROK TÜKRE
KOVÁCS ADÉL: 400 éves iskolánk 161
FEISCHMIDT MARGIT: 400 éves iskolánkról 162
TŐKÉS TÜNDE: Sólyomavatás 163
KISS LÁSZLÓ: Pioniravatás a XII.-ik Pártkongresszus tiszteletére 164
CSEH DAISY: Őszi álom 165
BODROGI ENIKŐ: Ősz 166
BOÉR BOGLÁR: Meséljünk 167
IRSAY MIKLÓS: Diákélet a gimnáziumi osztályokban 168
KASSÁY ATTILA: Sokszor nem értem a felnőtteket 168
FOGEL FANNI: „Tornyot raktam" 170
SZÉKELY ENIKŐ: Szeptemberi teadélután 170
BARKÓ GYÖRGY: Dokumentum 172
IMREH ISTVÁN: Linzigh János 175
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv