1.034.197

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hangtan

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tas-11 Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 307 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 15 cm
ISBN: 963-86705-0-9
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a könyv azok számára készült, akik hivatásuknak választották, hogy a sérült idegrendszerű és fejlődésükben elmaradt gyermekek beszédének kialakításával, a felnőtt beszédfogyatékosok... Tovább

Előszó

Ez a könyv azok számára készült, akik hivatásuknak választották, hogy a sérült idegrendszerű és fejlődésükben elmaradt gyermekek beszédének kialakításával, a felnőtt beszédfogyatékosok rehabilitációjával kívánnak foglalkozni. A könyv azokat az ismereteket tartalmazza, amelyek az emberi közlés és kifejezés, egyszóval a beszéd jellemzőinek. összetevőinek megértésére szolgálnak. Sarbó Artúr (1867-1943), aki a magyar gyógypedagógia kimagasló alakja volt, az 1906-ban megjelent munkájának előszavában a következőket írta: „Minden természeti tünemény megértéséhez szükséges, hogy lehető alapossággal ismerjük a tünemény létrehozásában szereplő anyag szerkezetét, felépítési módját. Ennek ismerete után tanulmányunk tárgyát az kell hogy képezze, hogy miként változik a minden részletében megismert anyag, hogy a megfelelő természeti tüneményt létrehozza". A beszédnek mint „természeti tüneménynek" alapos ismerete a gyógypedagógiát művelő szakemberek felkészültségének nélkülözhetetlen összetevője. A beszédre vonatkozó ismeretanyag több, egymástól távol eső tudományág eredményeiből alakult ki. A nyelvtudomány eredményein kívül figyelembe kell venni az emberi test működésével foglalkozó tudományokat, az anatómiát és fiziológiát. Sőt a természet- és társadalomtudományok mezsgyéjén megjelent „kommunikációs" tudomány és információelmélet eredményeinek felhasználásával új szintézist is kell teremteni a beszédre vonatkozó ismeretanyagok rendszerezésében. Ezt fejezi ki a tankönyv felépítése. A könyv ugyan a nemesen értelmezett teoretikai megalapozás feladatának kíván megfelelni, de minden erőltetett szempont nélkül magában foglalja annak az igényét is, hogy felhívja az olvasó figyelmét az ismeretek alkalmazásának fontosságára; a teoretikai ismeretek feldolgozásának módja, tartalma legyen iránytű a gyakorlat esetleges útvesztőiben. A beszéd mechanizmusának megértése aligha lehetséges megfelelő szemléltetés és illusztrációk nélkül. Ezért a megszabott keretek között ábrákkal igyekeztünk szemléletessé formálni a tankönyv tartalmát. Az Előszó feltétlenül hiányos volna, ha nem emelnénk ki a feldolgozás gyógypedagógiai vonatkozásait. Az alapozó jellegű ismeretek is csak akkor tölthetik be szerepüket, ha túlmutatnak önmagukon, és a gyógyító pedagógia társadalmi gyakorlatának irányába bontakoznak ki. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ .....................................................................9
i. A beszéd mint neurofiziológiai műveletsor .....................................11
1. A BESZÉDMŰKÖDÉS SZAKASZAI .............................................................14
2. A HANGKÉPZÉS IDEGI BÁZISA .........................16
3. A TÜDŐ (PULMO) ÉS A LÉGZÉS (RESPIRATIO) ........................21
4. A GÉGE (LARYNX) .........................................................................26
5. A HANGSZALAGOK (LIGAMENTA VOCALE) .................................................30
5.1. A ZÖNGE ............................................................33
6. A TOLDALÉKCSŐ .............................................................................37
6.1. AGARATÜREG ...................................................................40
6.2. AZ ORRÜREG .............................................................................41
6.3. A SZÁJÜREG .................................................................................41
6.4. A NYELV (LINGUA) .....................................................45
6.5. AZ ÁLLKAPOCS (MANDIBULÁ) ............................................................47
6.6. AZ AJAK (LABIUM) .......................................................48
ii. A beszéd mint fizikai jelenség ...................51
1. A beszédakusztika tárgya és fel adata ...............................51
2. A BESZÉDAKUSZTIKAI kutatások fejlődésének útja .............53
3. A rezgő mozgás .......................................................................56
4. Az összetett rezgések frekvenciaelemzése .......................................58
5. A hangok terjedése és csillapodása. a rezonancia ........................................64
6. A beszédhang mint rezgés .....................71
7. A hangnyomás ........................................................................74
8. Teljesítmény és hangintenzitás ..................................................................76
9. A decibel ............................................78
10. A hallás folyamata ..................................................82
11. A hallás idegi szerveződése ..........................................................85
12. A hangosság ...................................................................................87
13. A sonskála .............................................................................................90
14. A hangelfedés hatása a hallásküszöbre ........................................................93
15. A hangszín .............................................................................................97
16. A hangmagasság .................................................................99
17. A zenei hallás .............................................................................104
18. Konszonancia, disszonancia ...........................................................106
19. Az irányhallás .......................................................................110
20. A hangtisztaság ..................................................................112
21. A zajok .......................................................................113
22. A zajártalom és az ellene való védekezés ..........................................115
23. A hallás érzékenysége ......................................117
24. Közvetlen és közvetett hangok ....................................................121
25. A termek akusztikai jellemzői ......................................................................123
III. A BESZÉD MINT ÖSSZETETT AKUSZTIKAI JELZÉS ....................................127
1. A BESZÉD DINAMIKÁJA ................................................128
2. A BESZÉDDALLAM ...............................................................130
3. A BESZÉDSZÍNKÉP ..........................................................................132
4. BESZÉDHALLÁS ÉS BESZÉDÉRTHETŐSÉG .................................................133
5. A FONEMATIKUS HALLÁS ............................................135
6. A BESZÉD PERCEPCIÓJA .......................................................138
7. A BESZÉDHANGOK SZÍNKÉPELEMZÉSE ........................................................142
8. A FORMÁNSOK .......................................................................................145
9. A HANGKÉPZŐ ÜREGRENDSZER ALAKJÁNAK HATÁSA
A FORMÁNSSZERKEZETRE ........................................149
IV. A MAGYAR BESZÉDHANGOK LEÍRÁSA ................................................155
1. FONETIKA ÉS FONOLÓGIA ............................................155
2. A FONETIKA VÁZLATOS TÖRTÉNETE ...................................................I59
3. A FONETIKUS ÍRÁS ...........................................................................164
4. A BESZÉDHANGOK FELOSZTÁSA ..................................166
5. A MAGYAR BESZÉDHANGOK KÉPZÉSE ...............................................167
5.1. A magánhangzók (vokálisok) ..........................167
52. A hátul képzett magánhangzók .................170
5.2.1. Az [a:] képzése ........................................................170
5.2.2. Az H képzése ...........................................................172
5.2.3. Az [o], [o:] képzése ...........................................174
5.2.4. Az [u], [u:] képzése .........................................176
5.3. Az elöl képzett magánhangzók ...................179
5.3.1. Az [e] képzése ...........................................................179
5.3.2. Az [e:] képzése .........................................................181
53.3. Az [0], [0:] képzése ...........................................183
5.3.4. Az [y], [y:] képzése ...........................................185
535. Az [i], [i:] képzése ...............................................187
5.4. Az orrhangzós színezetű (nazalizált) magánhangzók .....................................190
55. A kettőshangzók (diftongusok) ....................191
5.6. Oppozíciók a magyar magánhangzók rendszerében ........................................192
5.7. A mássalhangzók (konszonánsok) ......................................194
5.7.1. A mássalhangzók hangszínképe ...................................................................194
5.8. A felpattanó zárhangok (explozívák) .......................................................198
5.8.1. A [p],[b] képzése .........................................................199
5.8.2. A [t], [d] képzése .................................................202
5.83. A [c], [f] képzése ...................................................206
5.8.4. A [k], [g] képzése ................................................209
5.9. Orrhangú (nazális) vagy folyamatos zárhangok (okkluzívák) .........................212
5.9.1. Az [m] képzése .......................................................213
5.9.2. Az [n] képzése ..........................................................215 j
5.93 Az [ji] képzése ...........................................................218
5.10. A középréshangok (centrális spiránsok) ......................................220
5.10.1. Az [f], [v] képzése ......................................220
5.10.2. Az [s], [z] képzése .........................................223
5.10.3. Az [fl és [3] képzése .....................................227
5.10.4. A [j] képzése ..............................................................230
5.10.5 A [h] képzése ...........................................................233
5.11. Az oldalréshang (laterális spiráns) ......................................................236
5.11.1. Az [1] képzése ..........................................................236
5.12. A pergőhang (tremuláns) ...................................239
5.12.1. Az [r] képzése .......................................................240
5.13. Zár-rés hangok (affrikáták) ................................242
5.13.1 A [ts], [Sz] képzése .........................................243
5.13.2. A [tj], [ág] képzése .......................................245
5.14. A mássalhangzók összefoglalása .............................................248
5.15. A mássalhangzók oppozíciói .......................251
5.16. A beszédhangok kapcsolódása ...................254
5.17. A szótag (szillaba) .............................................................260
5.18. Az artikulációs bázis ...................................................264
5.19. A köznyelvi kiejtés normája ...........................265
V. SZUPRASZEGMENTÁLIS HANGESZKÖZÖK (PROZÓDIAI ELEMEK,
INTONÁCIÓS ESZKÖZÖK) .........................269
1. A BESZÉD TEMPÓJA ÉS SEBESSÉGE ........................................................269
1.1. A tempóindex ..............................................................................270
1.2. A beszédhangok időtartama ...............................................272
1.3. A beszédritmus .........................................................................273
2. A BESZÉDDALLAM .....................................................274
2.1. A hanglejtés ......................................................................................275
2.2. A mondatok hanglejtésformái ...........................................................277
2.3. Az érzelmek hatása a hanglejtésre .......................................................278
3. DINAMIKAI VÁLTOZÁSOK A BESZÉDFOLYAMATBAN ...................................283
3.1. A hangsúly ..............................................283
3.2. A szakasz (szólam) ................................284
3.3. A magyar hangsúlyozás szabályai ..................................................285
4. SZÜNETEK A BESZÉDBEN (ASZEGMENTUMOK) ........................................288
5. A HANGSZÍN ...........................................................290
6. BEVEZETÉS A HANGSTATISZTIKÁBA .....................................294
A FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM JEGYZÉKE .................................................296

Subosits István

Subosits István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Subosits István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv