1.035.111

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hatalom és döntésképtelenség

Az oktatáspolitika és az oktatástervezés négy évtizede (1948-1988)

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 165 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 18 cm x 12 cm
ISBN: 963-222-197-4
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A politikáról és a tervezésről, nevezetesen az oktatáspolitikáról és az oktatástervezésről, ezek összefüggéseiről és problémáiról szól ez a könyv: A jelenségek és történések empirikus leírása -... Tovább

Előszó

A politikáról és a tervezésről, nevezetesen az oktatáspolitikáról és az oktatástervezésről, ezek összefüggéseiről és problémáiról szól ez a könyv: A jelenségek és történések empirikus leírása - akarva-akaratlanul - az elmúlt negyven év hatalmi struktúráját, változó politikai viszonyait és uralkodó ideológiai áramlatait is bemutatja, és rávilágít arra, hogyan és miért jellemezték a lezárulóban lévő korszak első évtizedét a "tervgazdálkodás" ellenére a megalapozatlan voluntarista döntések, majd a következő évtizedekben a sokoldalú és elmélyült vizsgálatok és elemzések ellenére hogyan és miért törtek meg a jobbító szándékú reformtörekvések - a rendszer belső ellentmondásaiból fakadó döntésképtelenségen - az oktatás korszerűsítésében és fejlesztésében is.
Az oktatás sokrétű és bonyolult társadalmi problémái közül tehát csupán egy körülhatárolt problémakör: a tervezés és a politikai döntés és irányítás viszonya, feltételei és következményei állnak vizsgálódásaim előterében. Ebben az összefüggésben a "tervezés" azonban mást jelent, mint amit a központi direktív tervgazdálkodás korszakában kialakult tervezés múltbeli hívei és mai ellenzői e fogalom alatt szokásszerűen értenek. ezt is figyelembe véve, munkám kettős tanulsággal szolgálhat. Az egyik az, hogy mire vezethet a tervezést csupán a tőle független politikai döntések végrehajtásának mechanikus eszközévé degradáló diktatórikus politika. A másik az, hogy milyen következményekkel jár a tervezés nélküli vagy azt elutasító, demokratizmus nélkül liberalizálódó, döntésképtelen politikai taktikázgatás. Vissza

Tartalom

Bevezető7
Gondolatok a fogalmakról és az elméleti alapokról15
Az alapfogalmakról17
Az oktatástervezés oktatásgazdaságtani elméleti alapjai24
Az oktatástervezés tervelméleti alapjai; a tervezés tartalma és fő feladatai31
Az ötvenes évek kísérletei39
A munkaerő-megközelítésen alapuló oktatástervezés41
Kísérlet a tervezési módszerek "tökéletesítésére"50
A szakmunkaerő-szükséglet tervezési módszertanának kritikája54
Az oktatáspolitika és az oktatástervezés hibái és fogyatékosságai58
A 60-as évek reformkkorszaka65
A szocioökonómiai megközelítésen alapuló oktatástervezés tervelémleti koncepciója67
A szakmunkaerő-szükséglet tervezőmunkájának szervezése76
Az oktatási reform és ellentmondásai82
A munkaerő-tervezés és az oktatási reform módosítása90
Az oktatástervezés dilemmái96
A munkaerő-prognózisok felülvizsgálata101
Átmeneti konszenzus az oktatáspolitika fő szereplői között104
Az új reformtörekvések és a tervezés kanyargós útjai a 70-es évektől napjainkig109
A szakképzés szocioökonómiai tervezésének új szakasza111
Tervezés és tervezésellenesség117
Kísérletek az iskolarendszer korszerűsítésére a 70-es években130
A 80-as évek újabb reformkísérletei141
Epilógus helyett155
Irodalom161

Timár János

Timár János műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Timár János könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Hatalom és döntésképtelenség Hatalom és döntésképtelenség Hatalom és döntésképtelenség

A borító kissé töredezett, védőfóliája felhólyagosodott.

Állapot:
1.940 Ft
970 ,-Ft 50
8 pont kapható
Kosárba
konyv