A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Művelődésszociológiai szöveggyűjtemény I.

Kézirat/Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar

Szerkesztő
Kapcsolódó személy

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 208 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J 2-469. A könyv 305 példányban jelent meg. 3 fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Jelen művelődésszociológiai szöveggyűjtemény egy - mindinkább hiányzó, de még készülőben sem levő - hasonló tárgyú jegyzetet (tankönyvet) lenne hivatva pótolni. Pótolni illetve helyettesíteni -... Tovább

Előszó

Jelen művelődésszociológiai szöveggyűjtemény egy - mindinkább hiányzó, de még készülőben sem levő - hasonló tárgyú jegyzetet (tankönyvet) lenne hivatva pótolni. Pótolni illetve helyettesíteni - amennyire ezt műfajából és terjedelméből eredő korlátai között megteheti. Elkészültének legfőbb indoka, hogy egyetemi oktatói éveim során mindinkább be kellett látnom, az adott tárgyú jegyzet illetve szöveggyűjtemény hiánya az oktatás színvonalának tényét is befolyásolja. Egyetemi hallgatók - elsősorban levelező és kiegészítő tagozatosok - sokszor a legjobb szándék mellett - és kellő igyekezettel sem - tudnak hozzájutni olyan alapvető tanulmányokhoz, vizsgálati anyagokhoz, melyek segítségével az órákon hallottakat feldolgozhatnák, újraolvashatnák, kritikailag végiggondolhatnák. Tudom, hogy ilyen gondokkal más egyetemeken és főiskolákon oktató kollégáim is küszködnek, s a népművelők képzésének kiterjesztésével ezek a gondok csak növekedni fognak. Így - remélem - e kötet az ő munkájukban is segítségül fog szolgálni.
Tény, hogy jelen szöveggyűjtemény gondolati felépítése és a benne található tanulmányok mindenekelőtt a magam ötéves oktatói tapasztalatát, pontosabban: a művelődésszociológiáról való saját elképzelésemet tükrözik. Azt is csak részben, mert terjedelmi korlátok miatt számos olyan kérdéskört kihagynom kellett (esetleg gondolati modellekkel, táblázatokkal szerepeltetni csupán), amelyeknek az óráimon teret és időt szánok. Sőt, az intézményes művelődés kérdésköreit (az iskola kivételével) - mindenekelőtt a "művelődési házak" szociológiájának kérdését szinte - egészében egy következő kötetbe utaltam. Vissza

Tartalom

Bevezető megjegyzések 3
I. A művelődésszociológia tárgya, fogalmai
Józsa Péter: A művelődésszociológiáról 5
W. Strzelewicz - H. D. Raapke - W. Schulenberg: Műveltség és társadalmi tudat 12
Műveltségképzetek profiljai 27
II. Művelődés és gazdaság; a "human capital" elmélete
Theodore W. Schultz: Beruházás az emberi tőkébe 28
Jánossy Ferenc: Munkaerő és fejlődés 44
A különböző típusú és fokú végzettséggel rendelkező alkalmazottak megoszlása a szocialista szektorban, népgazdasági ágak szerint (férfi és nő együtt, szellemiek) 68
A különböző típusú és fokú végzettséggel rendelkező alkalmazottak megoszlása a szocialista szektorban, népgazdasági ágak szerint (férfi és nő együtt, szellemiek) 69
Kiemelt egyéni foglalkozású aktív keresők foglalkozási viszony szerint (nemenként, fizikaiak) 70
III. Az iskola szociológiai kérdéseihez
Ferge Zsuzsa: A társadalmi struktúra és az iskolarendszer közötti néhány összefüggés 71
Hedwig Ortmann: Munkáscsalád és társadalmi felemelkedés 82
Az aktív keresők állományának iskolai végzettség szerinti összetétele 1960. és 1970. január 1-én 92
Az átlagos tanulmányi eredmények és a "jó tanulók" arányának alakulása a főbb rétegek gyerekeinél, évfolyamonként 93
A pályairányulás szociológiai determináltsága (modell) 94
Gyermekek pályairányulási jellemzői, foglalkozási csoportokként 95
IV. A szabad idő szociológiájához
Joffre Dumazedier: Munka és szabad idő 96
Szalai Sándor: Idő a mérlegen 109
D. Riesman: A magányos tömeg c. könyvének gondolatköre (modell) 123
A szabadidő-tevékenységek struktúrája szocialista és kapitalista társadalmakban 124
V. A művelődő cselekvés szociológiájához
R. Barker - R. Escarpit: Olvasási szokások 125
Theodor W. Adorno: A zenével kapcsolatos magatartás típusai 146
Mérei Ferenc: Az ízlésélmény elemzése 162
A könyvolvasás gyakorisága Magyarországon, nemek, iskolai végzettség és lakóhely szerint 172
A könyvolvasás indítéka Magyarországon iskolai végzettség szerint, igény és hatástípusok 173
Zenei műfajok kedvelése az iskolai végzettség szintje szerint; a környező hangzásvilág észlelése és a komoly zenéhez való viszony 174
Képzőművészeti alkotások csoportjai, választásuk indokai és a választók jellemzői 175
A fotózás tevékenységének meglétét vagy hiányát befolyásoló tényezők (modell) 176
Tíz művészfotó tetszés-nem-tetszés indokai tartalmi megoszlása 177
VI. A felnőttképzés szociológiájához
Rudolf Feig: Motiváció-struktúrák a felnőttképzésben 1768
Fogalommeghatározások 203
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv