| Bevezetés | 13 |
| Az önkormányzati menedzsment rendszere | 17 |
| Foglalkozzunk a menedzsmenttel! | 17 |
| A menedzsment az összeműködésért felelős | 17 |
| A menedzsment modellje | 19 |
| A McKinsey féle 7S modell | 19 |
| A modell mint a menedzsment stratégia alapja | 22 |
| Építsünk saját menedzsment modellt! | 24 |
| Menedzsment színvonal és a "gyökérproblémák" | 31 |
| A menedzsment színvonal mérése | 31 |
| A jó menedzsment - elméletileg | 31 |
| A jó menedzsment - a gyakorlatban | 34 |
| Hazai önkormányzati színvonal elemzések | 34 |
| Menedzsment "bizonyítvány" | 34 |
| Elemezzük saját menedzsmentünk színvonalát | 48 |
| Az önkormányzati menedzsment problémái | 50 |
| Értékek | 51 |
| Stratégia | 51 |
| Feladatrendszer | 51 |
| Struktúra | 51 |
| Emberi erőforrás | 52 |
| Működési hatékonyság | 52 |
| Információtechnológia | 52 |
| Szabályozás | 53 |
| Menedzsment fejlesztés | 53 |
| Az önkormányzati menedzsment fejlesztés országos feltételei | 53 |
| Önkormányzati értékrend | 57 |
| Mi az értékrend és miért szükséges? | 57 |
| Iránytű nélkül eltévedünk | 57 |
| Önkormányzati értékrend dimenziók | 58 |
| Változó önkormányzati értékeink | 58 |
| Távolodunk örökölt helyi közigazgatás értékeinktől (?!) | 58 |
| Keveset tudunk értékrendünkről | 59 |
| Tudatos értékrend kialakítás | 60 |
| Angol közigazgatási értékrend | 60 |
| Amerikai közigazgatási értékrend | 62 |
| Helyi közigazgatási értékrend alaptípusok | 62 |
| Hogyan kormányozzuk a települést: értékrend deklaráció | 73 |
| Stratégiai menedzsment | 74 |
| A stratégiai működés értékelése | 74 |
| Szükséges | 74 |
| Lehetséges | 74 |
| Fejlesztendő | 74 |
| A stratégiai tervezés, működés és menedzsment | 79 |
| Politika és stratégia | 84 |
| Stratégiai működés | 84 |
| Stratégiai menedzsment, hosszú távú stratégiai tervezés | 86 |
| A stratégiai viselkedés típusai | 86 |
| Stratégiák rendszere | 89 |
| A stratégiák tartalma | 89 |
| A stratégiák minősége - Siófoki és Tatabányai esetelemzések | 95 |
| A stratégiai dokumentumok értékelése | 95 |
| A stratégiai menedzsment folyamatmodellje és intézményesítése | 100 |
| Folyamatmodell | 100 |
| Intézményesítés helyi rendelettel | 100 |
| A stratégiai működés alapfeltételei | 103 |
| Funkciók és feladatok | 109 |
| Működési kategóriák | 109 |
| Ha túl sokféle a produktum? | 109 |
| A szervezhető, menedzselhető működés | 109 |
| Kulcskategória: a funkció | 115 |
| Önkormányzati feladatrendszer | 125 |
| Feladat | 125 |
| Munkafolyamat | 125 |
| Állandósuló feladatváltozás | 125 |
| A feladatrendszer intézményesítése | 130 |
| Feladat és teljesítmény | 131 |
| Önkormányzati teljesítmény | 131 |
| Teljesítményértékelés | 137 |
| Funkció- és feladatelemzés | 137 |
| Miért szükséges? | 137 |
| Hogyan végezzük? | 142 |
| Szervezeti struktúra | 149 |
| Szervezeti struktúraépítési alapok | 149 |
| A szervezet kialakítás lényege | 149 |
| Szervezeti alapformák | 149 |
| Mikor nyúljunk a szervezethez? | 157 |
| A struktúraépítés logikája | 157 |
| Szervezeti filozófiák | 160 |
| Szervezeti értékrend | 160 |
| A szervezeti filozófia tartalma | 161 |
| A szervezeti értékrend, struktúra, kultúra közössége | 161 |
| Szervezeti struktúra modellek | 163 |
| A modell: áldás vagy átok? | 163 |
| A Mintzberg féle modellek | 165 |
| Modellválasztás | 172 |
| Szervezeti kultúra | 175 |
| A szervezeti kultúra alapfogalmai | 175 |
| A szervezetek személyisége | 175 |
| A szervezeti kultúra rendszerűsége | 176 |
| Hagyma, talajrétegek, évgyűrűk | 176 |
| Szervezeti kultúra típusok | 178 |
| A szervezeti kultúra hatása a szervezetre és működésre | 180 |
| Kultúra és teljesítmény | 180 |
| Kultúra és polgárközeliség | 180 |
| A kultúra magja: az értékek | 187 |
| Kultúra és struktúra | 187 |
| Szervezeti kultúraelemzés és befolyásolás | 190 |
| A program menete | 190 |
| Bemelegítő gyakorlat | 193 |
| A szervezeti kultúra első megragadása | 198 |
| A szervezeti kultúra értelmezése | 199 |
| A kultúra elemei közelebbről | 201 |
| A szervezeti kultúra értékelése | 204 |
| A szervezeti kultúra hatásai | 213 |
| Kultúrák nemzetközi összehasonlítása | 221 |
| Emberi erőforrások | 229 |
| A személyügyi menedzsment jogi háttere | 229 |
| Rövid történeti háttér a közelmúltban | 229 |
| A jelenlegi jogi helyzet, szabályozási elvek | 231 |
| A szabályozás folyamata, rendszere | 233 |
| A személyügy gyakorlata - az Ercsi példa | 235 |
| Személykiválasztás | 235 |
| Előmenetel | 242 |
| Képzés és továbbképzés | 243 |
| Minősítés | 244 |
| Bérezés | 245 |
| A köztisztviselők tekintélye | 247 |
| A személyügyi menedzsment fejlesztési irányai | 249 |
| Stratégiai gazdálkodás az emberi erőforrással | 249 |
| Operatív gazdálkodás az emberi erőforrásokkal | 253 |
| A helyes kiválasztás | 253 |
| Elvárás nélkül nincs teljesítmény | 254 |
| Személyes felelősség az eredményekért - teljesítmény-orientált munkaköri leírások rendszere | 261 |
| Motiválni - azaz késztetni a munkatársakat a megfelelésre | 272 |
| Kiszolgálni, segíteni, fejleszteni az embereket | 275 |
| Értékelés és minősítés | 280 |
| Kulturált elbocsátás, leépítés | 288 |
| Működési folyamatok és a minőség | 291 |
| Az igazgatástechnológia alapjai | 291 |
| Folyamatközpontú közigazgatás-szervezés | 291 |
| A folyamatközpontúság lényege | 291 |
| Rutin és egyedi folyamatok | 295 |
| Projektmenedzsment | 297 |
| Projektek az önkormányzati gyakorlatban | 297 |
| Munkafolyamat-elemzés és -modellezés | 298 |
| A Fluck-féle ügymenetvizsgálat | 298 |
| Folyamatábrázolás | 300 |
| Folyamatelemzés és -értékelés | 303 |
| Elemzési gyakorlatok, a tapasztalatok összegzése, vetítés | 315 |
| A közigazgatás minősége, minőségelemzés és -fejlesztés | 321 |
| A minőségről általában (termékek és szolgáltatások) | 321 |
| Az áruk és szolgáltatások minősége | 323 |
| A szolgáltatások minősége | 323 |
| A szolgáltatás minőségének javítása | 325 |
| Minőség a közigazgatásban | 325 |
| Szolgáltatás- és produktumjegyzék | 331 |
| Minőség a működésben | 331 |
| Minőség és munkafolyamatok | 333 |
| Információtechnológia | 335 |
| Alapfogalmak, az információtechnológia jelentősége | 335 |
| Az információ fontossága | 335 |
| Információfelfogások | 335 |
| A technológiai rendszerek konvergenciája | 336 |
| Információrendszer | 336 |
| Információtechnológiák | 339 |
| Egy új alkalmazási gyakorlat terjedése | 339 |
| Technológiai szintek | 341 |
| Szoftverminőség | 341 |
| Információtechnológia fejlesztési stratégia | 344 |
| Az informatikai funkció | 344 |
| Az információszolgáltatás irányai | 344 |
| Az informatika ill. információtechnológia fejlesztésének céljai | 347 |
| Az informatikai stratégia | 347 |
| Az információtechnológiai fejlesztés szervezői nézőpontból, egy perspektivikus irányzat | 350 |
| Együttműködés és információtechnológia | 350 |
| A csoportszoftver mint lehetséges megoldás - Siófoki példa | 354 |
| Alkalmazások LOTUS NOTES-ban | 356 |
| Az információrendszer felszolgáló nézőpontból | 357 |
| Az információrendszer technológiai nézőpontból | 357 |
| Önkormányzati adatvagyon | 360 |
| A belső szabályozás rendszere | 363 |
| Szabályozási értékrend és rendszer | 363 |
| Szabályozási filozófiák | 363 |
| A szabályozás rendszerszerűsége | 367 |
| A helyi szabályozás helyzete az ózdi esettanulmány fényében | 369 |
| Bevezető gondolatok | 369 |
| Milyen szabályozás él Ózdon? | 369 |
| A fejlesztés irányai | 375 |
| Menedzsment fejlesztési stratégia és program | 383 |
| Miért szükséges? | 383 |
| Mit tartalmazzon a menedzsment fejlesztés stratégiája? | 383 |
| Hogyan készüljön, ki csinálja? "is-is" technika! | 384 |
| A közigazgatás-szervező sajátos szerepe, etikai kódexe | 385 |
| Feldolgozott és ajánlott szakirodalom | 389 |
| Magyar nyelvű szakirodalom | 389 |
| Idegen nyelvű szakirodalom | 397 |
| Contents | 403 |
| Péteri Gábor: Önkormányzati gazdálkodás (a "Helyi önkormányzati know-how" program másik könyvének tartalomjegyzéke) | 407 |