1.035.153

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Autóvillamosság

Tankönyv az autóelektronikai műszerész szakma tanulói számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Műszaki Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 287 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-16-1752-1
Megjegyzés: 292 fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A belső égésű motorral hajtott közúti járművekben változatos és jelentős feladatokat lát el a villamos rendszer. A kívülről is jól látható fényvetőkben izzólámpákat találunk. A benzinmotorban... Tovább

Előszó

A belső égésű motorral hajtott közúti járművekben változatos és jelentős feladatokat lát el a villamos rendszer. A kívülről is jól látható fényvetőkben izzólámpákat találunk. A benzinmotorban lejátszódó égést villamos ívvel (gyújtószikrával) indítjuk meg. Sajátos szerep jut az irány- és elakadásjelzőknek, a féklámpáknak, amelyek a gépjármű vezetőjének szándékát jelzik. A gépjármű vezetőjét villamos elven működő műszerek, jelzőfények tájékoztatják, figyelmeztetik a sebességről, a fordulatszámról, a hűtőfolyadék hőmérsékletéről, a behúzott kézifékről stb.
Törlő- és mosómotorok, hűtő, fűtő, páramentesítő légbefúvók, az indítómotor és a generátor: mind villamos gépek, amelyek az üzembiztonságot, a kényelmet szolgálják. Nélkülük ma már közúti jármű el nem képzelhető.
Fűthető hátsó ablak, fűthető és villamosan távműködtethető külső visszapillantó tükrök teszik egyre változatosabbá és bonyolultabbá a villamos hálózatot. Az elektronika a járművek villamos rendszerébe is betört: megjelentek a diszkrét elemekből, majd integrált áramkörökből és napjainkban már mikroprocesszorral felépített feszültségszabályozó, gyújtás- és motorvezérlő, blokkolás- és túlpörgésgátló egységek.
Egy-egy közúti jármű - legyen az kamion vagy kiskocsi - önmagában teljesen zárt, önálló rendszer. Magával hordja a saját működéséhez szükséges energiát tüzelőanyag formájában (benzin, dízelolaj). Belső égésű motorja gondoskodik az energia átalakításáról, hasznosításáról: a jármű haladásáról.
Hasonlóan önálló a villamos rendszer is. Alkotórészeinek, készülékeinek (motorok, izzólámpák stb.) energiaigényét a jármű csak önmaga fedezheti, akár működik a belső égésű motor, akár nem, és mindegy, hogy eközben kis vagy nagy sebességgel halad.
A járműben tehát lenni kell egy kisméretű, önálló villamos erőműnek, sokféle feladatú és működési elvű fogyasztónak, jeladónak, érzékelőnek, beavatkozó szervnek, kapcsolónak, túláram- és zárlatvédőnek, valamint ezeket összekötő villamos hálózatnak. Ez a villamos rendszer. Vissza

Tartalom

1. A közúti járművek villamos rendszere 3
1.1. A villamos rendszer feladata és felépítése 3
1.2. A villamos hálózat 6
2. Akkumulátorok 14
2.1. Az akkumulátorok feladata és felépítése 14
2.2. Működési elv 14
2.3. Az elektrolit 17
2.4. A kapocsfeszültség 19
2.5. A kapacitás 25
2.6. A hatásfok 26
2.7. A töltési folyamat 27
2.8. Az akkumulátor és a töltő kapcsolata 31
2.9. A töltöttség ellenőrzése 34
2.10. Üzembe helyezés, karbantartás 36
2.11. Karbantartásmentes akkumulátorok 38
3. Generátorok 40
3.1. A generátorok feladata és felépítése 40
3.2. Fizikai alapfogalmak 41
3.3. Az egyenáramú generátor 44
3.3.1. Működési elv 44
3.3.2. Üzemi tulajdonságok 50
3.4. A váltakozó áramú generátor 55
3.4.1. Működési elv 55
3.4.2. Üzemi tulajdonságok 65
3.5. Összehasonlítás 67
4. Feszültségszabályozás 69
4.1. A feladat megfogalmazása 69
4.2. Elektrotechnikai alapok 72
4.2.1. Feszültségérzékelők 72
4.2.2. Beavatkozóelemek 73
4.2.3. Induktív körök átmeneti jelenségei 75
4.3. Elektromechanikus feszültségszabályozók 78
4.4. Elektronikus feszültségszabályozók 82
4.5. Az áramkapcsoló 84
4.6. Az áramkorlátozó 86
4.7. Feszültségszabályozók kialakítása 87
4.8. A töltésellenőrzés módszerei 90
4.9. A feszültségszabályozók üzeme 96
4.10. A villamos rendszer üzemállapotai 98
5. Indítóberendezések 101
5.1. Az indítóberendezések feladatai 101
5.2. Elektrotechnikai alapok 105
5.3. Indítómotorok típusai 111
5.3.1. Csúszó fogaskerekes indítómotor 111
5.3.2. Toló fogaskerekes indítómotor 117
5.3.3. Csúszóarmatúrás indítómotor 121
5.4. Az akkumulátor állapotának hatása az indításra 123
5.5. Dízelmotorok indításának segítése 127
6. Hagyományos akkumulátoros gyújtóberendezések 133
6.1. A gyújtóberendezések feladata 133
6.2. A gyújtóberendezések fajtái 134
6.3. A gyújtóberendezések felépítése 135
6.4. A gyújtóberendezés működése 137
6.4.1. A primer áram időbeli alakulása 137
6.4.2. A primer feszültség időbeli alakulása 140
6.4.3. A szekunder feszültség időbeli alakulása 143
6.4.4. A szekunder csúcsfeszültséget befolyásoló tényezők 146
6.4.5. Az átütési feszültséget befolyásoló tényezők 149
6.4.6. A gyújtószikra áramának időbeli lefolyása 153
6.5. A gyújtóberendezés szerkezeti elemei 155
6.5.1. A gyújtótranszformátor 155
6.5.2. Az előtét-ellenállás 157
6.5.3. A megszakítószerkezet 158
6.5.4 A kondenzátor 162
6.5.5. A gyújtáselosztó 162
6.5.6. A gyújtókábelek 163
6.6. A gyújtóberendezések egyéb változatai 164
6.7. Az előgyújtás szabályozása 166
6.7.1. A gépkocsimotorok előgyújtási igénye 166
6.7.2. Röpsúlyos előgyújtás-szabályozók 170
6.7.3. Depressziós előgyújtás-szabályozók 172
6.7.4. Az előgyújtás együttes szabályozása 174
6.8. A gyújtóberendezések ellenőrzése és beszabályozása 175
6.8.1. A megszakítószerkezet ellenőrzése 175
6.8.2. Az alap előgyújt ás ellenőrzése 176
6.8.3. Az előgyújtás-szabályozó berendezések ellenőrzése 178
6.8.4. Elemi hibák a gyújtóberendezésekben 179
6.8.5. A gyújtóberendezés ellenőrzése próbapadon 180
6.8.6. A gyújtóberendezés ellenőrzése oszcilloszkóppal 182
6.9. Gyújtógyertyák 183
6.9.1. A gyújtógyertyák szerkezete 183
6.9.2. A gyújtógyertyák igénybevétele 185
6.9.3. A gyújtógyertya hőértéke 188
6.9.4. A gyújtógyertyák melegedési tulajdonságai 190
6.9.5. A gyújtógyertyák öregedése 191
7. Elektronikus gyújtóberendezések 193
7.1. Tranzisztoros gyújtóberendezések 193
7.1.1. A tranzisztoros gyújtóberendezések főbb változatai 193
7.1.2. A tranzisztoros gyújtóberendezések működési elve 194
7.1.3. A tranzisztorok védelme túlfeszültség ellen 196
7.1.4. A tranzisztoros gyújtóberendezések főbb sajátosságai 199
7.1.5. A megszakítóval vezérelt tranzisztoros gyújtóberendezések néhány változata 203
7.1.6. Megszakító nélküli gyújtóberendezések jeladói 205
7.1.7. Állandó zárásszögű gyújtóberendezések 213
7.1.8. Zárásszög-vezérlésű gyújtóberendezések 215
7.1.9. Primeráram-határolású gyújtóberendezések 217
7.2. Kondenzátoros gyújtóberendezések 224
7.2.1. A kondenzátoros gyújtóberendezések működési elve 224
7.2.2. A gyújtóberendezésben végbemenő folyamatok 225
8. Kiegészítő villamos egységek 231
8.1. Világító- és fényjelző berendezések 231
8.1.1. A világító- és fényjelző berendezések feladata 231
8.1.2. A gépkocsi izzólámpái 231
8.1.3. A gépkocsi fényszórói 233
8.1.4. A fényszórók villamos kapcsolása 239
8.1.5. Új világítóberendezések 241
8.1.6. Irányjelző berendezések 243
8.1.7. Elakadásjelző berendezések 247
8.2. Biztonsági és kényelmi berendezések 247
8.2.1. Hangjelző berendezések 247
8.2.2. Ablaktisztító berendezések 250
8.2.3. Egyéb biztonsági és kényelmi berendezések 261
8.3. Üzemi jelzőműszerek, ellenőrző berendezések 266
8.3.1. Sebességmérők és útszámlálók 267
8.3.2. Fordulatszámmérők 271
8.3.3. Tüzelőanyagszint-jelző műszerek 271
8.3.4. A hűtőfolyadék hőmérsékletének mérése 273
8.3.5. Olajnyomást jelző berendezések 274
8.3.6. Áram- és feszültségmérők 276
8.3.7. Tüzelőanyagfogyasztás-mérők 276
8.4. Autórádiók zavarszűrése 277
8.4.1. Zavarforrások a gépkocsin 277
8.4.2. A zavarszűrés eszközei 278
8.4.3. Egyes villamos berendezések zavarszűrése 280
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv