A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hídjaink

A római örökségtől a mai óriásokig

Szerző

Kiadó: Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 173 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 24 cm
ISBN: 978-963-063-045-0
Megjegyzés: Színes fotókkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a könyv 70 jeles híd bemutatásával kíván átfogó képet adni a hazánk mai területén lévő közúti hidakról, a római kortól napjainkig, olyan hidakról, melyek három kivételtől eltekintve ma is... Tovább

Előszó

Ez a könyv 70 jeles híd bemutatásával kíván átfogó képet adni a hazánk mai területén lévő közúti hidakról, a római kortól napjainkig, olyan hidakról, melyek három kivételtől eltekintve ma is viselik a forgalmat. Nem kívántuk utánozni Bernhard Gráf könyvét, csupán annyiban, hogy egy oldalnyi kép mellett egy oldalnyi illusztrált szöveg szól a bemutatott hídról, néhány esetben megemlítve korban, szerkezetben hasonló hidakat is. A mintegy 13 ezres közúti hídállományból nemcsak a legnagyobbakat mutatja be, hanem időrendi sorrendben lehetőleg a jellegzetes hídtípusok mindegyikét, egy vagy néhány példán keresztül. A római korban épült hidak és a honfoglalás után a középkorban épültek zöme is fából épült és elpusztult, ezért a 19. század előtti hidak közül csak öt boltozatot (Öskü, Sopron, Vác, Káptalanfa, Olaszliszka) mutatunk be, ennél persze több van hazánkban. A 19. században nagy ütemben épültek „állandó" hidak, boltozatok és 1810-től a mai országhatáron kívüli területen vashidak, majd a Lánchíd 1849-ben történt elkészülte után előbb külföldi vállalkozók közreműködésével, majd fokozatosan hazai tervezők és kivitelezők munkájával kisebb vízfolyásokon, folyamokon is; 1889- ben pedig vasbeton híd is épült. A hídépítés ezen hőskorából 14 hidat ismerhet meg az olvasó, hét boltozatot, öt acél és két vasbeton hidat, közülük vannak jól ismertek pl. a Hortobágyi kőhíd, a Margit híd, ám kevéssé ismert pl. Jászdózsa ötnyílású boltozata, Solt kétnyílású vasbeton boltozata. A 20. században a II. világháború óriási kárt okozott a hazai közúti hídállományban: 1404 híd pusztult el. Az 1945 előtt épült hidakat 11 híd képviseli, hét acél és négy vasbeton híd, a bemutatott műtárgyak néhány kivételtől (Budapesti Petőfi híd és Veszprémi völgyhíd) eltekintve kevéssé ismertek, pedig közülük több, pl. a győri ívhíd és ugyanitt a hegesztett Rába-híd építésükkor nemzetközileg is kiemelkedő alkotások voltak. Az 1945-90 között épült hidak száma e könyvben 23, meglehetősen magas, ekkor ugyanis nagy folyami hídjaink újjáépítése és az új hídépítési technológiák és technikák alkalmazásával jelentős alkotások sora született, közülük a legismertebb a budapesti Erzsébet híd, ám sok a fontos, jelentős, szép alkotás, melyek kevésbé ismertek, pl. a Szeghalmi Berettyó-híd, a Varasdi völgyhíd, Győr ferdekábeles gyaloghídja. 1990-et korszakhatárnak azért vettük, mert a Duna-, Tisza- és autópálya-hidak építésében számos jelentős alkotás született: Budapesten két, ezen kívül pedig három Duna-híd (Esztergom, Szekszárd, Dunaújváros) és az épülő MO Megyeri hídja. A Tiszán épült hidak közül négy szerepel e könyvben, s az óriások közül végül, de nem utolsósorban a Kőröshegyi völgyhidat is bemutatjuk. 17 évet 17 híd képvisel. A hidak képi bemutatása mellett viszonylag röviden történetüket is megismerheti az olvasó. Némelyik műtárgy története viharos-mozgalmas volt: elemi vagy háborús kár, átépítés; a gyakran könyvtárnyi irodalomból csak néhány tényre, érdekességre tudtunk kitérni, s ajánlani a válogatott irodalmat. A hidak egy részénél - főleg persze az időseknél - az építéstörténet feltáratlan, valószínűleg források hiánya miatt nem is lehet kideríteni. Igyekeztünk a bemutatott hidak mindegyikénél a forrásokat, lehetőleg az újakat is feltüntetni. A bemutatott hidak több ok miatt nem reprezentálhatják a magyar hídépítés egészét részben azért, mert 1920 júniusában Magyarország területének nagyobb része a szomszédos országokhoz került az ott lévő érdekes, értékes hidakkal, másrészt az időjárás, a jég és tűz pusztítása mellett a II. világháború különösen súlyos károkat okozott. Az elpusztított és eredeti formájukban fel nem épült hidak közül csak néhányat említve: az ötnyílású zalalövői Zala-híd (1829) és rengeteg más boltozott híd is a háborús pusztításoknak esett áldozatul 1944-ben. A szegedi Tisza-híd, melyet az Eiffel cég Feketeházy János terve alapján épített (1882), Tokaj Totth Róbert tervezte Tisza-hídja az acélhidak között különleges vonalozásával kiemelkedő alkotás volt. A budapesti Erzsébet híd (1903) 290 m-es középső nyílásával 25 éven keresztül világrekorder volt, s nem mellesleg a lánchidak szépségversenyében is élenjárt. A Dunaföldvári Duna-híd 1930-ban Kossalka János professzor tervei szerint épült, első folytatólagos rácsos folyami hidunk volt, építésekor ebben a kategóriában az elsők között volt, 1944-ben ezt is felrobbantották. Vissza

Tartalom

Köszöntő 9
Bevezetés 10
1. Öskü Kikeri-tói gát boltozata 12
Legionáriusok építették, halastó
része volt
TE
2. Sopron Ikva-hídja 14
Rejtőzködő utcahíd
KK
3. Váci Gombás-patak-híd 16
250 éves, szobordíszes hidunk
RR
4. Káptalanfa kétnyílású boltozata 18
Egyike legszebb hídjainknak
KK
5. Olaszliszka Olasz-árok-hídja 20
Hídkápolna: egyedülálló
csúcsíves boltozat
HL
6. Karcagi Zádor-híd 22
Csonka híd a pusztában
HL
7. Sárvár várbejáró hídja 24
Kávéscsészén megörökített,
legtöbb nyílású boltozatunk
TE
8. Jászdózsa Holt-Tarna-hídja 26
Kivitelezői gondok 200 évvel ezelőtt
HL
9. Tarnaméra Öregtarna-hídja 28
A kőhidakban gazdag Heves
megye szép műemléke
TE
10. Hortobágyi Kilenclyukú híd 30
Magyarország leghosszabb és
leghíresebb „kőhídja".
HL
11. Héhalmi háromnyílású boltozat 32
Hortobágyi Kilenclyukú híddal egyidős
TE
12. Zalaszentgróti Zala-híd 34
Rabok építették a ma már árva boltozatot
RR
13. Széchenyi Lánchíd 36
Angol és skót láncszem Buda és Pest között
HB
14. Margit híd 38
Szobrokkal díszített, szélesített, majd
átépített hidunk
TH
15. Solti vasbeton boltozatú csatorna híd 40
Magyarország első Monier-rendszerű
vasbeton hídja
SL
16. Komáromi Erzsébet Duna-híd 42
Első sarló alakú közúti hidunk, 115 éves
ML
17. Városligeti Wünsch híd 44
Egyik korai merev betétes vasbeton
hidunk
KK
18. Szabadság híd 46
A világ legszebb Gerber-csuklós,
rácsos hídja
TH
19. Zielinski híd a Városligetben 48
A Városliget kapuja
SL
20. Szekszárd-palánki Sió-híd 50
Az ősi átkelőhely eredeti formában
álló vashídja
KK
21. Balatonföldvári Zielinski gyaloghíd 52
Egyike hazánk kevés műemlék vasbeton
hídjának
KK
22. Répce árapasztócsatorna hídja 54
Egy vízrendezési munka 100 éves emléke
TE
23. Gyomai Hármas-Körös-híd 56
Középső nyílása 117 éves
TE
24. Foki Sebes-Körös-híd 58
Az acél és a vasbeton korai együttes
alkalmazása
TE
25. Kiskörei vegyes forgalmú Tisza-híd 60
Egyetlen vasúti-közúti forgalmú hidunk
HL
26. Győri Kossuth híd 62
Építése idején nemzetközi érdeklődést
váltott ki
ML
27. Gróf Tisza István Sebes-Körös-híd 64
Korai vasbeton gerenda hídjaink szép
példája
TE
28. Győri Petőfi Rába-híd 66
Első hegesztett közúti hidunk, építésekor
Európa-csúcs volt
TE
29. Petőfi híd 68
A nyertes pályaművektől eltérő,
felsőpályás rácsos híd
TH
30. Veszprémi Szent István völgyhíd 70
Veszprém jelképe, Folly Róbert remeke
ML
31. Vásárosnaményi II. Rákóczi Ferenc 72
Tisza-híd
A Bereg kapuja
HB
32. Szegedi Belvárosi Tisza-híd 74
A Feketeházy-Eiffel-féle híd méltó utóda
RR
33. Balatonhídvégi Zala-híd 76
Karcsú acélhíd, a „hídcsata"
szép alkotása
RR
34. Szeghalmi Berettyó-híd 78
A Feketeházy-Eiffel-féle Tisza-híd
anyagából készült
TH
35. Árpád híd 80
57 évig Magyarország leghosszabb
hídja volt
TH
36. Dunaföldvári Beszédes József Duna-híd 82
A leghosszabb összefüggő rácsos
acélszerkezet
TH
37. Győri sétatéri Rába-híd 84
Különös karcsúságával tűnt ki ez a
Gerber-rendszerű híd
ML
38. Varasdi völgyhíd 86
Legnagyobb vasbeton ívhidunk
TH
39. Bolond úti völgyhíd a 6. sz. főúton 88
Az első nagyobb, helyszínen előregyártott
hídgerendák
TH
40. Tiszalöki Bocskai híd a Keleti főcsatornán 90
Hasonlóak, de mégis mások
TH
41. Tokaji Erzsébet királyné Tisza-híd 92
Királyok bora - Királyné hídja
HB
42. Tihanyi hajóállomási híd 94
Tűsarkon és szinusz görbén
ML
43. Szolnoki városi Tisza-híd 96
Az Erzsébet híd pályalemezének
előtanulmánya
TH
44. Erzsébet híd 98
A világcsúcs régi Erzsébet lánchíd
méltó utóda
TH
45. Erzsébet híd budai lejáró műtárgya 100
Az első nagyvonalú, többágú vasbeton
hidunk
KK
46. Az M7 autópálya V-lábú kerethídja 102
Szökellő gyaloghíd
TH
47. Győri Vásárhelyi Pál gyalogoshíd 104
Első ferdekábeles hidunk
ML
48. Makói Maros-híd 106
Monogram acélból
RR
49. Kápolnásnyéki vasút feletti híd 108
Első teljes előregyártással készült
hidunk
KK
50. Kunszentmártoni Hármas-Körös-híd 110
Szabadon szerelt, feszített vasbeton hidak a
Körösökön
TH
51. A Hungária körút és a Kacsóh Pongrác út
csomópontjának műtárgyai 112
Hímzésminta vasbetonból
KK
52. Hidak és gyalogos aluljáró a Flórián
téren 114
íves hidak a római romok felett
KK
53. Hídvégardói Bódva-híd 116
Egyetlen fahíd az országos közutakon
TE
54. Az MO autóút Hárosi Duna-hídja 118
Az első új helyen épített új Duna-híd a II.
világháború után
SL
55. Az MO autóút hídja a Soroksári-Duna felett 120
A szabad betonozás autóúti alkalmazása
TH
56. Cigándi II. Rákóczi Ferenc Tisza-híd 122
Zsonglőrmutatvány 410 tonnával
SL
57. Lágymányosi Duna-híd 124
Az első új Duna-híd Budapesten
a háború óta
SL
58. Záhonyi Tisza-híd 126
Három híd egymás mellett
Magyarország és Ukrajna között
HB
59. Tiszaugi közúti Tisza-híd 128
A társbérlet megszüntetetése
korszerű acélhíddal
HL
60. Körhíd az M1-M7 autópálya felett 130
Egyetlen teljes kör alaprajzú hidunk
RR
61. Esztergomi Mária Valéria Duna-híd 132
57 év után újra él a viharos sorsú
Duna-híd
TH
62. Esztergomi, Árok utcai Kis-Duna-híd 134
Híven a hagyományokhoz, karcsú
öszvérszerkezet
SL
63. Szekszárdi Szent László Duna-híd 136
M9, az új kapcsolat első eleme
SL
152 Hidaink nevéről 164 Hídtörténet
155 Életrajzok 165 Legnagyobb hídnyílások
64. Sárvári Nádasdy Ferenc Rába-híd 138
A Pentelei Duna-híd modellje
ML
65. M7 autópálya Korongi hídja Letenye mellett 140
Az első feszített-függesztett szerkezet
Magyarországon
SL
66. Oszlári Tisza-híd az M3 autópályán 142
Ezer tonna egy darabban úszott a helyére
HL
67. Az M7 autópálya Ebhegyi völgyhídja 144
Betolt híd a völgyben
TE
68. Az M8 autópálya Pentelei Duna-hídja 146
Világcsúcs kosárfülből
SL
69. Az M7 autópálya Kőröshegyi völgyhídja 148
Világcsúcs kosárfülből
SL
70 Az MO autópálya Megyeri Duna-hídja 150
Hárfa a Duna fölött
RR
166 Legnagyobb hídjaink 172 Kislexikon
167 Irodalomjegyzék 173 Névmutató
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv