A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Hit és tudomány

A reménység végtelen útjain

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Éghajlat Könyvkiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 230 oldal
Sorozatcím: Manréza-füzetek
Kötetszám: 9
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-9262-20-3
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
"KLP: Kezdjük a beszélgetést a legfontosabbak mi az örök remény, és mi az aktuális remény? Spinoza úgy fogalmaz az Etikájában, hogy a remény ívekből épül fel. Vannak napi reményeink,... Tovább

Előszó

Részlet:
"KLP: Kezdjük a beszélgetést a legfontosabbak mi az örök remény, és mi az aktuális remény? Spinoza úgy fogalmaz az Etikájában, hogy a remény ívekből épül fel. Vannak napi reményeink, melyeken átívelnek a hosszabb távú reményeink. Az emberben alapvetően mindenkor benne él az örök remény is.
BP: Spinoza jól érezte. A remény intencionális törekvés valamilyen célra. - De ezt a szándékot, pontosabban: a filozófia nyelvén az intencionalitást többféleképpen lehet érteni. Ismeretelméletileg, az értelem oldaláról ez a megismerés tárgya. Az akarat oldaláról pedig egy valóságos törekvés. A remény tehát az, amikor az értelem úgy irányul valamely tárgyra, hogy azt mintegy magába akarja szívni, asszimilálódni akar vele. Vegyünk mindkét esetre egy-egy gyakorlati példát! Nagyon megkívánok egy ételt. Éhes vagyok, gondolok az ételre, ami fizikailag nincs előttem, nem érhetem el. A rabok, a hadifoglyok szoktak így beszélgetni az ételről. Elképzelik maguk előtt, és szellemileg, a tudatukban asszimilálják. A remény ebben az esetben nem érkezhet célba, de gondolatilag mégiscsak elérhető. - Ez az értelmi szándék.
Az akarati törekvés az, amikor például a kívánt étel a másik asztalon van, de még nem szabad hozzányúlni. Mondjuk egy esküvői vacsorán, amikor várni kell, mert még elmondanak tíz köszöntőt. S ha elérkezett az idő, akkor fizikailag is hozzájutok, a reményem beteljesedik. Nézetem szerint az értelmi intencionalitás és az akarati intencionalitás között az a különbség, hogy az értelmi szándék szellemileg akarja asszimilálni a tárgyát, az akarati pedig konkrétan akarja elérni. Az értelmi behúzza magába, a folyamat befelé irányul; az akarati ezzel szemben kilép önmagából, a folyamat kifelé indul. Az akarat és az értelem, mint szellemi képesség, ebben különbözik.
A remény az emberi természethez tartozik. A kereszténységnek van egy egészen más dimenziója is a reményről, de erről majd később beszélek. A hétköznapi remény az idővel van kapcsolatban. Akár tetszik, akár nem, mindannyian az időben élünk, az idő a tartamok egymásutániságában jelenik meg előttünk. Fizikai és szellemi értelemben is, hiszen amikor gondolkodunk, egyik lépésről a másikra tesszük. Az időben élünk tehát, ezért nem tudunk a reménytől elvonatkoztatni. Ha valaki föladja a reményt, akkor föladja az időbeli létet, azaz az emberi létet is. Az öngyilkosságok rendszerint ezzel kapcsolatosak. Van, aki olyan mértékben csalódik az életben, hogy nincs a jövőre vonatkozó reménye. Az a képzet alakul ki benne, hogy ami volt, az meg fog ismétlődni a jövőben. Márpedig ami volt, az neki rossz volt; nem akarja, hogy megismétlődjön, következésképpen véget kíván vetni az időbeli létének, azaz a halált kívánja." Vissza

Tartalom

I. REMÉNY: TEST ÉS LÉLEK 5
II. ISTEN ÉS EMBER 27
III. KÖZÖSSÉG, ERKÖLCS 43
IV. ALÁZAT ÉS ÖNBECSÜLÉS 65
V. ISTEN VÉGTELEN IGAZSÁGA 77
VI. BŰNTUDAT ÉS VEZEKLÉS 93
VII. A BŰN BIOLÓGIÁJA VAGY A BIOLÓGIA BŰNE? 107
VIII. A KÖZÖSSÉGEK EGYSÉGE 119
IX. SZERETET AZ IGAZSÁGBAN 127
X. HIT ÉS TUDÁS 137
XI. INTERJÚ FREUND TAMÁSSAL 159
XII. AZ ÖRÖK ÉLET REMÉNYÉBEN 185
XIII. INTERJÚ BOLBERITZ PÁLLAL 203-230
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv