1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kiskereskedelem új kihívói

Bevásárlóközpontok Budapesttől Prágáig

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 279 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-05-9271-0
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes fotókkal, ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A fogyasztás új katedrálisai - már csak méretüknél fogva is - nagyobb hatással vannak a városok térszerkezetére, mint a korábban fejlődésnek indult áruházak. Európában ez a folyamat - a bevásárlóközpontok kialakulása - mintegy 30 év késéssel indult meg. Napjainkra azonban a bevásárlóközpontok már nemcsak a hagyományos kiskereskedelmi zónák térszerkezetére vannak hatással, de sok esetben az áruházak fennmaradását is veszélyeztetik. Ahhoz, hogy a bevásárlóközpontok mellett a hagyományos kisüzletek és áruházak fennmaradjanak, azoknak új üzleti profilt kell kialakítaniuk. Meg kell találniuk azt a piaci rést, amelyben még versenyképesek maradnak a nagyok árnyékában. Könyvünkben Budapest, Pozsony, Bécs és Prága bevásárlóközpontjait és az egyes városok fogyasztói magatartásának alakulását, sajátosságait vizsgáljuk.
Kutatási eredményeink arra is utalnak, hogy a környező országok állampolgárai a bevásárlóközpontok és a hipermarketek nyújtotta újszerű vásárlási lehetőségekkel szemben hasonló... Tovább

Fülszöveg

A fogyasztás új katedrálisai - már csak méretüknél fogva is - nagyobb hatással vannak a városok térszerkezetére, mint a korábban fejlődésnek indult áruházak. Európában ez a folyamat - a bevásárlóközpontok kialakulása - mintegy 30 év késéssel indult meg. Napjainkra azonban a bevásárlóközpontok már nemcsak a hagyományos kiskereskedelmi zónák térszerkezetére vannak hatással, de sok esetben az áruházak fennmaradását is veszélyeztetik. Ahhoz, hogy a bevásárlóközpontok mellett a hagyományos kisüzletek és áruházak fennmaradjanak, azoknak új üzleti profilt kell kialakítaniuk. Meg kell találniuk azt a piaci rést, amelyben még versenyképesek maradnak a nagyok árnyékában. Könyvünkben Budapest, Pozsony, Bécs és Prága bevásárlóközpontjait és az egyes városok fogyasztói magatartásának alakulását, sajátosságait vizsgáljuk.
Kutatási eredményeink arra is utalnak, hogy a környező országok állampolgárai a bevásárlóközpontok és a hipermarketek nyújtotta újszerű vásárlási lehetőségekkel szemben hasonló attitűdöket alakítottak ki. A koncentrált kínálatot nyújtó, nagy alapterületű kereskedelmi létesítményeknek még hosszú ideig nem jelent tényleges versenytársat a direkt és on-line beszerzés lehetősége. Sokkal inkább kell azzal számolni, hogy a bevásárlóközpontokba tömörült eladóknak is márkakínálatot kell nyújtaniuk, mert a fogyasztói kereslet egyre határozottabb új trendje a márkapreferencia irányába mozdult el. Vissza

Tartalom

Előszó 9
1. A kereskedelem, a csere fejlődéstörténete 12
1.1. Kereskedelem a kora középkorban 16
1.2. Kereskedelem a korai polgári társadalmakban 17
1.3. Kereskedelem az ipari forradalomtól napjainkig 20
Irodalom 25
2. A kelet-közép-európai régió államai közötti kereskedelem alakulása
a rendszerváltás utáni évtizedben 26
2.1. Magyarország szerepe a szomszédos gazdaságok
külkereskedelmében 31
2.2. Kitekintés 34
3. A hazai kereskedelem évszázados útja a 21. századig 37
3.1. Párisi Nagyáruház 41
3.2. A magyar belkereskedelem a két világháború között 42
3.3. A magyar belkereskedelem az államosításoktól 1968-ig 45
3.4. A szövetkezeti kiskereskedelem helyzete a rendszerváltásig 47
3.5. A szövetkezeti kiskereskedelem a rendszerváltás után 49
3.6. A magán-kiskereskedelem ébredése és hódítása 51
3.7. A magyar nagykereskedelem raktárhálózatának jellemzése 54
Irodalom 58
4. A kiskereskedelmi hálózat területi jellegzetességei
a Szlovák Köztársaságban 59
4.1. A kiskereskedelmi hálózat fejlődése a Szlovák Köztársaságban 59
Kiskereskedelmi trendek Szlovákiában 60
4.2. Kiskereskedelem és határmentiség 62
4.3. Jelentős kiskereskedelmi egységek
a Szlovák Köztársaság déli régiójában 63
A dinamikus Tesco 64
Az átgondolva terjeszkedő Kaufland 65
Stabilan őrzi a helyét a Hypernova 65
4.4. Határon átnyúló kereskedelem és vonzáskörzetek 66
Kiskereskedelmi hálózatok a határ két oldalán 68
A vizsgált hipermarketek vonzáskörzete 70
4.5. Az „outlethullám" Szlovákiában 79
4.6. Következtetések 80
Irodalom 81
5. Bevásárlóközpontok Budapesttől Prágáig 82
5.1. A budapesti bevásárlóközpontok kialakulása és típusai 82
5.1.1. Budapesti bevásárlóközpontok 85
5.1.2. Budapest bevásárlóközpontjainak tipológiája 102
5.1.3. Nyertesek és vesztesek 108
5.1.4. Épülő és a közelmúltban átadott bevásárlóközpontok
Budapesten 110
KÖKI-Terminál 110
Corvin Átrium 111
TÓPARK bevásárlóközpont 112
Belvárosi bevásárlóközpontok 113
5.2. Pozsony kereskedelmi központjainak kialakulása az
ezredfordulón - az Aupark és az Avion Shopping Park versenye 114
5.2.1. Bevásárlóközpontok kialakulása Szlovákiában 114
5.2.2. Pozsony térszerkezete 114
5.2.3. Pozsonyi bevásárlóközpontok 115
5.2.4. A bevásárlóközpontok elhelyezkedése 120
5.2.5. Az Aupark és az Avion Shopping Park
összehasonlító elemzése 121
Üzleti mix 128
5.2.6. A pozsonyi központok sajátosságai 128
5.3. Bécs, a tradíciókat követő város átalakulása,
a bevásárlóközpontok megjelenése 129
5.3.1. Bécsi bevásárlóközpontok 129
5.3.2. Bécs bevásárlóközpontjainak elhelyezkedése 134
5.3.3. Bécs néhány jelentősebb bevásárlóközpontja 135
Donauzentrum 135
Lugner City 136
Millennium City 137
Gasometer 138
Shopping City Süd 139
Designer Outiét Parndorf 140
Bécsi karácsonyi vásár 143
5.3.4. A Lugner Cityben és a Designer Outiét Parndorfban
végzett kérdőíves vizsgálat eredménye 144
5.3.5. A bécsi központok sajátosságai 149
5.4. Prága, a tradíciókat őrző város és a bevásárlóközpontok 150
5.4.1. A bevásárlóközpontok kialakulása Prágában 150
5.4.2. A bevásárlóközpontok elhelyezkedése Prágában 153
5.4.3. Az első generációs bevásárlóközpontok 1996 előtt 155
5.4.4. Második generációs bevásárlóközpontok, 1996-2000 158
5.4.5. Harmadik generációs bevásárlóközpontok, 2001-2010 161
5.4.6. Az Arkády Pankrác Praha és a Palladium
összehasonlító elemzése 164
A vásárlók nemek szerinti megoszlása 164
A vásárlók életkor szerinti megoszlása 165
A vásárlók lakhely szerinti megoszlása 165
A vásárlók foglalkozási szerkezete 166
A vásárlás célja 167
A látogatás gyakorisága 168
Más központok látogatottsága a megkérdezettek körében 168
A vásárlás értéke 169
Szolgáltatások megoszlása 171
Közlekedés 172
5.4.7. A prágai központok sajátosságai 172
Irodalom 173
6. A bevásárlóközpontok és hipermarketek hatása
a magyar háztartások vásárlási szokásaira 174
Marketingválasz a hazai vásárlási szokásokra 177
6.1. Vásárlás különböző érzelmi helyzetekben 178
6.2. Fogyasztói magatartás vásárlási szituációban 180
6.3. A háztartások vásárlási szokásai és a bevásárlóközpontok szerepe
a beszerzésben 184
6.4. A bevásárlóközpontokat felkereső vevők profilja 191
6.5. A hipermarketek és szerepük a háztartások beszerzéseiben 199
Irodalom 203
7. Kelet-Közép-Európa fővárosi, nagyvárosi lakosainak véleménye
és attitűdjei a bevásárlóközpontokkal szemben 204
7.1. A magyar háztartások vásárlói magatartása és attitűdjei a
bevásárlóközpontokkal szemben 204
A magyar fiatalok főbb jellemzői 2000-ben 212
7.1.1. A magyar vevők véleménye a bevásárlóközpontokról 213
7.1.2. A bevásárlóközpontok általános megítélése
a magyar vevők körében 218
7.2. A szlovákiai vásárlók magatartása és attitűdjei
a bevásárlóközpontokkal szemben 227
7.2.1. A pozsonyi lakosság véleménye a bevásárlóközpontokról 230
7.2.2. A nyitrai lakosok véleménye a bevásárlóközpontokról
és attitűdjeik a létesítményekkel szemben 234
7.2.3. A komáromi lakosság vásárlási szokásai
és a bevásárlóközpontokkal szembeni attitűdjei 239
7.3. Az osztrák lakosság véleménye és attitűdjei
a bevásárlóközpontokkal szemben 243
7.3.1. A vásárlók véleménye és attitűdje
a bécsi bevásárlóközpontokkal kapcsolatban 248
7.3.2. A klagenfurti vevők véleménye és attitűdjei a
bevásárlóközpontokkal szemben 252
Irodalom 256
8. A jövő: bevásárlóközpontok és/vagy elektronikus kereskedelem 257
8.1. Magyarország csatlakozása az Európai Unióhoz 258
Valószínűsíthető feladatok az euró bevezetésével,
de legfeljebb alig egy évtizeden belül 259
8.2. A GDP növekedése és az infláció csökkenése 261
8.3. A népesség stagnálása és öregedése 264
8.4. A családnagyság csökkenése 265
8.5. Kiemelések a bevásárlóközpontok vezetőivel és szakértőkkel
folytatott személyes beszélgetésekből 268
8.6. A bevásárlóközpontok jövője: kihívók, versenytársak és fogyasztók 270
8.7. Történelmi áttekintés az elektronikus kereskedelemről 272
E-bolt az ABC-ben - vásárlás a jövő szupermarketjében 275
Irodalom 279
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv