Betti néni
Szerző
Fordító
| Kiadó: | |
| Kiadás helye: | |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: |
Könyvkötői kötés
|
| Oldalszám: | 453
oldal
|
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar
|
| Méret: |
20 cm x 15 cm
|
| ISBN: | |
|
Megjegyzés:
|
A címlap hiánya miatt a könyvészeti adatok hiányosak. Ezt a könyvet a Budapesti Hirlap szedőgépén szedték.
|
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
Részlet:
Hová rejtőzik a szenvedés?
1838 közepe táján, egyikében ama milord nevű kocsiknak, melyek csak nemrég jelentek meg a párisi forgalomban, egy középtermetű, kövér ember, a ki...
Tovább
Előszó
Részlet:
Hová rejtőzik a szenvedés?
1838 közepe táján, egyikében ama milord nevű kocsiknak, melyek csak nemrég jelentek meg a párisi forgalomban, egy középtermetű, kövér ember, a ki nemzetőr-kapitányi egyenruhát viselt, hajtatott az Université-utczában.
Az oly elmésnek híresztelt párisiak között vannak, a kik azt hiszik, hogy egyenruhában hasonlíthatatlanúl jobban festenek, mint rendes öltönyükben és a kik eléggé romlott ízlésüeknek tételezik fel a nőket, hogy azt képzeljék: a sörényes sisak és a katonai czifraság kedvező benyomást tesz reájuk.
E 2-ik legióbeli kapitány ábrázatán önelégültség honolt, a mitől vörösbe játszó és meglehetősen kicsattanó arcza csak úgy sugárzott. Arról a dicsfényről, melyet a kereskedői pályán szerzett gazdagság von a nyugalombavonúlt boltosok homloka köré, reá lehetett ismerni Páris egyik választottjára, a ki legalább is városatya volt a kerületében. Éppen azért elhihetik, hogy a becsületrend szalagja nem hiányzott emberünk dús hetykeséggel zsinórozott melléről. Büszkén hátravetve magát a milord sarkában, tekintetét a járó-kelőkön sétáltatta, a kikkel Párisban gyakran megtörténik, hogy szíves mosolyokat fognak fel, melyek távol levő szép szemeket illetnek.
Vissza
Fülszöveg
Balzac már csaknem felépítette az Emberi Színjáték monumentális regény- és elbeszélés-sorozatát, amikor sor került a Betti nénire: ez a mű sok tekintetben olyan, mint a zárókő, vagy legalábbis egy kimagasló torony a nagy épületen. Az író már tökéletes biztonsággal kezeli anyagát, a megmintázott alakok profilja élesebb, mint bármikor, a társadalmi körkép teljesebb, a cselekmény izgalmasabb, egyszóval: a regény klasszikus.
A színtér Párizs, Lajos Fülöp idején, a polgárkirályság zsúfolt fővárosa, melynek porondján a nemesi és napóleoni világ romjaira újfajta palotákat emel a Pénz: bankokat és kéjtanyákat, tőzsdét, vasútállomást, éjjeli mulatót, pompás és sivár találkahelyeket.
Vér és arany - ezt a címet is viselhetné a Betti néni, mert vér és arany démoni ereje mozgatja a mindenkinél kívánatosabb és romlottabb Valérie-t, a letűnt idők elegáns Hulot báróját, s kereskedősegédből tőkepénzessé nőtt, tragikomikus Crevelt és mind a többieket. Csak egyetlen nőalak emelkedik ki tisztán e...
Tovább
Fülszöveg
Balzac már csaknem felépítette az Emberi Színjáték monumentális regény- és elbeszélés-sorozatát, amikor sor került a Betti nénire: ez a mű sok tekintetben olyan, mint a zárókő, vagy legalábbis egy kimagasló torony a nagy épületen. Az író már tökéletes biztonsággal kezeli anyagát, a megmintázott alakok profilja élesebb, mint bármikor, a társadalmi körkép teljesebb, a cselekmény izgalmasabb, egyszóval: a regény klasszikus.
A színtér Párizs, Lajos Fülöp idején, a polgárkirályság zsúfolt fővárosa, melynek porondján a nemesi és napóleoni világ romjaira újfajta palotákat emel a Pénz: bankokat és kéjtanyákat, tőzsdét, vasútállomást, éjjeli mulatót, pompás és sivár találkahelyeket.
Vér és arany - ezt a címet is viselhetné a Betti néni, mert vér és arany démoni ereje mozgatja a mindenkinél kívánatosabb és romlottabb Valérie-t, a letűnt idők elegáns Hulot báróját, s kereskedősegédből tőkepénzessé nőtt, tragikomikus Crevelt és mind a többieket. Csak egyetlen nőalak emelkedik ki tisztán e forró, szennyes, lüktető, felőrlő kavargásból: a romantikusan eszményített Adeline, a szent asszony, Valérie mennybéli ellenpárja. Kettőjük mellett a harmadik főszereplő, Betti néni, a Bosszú istennőjének képében jelenik meg fába faragott ijesztő arcával, palackba zárt indulataival és pusztító makacsságával. Közöttük hányódnak a gyarló férfiak, gyönyört és vagyont hajhászva, hogy végül is alámerüljenek a romboló szenvedély örvényeiben: így teljesül be rajtuk az Emberi Színjáték kegyetlen törvénye, amely szétzúzza az erős jellemet és lezülleszti a gyengét.
Vissza Tartalom
| Hová rejtőzik a szenvedés | 1 |
| Szörnyű közlések | 5 |
| Egy szép asszonyi élet | 16 |
| Egy eredeti vénleány, a milyen azonban gyakoribb, mint gondolnák | 28 |
| Beszélgetés egy vén és egy ifjú leány között | 40 |
| Melyből kitetszik, hogy a csinok nők ott lábatlankodnak a kéjenczek útjában, mint ahogy a tökfilkók is elébe mennek a gazembereknek | 52 |
| A pók, melynek túlságosan nagy légy akadt a hálójába | 64 |
| Az apa és a leány regénye | 75 |
| Az igaz regényeket szövő véletlen sokkal símább folyást ad a dolgoknak, semhogy sokáig így tarthatna | 88 |
| Egy női ragadozó és egy kecske társulása titkos és be nem jegyzett czéggé | 99 |
| Betti néni átalakulása | 108 |
| Crevel úr élete és véleményei | 116 |
| Caliban utolsó próbálkozás Ariel ellen | 126 |
| Nagyon is igaz, meglehetősen anakroentikus és rettenetes erkölcsös történet a közönséges regények mintáját követi | 189 |
| A Betti és Valeria társasczég mérlege. AMarneffe számla | 151 |
| A Betti és Valeria társasczég mérlege. A Fischer számla | 161 |
| A hites feleség számlája | 169 |
| Egy járadékos hazajáró | 178 |
| Jelenetek az asszonyi komédiák vígjátékából | 188 |
| Két pajtás, a jó pajtások szerzetéből | 200 |
| Hogy teremnek a nagy művészek | 211 |
| Ifjú művész és ráadásul lengyel, mi kell még több? | 225 |
| A házasfelek első veszekedése | 239 |
| A Marneffe-templombeli öt egyházatya | 251 |
| Kegyencz-sors | 263 |
| Sommás eljárás | 275 |
| Csapdában | 283 |
| Egy magasztos courtisane | 296 |
| Crevel Célestin életének és vélekedésének vége | 300 |
| Rövid párbaj Hulot marsal, Forzheim grófja és ő kegyelmessége Collin marsal, Wissenbourgi és Orianol herczeg, hadügyminiszter között | 328 |
| A tékozló apa változása | 336 |
| Damocles kardja | 353 |
| Angyalok és ördögök egyazon munkában | 367 |
| A bosszú űzőbe veszi Valeriát | 386 |
| Lorette-ek lakomája | 399 |
| Az 1840-es Páris jutányos paradicsoma | 409 |
| Valeria nevetve mondott jóslatai beteljesednek | 423 |
| A tékozló apa hazatérése | 436-453 |