1.034.923

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tananyagkoncepciók összehasonlító vizsgálata a gépészeti szakközépiskolákban az óratervek alapján 1872-1978

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Országos Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 151 oldal
Sorozatcím: Tantervelméleti füzetek
Kötetszám: 8
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-681-481-3
Megjegyzés: Megjelent 300 példányban. Kihajtható mellékletekkel. Angol, német, orosz összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Vizsgálódásaink az országos 6-os kutatási fő irány 2.1.8 A szakműveltség és szakoktatás fejlesztése c. témájának keretében az Országos Pedagógiai Intézet Szakképzési Főosztályán indultak meg... Tovább

Előszó

Vizsgálódásaink az országos 6-os kutatási fő irány 2.1.8 A szakműveltség és szakoktatás fejlesztése c. témájának keretében az Országos Pedagógiai Intézet Szakképzési Főosztályán indultak meg 1978-ban. Részfeladatom a középfokú szakképzés tanterveinek, óraterveinek összegyűjtése, valamint a gépészeti szakközépiskolákban az elmúlt száz évben tanított tantárgyak egymáshoz viszonyított arányainak megállapítása, rögzítése volt. Az óratervek táblázatba foglalása azonban már első látásra olyan kérdéseiket hozott felszínre, amelyek megoldása az eredeti célelképzeléseken túlmutatott. Az ezekre adott válaszok ugyanis számos összefüggés felismeréséhez vezettek. Így jutott el a kutatás az óratervek rögzítésén és részbeni elemzésén túl a tananyag-koncepciók vizsgálatához, az oktatáspolitikai elképzelések s a történeti háttér megvilágításához, valamint a neveléstudományi összefüggések feltárásához, különös tekintettel a nevelési cél- és feladatrendszerre. Ezt a szükségszerűséget megerősítette az a tény is, hogy a kutatás eredetileg, más kutatók által kidolgozott, a tantárgyak tartalmi elemzéseire vonatkozó következtetésekre támaszkodott volna, azonban ezek különféle /személyi, tárgyi, pénzügyi/ akadályok miatt nem készültek el. Mindezek előrebocsátása után összefoglalóan vázolom a kutatás tárgyát, amely e formájában már nem csatlakozik a 6-os kutatási fő irányhoz. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 7
EMELETI ALAPVETÉS. AZ ELEMZÉS SZEMPONTJAI 10
A gépészeti szakközépiskolai szak kiválasztásának indokai 10
A vizsgálandó tantervek és óratervek kiválasztása 13
A tantárgyi rendszer felvázolása 17
Közismereti-, szakmai tantárgyak, szakmai gyakorlat 17
Az óratervi arányok és a.tartalmi elemzés kapcsolata 19
A kutatást befolyásoló tényezők 20
ELIGAZÍTÓ A TÁBLÁZATOKHOZ 22
Táblázatok 27
1. A tantárgyak, tantárgycsoportok százalékos aránya az óratervekben 28
2. A tantárgycsoportok aránya alakulásának grafikus ábrázolása 29
3. A közismereti tantárgycsoportok aránya alakulásának grafikus ábrázolása 30
4. A közismereti és a szakmai tantárgyak arányának diagramos ábrázolása 31
5. A szakiskolai óratervek diagramos bemutatása 32
6. Külföldi szakközépiskolai óratervek tantárgycsoportjai arányának diagramos
bemutatása 33
7. összefoglaló, szinoptikus táblázat diagramos ábrázolással 34
8. Kiegészítő, diagramos ábra a különböző szakmai iskolatípusok óratervi különbségeinek bemutatására 35
TÖRTÉNETI VISSZAPILLANTÁS 37
1777-1868. Az I. Ratio Educationistól a népoktatási törvényig 37
1868-192o. Az állami szakképzés kialakulásának korszaka 38
192o-1945. Változások jelei a szakképzésben 44
1945-től napijainkig 49
A szakképzés alakulása, fejlődése 55
OKTATÁSPOLITIKAI MEGÁLLAPÍTÁSOK 67
Általános következtetések 67
Közismereti tantárgyak 68
Szakmai elméleti tantárgyak 70
Szakmai gyakorlatok 72
Összegezés 75
A NEVELÉSI CÉL- ÉS FELADATRENDSZER KAPCSOLATA A TANTERVEKKEL ÉS ÓRATERVEKKEL 75
Általános észrevételek 75
A szakoktatás-elméleti irodalom és a tantervek 78
A nevelési cél- és feladatrendszer, különös tekintettel a szakoktatásra. Történeti vázlat 82
A nevelési cél- és feladatrendszert befolyásoló néhány tényező 86
összefoglalás és következtetések, Különös tekintettel az óratervekre 91
Általános megállapítások 91
A tantárgyi rendszerre vonatkozó megállapítások 93
Közismereti tantárgyak 93
Következtetések 103
Szakmai előkészítő és szakmai tantárgyak 107
A KUTATÁS EREDMÉNYEI, ZÁRÓKÖVETKEZTETÉSEK 114
JEGYZETEK 118
FELHASZNÁLT IRODALOM 128
MELLÉKLETEK 133
1. Az óra- és tantervek jegyzéke 133
2. A tantárgyak elnevezései a vizsgált tantervekben 137
RESUME 144
ZÜSAMMENFASSUNG 146

Horánszky Nándor

Horánszky Nándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Horánszky Nándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Tananyagkoncepciók összehasonlító vizsgálata a gépészeti szakközépiskolákban az óratervek alapján 1872-1978 Tananyagkoncepciók összehasonlító vizsgálata a gépészeti szakközépiskolákban az óratervek alapján 1872-1978 Tananyagkoncepciók összehasonlító vizsgálata a gépészeti szakközépiskolákban az óratervek alapján 1872-1978 Tananyagkoncepciók összehasonlító vizsgálata a gépészeti szakközépiskolákban az óratervek alapján 1872-1978

A borító kissé elszíneződött.

Állapot:
1.740 Ft
870 ,-Ft 50
4 pont kapható
Kosárba
konyv