1.034.218

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pszichológiai és pedagógiai szolgálat a Nevelési Tanácsadóban

Bepillantás a pszichológus szobájába/Iskolaéretten az iskolába/Jogszabályok és pszichológia válságos családi helyzetekben/Megértheti-e egymást a pedagógus és a pszichológus

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Okker Kiadó Kft
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 422 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-731-598-3
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Nem pusztán a nevelési tanácsadás kézikönyvét AJÁNLOM AZ OLVASÓNAK, hanem egy a mindennapi szükséglet által életre hívott, lassan országossá terebélyesedett intézményhálózat viszontagságainak... Tovább

Előszó

Nem pusztán a nevelési tanácsadás kézikönyvét AJÁNLOM AZ OLVASÓNAK, hanem egy a mindennapi szükséglet által életre hívott, lassan országossá terebélyesedett intézményhálózat viszontagságainak krónikáját. Krónikát, amit Horányi Annabellának és munkatársainak - „vezetői hatalom nélkül" - a külső-szervezeti és a belső-tartalmi kibontakozásáért vívott küzdelméről és győzelméről tudósít. Mérei Ferenc 1980-ban Horányi Annabellához írt levelében Illyés Gyula versét idézi: „Templomtalanul, palásttalanul... kell osztanom Úrvacsorát s igét/' Majd hozzáfűzi: „Úgy érzem ebben a palást nélküli igehirdetésben rokonok vagyunk." A példát ajánlom az olvasónak. Budapest, 1998. december Gerő Zsuzsa Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 13
1. FEJEZET
TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEK
A nevelési tanácsadás és az iskolapszichológia hazai története 16
A gyermeklélektani tanácsadás kezdetei (1899-1945) 17
Fellendülés és hanyatlás (1945-1957) 20
A nevelési tanácsadók spontán szerveződése és fővárosi elterjedése.
Iskolapszichológia vagy nevelési tanácsadó? (1957-1972) 22
A nevelési tanácsadó hálózat megerősödése, a tartalmi munka
továbbfejlődése (1972-1989) 30
A rendszerváltás hatása a nevelési tanácsadók és az
iskolapszichológusok munkájára (1989-1998) 36
Irodalom 40
Kitekintés 47
Kezdeti lépések 47
Szervezeti kiépülés 48
Tartalmi továbbfejlődés, különböző megközelítések 53
Irodalom 56
Illusztrációk, dokumentumok 59
Történeti dokumentumok a tanácsadó megalakulásának idejéből 59
Javaslat kerületi nevelési tanácsadó létesítésére (1960) 59
Levél a Fővárosi Tanácsnak a XV. ker. Nevelési Tanácsadó megalakítása
tárgyában (1960) 60
A társadalmi kezdeményezésre alakult első fővárosi nevelési tanácsadók 61
Veszélyben a nevelési tanácsadók 64
A nevelési tanácsadók megőrzése társadalmi érdek 64
Tanácsadó a tanácsadóról 64
A Magyar Pszichológiai Társaság és az MTA Pszichológiai
Bizottságának állásfoglalása, 1988. január 65
A Fővárosi Közgyűlés Oktatási Bizottsága állásfoglalása a kerületi
nevelési tanácsadókról (1991) 66
Kutatási eredmények 67
Néhány adat a fővárosi nevelési tanácsadók 1976 és 1985 között
folytatott tevékenységéről 67
Rendezvények, tájékoztatók a nevelési tanácsadó szolgáltatásairól 73
2. FEJEZET
A NEVELÉSI TANÁCSADÓ FUNKCIÓJA
Feladat és tevékenységi kör 82
Nyitott kérdések 84
Irodalom 86
3. FEJEZET
A PSZICHOLÓGUS MUNKÁJA A SZÜLŐKKEL ÉS A GYEREKEKKEL
Kapcsolatfelvétel 90
A nevelési tanácsadóban jelentkező panaszok 90
Kapcsolatteremtés a szülővel 93
A jelentkezés módja, az egyes esettel való foglalkozás megkezdése 93
Első beszélgetés a szülővel 95
Anamnézisfelvétel 96
Önkontroll 98
Nyitott kérdések 99
Kapcsolatteremtés a gyerekkel 101
Irodalom 103
Együttműködés a gyerekkel és a serdülővel 106
Diagnosztika 106
A terápiás munkáról 108
A terápiás kapcsolat, a terapeuta személyisége 109
A játék szerepe a gyermekterápiában 110
A pszichológus aktivitása a játékban 112
A feltáró jellegű gyermekterápia hatásmechanizmusairól 116
Korlátozás, szabályozás 118
Terápiás nehézségek nagyiskolásoknál 121
A serdülőkkel való foglalkozásról 122
A serdülők problémáinak fejlődés-lélektani szemlélete 122
A serdülőkkel való foglalkozás sajátosságairól 128
Irodalom 130
Együttműködés a szülőkkel 146
Megnyugtatás, felvilágosítás 146
Tanácsadás 148
Krízisintervenció, prevenció 152
A szülő érzelmi áthangolása és nevelési szokásainak befolyásolása.. 153
Károsító nevelési módszerek 154
Károsító szülői személyiség 154
Károsító helyzetek 155
Terápiás jellegű konzultáció 156
Nyitott kérdések 157
Irodalom 158
Illusztrációk, dokumentumok 161
Esetismertetés: II. osztályos szakközépiskolás lány 161
Események és okok 161
Kapcsolatvezetés a gyerekkel 164
Direkt, pedagógiai jellegű állásfoglalások 165
Tudatosítási kísérletek 165
Kapcsolat a szülőkkel 166
Kapcsolat az iskolával 168
4. FEJEZET
A NEVELÉSI TANÁCSADÓ FELADATA A GYERMEKVÉDELEMBEN
A gyermekekkel kapcsolatos jogszabályi előírások 170
Kapcsolattartás 171
Örökbefogadás 173
Beilleszkedési zavar diagnosztizálása nevelési díj megállapításához. 175
Jelzési kötelezettség 175
Védelembe vétel 176
A pszichológiai szakvélemény készítésének etikai vonatkozásai 178
Nyitott kérdések 180
Irodalom 182
Illusztrációk, dokumentumok 186
Kapcsolattartás 186
„Korlátlanul" szabályozott kapcsolattartás 186
Örökbefogadás 189
Örökbefogadást támogató szakvélemény 4 1/2 éves lány 189
Örökbefogadást nem támogató szakvélemény 6 éves lány 190
Ahány férj, annyi apa? 10 éves fiú 191
Monchaux: Levél az olvasóhoz 194
Védelembe vétel 196
Érzelmileg kivetett gyerek anyagi érdekeinek hatósági védelmezése 16 éves lány 196
Javaslat nevelőotthoni felvételre 6. osztályos fiú 200
Gyám kirendelése 202
A nagyszülő, mint gyám 202
A gyermekek védelmének rendszere 203
5. FEJEZET
AZ ISKOLAKEZDÉS SEGÍTÉSE
Iskolaérettségi vizsgálatok 206
Előzmények 206
Az óvoda szűrő munkájának segítése 212
A vizsgálatok megszervezése 213
A vizsgálatok lebonyolítása 215
Megbeszélés a szülővel 218
A szakvélemény kritériumai 220
Nyitott kérdések 221
Irodalom 224
A fejlesztő osztályok segítése 229
Előzmények 229
A segítségnyújtás tartalma és módszerei 230
Nyitott kérdések 235
Irodalom 236
Illusztrációk, dokumentumok 239
Iskolaérettségi szakvélemények 239
Javaslat további egy év óvodai nevelésre nagycsoportos óvodás fiú 239
Javaslat további egy év óvodai nevelésre 5 éves 9 hónapos fiú 245
Javaslat fejlesztő osztályba történő felvételre 6 éves lány 246
Javaslat Áthelyező Bizottságban történő vizsgálatra
7 éves 4 hónapos fiú 246
Áthelyező Bizottsághoz irányítás 5 éves 10 hónapos fiú 247
Egy év felmentés után javaslat az általános iskola 1. osztályába történő
felvételre 7 éves fiú 250
6. FEJEZET
PEDAGÓGIAI MUNKA
Fejlesztés és korrekció 252
A pedagógiai munka feltételei 252
A fejlesztés elvei és módszerei 254
A fejlesztő munka típusai 256
Óvodás gyerekek fejlesztése 257
Dyslexia - dysgráfia 260
Nyitott kérdések 261
Irodalom 266
Illusztrációk, dokumentumok 271
Néhány fejlesztő feladat 5-7 éves korú gyermekek számára 271
7. FEJEZET
CSALÁDGONDOZÁS
Családgondozó munka a hazai nevelési tanácsadás gyakorlatában 282
Előzmények 282
A családgondozó kompetenciájába tartozó családok 283
A családgondozó munka speciális jellege 284
A családgondozó tevékenysége 286
A családgondozó személyisége 289
Nyitott kérdések 291
Általános problémák 291
Dilemmák a családgondozó és a tanácsadó pszichológusa közötti
kapcsolatban 292
A családgondozó és a gondozott kapcsolatából eredő nehézségek 293
Irodalom 295
Illusztrációk, dokumentumok 301
Munkaköri leírás a nevelési tanácsadóban dolgozó családgondozó
pedagógus részére (II. kerület) 301
Családgondozási esetleírás 302
Lupócz Béláné: Sz. Gábor esete 303
Családgondozó képzés 306
A Fővárosi Pedagógiai Intézet továbbképző tanfolyamai a nevelési
tanácsadók családgondozói számára 306
8. FEJEZET
TEAMMUNKA
A különböző képzettségű munkatársak együttműködése 310
Előzmények 310
A szakmai team összetétele 310
A szakmai team szerepe 311
A teamen belüli munkamegosztás 312
Esetmegbeszélés 313
Munkamegbeszélés 316
Irodalom 318
9. FEJEZET
EGYÜTTMŰKÖDÉS AZ ÓVODÁVAL ÉS AZ ISKOLÁVAL
A kapcsolatok szervezése 320
Személyes konzultáció a pedagógussal 322
Pszichológiai szemléletformálás 324
Csoportmunka pedagógusokkal 325
Szakértői feladatok „más fogyatékosság" esetén 328
Nyitott kérdések 329
Irodalom 331
Illusztrációk, dokumentumok 335
Trajtler Gáborné: Együtt a nevelési tanácsadóval 335
Szakvélemények 338
Gyógyító iskolai légkör 4. osztályos fiú 339
Iskolai magatartás javulása 1. osztályos fiú 341
A dyslexia megtévesztő benyomást kelthet 3. osztályos fiú 342
Gimnáziumi továbbtanulás támogatása 8. osztályos fiú 346
Kisegítő iskolai áthelyezés kezdeményezése 7 1/2 éves lány 346
Javaslat az idegen nyelv osztályozása alóli felmentésre és dyslexia
reedukciós foglalkozásra 5. osztályos fiú 349
Javaslat kisebb létszámú osztályba történő beiskolázásra 6 éves 3 hónapos lány 350
Javaslat magasabb fejkvóta biztosítására 8 éves lány 352
10. FEJEZET
EGYÜTTMŰKÖDÉS AZ EGÉSZSÉGÜGGYEL
Kapcsolat a gyermek-egészségügyi hálózattal 356
Kapcsolat a gyermekpszichiátriai ellátással 356
Kapcsolat a felnőtt-ideggondozókkal, pszichológiai intézményekkel 359
Nyitott kérdések 360
Irodalom 361
Illusztrációk, dokumentumok 362
Javaslat kórházi felvételre 13 éves fiú 362
11. FEJEZET
A NEVELÉSI TANÁCSADÓ SZERVEZETE
Szervezeti felépítés 366
Munkakörök 368
A vezető feladatköre 368
A pszichológus feladatköre 370
A pedagógus feladatköre 371
A gyógypedagógus feladatköre 371
A családgondozó pedagógus feladatköre 371
A gyermekorvos feladatköre 372
A gyermekpszichiáter feladatköre 373
Az asszisztens és a adminisztrátor feladatköre 373
Egyéb munkatársak 373
Munkarend 374
A nevelési tanácsadó dokumentációja 374
Tárgyi feltételek 376
Pszichológiai célú játékok 377
Pedagógiai célú játékok 378
Tesztek 380
Irodalom 381
12. FEJEZET
A SZAKMAI MUNKA SEGÍTÉSE
Szaktanácsadás 386
A vezető szakmai munkájának segítése és értékelése 388
Szakmai érdekképviselet 388
Szupervízió 390
Nyitott kérdések 392
A nevelési tanácsadók munkatársainak továbbképzése 392
Munkaközösségek 393
Tanfolyamok 394
Kiadványok, segédanyagok 395
Irodalom 395
13. FEJEZET
EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS MUNKAMEGOSZTÁS A NEVELÉSI TANÁCSADÓ ÉS AZ ISKOLAPSZICHOLÓGUS KÖZÖTT. A TOVÁBBFEJLŐDÉS LEHETŐSÉGEI
Közös jellemzők és eltérő vonások 398
Nyitott kérdések 405
Tartalmi és szervezeti fejlesztés 409
Módszertani központ 411
Irodalom 414
FÜGGELÉK
Fővárosi nevelési tanácsadók 418
„Alternatív" iskolák 419
Szemelvények az 1993. évi LXXIX. számú közoktatási törvényből ...420
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Pszichológiai és pedagógiai szolgálat a Nevelési Tanácsadóban Pszichológiai és pedagógiai szolgálat a Nevelési Tanácsadóban
Állapot:
3.940 ,-Ft
20 pont kapható
Kosárba
konyv