1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pszichológus az iskolában

Miben segít az iskolapszichológus/A gyerekek egyéni megismerése/Társas kapcsolatok az osztályban/A viselkedési nehézségek megelőzése/Konfliktuskezelés/Pedagógus pszichológus együttműködés

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Okker Kiadói Kft.
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 288 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-7315-99-3
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az iskolák igénye arra, hogy pszichológus segítse munkájukat, közel egy évszázados. A megvalósuláshoz vezető első hazai lépéseket a 60-as évek végén néhány pedagógus és pszichológus tette meg. Az... Tovább

Előszó

Az iskolák igénye arra, hogy pszichológus segítse munkájukat, közel egy évszázados. A megvalósuláshoz vezető első hazai lépéseket a 60-as évek végén néhány pedagógus és pszichológus tette meg. Az akkori törekvések ma már közel másfélszáz óvodában, iskolában, gyermekotthonban dolgozó pszichológus munkájában öltenek testet.
Kézikönyvünk az iskolapszichológia területén összegyűlt tapasztalatok és a hozzájuk kapcsolódó elméleti kérdések összegzése. Célja - a közoktatási rendszerbe történő integrálódás reményében - áttekintés nyújtása az iskolapszichológus tevékenységéről. Bemutatja az iskolai élet, a pedagógus munkája szempontjából, miként járulhat hozzá a tanítási-tanulási folyamat, a társas kapcsolatok alakulása, a viselkedési problémák megelőzése és korrekciója területén a pszichológus a nevelőmunka eredményességéhez.
Könyvünk alapanyagát a Társadalmi beilleszkedési zavarok (TBZ) c. tárcaközi kutatási főirány Programirodája 1991-ben korlátozott példányszámban belső használatra kiadta. Könyvárusi fogalomba nem került. Ebben az eredeti formában a nevelési tanácsadásról és az iskolapszichológiáról szóló rész egy kötetben szerepelt. Az eltelt tíz év tapasztalatai alapján kiegészítettük és mellékletekkel bővítettük az eredeti anyagot. A nevelési tanácsadóról és az iskolapszichológiáról írottak önálló kötetben jelennek meg.
A két könyv tehát külön olvasható, de tematikájában kiegészíti egymást, ahogyan ez a valóságban is egyre inkább tapasztalható. A mentálhigiénés rendszerben a nevelési tanácsadás és az iskolapszichológusi munka egymásra épül.
A további fejlődés attól is függ, mennyire vagyunk képesek nehézségeink, dilemmáink megfogalmazására. A fejezetek végén olvasható „Nyitott kérdések"-kel ehhez kívánunk hozzájárulni. - Az egyes témákkal kapcsolatban többségében hazai, kisebb részben külföldi szakirodalmat gyűjtöttünk össze. A hazai bibliográfiát 1998 júniusban zártuk.
Munkánkat mindazoknak ajánljuk, akik a gyerekek és serdülők egészséges személyiségfejlődéséért dolgoznak, s munkájuk során nevelési nehézségekkel, személyiségfejlődési zavarokkal is találkoznak: pszichológusoknak, gyógypedagógusoknak, szociális munkásoknak; iskola-(óvoda)vezetőknek, tanároknak, tanítóknak, óvónőknek; azoknak is, akik nem az iskolában, de az iskolában lévő gyerekek és felnőttek érdekében munkálkodnak kutatóintézetekben és a pedagógusképzésben. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 7
1. FEJEZET
TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEK
A nevelési tanácsadás és az iskolapszichológia hazai története 10
A gyermeklélektani tanácsadás kezdetei (1899-1945) 11
Fellendülés és hanyatlás (1945-1957) 15
A nevelési tanácsadók spontán szerveződése és fővárosi elterjedése.
Iskolapszichológia vagy nevelési tanácsadó? (1957-1972) 16
A nevelési tanácsadó hálózat megerősödése, a tartalmi munka továbbfejlődése (1972-1989) 24
A rendszerváltás hatása a nevelési tanácsadók és az iskolapszichológusok munkájára (1989-1998) 30
Irodalom 34
Kitekintés 42
Kezdeti lépések 42
Szervezeti kiépülés 43
Tartalmi továbbfejlődés, különböző megközelítések 48
Irodalom 52
2. FEJEZET
AZ ISKOLAPSZICHOLÓGUS FELADATA ÉS HELYE A NEVELÉSI INTÉZMÉNYBEN
Szemléleti keretek 56
Irodalom 58
Az iskolapszichológus tevékenységi köre 60
Nyitott kérdések 66
Irodalom 71
Kapcsolat a pedagógusokkal és a gyerekekkel 74
Nyitott kérdések 79
Irodalom 82
Kapcsolat az iskola vezetőségével 84
Nyitott kérdések 85
Mentálhigiénés csoport 86
Irodalom 87
3. FEJEZET
A PEDAGÓGIAI TEVÉKENYSÉG PSZICHOLÓGIAI SEGÍTÉSE
Pszichohigiénés munka 90
Az iskola mint környezet 91
Az osztály mint környezet 94
Életmód, tevékenységszervezés 95
Irodalom 99
A tanulás és a társas kapcsolatok alakulásának segítése 102
Irodalom 111
Egyéni megismerés 117
Irodalom 120
Megelőzés, szűrés 122
Nyitott kérdések 128
Irodalom 129
Segítés a magatartási és tanulási nehézségek megoldásában 131
Nyitott kérdések 141
Irodalom 142
A szülőkkel kapcsolatos munka segítése 146
A szülő és az iskola 146
Szülői értekezlet, nyílt nap, fogadóóra 148
Pszichológiai tanácsadás 152
Szülőcsoport 155
Nyitott kérdések 155
Irodalom 157
Pszichológiai ismeretterjesztés, felvilágosítás, a pedagógus-továbbképzés és önképzés segítése 160
Nevelési értekezlet 160
Munkaközösségek és egyéni lehetőségek 162
"Pszicho-faliújság", írásos anyagok 163
Irodalom 164
Kutatás 165
Irodalom 166
4. FEJEZET
MÓDSZEREK
Megfigyelés 168
Nyitott kérdések 170
Irodalom 171
Tanácsadás és konzultáció 173
Nyitott kérdések 180
Irodalom 181
Fejlődés-, személyiség- és neveléslélektani diagnosztika 185
Nyitott kérdések 191
Irodalom 193
Csoportmódszerek 199
Nyitott kérdések 201
Irodalom 203
5. FEJEZET
SZAKMAI FELKÉSZÜLÉS
Képzettség és személyiség 210
A képzés 211
Pedagógiai ismeretek és tanítási gyakorlat 212
Nyitott kérdések 214
Irodalom 216
6. FEJEZET
SZERVEZETI KERETEK
A központi és az integrált szolgálat 220
Külső kapcsolatok 223
Irodalom 224
7. FEJEZET
EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS MUNKAMEGOSZTÁS A NEVELÉSI TANÁCSADÓ ÉS AZ ISKOLAPSZICHOLÓGUS KÖZÖTT A TOVÁBBFEJLŐDÉS LEHETŐSÉGEI
Közös jellemzők és eltérő vonások 228
Nyitott kérdések 236
Tartalmi és szervezeti fejlesztés 240
Módszertani központ 242
Irodalom 245
1. sz. melléklet: Mikor fordulhatsz az óvodapszichológushoz? 248
2. sz. melléklet: Mikor fordulhatsz az iskolapszichológushoz? 250
3. sz. melléklet: „Alternatív" iskolák 252
4. sz. melléklet: Ötletek, javaslatok az osztályfőnök és az osztályfőnöki munkaközösségek számára 253
Az iskola, ahogyan a gyerekek látják 253
A nevelőket foglalkoztató iskolai problémák 253
Az osztály mint csoport 254
A gyerek, ahogyan a szüleit látja 254
A gyerek, ahogyan önmagát látja 255
Tanulás, értékelés, értékek 255
4. a) melléklet: Levél az osztályfőnöknek 257
4. b) melléklet: Levél az osztályfőnöknek 258
4. c) melléklet: Mi jó, mit szeretsz az iskolában? Mi változzon meg? 259
4. d) melléklet: Mi jó, mit szeretsz az iskolában? Mi változzon meg?
Összesítés, értékelés 260
4. e) melléklet: Az iskola 263
4. f) melléklet: Az iskola. Feldolgozás, értékelés 270
4. h) melléklet: Milyen vagyok? Értékelés, összesítés 272
5. sz. melléklet: Megtartó közösségek - Állandóság a változásban 274
6. sz. melléklet: Beszámoló az óvoda- és iskolapszichológusi munkáról (1994/95) 280
Az óvodában folyó munka összefoglalása 280
Az iskolában folyó munka összefoglalása 282
7. sz, melléklet: Fővárosi nevelési tanácsadók 285
8. sz. melléklet: Szemelvények az 1993. évi LXXIX. számú közoktatási törvényből 288

Horányi Annabella

Horányi Annabella műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Horányi Annabella könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Pszichológus az iskolában

Szép és tiszta példány.

Állapot:
980 ,-Ft
8 pont kapható
Kosárba
konyv