A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Informális tanulás az Aranycsapat korában

Tanulási színterek vizsgálata Puskás és Deák mikrokörnyezetében

Szerző
Róla szól
Lektor

Kiadó: Gondolat Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 271 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 13 cm
ISBN: 978-963-693-373-9
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva, kihajtható mellékletekkel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A könyv azt a tanulási formát tárgyalja, amely a mindennapok természetes velejárója, az emberi tevékenységek kísérője, és mert magától értetődőnek tekinti az egyén, ezért észre sem veszi, hogy általa gazdagodott a tudása, fejlődtek a készségei. Az oktatásügyben az egész életen át tartó tanulás gondolatának általánossá válása előtérbe állította a tanulás formáinak kérdését. A formális, nem formális és informális tanulás megkülönböztetésével jól érzékelhetővé vált az iskolán kívüli tanulás fontossága és az iskolának az a szerepe, amelyet a különböző tanulási formák integrálásában játszhat.
Ez a munka az informális tanulást egy meghatározott időkeretben vizsgálja, amit az Aranycsapat koraként jelöl, s ami alatt az 1920-as évektől 1956-ig terjedő időszakot érti. (Nemcsak az olimpiai bajnoki címet Helsinkiben, a 6:3-as győzelmet a Wembley-ben, az 1950 és 1954 közötti veretlenséget tekinti ide tartozónak, hanem a felkészülés idejét is.) A megközelítésből adódik, hogy a játékosok... Tovább

Fülszöveg

A könyv azt a tanulási formát tárgyalja, amely a mindennapok természetes velejárója, az emberi tevékenységek kísérője, és mert magától értetődőnek tekinti az egyén, ezért észre sem veszi, hogy általa gazdagodott a tudása, fejlődtek a készségei. Az oktatásügyben az egész életen át tartó tanulás gondolatának általánossá válása előtérbe állította a tanulás formáinak kérdését. A formális, nem formális és informális tanulás megkülönböztetésével jól érzékelhetővé vált az iskolán kívüli tanulás fontossága és az iskolának az a szerepe, amelyet a különböző tanulási formák integrálásában játszhat.
Ez a munka az informális tanulást egy meghatározott időkeretben vizsgálja, amit az Aranycsapat koraként jelöl, s ami alatt az 1920-as évektől 1956-ig terjedő időszakot érti. (Nemcsak az olimpiai bajnoki címet Helsinkiben, a 6:3-as győzelmet a Wembley-ben, az 1950 és 1954 közötti veretlenséget tekinti ide tartozónak, hanem a felkészülés idejét is.) A megközelítésből adódik, hogy a játékosok gyerekkorát is figyelembe veszi, hiszen a zömük 6 osztálynál többet nem végzett el az iskolában. Az általuk elért siker, a világhír kevéssé az iskolai, sokkal inkább az iskolán kívüli tanulás eredménye.
Az olvasó betekintést nyerhet ez időszak sajátos informális tanulási színtereibe: a cserkészet és a levente, a sportegyesületek és a vendéglők világába, miközben két labdarúgó, Puskás és Deák mikrokörnyezetén keresztül a korabeli család és kortárscsoport hatásáról is képet kap, nagymértékben a szóbeli történelem (oral history) adataira támaszkodva. A grundon folyó meccsek sorsformáló szerepét a játékosok és a játék oldaláról is vizsgálja a könyv, hiszen a futball elengedhetetlen része a nézőközönség, amely ugyancsak az informális tanulás közege. A néző pedig lehet a klub grundokat bejáró megfigyelője, az elkötelezett drukker, a kíváncsi nézelődő, a visszatekintő kutató, a tévénéző, a gyerek és az öreg, a nő és a férfi. Nekik ajánlható ez a könyv. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 7
A kutatás célja, kérdései 14
Az alkalmazott módszerek 16
AZ INFORMÁLIS TANULÁS
A probléma 21
Informális tanulás napjainkban 24
Formális, nem formális és informális tanulás 28
Az élet egészét átfogó tanulás 32
Az LLL paradigma kialakulása 32
Oktatásügy és az informális tanulás 35
Az iskola és az informális tanulás 39
A tanulás dimenziói 44
A társadalmi hatások szintjei és az informális tanulás 47
INFORMÁLIS TANULÁS TÖRTÉNETI KERETEKBEN
A történeti helyszín: Kispest és Pestszentlőrinc 55
Közös gyökerek 55
Az 1920-as és 1930-as évek 62
Az 1920-as évek 62
A két település a húszas években 65
Az 1930-as évek 66
Új tényezők a mikrokörnyezetben 68
Cserkészet, levente sportegyesület 69
A szabadidő szerepe 71
Médiumok 73
A rádió 73
A mozi 75
A divat 76
Az új intézmények befolyása a mikrorendszerekre 78
A cserkészmozgalom 78
A levente 83
A sportegyesületek 88
A Szentlőrinci Atlétikai Club (SZAC) 92
A Kispesti Atlétikai Club (KAC) 94
A két család 99
A Deák család 101
A Puskás (Purczeld) család Kispesten 109
A kortárscsoport (Grund) 112
A vendéglő 119
Ifjú portrék 126
Deák fotó a SZAC első csapatával 130
Puskás fotó a KAC ificsapatával 132
Következtetések a csapatképek alapján 135
A második világháború és az azt követő évek 136
Fiatal arcélek 140
Az első válogatottság 140
Lágerválogatott 145
Az ötvenes évek a forradalomig 150
A szakszervezesített labdarúgás 152
Az államosított szabadidő 162
A jelképeiktől megfosztott kisközösségek 165
A civil szervezetek és az állam viszonya 168
A FUTBALL NÉPSZERŰSÉGE
ÉS SORSFORMÁLÓ SZEREPE
A nézők és a stadionok világa 175
A foci az irodalomban 182
írók a fociról 182
A játék varázsa 189
Két fotó elemzése 192
A szurkoló és a játékos 192
Az első fotó 193
A második fotó 196
Következtetések a két fotó alapján 199
Világklasszisok 199
Deák, minden idők gólkirálya 201
Puskás, a legismertebb magyar 204
Puskás és Deák jótékonysága 209
ÖSSZEFOGLALÁS, KITEKINTÉS 215
BIBLIOGRÁFIA 231
KÉPEK JEGYZÉKE 249
FÜGGELÉK 251
Az Aranycsapat játékosai 251
Néhány nevezetes mérkőzés néhány nevezetes perce 254
NÉVMUTATÓ 265

Horváth H. Attila

Horváth H. Attila műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Horváth H. Attila könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv