1.031.321

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A közoktatás rendszere 1.

Változó iskolarendszerek/A tantervek szerepe

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: BME Műszaki Pedagógiai Tanszék-OKKER Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 164 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a speciális közoktatási vezetőképzés két pillérre építkezik: a konzulensre és a tankönyvre. A konzulens jelenti a személyes kapcsolatot, az irányító, együttműködő partnert, akit kérdezni lehet,... Tovább

Előszó

Ez a speciális közoktatási vezetőképzés két pillérre építkezik: a konzulensre és a tankönyvre. A konzulens jelenti a személyes kapcsolatot, az irányító, együttműködő partnert, akit kérdezni lehet, aki vezeti a konzultációs vitákat. A tankönyv viszont az egyéni tanulás nélkülözhetetlen eszköze. A képzés anyagát feldolgozó tankönyvsorozat nyolc kötetből áll, és úgy készültek, hogy hatékonyan szolgálják a képzés célját, kielégítsék a távoktatás jellegéből és módszereiből következő igényeket.
A tankönyvek a törzsanyagot tartalmazzák, az alapvető ismereteket foglalják össze. A további kiegészítő tudnivalókat a hallgatónak kell megszereznie. A tankönyvek ehhez szemelvényekkel, dokumentumokkal, bibliográfiákkal, a fejezetek összefoglalásához készített kérdésekkel és feladatokkal nyújtanak segítséget. A tananyag szerkezetével, a fejezetekre, alfejezetekre bontással, szövegrészek kiemelésével, illusztrációk közbeiktatásával pedig a hagyományos, klasszikus tankönyvi követelményeket teljesítjük.
A könyveket indító bevezetéseket, úgy ahogyan ez itt is történik, mindig a szerkesztő írja. Ez így praktikus, mert a könyvvel való azonosulása természetszerűen tárgyiasabb, mint a szerzőké, s amúgy is az ő feladata a kötetek összehangolása, az egységes szerkesztési elvek érvényesítése. Ezekben a bevezetőkben a szerkesztő megírhatta mindazt, amiért ez a műfaj született: választ adhat kérdésekre, magyarázattal szolgálhat különböző megoldásokra. Vissza

Tartalom

Bevezetés 7
Első rész: Az iskolarendszerekről (Mezei Gyula) 9
I. fejezet: Közoktatásrendszer, iskolarendszer 11
1. Az alapfogalmak értelmezése 12
a) Az iskolarendszer 12
b) A közoktatásrendszer tágabb fogalomkör 12
c) A közoktatásrendszer és a pedagógia 13
2. Az iskolarendszerben meghatározott kapcsolatok érvényesülnek 13
a) Az iskolaszervezet alapelvei 14
b) A közoktatási szervezet tagoltsága 15
c) Az iskolák fokok szerint 16
3. Az iskolarendszert alakító tényezők 21
a) A társadalmi rendszer hatása 21
b) A termelés műszaki, technikai színvonala 24
c) A gazdasági helyzet meghatározó tényező 26
d) A kulturális színvonal hatása 27
e) Az iskoláztatási hagyományok 29
Szemelvények 30
Az iskolarendszer tagozódása (Zibolen Endre) 30
Tervezhető-e az oktatási rendszer? (Torsten Hüsen) 31
Egy ország oktatási rendszere fejlettségének mutatói (Horváth Márton) 33
Kérdések - feladatok 34
II. fejezet: A magyar iskolarendszer kialakulása 35
1. A közoktatás kialakulása 35
a) A Ratio Educationis az első nagy tanügyi rendezés 36
b) Eötvös első népoktatási törvényjavaslata 36
c) Az 1868. évi népoktatási törvény 37
d) Törvények, változtatások a huszadik században 37
2. A középfokú oktatás 38
a) A polgári iskolák átmenetet képeznek 38
b) A gimnáziumok kiemelkedő szerepe 39
3. A szakképzés hazai fejlődése 41
a) Az iparoktatás 41
b) A szakmunkásképzés a tanonciskolákkal kezdődik 41
c) A nagyüzemekre épített szakmunkásképzés 41
4. Szakképzés középiskolákban 42
a) A kezdeti időszak a reáliskoláké 42
b) A szakoktatás változásai 1945 után 43
c) A szakközépiskolák képzési céljai 44
Apáczai Csere János emlékének 45
Szemelvények 47
Apáczai köznevelési rendszere (Fináczy Ernő) 47
Az 1868. évi népiskolai törvény (Felkai László, Eötvös József) 49
Közoktatáspolitika Trefort Ágoston minisztersége idején 53
Magyar középiskolai-történeti áttekintés (Mészáros István) 54
Az ideiglenes nemzeti kormány 6650/1945.ME sz. rendelete az általános
iskola megszervezéséről 57
XXXIII. t.c. a nem állami iskolák fenntartásának az állam által való átvétele, az azokkal összefüggő vagyontárgyakat állami tulajdonba vétele és személyzetének állami szolgálatba való átvétele tárgyában 58
Kérdések - feladatok 60
III. fejezet: Iskolarendszerünk az 1993. évi közoktatási törvény alapján 61
1. Az oktatási törvényben meghatározott iskolarendszer 61
2. Az iskolaszervezet mellett szóló érvek 62
3. A törvény előzményeiről 63
4. A törvényt érintő bírálatok 64
5. A törvény végrehajtásában mutatkozó zavarok 65
6. Az iskolaszervezet alapelveinek érvényesülése 68
Szemelvények 69
Az alternativitás megjelenése (Vargáné Fónagy Erzsébet) 69
Az 1993/94. tanév főbb statisztikai adatai 71
Kérdések - feladatok 82
IV. fejezet: Az EGK országok iskolarendszerének áttekintése 83
1. A tankötelezettség korhatárának alakulása az európai fejlett országokban 83
2. Az oktatás részesedése a nemzeti össztermékből (GNP) 85
3. Centralizált és decentralizált irányítás, iskolai önállóság, tanári szabadság, pluralizmus 85
4. Az oktatásügy civil társadalma 86
5. Az oktatási rendszer szerkezete 87
6. A pályaorientáció és a fakultáció 88
7. Az EGK államokról egyenként 89
Szemelvények 101
A japán iskolarendszer (Kiss Károly) 101
Kérdések - feladatok 104
Második rész: A tantervek szerepe a közoktatásrendszerben
(Szebenyi Péter) 105
Általános tantervi ismeretek 107
1. Tanterv fajták 107
a) A központi tanterv 110
b) A helyi tanterv 112
c) A tanítási-tanulási program 112
d) Az alaptanterv 114
2. Tantervkészítés 114
a) A tantervtervezés szintjei 115
b) A tantervkészítés alapkövetelményei 119
c) A helyi tervezés 130
d) A helyi (intézményi) tanterv 133
e) A tantárgyi programok 137
Szemelvények 143
Egy értékközpontú pedagógia felé (Horváth Attila) 143
A nemzeti alaptanterv egy pragmatikus megközelítése (Mátrai Zsuzsa) 146
Kérdések - feladatok 149
Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (Balázs Mihály) 151
Bibliográfia 155
Az irányítás elmélete, rendszere, a szakfelügyelet kérdései 155
A magyarországi tanügyigazgatás rendszere 160
1777-től, történeti tapasztalatok
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv