1.035.153

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Képzőművészeti pedagógiai terápia

Szerző
Lektor

Kiadó: Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 141 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér reprodukciókkal. Tankönyvi szám: J12-1083.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
"Új igények, új iskola Modern világunk egyre követelőbben igényli egy más fajta, az eddigiektől lényegesen eltérő elvárásoknak megfelelő iskola létrejöttét.
Az utóbbi... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
"Új igények, új iskola Modern világunk egyre követelőbben igényli egy más fajta, az eddigiektől lényegesen eltérő elvárásoknak megfelelő iskola létrejöttét.
Az utóbbi évtizedek iskolamegújítási kísérletei és a különböző korszerűbb, egyéni tantervekkel dolgozó iskolák példája arra ösztönöz, hogy az iskoláról alkotott képünket mielőbb átformáljuk.
A ma iskolája felé megfogalmazódó új igényeket az utóbbi években bekövetkezett gazdasági és társadalmi változások indokolják. E téma megvilágításához Bagdy Emőke - Telkes József: "Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában" című művére, valamint Csapó Benő és Deme Tamás gondolataira hivatkozom.
A szerzők az iskola felé megjelenő új elvárások okát a családra nehezedő egyre nagyobb nyomásban látják (mindkét szülőre nehezedő munkavállalási kényszer, szülők életmódváltozása, ma már hozzátehetjük: a munkanélküliség fenyegetése stb.), s megjegyzik: "Statisztikai tény, hogy hazánkban minden hatodik iskolai tanuló esetében korrekciót (vagy terápiát) igénylő személyiségzavarral számolhatunk." (Bagdy-Telkes)
Okokként sorakoztatják még fel a szocializációs folyamat időtartamának és a kulturális rétegződésnek a növekedését, a kiscsoportok, kortársi közösségek kohéziós erejének gyengülését, a tárgyi értékek felértékelődését a humán értékekkel szemben, a szülő-gyermek és a nevelő-gyermek viszony kedvezőtlen változását.
Mindezek alapján az új típusú iskola felé a fejlesztő-oktató, ismeretátadó funkción kívül új igényként jelenik meg az edukatív-korrekciós (vagy terápiás) funkció, a zavarfelismerő-szűrő diagnoszta tevékenység, a családgondozói és a kifejezetten pszichoterápiás funkció.
Ebben a megközelítésben vázolják fel a szerzők a pedagóguspszichológus team, illetve mentálhygiénés team (pedagógus, pszichológus, orvos, családgondozó, gyámügyi szakértő) munkáján alapuló mentálhygiénés intézmény képét.
Az ilyenfajta iskolakép tudományelméleti aspektusát Csapó Benő 7 így fogalmazza meg: "A tudományok fejlődése felbátorította a hagyományosan kialakított rendet, megkülönböztethetetlenné tett hagyományosan különböző diszciplínákat, a technika fejlődése pedig egyben szükségtelenné tette a merev hierarchiát. ... Hasonló lehet a pedagógia mint tudomány létezésének értelme is. Sajátos módon rendezi egységbe a pszichológia, a szociológia, a szociálpszichológia stb. eredményeit." Vissza

Tartalom

Új igények, új iskola 5
A művészetterápia sajátos változata: képzőművészeti pedagógiai terápia 7
A művészetterápia mint mentálhygiénés lehetőség 7
Pedagógiai gyökerek 7
Pszichológiai háttér 10
Gestalt-terápiai megközelítés 10
Pszichoanalitikus megközelítés 11
A képzőművészeti pedagógiai terápia fogalma 14
Szabad festés "védelem alatt" (7-10 évesek számára) 15
Festés mesére (10-12 évesek számára) 16
Képzőművészeti pedagógiai fejlesztő terápia (12-13 évesek számára) 18
A képzőművészeti pedagógiai fejlesztő terápia mint rendszer 19
A rendszer elvi alapjai 19
A rendszer részletes leírása 21
Diagnosztikai tevékenységünk áttekintése 28
Ajánlott olvasmányok 31
Feladattól a tervezésig 32
Tevékenység a rendszerben 34
Az alkotás természete 34
A kreativitás folyamata 36
A kreativitás fejlesztése 38
A plasztikus érzékelés fejlesztése 39
A plasztikus kommunikáció fejlesztése 67
Az ismeretstruktúra - az alkotás szolgálatában 74
A pont és a vonal 75
A folt - a forma 80
A tömeg 80
A szín 82
A tér 82
A kontrasztok 83
Ismeret - tevékenység - képességfejlesztés (a gyakorlati munka anyagának bemutatása
táblázatokban) 84
A gyakorlati munka anyagának feldolgozása 116
A képességfejlesztést szolgáló projectek 116
Gestalt-rekonstruktív projectek 116
A térlátást fejlesztő project 119
Kézmozgás fejlesztését (nagy- és finommozgások) szolgáló project 119
A kreativitás fejlesztését szolgáló project 121
Logikai képességeket fejlesztő project 121
Az egyes projectekhez tartozó néhány feladat részletes feldolgozása 122
Ábrajegyzék 143
Bibliográfia 147
Tartalomjegyzék 149
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv