A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
Az 1998/99-es tanévben indult meg Magyarországon az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzés. A kétéves képzési programok modern és kurrens szakmákban készítik fel a fiatalokat a munkaerő-piacra való kilépésre, bizonyos feltételek teljesítése esetén pedig lehetőséget adnak a főiskolai szintű továbbtanulásra. Új képzési forma jelent tehát meg, amelynek sajátossága, hogy az oktatás részben középiskolák, részben felsőfokú oktatási intézmények keretében folyik. A kötet az Oktatáskutató Intézetben az AIFSZ társadalmi és oktatáspolitikai illeszkedésével foglalkozó, 2001-ben lezárt kutatás eredményeit foglalja össze. Elemzi a rövid idejű felsőfokú szakképzési forma megjelenésének és működésének tapasztalatait a fejlett országokban, valamint a magyarországi bevezetés oktatáspolitikai, intézményi és munkaerő-piaci összefüggéseit. Bemutatja a hallgatók körében végzett vizsgálat eredményeit, amelyből képet kaphatunk társadalmi összetételükről, pályaválasztási-iskolaválasztási...
Tovább
Fülszöveg
Az 1998/99-es tanévben indult meg Magyarországon az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzés. A kétéves képzési programok modern és kurrens szakmákban készítik fel a fiatalokat a munkaerő-piacra való kilépésre, bizonyos feltételek teljesítése esetén pedig lehetőséget adnak a főiskolai szintű továbbtanulásra. Új képzési forma jelent tehát meg, amelynek sajátossága, hogy az oktatás részben középiskolák, részben felsőfokú oktatási intézmények keretében folyik. A kötet az Oktatáskutató Intézetben az AIFSZ társadalmi és oktatáspolitikai illeszkedésével foglalkozó, 2001-ben lezárt kutatás eredményeit foglalja össze. Elemzi a rövid idejű felsőfokú szakképzési forma megjelenésének és működésének tapasztalatait a fejlett országokban, valamint a magyarországi bevezetés oktatáspolitikai, intézményi és munkaerő-piaci összefüggéseit. Bemutatja a hallgatók körében végzett vizsgálat eredményeit, amelyből képet kaphatunk társadalmi összetételükről, pályaválasztási-iskolaválasztási megfontolásaikról, karrier-terveikről, továbbá arról, hogy résztvevőként hogyan vélekednek a jelenleg futó képzési programról.
Vissza
Tartalom
Bevezetés 7
1. A rövid idejű felsőfokú szakképzés létrejötte és szerepének alakulása - nemzetközi tendenciák 9
1.1 A felsőoktatási expanzió következménye: a felsőoktatás többszektorúvá válik 9
1.2 A rövid idejű felsőfokú szakképzés létrejöttének kiváltó okai.
Az új képzési típus társadalmi és oktatáspolitikai megítélése 10
1.3 Módosul az Oktatás Egységes Nemzetközi Osztályozási Rendszere 14
1.4 Helyzetkép a Bolognai Nyilatkozat után 15
2. Az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzés társadalmi, gazdasági integrációját meghatározó tényezők 17
2.1 A gazdasági fejlettség és a felsőoktatás szerkezetének összefüggései 17
2.2 A rövid idejű felsőfokú szakképzés oktatáspolitikai erőtere 25
2.2.1 Akadályozó tényezők az oktatáspolitikai arénában 25
2.2.2 Az oktatáspolitika szereplőinek motivációi 28
2.2.2.1 Az oktatásirányítás 29
2.2.2.2 Az intézmények 35
2.2.2.3 A gazdasági szféra 37
2.2.2.4 A régiók, megyék, települések motivációi 38
3. A hallgatók társadalmi háttere és a képzéssel kapcsolatos motivációi 40
3.1 A hallgatói vizsgálat célja 40
3.2 A vizsgálat módszerei, a minta leírása 41
3.3 A hallgatók rekrutációjának társadalmi jellemzői 43
3.3.1 A hallgatók nemek szerinti összetétele 43
3.3.2 Területi mobilitás 44
3.3.3 Szülői háttér 48
3.3.3.1 A szülők iskolai végzettsége 48
3.3.3.2 A szülők foglalkozása, munkaviszonyának jellege 53
3.3.4 A család társadalmi helyzetének megítélése 61
3.3.5 Az anyagi helyzet 62
3.4 Iskolai előzmények 64
3.4.1 Középiskolai tanulmányok 64
3.4.2 Nyelvtudás 68
3.5 Jelentkezés felsőfokú tanulmányokra 70
3.5.1 Korábbi jelentkezések: kapcsolat a felsőoktatással 70
3.5.2 A jelentkezés körülményei és motivációi 72
3.5.3 A képzés utáni tervek 78
3.6 Hallgatói értékelés 79
3.6.1 Az elégedettség vizsgálata 79
3.6.2 A program viszonya a felsőoktatáshoz 84
Összegzés 87
Mellékletek 91
Irodalom 104
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
1
2
3
Regisztráció
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.