1.034.164

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A "bolognai folyamat"

Az Európai Felsőoktatási Térség gondolatának megjelenése és a megvalósítás esélyei

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Oktatáskutató Intézet-Új Mandátum Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 119 oldal
Sorozatcím: Társadalom és oktatás
Kötetszám: 22
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-9494-13-5
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az 1999-ben kibocsátott, az európai oktatási miniszterek által aláírt Bolognai Nyilatkozat állást foglalt az Európai Felsőoktatási Térség létrehozása mellett. Leszögezte, hogy az döntő szerepet játszhat a kontinens általános társadalmi, kulturális és gazdasági fejlesztésében, a felsőoktatási hallgatók és a munkavállalók mobilitásának elősegítésében. Konkrét javaslatokat tett arra, hogy milyen elvek szerint kell koordinálni a nemzeti felsőoktatás-politikákat, milyen strukturális átalakításokat kell tenni a felsőoktatási rendszerekben ahhoz, hogy a harmadik évezred első évtizedében néhány kulcsfontosságú területen eredményeket lehessen elérni.
A kötet annak a kutatásnak az eredményeit foglalja össze, amelyet 2001-2002-ben, az Oktatási Minisztérium Magyar Ekvivalencia és Információs Központja támogatásával az Oktatáskutató Intézet végzett az egyszerűség kedvéért bolognai folyamatnak nevezett történéssorról, az abból adódó feladatok Magyarországi megvalósíthatóságáról, figyelembe véve... Tovább

Fülszöveg

Az 1999-ben kibocsátott, az európai oktatási miniszterek által aláírt Bolognai Nyilatkozat állást foglalt az Európai Felsőoktatási Térség létrehozása mellett. Leszögezte, hogy az döntő szerepet játszhat a kontinens általános társadalmi, kulturális és gazdasági fejlesztésében, a felsőoktatási hallgatók és a munkavállalók mobilitásának elősegítésében. Konkrét javaslatokat tett arra, hogy milyen elvek szerint kell koordinálni a nemzeti felsőoktatás-politikákat, milyen strukturális átalakításokat kell tenni a felsőoktatási rendszerekben ahhoz, hogy a harmadik évezred első évtizedében néhány kulcsfontosságú területen eredményeket lehessen elérni.
A kötet annak a kutatásnak az eredményeit foglalja össze, amelyet 2001-2002-ben, az Oktatási Minisztérium Magyar Ekvivalencia és Információs Központja támogatásával az Oktatáskutató Intézet végzett az egyszerűség kedvéért bolognai folyamatnak nevezett történéssorról, az abból adódó feladatok Magyarországi megvalósíthatóságáról, figyelembe véve az európai trendeket. A kötet áttekinti azokat a jelenségeket, politikai és gazdasági összefüggéseket, amelyek az Európai Felsőoktatási Térség gondolatának megszületéséhez vezettek, majd végigköveti a bolognai folyamat konkrét történéseit, ismerteti és értékeli az azok kapcsán született fő dokumentumokat. A felsőoktatás európai harmonizációjának magyarországi pozícióiról szakértői vélemények és a közvetítő (ún. puffer) szervezeteknél végzett információgyűjtés eredményei alapján ad képet. A bolognai folyamat intézményi szintű fogadtatását három magyarországi egyetemen végzett esettanulmány vizsgálta, amelyek összefoglaló eredményeit olvashatjuk a kötetben. Az európai trendekről, az eddig megtett konkrét lépésekről néhány európai ország és azok egy-egy egyeteme kapcsán kapunk értékelést. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 7
1. A KUTATÁSRÓL 9
1/1. A kutatás célja és a vizsgált kérdések 9
1/2. A kutatás során alkalmazott módszerek 10
2. AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉG
GONDOLATÁNAK MEGJELENÉSE 14
2/1. A felsőoktatás társadalmi szerepének megváltozása
a nagy hallgatói létszámexpanzió kapcsán 14
2/2. A felsőoktatási modellek közeledése:
hasonló válaszok a hasonló kihívásokra 15
2/3. Helyzetkép az ezredfordulón 18
2/4. A képzési struktúra kérdése 20
2/5. Európa versenyképessége a tét 22
3. A BOLOGNAI FOLYAMAT TÖRTÉNÉSEI 24
3/1. Az előzmények 24
3/2. A Bolognai Nyilatkozat 27
3/3. Bolognától Prágáig 28
3/4. A Prágai Nyilatkozat 32
3/5. A folyamat értékelése és a jövőre vonatkozó javaslatok 33
4. A BOLOGNAI FOLYAMAT FOGADTATÁSA
MAGYARORSZÁGON 39
4/1. A felsőoktatás intézményrendszerének sajátosságai 39
4/2. Szakértői vélemények a bolognai folyamat
magyarországi összefüggéseiről 41
4/3. A közvetítő szervezetek álláspontja és szerepe 46
5. A MAGYARORSZÁGI MEGVALÓSÍTHATÓSÁG
TUDOMÁNYÁGI, SZAKMAI SAJÁTOSSÁGAI 51
5/1. Műszaki felsőoktatás 51
5/2. Gazdasági felsőoktatás 53
5/3. Agrár-felsőoktatás 54
5/4. Tanárképzés 56
5/5. Orvos- és egészségtudományi képzés 57
6. MEGVALÓSÍTHATÓSÁG INTÉZMÉNYI SZINTEN.
A MAGYAR INTÉZMÉNYEKBEN KÉSZÜLT
ESETTANULMÁNYOK
EREDMÉNYEINEK ÖSSZEGZÉSE 59
6/1. Vizsgálati szempontok és módszerek 59
6/2. A vizsgálatban szereplő intézmények
szervezeti jellemzői 60
6/3. Az intézményi stratégia és szemlélet KÜLÖNBSÉGEI 63
6/4. A kreditrendszer működése 66
6/5. A kétszintű képzési rendszer bevezetése 73
7. PÉLDÁK A MEGVALÓSÍTÁS JELENLEGI
ÁLLÁSÁRÓL NÉHÁNY EURÓPAI ORSZÁGBAN
ÉS EGYETEMEN 81
7/1. Vizsgálati szempontok és módszerek 81
7/2. A vizsgált országok felsőoktatási rendszerei 83
7/3. A kétszintű képzés bevezetése 90
7/4. A kreditrendszer bevezetése 98
7/5. A Bolognai Nyilatkozat megismertetése
és a feladat megvalósításának stratégiái 101
7/6. Közös és eltérő vonások 106
8. ÖSSZEGEZÉS 109
HIVATKOZÁSOK 115
A bolognai folyamattal kapcsolatos
európai dokumentumok és szakértői anyagok
tematikus gyűjteménye 117
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv