Előszó
A kortárs magyar üvegművészet alkotóit világszerte ismerik, nagyhatalomnak számítunk a világ "üvegművészed térképén . Csaknem fél évszázadnak kellett eltelnie ahhoz, hogy a nemzetközi hírű magyar származású fotográfusok. Robert Capa, Munkácsi Márton, Moholy Nagy László, Brassai, André Kertész, és a közelmúltban végre hazatalált Lucien Hervé itthon is méltó elismerésben részesüljenek. Kettős hát a „közvetítők": múzeumok, galériák, szakírók és sajtó feladata: büszkén hirdetni kiváló művészeink eredményeit és mindent megtenni műveik és munkásságuk megismertetéséért. Hiszen jelen vannak a mostani kiállításunkon is szereplő alkotók művei a francia Musée du Verre-ben, Sars-Poteries-ben és Liége-ben, a düsseldorfi Kunstmuseumban, Lausanne-ban és Párizsban a Musée des Arts Décoratifs-ban, nagy gyűjteményekben Prágában, Kasselben, Frauenauban, de a londoni British Múzeumban és a kortárs üvegművészet fellegvárának számító Corning múzeumban is, sok más amerikai múzeum és üveges galéria mellett. A nemzetközi üvegművészet egyik legrangosabb fórumán, a 2010-es kanazawai nemzetközi üvegkiállításon, ahol negyven országból érkeztek művek, Lukácsi László itt ragyogó legyezője kapta a fő díjat.
A Báthory Júlia, majd Z. Gács György által elindított szakképzés közép-és felsőfokon volt az alapja az üveggel foglalkozó tehetséges művészek kibontakozásának, amelyhez társultak a stúdió-üveg sziporkázó lehetőségei. A kísérleti stúdióüvegmozgalom nem érte felkészületlenül az üveggel, mint matériával kísérletezőket hazánkban sem.
Az üvegművészet felszabadult a funkció követelményei alól, és önállósodott. Ez a folyamat az ötvenes években kezdődött: a cseheknél, ahol már az oktatásban is nagy figyelmet szenteltek az üvegnek, kifejezetten az építészeti üvegnek volt nagy pályafutása: Velencében 1950-ben indult egy társulás, a „Fucina degli Angeli" - (angyalok kovácsa), melynek központi alakja egy Petterkoffeni személyiség, Egidio Constantini volt, aki zseniális ráérzéssel a muranoi üveges mestereket, - a hagyományt kapcsolta össze a XX. századi művészet-szemlélettel, és a sztár-kultusszal: Hans Arp, Picasso, Moor, Lurgat, Le Corbusier, Cocteau, Chagall rajzai nyomán készítettek másfajta üvegszobrokat. Itthon a képzőművészet felől érkező Schaár Erzsébet, Vilt Tibor másfajta anyaghasználata hatott ösztönzően immáron elmondhatjuk, generációknak. Ezt a kísérletezést az amerikai stúdióüveg kirajzása tovább erősítette. Ma már ez a tárlat is bizonyítja, milyen sokrétű, gazdag a jelenleg itthon alkotó üvegmű vészek munkássága. Mint a címben is jelzik a szervezők: tág teret engedtek a stílus és pozíció pluralizmusának, a legújabbkori művészettörténeti hagyománynak is. Erősíti az üveg titkokkal teli, misztikus varázsát és biztos vagyok benne, sok új hívet is szerez az üvegművészek tevékenységének.
Követhetnénk a finnek példáját, akik fennen hirdetik: a finn csoda a művészeiknek köszönhető. Bízom benne,hogy eljön az idő amikor nekünk is ez lesz a jelszavunk, behelyettesítve a magyar szót: a magyar csoda létrehozói, legyünk büszkék rájuk, a művészeink.
Vissza