1.035.017

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Sztereotípiák a változó közgondolkodásban

Szerző

Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 553 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN: 963-05-7344-X
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezető
Történelmi változások és a sztereotípiák
A sztereotípiák történeti változása
A történeti tárgyú sztereotípiák
A sztereotípia-kutatás történeti hozama
Köszönetnyilvánítás
Sztereotípia rendszerek kutatása
Sztereotípia-kutatás az információ-feldolgozási paradigmán innen és túl1
A kutatási terület hagyományai1
A kategorizáció3
Az információ-feldolgozási paradigma6
A továbbhaladás irányai10
Lippmanntól Lippmannig11
A nézetrendszerek kutatásánka kilátásai és támpontjai16
A Kelet alkonya19
Az ideológia és a valóság birkózása: három tabu19
A vizsgálatok történeti kontextusa Magyarországon: kommunista korszakok20
A vizsgálatok történeti kontextusa Magyarországon: a rendszerváltás23
A kutatás tárgya, stratégiája és módszerei26
Sztereotípiák tartalma és tartalmának változásai26
Az eredmények történelmi halmozódása és gyűjtése27
Az ideológia fogta sztereotípia sajátos esete28
Kategóriák három kognitív területről (egy a ráadás, egy a hiány)29
A szociális megismerés elvontságának három szintje30
A kérdezés módja: kötetlen és/vagy előstrukturált31
A jellemzések elemzésének kulcsfogalmai32
Egyazon kognitív területhez tartozó jellemzések35
Kognitív területek közötti kapcsolatok36
Konstruktumok különböző kognitív területek között és fölött37
Az egyéni kognitív stílus jelentkezése38
Nézetek a társadalmi és szocializációs szituációk függvényében39
Eltolódás a kutatás stílusában40
A nemzeti kategóriák kognitív területe I.: Fogalmak és attitűdök
Előzmények és kérdésfelvetések41
Nacionalizmus és nemzet41
A nemzeti karakter és a szociálpszichológia genezise50
Nemzeti attitűdök és sztereotípiák vizsgálata60
A nemzet és a "mi nemzetünk" fogalma: történeti motívumok az ingroup értékeléséhez70
A hazafiság értelmezése: társadalmi attitűdök a 70-es években85
Az országok összehasonlítása, 1973-199492
Országok mint Európa formálói és képviselői102
A nemzeti kategóriák kognitív területe II.: Nemzeti sztereotípiák
A magyar autosztereotípia107
Nemzetjellemzések, 1981 és 1991113
A jellemzések tartalma és felépítése113
A magyar113
Az angol116
A francia116
Az amerikai117
A kínai118
A román118
Az orosz119
A német119
A jellemzések tartalmi-szerkezeti hasonlósága: nemzetenként és nemzetek között120
A nemzeti kategóriák értékelési hierarchiája és mentális térképe, 1981 és 1991124
Kontinentális és regionális perspektívák a 90-es években134
A román-magyar kölcsönviszony144
Marginális csoportok kettős kötésben és a nemzeti-etnikai kategorizálás153
Összefoglalás165
A társadalmi kategóriák kognitív területe: A foglalkozási csoportok és az osztályviszonyok felfogása
Előzmények és kérdésfeltevések177
Az osztálytagozódás felfogása és értelmezése177
Foglalkozási presztízs és sztereotípia181
A társadalmi berendezkedés sajátosságai182
A társadalmi osztály fogalma és nézetek a társadalom tagolódásáról185
Foglalkozási csoportok jellemzése, 1981 és 1991190
Az értelmiségi192
A tanár192
A munkahelyi vezető193
A hivatali alkalmazott194
A szakmunkás195
A segédmunkás195
A paraszt196
A tanuló197
A társadalmi hierarchia leképezése értékelő ítéletekben, 1981 és 1991202
Tradicionális és modern foglalkozási kategóriák értékelő jellemzése, 1994211
Összefoglalás220
A történelmi időszakok kognitív területe: Vélekedések a XX. századról
Előzmények és kérdéfeltevések223
A történelmi megismerés társadalmi szerepe223
A történeti és pszichológiai tudományok kapcsolatai226
A történelmi megismerés pszichológiája227
A társadalmi fejlődés fogalma és a múlt tagolása231
A történelmi korszakok mint attitűdtárgyak238
Történeti ítéletekben implikált fejlődésvonalak, 1971: társadalmi és családi nézőpontok243
A XX. századi köztörténet jellemzése246
A XX. századi családtörténet jellemzése249
A történelmi tudás: ismeretszint 1981-ben és 1991-ben259
Periódusok jellemzése és implikált fejlődésvonalak, 1981 és 1991268
A századforduló270
A Horthy-korszak271
A Rákosi-korszak272
A Kádár-korszak273
A jövő kilátásai275
A rendszerváltás tükröződése és hatása a történeti értékelésekben, 1994278
Összefoglalás286
Kapcsolatok a kognitív területek között
Előzmények és kérdésfeltevések291
Összetett kategóriák jellemzése: a kognitív területek közötti viszony tanulmányozása194
Első megközelítés: a történelmi, nemzeti és társadalmi alkotóelemek szerepének elemzése többszörös regresszióval297
Második megközelítés: az összetett kategóriák és a nemzeti és társadalmi alkotóelemek kanonikus korrelációja306
Kategóriák kognitív területek közötti társulása: a nemztek képe társadalmi modellt rejt317
Történelmi személyiségek percepciója: kategóriák és tulajdonságok együtt324
Személyek tulajdonságai és személyi tulajdonságok
Előzmények és kérdésfeltevések333
A személypercepció kutatása334
Tulajdonságok a szociális megismerésben335
Személyjellemzések tartalma és szerkezete338
A tulajdonság-konstruktumok szerepe a jellemzésekben349
A tulajdonságok fontossága és a megítélés szigora350
A tulajdonságok kapcsolata a tárgy-rangsorok révén354
A tárgyak kapcsolatai tulajdonságaik megítélésében358
Tulajdonságok hasonlósága a tárgyak közötti együttjárás tekintetében362
Az ítéletek a tárgy és a tulajdonság kettős viszonyítási keretében363
Tulajdonságok kapcsolatai tárgyak, tárgykörök megítélésében366
A tárgyak, tárgykörök elrendeződése371
Sztereotípia-rendszerek alakulása I: Kognitív komplexitás
Előzmények és kérdésfeltevések381
A kognitív stílus vizsgálata381
Az egyéni nézetrendszer szerkezeti elemzése385
Empirikus előtanulmányok387
Kognitív komplexitás versus szimplicitás, 1981390
Komplexitás-típusok jellegzetességei történelmi információk gondolati feldolgozásában, 1981401
Történelmi személyiségek403
Történeti folyamatok és csoportközi konfliktusok412
Megoldandó társadalmi kérdésekről422
Kognitív komplexitás versus szimplicitás, 1991427
Összefoglalás438
Sztereotípia-rendszerek alakulása II: Szocializációs különbségek
Előzmények és kérdésfeltevések443
Társadalmi jellegű különbségek444
A szocializációs helyzet megragadott ismérvei444
A társadalmi konstelláció módosulása447
Társadalmi jellegzetességek a nézetek tartalmában, 1981450
Iskolafokok és -típusok sajátosságai450
A tanulók származási csoportjainak jellegzetességei457
A tanulmányi teljesítménnyel együttjáró sajátosságok460
Társadalmi hatások a nézetrendszerek alakulásában, 1991466
Budapesti gimnazisták és szakmunkástanulók466
Budapesti és vidéki gimnazisták469
A tanulók származása szerinti különbségek471
A jeles és közepes előmenetelű tanulók nézeteinek különbsége473
A nemek közötti különbségek475
Összefoglalás476
Sztereotípiák állandósága és változása: Az eredmények
A sztereotip jellemzések szerveződése483
A sztereotípiák felépítése és viszonyai484
A változások természete495
A sztereotípiák tartalmának változása és társadalmi változatai496
A társadalmi rendszer hatása 1989 előtt496
Változások a rendszerváltozás nyomán: felszabadulás és elbizonytalanodás500
Kiinduló rétegkülönbségek: stílus, tudás, nézőpont505
Rétegkülönbségek a szélsebes változásokban508
Továbbgördülő változások: a társadalom és a sztereotípia-kutatás területén510
Appendix:
A vizsgálatok áttekintése515
Ábrák jegyzéke523
Táblázatok jegyzéke527
Bibliográfia529
Névmutató549

Hunyady György

Hunyady György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Hunyady György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv