1.034.197

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hagyományok és újabb törekvések a helyesírástanításban

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Eötvös Loránd Tudományegyetem
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 135 oldal
Sorozatcím: Nyelvtudományi Dolgozatok
Kötetszám: 11
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 250 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A korszerű didaktikai kutatások feladati közé tartozik a készségek kialakításának tanulmányozása is. Ehhez az út annak vizsgálatán át vezet, hogy bizonyos konkrét készségeket hogyan kell... Tovább

Előszó

A korszerű didaktikai kutatások feladati közé tartozik a készségek kialakításának tanulmányozása is. Ehhez az út annak vizsgálatán át vezet, hogy bizonyos konkrét készségeket hogyan kell kifejleszteni. Ez a felismerés volt az egyik leglényegesebb indítéka annak,hogy a helyesírási készség kimunkálását választottuk feldolgozásunk tárgyául. Ez egy készség, még pedig egy igen sajátos készség, amelyre nagy szüksége van a tanulónak egész iskolai tevékenységében, egész élete során, s amelynek így fontos szerepe van a tanuló személyiségében. Nem véletlen, hogy NAGY SÁNDOR a jártasságok és készségek bonyolult együtteseit olyan példán szemlélteti, amelyben a helyesírási készség is szerepel. "Jellemző példa, az iskola életében lépten-nyomon szereplő iskolai dolgozatok készítése. Annak érdekében, hogy a tanuló a dolgozatot tartalommal tudja megtölteni, s a tartalom világos elrendezését elérje, figyelmét és gondolkodását erre kell összpontosítania. Ugyan akkor szüksége van arra, hogy pl. az írás technikája ne okozzon nehézséget, hogy az már gépies folyamat legyen. Szüksége van nyilvánvalóan arra is, írás közben sok helyesírási szabályt automatikusan vagy szinte automatikusan tudjon alkalmazni."
(NAGY SÁNDOR, Didaktika. Bp., 1967. 52-3.)
A különösen bonyolult feltételek között folyó pedagógiai kutatásnak általában nagy gondot kell fordítania a tapasztalatok történeti felhalmozására, arra, hogy számba vegye és megőrizze azt, ami elvi jelentőségű a korábbi oktatásban. Ez alapozza meg az újabb törekvések megértését, mérlegelő megítélését. Ami általában fontos a pedagógiának, az rendkívül lényeges a kezdő kutató számára. Mindenekelőtt a múlt hagyományai és a jelen törekvései körében kellett tájékozódnunk, amikor a pedagógiának e nyelvészettel határos területére léptünk. Mindebből következik vizsgálatunk elsődlegesen elméleti jellege. Vissza

Tartalom

Bevezetés
I. A helyesírási készség és a nyelvtanítás fejlődése 7
1. A helyesírási készség fejlesztése a polgári iskolában 7
A helyesírási hibák empirikus kutatása 7
A helyesírási készség fogalma és kialakítása 12
2. A helyesírási készség szerepe az általános iskolai nyelvtantanításban 21
a/ Nyelvtantanításunk "negatív" korszaka /1945-50./ 23
b/ Fordulat a nyelvtan- és helyesírástanításban 1950-59./ 25
c/ A további fejlődés ösztönzője: az iskolareform /1959-67./ 38
3. A helyesírási készség mai értelmezése 41
A helyesírási készség fogalma a metodikai szakirodalomban 41
A helyesírási készség értelmezésének pszichológiai és általános didaktikai alapjai 45
A helyesírás és a zenei hallás összefüggéséről (Egy vizsgálat tanulságai) 50
II. A helyesírási készség kialakításának feltételei a tantervekben és tankönyvekben 67
1. A helyesírás szerepe a polgári iskola nyelvtantanításában 67
A nyelvtan- és helyesírástanítás célja a polgári iskolai tantervekben 68
A módszertani irodalom a helye sírástanítás szerepéről 74
2. A helyesírás szerepe az általános iskolai nyelvtanításban 80
3. A helyesírástanítás körszerű szemléletének tükröződése a reformtantervben 86
III. Módszeres eljárások a helyesírási készség kialakításában
1. A tervszerű gyakorlás és módozatai a polgári Iskola helyesírás tanításában 91
2. Hagyományos eljárások az általános iskolában 98
3. Új módszerek, pedagógiai eszközök felhasználása a helyesírási készség kialakításában 106
A programozott oktatásról 106
A programozás elveinek alkalmazása az anyanyelvi képzésben 110
A nyelvtani munkafüzetekről 115
IV. A HELYESÍRÁSTANÍTÁS EREDMÉNYÉNEK VIZSGÁLATA ÉS ÉRTÉKELÉSE
1. Eredményvizsgálat a polgári iskolában
2. A helyesírástanítás eredményének vizsgálata az általános iskolában
3. A helyesírási normáról
Összefoglalás 133

Hunyady Györgyné

Hunyady Györgyné műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Hunyady Györgyné könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv