1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógiai tervezés

Jegyzet a tanító és tanár szakos hallgatók számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Comenius Bt.
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 190 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 963-9438-3
Megjegyzés: Kihajtható mellékletekkel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az iskolai pedagógiai munka tervezése szerteágazó feladat. Mióta szervezett pedagógusképzés van, mióta a már működő pedagógusok szakmai felügyeletére és segítésére gondot fordítanak, a pedagógiai... Tovább

Előszó

Az iskolai pedagógiai munka tervezése szerteágazó feladat. Mióta szervezett pedagógusképzés van, mióta a már működő pedagógusok szakmai felügyeletére és segítésére gondot fordítanak, a pedagógiai folyamatok tervezése - lehetséges-e, érdemes-e - élő probléma.
A pedagógiai tankönyvek, a gyakorló pedagógusok számára készült segédkönyvek mindig megpróbáltak ezekre a kérdésekre válaszolni. A válasz - különösen, ha az oktatás került szóba - minden esetben „igen" volt, az idők során csak a tervezés céljáról és hogyanjáról változtak a nézetek. A képzésben ezeket a megfontolásokat általában szem előtt is tartották, ám a gyakorló pedagógusok munkájában a tanult tervezési módok elsatnyultak, eltűntek. Ez nemegyszer vezetett a praxisban olyan vélekedéshez, amely szerint nem fontos a tervezés tanítása a képzés folyamatában, mert hiszen nem fontos a tervezés a mindennapi gyakorlati munkában sem, lehet a gyerekekkel foglalkozni anélkül is.
Az ilyen vélekedéseket alátámaszthatja az a tény, hogy valóban elboldogulhat valaki az iskolában úgy, hogy nem, vagy csak felületesen készül. Csak hát az eredmények, pontosabban az eredménytelenség... Az is igaz persze, hogy a hiányokat, a felelősséget eredménytelenségért át lehet hárítani a minket megelőző kollégákra, a tanulókra, akár még a szülőkre is. De nem azért vagyunk pedagógusok!
Az elutasító attitűdöt erősíthetik az olyan tapasztalatok is, amelyek bizonyítják: a tervet nem mindig lehet betartani. Pedig ez természetes. Állandóan változó körülmények között, fejlődő, változó emberekkel foglalkozunk, s mi magunk is változó „formában" vagyunk mindenkori testi, lelki, szellemi állapotunktól függően.
A pedagógiai munka tervezésének nem az a funkciója, hogy pontosan betartsuk, amit kigondoltunk, hanem az, hogy a tervezés során elmélyülten foglalkozzunk a célokkal, a tananyaggal, a feldolgozás lehetséges útjaival, a különböző tevékenységi formákkal, a gyermekek sajátosságaival, „fogadókészségével" stb. Csak ez a "belegondolás" teszi lehetővé a terv módosítását, a gyerekekhez, a körülményekhez való rugalmas alkalmazkodást. Vissza

Tartalom

Előszó 5
I. A nevelés tervezése (Hunyady Györgyné) 8
1. Tervezhető-e a nevelés? 8
2. Mit tervezzünk? 17
2.1. A nevelési célokról 17
2.2. A célok megvalósítását szolgáló hatásrendszerek 19
2.3. A nevelés személyi, tárgyi, szervezeti feltételei 25
2.4. Az eredményesség megállapításának módja 28
3. A tervezés szintjei az iskolában 31
3.1. Az intézményi szintű tervezés 31
3.2. Csoport szintű tervezés 52
3.3. Az egyének fejlesztésének tervezése 56
II. Az oktatás tervezése (M. Nádasi Mária) 62
1. Az oktatás értelmezése 62
2. A zárt és nyílt oktatás tervezési sajátosságai 67
3. Az oktatás tervezésének szintjei 69
3.1. Részvétel a helyi tanterv alakításában 69
3.1.1. A tanterv értelmezése 69
3.1.2. A tanterv változatai 73
3.1.3. Az iskolai gyakorlat és a tanterv 97
3.1.4. A tanterv és a pályakezdő pedagógus 100
3.2. Tanmenet készítés 100
3.2.1. A tanmenet szerepe 100
3.2.2. A tanmenet készítésének gyakorlati kérdései 101
3.2.2.1. Az osztályok számára készített tanmenet 101
3.2.2.2. A csoportok és egyének számára készített tanmenet 104
3.2.2.3. A tanmenet rögzítése 104
3.3. Tervezés egy témára 105
3.3.1. A tematikus tervezés 105
3.3.2. Az epochális tervezés 107
3.3.3. Készülés a projektoktatásra 111
3.4. Készülés a tanítási órára 117
3.4.1. A tanítási óra tervezésének előzményei 118
3.4.2. A tanítási óra menetének konkrét megtervezése 124
3.4.3. Fej vagy írás? 135
3.4.4. A terv és a megvalósítás viszonya 138
3.4.5. A tanítási óra után 138
3.4.6. Nem minden órára tudunk (eleget) készülni 139
III. Összefoglalás 141
Jegyzetek 142
Irodalom 152
Mellékletek 160
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv