A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Húsz érettségi dolgozat, szaktanári bírálat, tárgyilagos értékelés

Előszó

145 évvel ezelőtt, 1851 őszén tettek hazánkban először érettségi vizsgát a nyolcosztályos gimnáziumot végzett 18 éves fiatalemberek, választásuk szerint magyar vagy német nyelven. A bevezetés után... Tovább

Előszó

145 évvel ezelőtt, 1851 őszén tettek hazánkban először érettségi vizsgát a nyolcosztályos gimnáziumot végzett 18 éves fiatalemberek, választásuk szerint magyar vagy német nyelven. A bevezetés után néhány évtizeddel (1890) országos vizsgálatot rendeltek el az érettségi vizsgák eredményességéről. A jelentések között a következőket is olvashatjuk: „A helyesírásbeli fogyatékosságok oka azonkívül, hogy néhol a tanárok nem javítják elég gondosan a hibákat, a növendékek csekély olvasottságában keresendő". (Simonyi Zsigmond, nyelvész). „.. .ifjaink a tanultakat nem tudják elég szabatosan, világosan és folyékonyan előadni... az irodalomban nem eléggé járatosak..." (Hóman Ottó) És száz év múlva, napjainkban mit írnak az érettségi elnökök?
„A most érettségizők nemzedéke keveset olvas, kevés szöveget tud könyv nélkül, és még a középiskolai szöveggyűjteményben sem tájékozott". „Van olyan jelölt, aki az írásbelin ismerkedik a tananyaggal. Ha a tétel szabadon választható művet jelöl meg, nem küzd a bőség zavarával, ugyanazon néhány alkotó szerepel a dolgozatban". „Igaz, ma már a fogalomhasználat szakszerűbb, gazdagabb, mint néhány évtizeddel ezelőtt, de az is jellemző, hogy több vizsgázó az általa ismert stilisztikai, politikai fogalmak felsorakoztatásával próbálja megkerülni az elemzést, a műértelmezési... vagy egyéni élmény a szövegtől független életet kezd élni..." - azaz a „termésre" ma is van panasz. Mindezek ismeretében még nagyobb elismeréssel szólhatunk azokról az érettségizett fiatalokról, akik nemcsak elkerülték az előbbiekben jelzett hibákat, hanem a jók közül is kiemelkedve munkájukkal bizonyították fogékonyságukat a művek esztétikai és a nyelvi kifejezés szépsége iránt, hogy érték számukra a tudás, a nemzeti, az egyetemes emberi kultúra.
Elismerés illeti tanáraikat, akik megtanították őket a „logikus, pontos és szép fogalmazás" tudományára. Megkülönböztetett tisztelettel köszöntjük együtt Pásztor Bertalan tanár urat, valamint a Széchenyi Gimnázium igazgatóját, az előzsűri tagjait, a Dunaújvárosi Önkormányzat vezetőit, akik felelősséget érezve a felnövekvő nemzedék nyelvi és irodalmi műveltségéért kezdeményezték e versenyt, és lehetővé tették, hogy immár harmadik alkalommal vehessék át a legjobb dolgozat írói a díjakat. Vissza

Tartalom

Dr. Forgács Anna: Előszó 5
Pásztor Bertalan: Bevezetés 7
Versértelmezések
Csokonai Vitéz Mihály: A tihanyi Ekhóhoz
Szirtes Gábor versértelmezése 9
Sümeginé Dr. Tóth Piroska: Szaktanári bírálat 11
Fábián Györgyné: Tárgyilagos értékelés 12
Sára Balázs versértelmezése 13
Borián Elséd: Szaktanári bírálat 14
Vilcsek Béla: Tárgyilagos értékelés 15
Vörösmarty Mihály: Előszó
Kovách Nóra versértelmezése 16
Nagy Ervinné: Szaktanári bírálat 18
Dr. Forgács Anna: Tárgyilagos értékelés 19
Demeter Andrea versértelmezése 20
Zádorné Kondor Erika: Szaktanári bírálat 23
Pásztor Bertalan: Tárgyilagos értékelés 24
Szikszai Ottó versértelmezése 26
Hohl Józsefné: Szaktanári bírálat 29
A. Jászó Anna: Tárgyilagos értékelés 30
Ady Endre: Az eltévedt lovas
Hegyi Katalin versértelmezése 32
Dr. Kelemen Péter: Szaktanári bírálat 34
Fábián Györgyné: Tárgyilagos értékelés 35
Matusz Ildikó versértelmezése 36
Földessy Lászlóné: Szaktanári bírálat 37
A. Jászó Anna: Tárgyilagos értékelés 38
Zombori Mónika versértelmezése 39
Tóth Béla: Szaktanári bírálat 42
Vilcsek Béla: Tárgyilagos értékelés 43
Regényelemzések
Gyulai Pál: Egy régi udvarház utolsó gazdája
Chronowski Edit elemzése 44
Kóbor István: Szaktanári bírálat 46
Pásztor Bertalan: Tárgyilagos értékelés 47
Móricz Zsigmond: A boldog ember
Fábián György elemzése 49
Dr. Kálnási Árpádné: Szaktanári bírálat 51
Pásztor Bertalan: Tárgyilagos értékelés 52
Sánta Ferenc: Az ötödik pecsét
Godó Anett elemzése 54
Pelléné Czene Csilla: Szaktanári bírálat 56
Pásztor Bertalan: Tárgyilagos értékelés 57
Novellaelemzések
Déry Tibor: Szerelem
Rabóczky Anett elemzése 59
Abaffy Lászlóné: Szaktanári bírálat 61
Vilcsek Béla: Tárgyilagos értékelés 61
Krasznahorkai László: Borbélykézen
Barna Géza elemzése 63
Kádas Mihály: Szaktanári bírálat 65
Fábián Györgyné: Tárgyilagos értékelés 66
Mészöly Miklós: Jelentés öt egérről
Beszerdik Beáta elemzése 68
Révészné Egry Dóra: Szaktanári bírálat 70
Dr. Forgács Anna: Tárgyilagos értékelés 71
A reneszánsz életszemlélet megjelenítése Janus Pannonius és Balassi Bálint költészetében
Matting Natália dolgozata 72
Bognárné Fejes Anikó: Szaktanári bírálat 75
A. Jászó Anna: Tárgyilagos értékelés 75
Márkus Krisztina dolgozata 77
Birkó Istvánné: Szaktanári bírálat 78
Dr. Forgács Anna: Tárgyilagos értékelés 79
Verók Attila dolgozata 80
Szaktanári bírálat Haypál Ildikó 82
Tárgyilagos értékelés Fábián Györgyné 83
A költői és a külvilág viszonyának változásai Babits Mihály költészetében
Ibolya Tamás dolgozata 85
Halászné Pozsár Mária: Szaktanári bírálat 87
A. Jászó Anna: Tárgyilagos értékelés 88
Kiss Péter dolgozata 90
Kóbor István: Szaktanári bírálat 92
Vilcsek Béla: Tárgyilagos értékelés 93
Tokodi Péter dolgozata 94
Vásárhelyi Anzelm: Szaktanári bírálat 96
Pásztor Bertalan: Tárgyilagos értékelés 97
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv