1.039.825

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bevezetés a történelembe

(Al-Muqaddima)

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor

Kiadó: Osiris Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 635 oldal
Sorozatcím: Osiris könyvtár-Történelem
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 13 cm
ISBN: 963-379-076-x
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ibn Khladún (született Tuniszban 1332-ben, meghalt Kairóban 1406-ban) a legjelentősebb muszlim társadalomtudós, akinek munkássága az orientalisztika berkeiből kilépve az egyetemes történeti, történetfilozófiai, szociológiai, politikaelméleti stb. kutatások szerves része lett.
Nagyszabású vállalkozása, az első ízben 1375-ben megfogalmazott al-Muqaddima két zseniális teljesítménye miatt érdemelte ki nemcsak "a nagy elődnek" kijáró elismerést, hanem máig tartó aktualitását és olvasottságát. Az első az, hogy Ibn Khaldún, úttörő civilizációelméletének kidolgozásával tulajdonképpen a történelemnek, mint önálló tudománynak az elméleti megalapozását végezte el - az emberi történések vizsgálatát ismerete módon sem az antik, sem a keresztény felfogás nem tekintette tudománynak, s a kutatás objektív kritériumait nem is dolgozták ki. E nagy gondolkodó másik nagy érdeme az, hogy ő volt a (dinasztikus) birodalmiság első, és talán máig legnagyobb teoretikusa, s ma a birodalmi típusú alternatíva... Tovább

Fülszöveg

Ibn Khladún (született Tuniszban 1332-ben, meghalt Kairóban 1406-ban) a legjelentősebb muszlim társadalomtudós, akinek munkássága az orientalisztika berkeiből kilépve az egyetemes történeti, történetfilozófiai, szociológiai, politikaelméleti stb. kutatások szerves része lett.
Nagyszabású vállalkozása, az első ízben 1375-ben megfogalmazott al-Muqaddima két zseniális teljesítménye miatt érdemelte ki nemcsak "a nagy elődnek" kijáró elismerést, hanem máig tartó aktualitását és olvasottságát. Az első az, hogy Ibn Khaldún, úttörő civilizációelméletének kidolgozásával tulajdonképpen a történelemnek, mint önálló tudománynak az elméleti megalapozását végezte el - az emberi történések vizsgálatát ismerete módon sem az antik, sem a keresztény felfogás nem tekintette tudománynak, s a kutatás objektív kritériumait nem is dolgozták ki. E nagy gondolkodó másik nagy érdeme az, hogy ő volt a (dinasztikus) birodalmiság első, és talán máig legnagyobb teoretikusa, s ma a birodalmi típusú alternatíva összeomlása után az al-Muqaddima mélyreható elemzése számos, ma is megszívlelendő tanulságot kínál. Az utókor osztatlan elismeréséhez elég, ha Toynbee véleményét idézzük 1934-ből: "Prolegomenajában olyan történelemfilozófiát fogant és fogalmazott meg, amely a mag nemében kétségkívül a legnagyobb, amit bárminő elme bárhol és bármikor egyáltalán létrehozott."
A kötet fordítását és kommentálását Simon Róbert végezte, több mint tíz év munkájával. Vissza

Tartalom

Az arab átíráshoz17
A történelemtudomány felfedezése: Ibn Khaldún és az Al-Muqaddima19
Egy paradigmatikus életút állomásai22
A politikus pályafutás lehetőségei Észak-Afrikában a 14. század derekán37
A fezi udvarban44
A granadai udvarban: 1362-136547
A bigaxa-i udvarban: 1365-136652
A politikai rezignáció útján: 1368-137553
Ibn Saláma várában: 1375-137857
Ismét Tuniszban: 1378-138261
Egyiptomban: 1382-140662
A történettudomány elméleti megalapozása67
Idézett munkák bibliográfiai adatai85
Néhány fontosabb Ibn Khaldún bibliográfia85
A tanulmányban idézett művek adatai85
A Kitáb Al-Ibar első könyve93
Előzetes megjegyzések. A mű tárgya95
Az emberi civilizációról általában
Első (előkészítő) bevezetés105
Harmadik (előkészítő) bevezetés108
A mérséklet és a nem mérsékelt klímák. Az éghajlat hatása az emberek színére és számos más állapotukra108
Negyedik (előzetes) bevezetés112
Az éghajlat hatása az emberi karaterre112
Ötödik (előzetes) bevezetés114
A bőség és a szükség milyen különbségeket okoznak a népesség (cumrán) állapotában és milyen hatást gyakorolnak az emberek alkatában és karakterében114
A hatodik (előzetes) bevezetésből119
(A prófétaság valóságának magyarázata)119
A steppei civilizáció. Vad népek és törzsek. Azok a jelenségek, amelyek ebben az életmódban adódnak (Alfejezetek és magyarázó megjegyzések)
A steppei és a városi népesség egyaránt természetes125
A beduin (arabok) népessége természetes dolog a teremtmények között126
A steppelakók ősibbek a városlakóknál és korábbiak azoknál. A steppei élet a civilizáció és a városok alapja, s erőforrása127
A steppelakók közelebb állnak a jóhoz mint a városlakók128
A steppelakók bátrabbak mint a városlakók129
A városi népesség ragaszkodása a törvényekhez megrontja merészségüket és tönkreteszi védekezési képességüket130
A steppét csupán azok a törzsek lakhatják, amelyeket csoportszolidaritás fűz össze132
A csoportszolidaritás csak a vérségi leszármazással kapcsolatban vagy ehhez hasonlóan létezik134
A közös leszármazás tisztasága csak a sivatagban élő vad beduin (araboknál) és a hozzájuk hasonló népeknél található meg135
Hogyan történik a leszármazás keveredése?136
A csoportszolidaritást vallók között a vezetés átruházása mindig egy meghatározott családban marad137
A csoportszolidaritás által összefűzött emberek fölött a vezetés csak a leszármazón belül lehet138
Csupán a csoportszolidaritással élőknek van "családjuk" (bayt) és nemességük (a fogalmak) igazi értelmében és valóságában, a többieknél ez csupán átvitt értelemben és hasonlatként szerepelhet141
A klientéla és a kísérlet (előkelő) "család"-ot és nemességet csak patrónusaik, nem pedig saját leszármazásuk révén szereznek143
A tekintély egy leszármazáson belül négy nemzedékre terjed144
A vad népek könnyebben ragadják magukhoz a hatalmat mint mások147
A cél, amelyre a csoportszolidaritás irányul: a királyi hatalom148
A királyi hatalom útjában álló akadályok közé tartozik a fényűzés és az, ha a törzs elmerült a gondtalan életben149
A királyi hatalom (megszerzésének) akadályai közé tartozik az, ha a törzs gyengének bizonyul és engedelmeskedik másoknak150
A királyi hatalom jelei közé tartozik a dicséretes tulajdonságokért való vetélkedés és fordítva153
Amíg egy nép vad, addig királyi hatalmának kiterjedése nagyobb156
Ha a királyi hatalmat egy nép egyik csoportja elvesztette, akkor egy másik csoportjára száll át, mindaddig, amíg csoportszolidaritás fűzi őket össze157
A legyőzött kész örökké utánozni a győztest (mindenben), ami megkülönbözteti őt: a külső megjelenésben, a vallásban, s minden egyéb állapotában és szokásában159
Ha egy népet legyőztek, s más nép uralma alá került, akkor hamarosan elenyészik160
A beduin (arabok) csak a sík vidéket tudják uralni161
Akor a területek, amelyeket a beduin (arabok) uralmuk alá vetettek, gyorsan pusztulásnak indulnak162
A (beduin) arabok csak a prófétaság, a szentkultusz vagy egyáltalában valami jelentős vallásos jelenség vallási színezetével jutnak királyi hatalomhoz164
Minden nép közül a (beduin) arabok állnak legtávolabb a királyi vezetésről164
A nomád törzseket és csoportokat a városi népesség uralja166
A dinasztiák. A királyi hatalom. A kalifátus és a királyi hatalomból delegált méltóságok. Azok a jelenségek, amelyek mindebben felmerülnek. Alapvető és kiegészítő megjegyzések
A királyi és az általános dinasztikus hatalmat csak a törzs/csoport és a csoportszolidaritás révén lehet megszerezni168
Ha a dinasztia megszilárdult és megerősödött, akkor már nincs szüksége a csoportszolidaritásra169
Az uralkodó család egy tagja alapíthat olyan dinasztiát, amelynek nincs szüksége a csoportszolidaritásra171
Az általános hatalommal és nagy királyi uralommal rendelkező dinasztiák eredete vagy a prófétaságon, vagy az igazságos vallási propagandán alapuló vallásban keresendő173
A vallási propaganda kezdetben a dinasztia számára újabb erőt jelent a csoportszolidaritásból fakadó erő mellett, amely a benne résztvevők számától függ173
A vallási propaganda csupán a csoportszolidaritás által éri el célját174
Minden dinasztiának meghatározott mennyiségű provinciája és területe van, amelyet nem léphet túl178
A dinasztia nagysága, területének kiterjedése és uralmának ideje attól függ, hogy sokan vagy kevesen támogatják179
Egy dinasztia ritkán tud megerősödni olyan területen, ahol sokféle törzs és csoport él181
A királyi hatalom természetéből fakad a dicsőség kisajátítása183
A királyi uralom természetéből következik a fényűzés184
A királyi hatalom természetéből következik a szelídség és a nyugalom185
Ha a királyi hatalom természetéből következően szilárd formát öltött a dicsőség kisajátítása, s a fényűző élet és a nyugalom elsajátítása, akkor a dinasztia az elaggottság küszöbéhez ért185
A dinasztiának ugyanolyan természetadta életkora van, mint az egyéneknek188
A dinasztia átmenete a nomád létformáról a városi civilizációra191
A fényűzés először növeli a dinasztia erejét194
A dinasztiák fázisai. Hogyan változik meg a nomád jelleg a különböző fázisokban?195
A dinasztia emlékei eredeti erejével állnak arányban197
A uralkodó népe s a csoportszolidaritását osztók ellen a kliensekre és a kísérletre támaszkodik205
A kliensek és kísérők helyzete a dinasztián belül207
A dinasztiákon belül előfodulhat az uralkodó gyámság alá helyezése és szoros ellenőrzése209
Azok, akik hatalmat nyertek az uralkodó fölött, nem osztoznak vele a királyi uralmat megillető címben210
A királyi uralom valósága és különböző megnyilvánulási formái211
A mérték túllépése káros a királyi uralom számára, s legtöbbször a pusztulását okozza213
A kalifátus és az imámátus jelentése214
A muszlim közösségen belüli különbségek a kalifátus és feltételei megítélésében216
A kalifátus átváltozása királyi uralommá224
A hűségeskü jelentése234
Az utódlás235
A kalifátus intézményének vallási funkciói247
A királyi uralom és a szultáni hatalom rangjai és ezek címei259
"A kard" és "a toll" rangkülönbségei a dinasztiákon belül288
A háborúk és a különböző népek hadviselési módjai289
Az adózás. A sok vagy a kevés adózás oka300
A vámok szedése a dinasztia utolsó időszakában301
Az uralkodó kereskedelme káros az alattvalók számára és tönkreteszi az adózást302
Az uralkodó és a kísérete csak a dinasztia uralmának a derekán gazdag305
Az uralkodó által adott juttatások csökkenése az adóbevétel csökkenésével jár309
Az igazságtalanság a civilizáció romlását okozza310
Hogyan történik a dinasztiák elkülönítése (az alattvalóktól), s miképpen növekszik ez az elaggás állapotában315
A dinasztia kétfelé osztása317
Ha az elaggottság erőt vett a dinasztián, már nem lehet azt elhárítani319
Hogyan bomlik föl a dinasztia321
A dinasztia hatalma először eléri a határát, aztán a következő fázisokban egyre jobban összezsugorodik, míg a dinasztia elpusztul és elenyészik325
Hogyan jön létre egy új dinasztia327
Az új dinasztia kitartó küzdelemmel, nem pedig (egyszeri) összecsapással vesz erőt az uralkodó dinasztián328
A dinasztia végén nagy a népsűrűség, s gyakori a járvány és az éhínség332
Az emberi civilizációnak, megszervezése érdekében szüksége van a politikai vezetésre333
Vidékek és városok, s a civilizáció egyéb formái - azok a jelenségek, amelyek mindebben fölmerülnek - elsődleges és másodlagos megjegyzések e tárgykörben
A dinasztiák korábbiak a kisebb és nagyobb városoknál, ezek másodlagosak a királyi uralomhoz képest335
A királyi uralom megkívánja a városban való letelepedést336
Mire kell ügyelni a város megtervezése során, és mi történik, ha elhanyagolják ezek betartását337
Kevés kis és nagy város található Maeribban és Ifriqiyában340
A muszlim közösségben kevés a ház és az építmény (a közösség) nagyságát és a korábbi diasztiákat tekintve341
Az épületek, amelyeket a beduin (arabok) terveztek, kevés kivétellel hamar romba dőlnek342
A város pusztulásának kezdetei343
A kis és nagy városok különbsége lakosságának jóléte és a piaci forgalom terén nem más, mint civilizációjuk/népességük kicsinységének és nagyságának az eltérése344
Árak a városban347
A nomádok képtelenek élni nagy civilizációjú/népsségű városban350
A jólét és a szegénység terén a különbségek ugyanazok vidéken, mint a városokban351
Az ingatlanok és a birtokok felhalmozása a városokban. Hasznuk és kiaknázásuk353
A vagyonos városlakóknak szükségük van rangra és védelemre354
A városok civilizációja a dinasztiák által van. Szilárdsága a dinasztia folyamatosságától és szilárdságtól függ355
A civilizáció a városban tetőzik. Ez életideje vége, s ez jelzi pusztulását358
Azok a városok, amelyek királyi székhelyek, a dinasztia pusztulásával és összeroppanásával együtt pusztulnak el363
Egyes városokban fellelhetők bizonyos mesterségek, másokban nem366
A csoportszolidaritás létezése a városokban. Egyesek fennsőbbsége a többiek felett367
A városi népesség nyelvjárásai369
A megélhetés különböző formáiról: a szerzés és a mesterségek - azok a jelenségek, amelyek mindebben felmerülnek - ezzel kapcsolatos problémák
A mindennapi megélhetés (rizq) és a szerzés valósága és magyarázatuk; a szerzés és emberi munka (ellen)értéke371
A megélhetés különböző útjai, módjai és fajtái374
A szolgálattevés nem tartozik a megélhetés természetes formái közé375
A rang hasznos a vagyon(szerzés) szempontjából377
A boldogság és a haszon többnyire azok osztályrésze, akik alázatosak és hízelgők. Ez az alkatbeli tulajdonság a boldogság egyik oka378
Többnyire nem vagyonosak azok, akik vallási ügyekkel foglalkoznak, így a qaaik, a muftik, a tanítók, az imavezetők, a prédikátorok, a müezzinek és a hozzájuk hasonlók382
A földművelés a gyengék és a szükséget szenvedő beduinok megélhetési módja384
A kereskedelem értelme, módszerei és fajtái384
Hogyan szállítja a kereskedő az árut385
A felvásárlás386
Az alacsony árak kárt okoznak azoknak a kalmároknak, akiknek olcsón kell kereskedniük387
Milyen fajta ember űzze a kalmárkodást, és melyik fajta az, amelyiknek nem szabad erre adnia a fejét?388
A kereskedők jellemvonásai alábbvalóak a főrangúakénál és távol állnak az erényességtől390
A mesterségek esetében mesterre van szükség391
A mesterségek csak a városi civilizáció teljessége és bősége révén teljesedhetnek ki392
A mesterségek akkor gyökeresednek meg a városban, ha a civilizáció gyökeret vert azokban, és ez már huzamos ideje így van393
A mesterségek akkor tökéletesednek és gyarapodnak, ha növekszik azoknak a száma, akik igénylik azokat395
A mesterségek elsorvadnak, ha a városok közel járnak a pusztuláshoz396
A (beduin) arabok állnak legmesszebb a mesterségektől396
Ha valaki készséget sajátít el valamely mesterségben, ritkán fordul elő, hogy utána valami másban jeleskedik397
Az alapvető mesterségek felsorolása398
A földművelés mestersége399
Az építészet mestersége399
Az ácsmesterség404
A szövés és a varrás mestersége406
A bábaság mestersége407
Az orvoslás mestersége. E mesterségek iránt a civilizáció központjaiban és a városokban mutatkozik igény, a steppén nem410
A kalligráfia és az írás az emberi mesterségek közé tartoznak414
A könyvkészítés mestersége423
Az éneklés (és a zenélés) mestersége425
A mesterségek, különösen az írás és a számolás, értelemmel ruházzák föl a művelőit432
A különböző tudományágak. Az oktatás módszerei s az ezekkel kapcsolatban felmerülő körülmények. Tartozik hozzá egy bevezető és több függelék
Bevezetés434
Egy ember gondolkodó képessége434
A cselekvés által létrejött jelenségek világa a gondolkodás révén teljesedik ki435
A tapasztalati értelem. Hogyan jön létre?437
Az ember lényegénél fogva tudatlan. Tudása az (ismeretek) elsajátítása révén van439
A tudomány oktatása a mesterségek része440
A tudományok ott számosak, ahol a civilizáció bőséges és a városi kultúra fejlett445
A különböző tudományok korunk civilizációjában447
A Korán értelmezése és a Korán-olvasatok Korán-tudományai449
A Korán-értelmezés451
A prófétai hagyománytudományok454
A jogtudomány és a belőle fakadó örökösödési törvények463
A spekulatív teológia tudománya472
A szúfizmus tudománya486
A logika tudománya503
A filozófia cáfolata. A filozófia művelőinek romlottsága509
A nagyszámú tudományos mű akadályozza (a tudás) megszerzését517
A nagyszámú tudományos tárgyú kivonatos kézikönyv káros az oktatásban519
A helyes magatartás a tudományos oktatásban és a magatartás elsajátításának a módja520
A segédtudományok tanulását nem szabad elnyújtani, s annak problémáit nem szükséges részletezni525
A gyermekek oktatása és az alkalmazott módszerek különbözősége a muszlim városokban526
A szigorúság káros a tanulók számára530
Az oktatás teljességét növeli az, ha a tanuló a tudás keresése végett utazik, és találkozik kora tekintélyeivel531
Az emberek között a tudósok állnak legmesszebb a politika terepétől532
Az iszlámon belül a tudósok zöme nem-arab534
Jegyzetek
(Megjegyzés a fordításhoz)539
Rövidítések a fordítás jegyzeteihez540
Első fejezet542
Második fejezet553
Harmadik fejezet560
Negyedik fejezet579
Ötödik fejezet582
Hatodik fejezet593
Ibn Khaldún néhány fontosabb terminus technicusa619
Név- és tárgymutató623

Ibn Khaldún

Ibn Khaldún műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Ibn Khaldún könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv