1.034.837

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az ítélőerő kritikája

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor

Kiadó: Ictus
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 445 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 14 cm
ISBN: 963-85802-0-8
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezetés az ítélőerő kritikájába. Első változat
A filozófiáról mint rendszerről17
Megjegyzés19
A felsőbb megismerőképességeknek a filozófia alapjául szolgáló rendszeréről22
Az emberi elme valamennyi képességének rendszeréről26
A tapasztalatról mint az ítélőerő számára való rendszerről29
A reflektáló ítélőerőről31
A természeti formáknak mint megannyi külön rendszernek a célszerűségéről37
Az ítélőerő technikájáról mint a természet technikája eszméjének alapjáról39
A megítélőképesség esztétikájáról42
Megjegyzés47
A teleológia megítélésről53
A technikai ítélőerő evlének felkutatásáról58
Az ítélőerő kritikájának enciklopédikus bevezetése a tiszta ész kritkájának rendszerébe63
Az ítélőerő kritikájának felosztása69
Előszó az első kiadáshoz (1790)
Előszó77
Bevezetés
A filozófia felosztásáról83
Az általában vett filozófia területéről86
Az ítélőerő kritikájáról mint a filozófia két részének egésszé való összekapcsolása eszközéről89
Az ítélőerőről mint a priori módon törvényadó képességről92
A természet formális célszerűségének elve: az ítélőerő transzcendentális elve94
Az öröm érzésének a természet célszerűsége fogalmával való összekapcsolódásáról100
A természet célszerűségének esztétikai megjelenítéséről103
A természet célszerűségének logikai megjelenítéséről107
Az értelme és az ész törvényadásainak az ítélőerő által történő összekapcsolásáról110
Az ítélőerő kritikájának első része: az esztétikai ítélőerő kritikája
Első szakasz: az esztétikai ítélőerő analitikája117
Első könyv: a szép analitikája117
Az ízlésítélet első mozzanata, a minőség szerint117
1. § Az ízlésítélet esztétikai117
2. § Az ízlésítélet meghatározó tetszés minden érdek nélkül való118
3. § A kellemes feletti tetszés érdekkel kapcsolódik össze119
4. § A jó feletti tetszés érdekkel kapcsolódik össze121
5. § A tetszés három specifikusan különböző fajtájának összehasonlítása123
Az ízlésítélet második mozzanata, nevezetesen mennyisége szerint125
6. § A szép az, amit fogalmak nélkül egy általános tetszés objektumaként jelenítünk meg125
7. § A szép összehasonlítása a kellemessel és a jóval a fenti jellemző szerint126
8. § A tetszés általánosságát egy ízlésítéletben csak mint szubjektívet jelenítjük meg125
9. § Annak a kérdésnek a vizsgálata, hogy az ízlésítéletben az öröm érzése előzi-e meg a tárgy megítélését, vagy pedig a megítélés előzi meg az öröm érzését131
Az ízlésítélet harmadik mozzanata, a benne tekintetbe vett célok relációja szerint135
10. § A célszerűségről általában135
11. § Az ízlésítélet alapja nem más, mint egy tárgy (vagy a tárgy megjelenítésmódja) célszerűségének formája136
12. § Az ízlésítélet a priori alapokon nyugszik137
13. § A tiszta ízlésítélet független a vonzó ingertől és a felindulástól138
14. § Magyarázat példák által139
15. § Az ízlésítélet teljességgel független a tökéletesség fogalmától142
16. § Nem tiszta az az ízlésítélet, amely egy tárgyat egy meghatározott fogalom feltételemellett nyilvánít szépnek145
17. § A szépség ideáljáról148
Az ízlésítélet negyedik mozzanata, a tárgy feletti tetszés modalitása szerint153
18. § Mit értünk egy ízlésítélet modalitásán?153
19. § Az ízlésítéletnek tulajdonított szubjektív szükségszerűség: feltételes szükségszerűség154
20. § Az ízlésítélet igényelte szükségszerűség feltétele nem más, mint egy közös érzék eszméje154
21. § Megalapozott-e egy közös érzék előfeltételezése?155
22. § Az általános helyeslésnek az ízlésítéletben elgondolt szükségszerűsége olyan szubjektív szükségszerűség, amelyet egy közös érzék előfeltétele mellett objektívként jelenítünk meg156
Általános megjegyzés az alanitika első könyvéhez158
Második könyv: a fenséges analitikája162
23. § Átmenet a szép megítélésének képességétől a fenséges megítélésének képességéhez162
24. § A fenséges érzése vizsgálatának felosztásáról165
A. A matematikailag-fenségesről166
25. § A fenséges elnevezésének magyarázata166
26. § A természeti dolgok nagyságbecsléséről, mely a fenséges eszméjéhez szükséges169
27. § A fenséges megítélésében keletkező tetszés minőségéről177
B. A természeti dinmaikailag-fenségesről180
28. § A természetről mint hatalomról180
29. § A természeti fenségesről alkotott ítélet modalitásáról185
Általános megjegzés az esztétikai reflektáló ítéletek expozíciójához187
A tiszta esztétikai ítéletek dedukciója202
30. § A természet tárgyairól alkotott esztétikai ítéletek dedukciója nem irányulhat arra, amit a természetben fenségesnek nevezünk, hanem csakis a szépre202
31. § Az ízlésítéletek dedukciójának módszeréről203
32. § Az ízlésítélet első sajátossága205
33. § Az ízlésítélet második sajátossága207
34. § Az ízlésnek nem lehetséges objektív elve209
35. § Az ízlés elve: az általában vett ítélőerő szubjektív elve210
36. § Az ízlésítéletek dedukciójának feladatáról212
37. § Mi az voltaképpen, amit egy ízlésítéletben a priori módon állítunk a tárgyról?213
38. § Az ízlésítéletek dedukciója214
39. § Egy érzet megoszthatóságáról216
40. § Az ízlésről mint egyfajta sensus communisról218
41. § A széphez fűződő empirikus érdkeről221
42. § A széphez fűződő intellektuális érdekről223
43. § A művészetről általában 228
44. § A szép művészetről230
45. § A szép művészet olyan művészet, amely egyszersmint természetnek látszik232
46. § A szép művészet zseni művészete233
47. § A zseni fenti magyarázatának megvilágítása és igazolása234
48. § A zseninek az ízléshez való viszonyáról237
49. § Az elme azon képességeiről, amelyek a zsenit alkotják240
50. § A zseninek az ízlésnek a szép művészet alkotásaibal való összekapcsolódásáról246
51. § A Szép művészetek felosztásáról247
52. § A szép művészetek egyazon alkotásban való összekapcsolódásáról253
53. § A szép művészetek esztétikai értékének összehasonlítása254
54. § Megjegyzés259
Az esztétikai ítélőerő kritikájának második szakasza: az esztétikai ítélőerő dialektikája267
55. §267
56. § Az ízlés antinómiájának megjelenítése268
57. § Az ízlés antinómiájának feloldása269
58. § A mind a természet, mind a művészet célszerűségét jellemző idealizmusról, mint az esztétikai ítélőerő egyedüli elvéről277
59. § A szépségről mint az erkölcsiség szimbólumáról282
60. § Függelék: Az ízlés módszertanáról286
Az ítélőerő kritikájának másodk része: a teleológiai ítélőerő kritikája
61. § A természet objektív célszerűségéről291
Első szakasz: a teleológiai ítélőerő analitikája295
62. § A pusztán formális objektív célszerűségrőkl, megkülönböztetve ezt a materálistól295
63. § A természet relatív célszerűségéről, megkülönböztetve ezt a belsőtől300
64. § A dolgok mint természeti célok sajátlagos jellegéről303
65. § A dolgok mint természeti célok: szerves lények306
66. § A szerveslények belső célszerűsége megítélésének elvéről310
67. § A természetre általában véve mint a célok rendszerére irányuló teleológiai megítélés elvéről312
68. § A teleológia elvéről mint a természettudomány belső elvéről316
Második szakasz: a teleológiai ítélőerő dialektikája321
69. § Mit jelent az ítélőerő antinómiája? 321
70. § Az antinómia megjelenítése322
71. § Előkészület a fenti antinómiája?321
72. § A természet célszerűségéről alkotott különböző rendszerekről326
73. § A fenti rendszerek egyike sem teljesíti, amire vállakozik329
74. § Az ok, amirét a természet technikájának fogalmát lehetetlen dogmatikusan keezlni, a természeti cél magyarázhatatlansága333
75. § A természet objektív célszerűségének fogalma: az ész kritikai elve a reflektáló ítélőerő számára335
76. § Megjegyzés339
77. § Az emberi értelem azon sajátosságáról, amelynél fogva a természeti cél fogalma lehetővé válik számunkra344
78. § Arról, hogy miként egyeztetendő össze az anyag áltaálnos mechanizmusának elve a teleológiai elvvel a természet technikájában350
Függelék: a teleológiai ítélőerő módszertana357
79. § Arról, hogy a teleológia a természettanhoz tartozóként tárgyalandó-e357
80. § Arról, hogy egy dolognak mint természeti célnak a magyarázatában a mechanizmus elvét szükségszerűen alá kell rendelni a teleológiai elvnek358
81. § Arról, hogy egy természeti célnak mint ermészeti alkotásnak a magyarázatában a teleológiai elvhez a mechanizmusnak kell társulnia363
82. §: A szerves lények külső viszonyaiban meglévő teleologikus rendszerről367
83. § A természet mint teleologikus rendszer végső céljáról372
84. § Egy világ létezésének, azaz magának a teremtsének a végcéljáról377
85. § A fizikoteológiáról379
86. § Az etikoteológiáról386
Megjegyzés390
87. § Isten létezésének morális bizonyításáról392
88. § Am orális bizonyítás érvényességének korlátozása399
Megjegyzés404
89. § A morális érv hasznáról406
90. § Az isten létezésének morális bizonyításához tartozó igaznak-tartás módjáról408
91. § A gyakorlati hit általi igaznak-tartás módjáról415
Általános megjegyzés a teleológiához424
A fordító utószava437

Immanuel Kant

Immanuel Kant műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Immanuel Kant könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv