| Vámos Tibor: Előszó | 9 |
| A szerzők előszava | 11 |
| Bevezetés | 13 |
| Kiss Ferenc: Infokommunikációs szabályrendszer és szabályozási tevékenység az információs társadalomban | 17 |
| A piac mint a szabályozás tárgya | 19 |
| Mit jelent az "informatika szabályozása"? | 20 |
| Nem "informatika", hanem "infokommunikáció" | 22 |
| Szabályalkotás, szabályalkotók, szabályok | 22 |
| Régi és új szabályok együttélése? | 24 |
| A jogi szabályalkotás újszerű feladatai és ezek hatása az ágazatspecifikus szabályozásra | 26 |
| A technológiai szabályalkotás, és hatása az ágazatspecifikus szabályozásra | 28 |
| Az emberi jogokkal összefüggő szabályalkotás | 31 |
| Tartalomszabályozás | 35 |
| Kölcsönhatás más ágazatokkal | 36 |
| Internetszabályozás | 41 |
| Egyéb ágazati szabályozási feladatok | 43 |
| Az információkommunikációs szabályalkotás menedzselése | 45 |
| Az ágazatspecifikus szabályozó metamorfózisa | 45 |
| Szabályozás irányelvek alapján | 48 |
| Összefoglalás és javaslatok | 51 |
| Irodalom | 53 |
| Valentiny Pál: Univerzális szolgáltatás, költség alapú díjazás, összekapcsolás: nemzetközi tapasztalatok | 59 |
| Bevezetés | 59 |
| Távközlés-szabályozási reform az Európai Unión belül | 61 |
| Tarifák és költségek az összekapcsolásban | 64 |
| Az összekapcsolás költségszámjtási problémái | 66 |
| Összekapcsolási tarifák és költségszámítás az Európai Unióban | 70 |
| Univerzális szolgáltatási kötelezettség | 72 |
| Univerzális szolgáltatási kötelezettség az Európai Unióban | 73 |
| Összefoglalás | 75 |
| Irodalom | 76 |
| Kiss Ferenc: Elméleti-módszertani bevezetés a költség alapú összekapcsolási díjak meghatározásához | 77 |
| Bevezetés | 77 |
| Árképzési elvek | 79 |
| Az ár elemei | 83 |
| Az ár kínálati meghatározottsága | 83 |
| A határköltség fogalma és problémái | 84 |
| Diszkrét vagy folytonos? | 85 |
| Belső gazdaságosságok | 85 |
| Az átlagköltség fogalma és problémái | 86 |
| Az ár keresleti meghatározottsága | 88 |
| Az ár stratégiai meghatározottsága | 89 |
| Az összekapcsolási piacokról általában | 90 |
| Specifikus árképzési irányelvek összekapcsolási szolgáltatásokhoz | 94 |
| Dedikált kapcsolatok | 94 |
| Dedikált kapacitások | 95 |
| Hívásszolgáltatások | 95 |
| Hálózati elemenkénti árazás | 96 |
| Árszabályozási opciók | 98 |
| A túlságosan alacsony összekapcsolási árak veszélyei | 99 |
| Számviteli költségallokáció | 101 |
| Az árbevételi számlák kialakítása | 102 |
| A költségszámlák kialakítása | 104 |
| Az allokációs alapeljárás | 106 |
| Allokáció kettős transzformációval | 109 |
| A számviteli költségek alkalmatlansága | 112 |
| A tényköltség endogén és nem hatékony | 112 |
| A számviteli költség nem tükrözi a tőkeköltséget | 113 |
| A számviteli költség nem különbözeti költség | 114 |
| A közvetlenül felosztható költség nem különbözeti költség | 115 |
| Számviteli határköltség | 115 |
| Közgazdasági határköltség | 117 |
| A teljesen felosztott költség | 120 |
| Számviteli fejlesztési program | 121 |
| Számviteli elkülönítés | 122 |
| A dezaggregált költségadat mint üzleti titok | 123 |
| További költségszámítási feladatok | 124 |
| Az árképzés folyamata | 125 |
| Előzetes feladatok | 125 |
| Az árképzés feladatai | 126 |
| Gyakorlati javaslatok a költségszámítás kialakítására | 127 |
| Összefoglalás | 129 |
| Irodalom | 131 |
| Major Iván: A magyar infokommunikációs piac szereplői és gazdasági szabályozása - első közelítésben | 133 |
| Bevezetés: a kutatás kérdései és a vizsgálat módszerei | 133 |
| A hazai infokommunikációs piac szereplői | 137 |
| A MATÁV mint domináns piaci szereplő | 137 |
| A helyi távközlési társaságok | 142 |
| A mobilrádiótelefon-társaságok | 148 |
| Az Antenna Hungária Rt. | 151 |
| A kábeltévé-társaságok | 153 |
| Egyéb távközlési és informatikai szolgáltatók | 154 |
| A magyar információgazdaság jellemzése a gazdasági erőviszonyok alapján | 156 |
| Az infokommunikációs piac mérete a kereslet becslése alapján | 156 |
| A piaci szereplők gazdasági súlya | 158 |
| A magyar informatikai piac szereplői és várható felődése | 161 |
| Az informatikai piac szereplői | 162 |
| Lehetséges és szükséges-e szabályozni az informatikai piacot, és ha igen, hogyan? | 168 |
| Az infokommunikációs piac lehetséges fejlődési irányai | 171 |
| Gazdasági szabályozás bizonytalan piaci környezetben | 174 |
| A piacra történő belépés és a kilépés szabályozása | 175 |
| A hálózatok összekapcsolódása és a szolgáltatók közötti elszámolások | 177 |
| A távközlési díjak szabályozása: az önkényes hatósági tarifáktól az "ársapka" típusú szabályozáson át az ún. "költség alapú díjazás" bevezetéséig | 179 |
| Összefoglaló következtetések | 184 |
| Irodalom | 185 |
| Major Iván: A hazai távközlési és informatikai piac szabályozásának néhány meghatározó kérdése: az univerzális szolgáltatás, az árszabályozás és a hálózatok összekapcsolása | 187 |
| Bevezetés: fogalmi és módszertani keretek | 187 |
| A telekommunikációs árszabályozási és összekapcsolási modelljei az USA-ban és Németországban | 189 |
| Az információgazdaság piacszabályozásának legfontosabb elvi kérdései | 192 |
| Az egyetemes (univerzális) szolgáltatások | 192 |
| A távközlési-informatikai árszabályozás néhány alapvető kérdése | 194 |
| Az összekapcsolás elméleti kérdései | 198 |
| A magyar távközlésdíj-rendszer | 200 |
| A távközlés új árszabályozási rendszere: rövid és középtávú problémák | 209 |
| Hosszabb távú, 2002 utáni feladatok | 212 |
| A hálózatos ágazatok összekapcsolásának szabályozása | 213 |
| A nemzetközi keretek | 213 |
| Az összekapcsolás jelenlegi magyar szabályozásának néhány problémája | 215 |
| A jövőbeli magyar távközlési összekapcsolási szabályozás alapelvei | 216 |
| A távközlési összekapcsolási díjak | 218 |
| A hírközlési piac befolyásolásához szükséges rövid és középtávú szabályozás és intézményfejlesztés | 224 |
| Az árszabályozással és az összekapcsolással összefüggő stratégiai döntések | 225 |
| A jogszabályalkotó és a szabályozási funkciók szétválasztása | 227 |
| Összefoglaló gondolatok | 228 |
| Irodalom | 230 |
| Függelék: a távközléssel kapcsolatos hatályos magyar jogszabályok jegyzéke | 231 |