| 18 évvel a könyv megírása után... (A szerző előszava) | 7 |
| Elöljáróban (Dr. Cserháti József püspök) | 9 |
| A kulcskérdésekről | 11 |
| "A katolikus egyház válsága" | 11 |
| Az egyház mint emberi közösség | 12 |
| "A bűnösök egyháza" | 13 |
| Önkritika és dialógus | 16 |
| Az intézmény | 18 |
| Az intézmény létrejötte (Mit látnak a "Mars-lakók"?) | 21 |
| Az intézmény alapítói (Robinsonék hogyan kezdték?) | 21 |
| A csoportnormák kialakulása (Egyiknek sincs igaza?) | 23 |
| A második generáció problémája ("Megalkotandó világ" helyett "adott" világ) | 24 |
| Az intézmény elemei | 25 |
| Az intézmény meghatározása (A vadember csodálkozik) | 25 |
| A szocializáció ("A jól nevelt ember így cselekszik") | 26 |
| Az elsődleges szocializáció és az "érzelmi tanulás" | 27 |
| Az elsődleges szocializáció és a társadalom világképe | 28 |
| Az intézmény kettőssége (Gyógymód, amely végzetes lehet) | 30 |
| Az intézményre szükség van | 30 |
| Az intézmény dilemmája (a tradíció; a "késés") | 31 |
| Az integrált világkép (A rendszerező ember) | 34 |
| Az intézmény két típusa (Államvallás és pluralizmus) | 35 |
| Tárgyiasulás és elidegenedés (Az ember leigázza önmagát?) | 36 |
| A közösségi struktúra (Van-e kapcsolat a társadalom és az egyház struktúrája között) | 38 |
| A legitimáció (Nagy Sándor "Ámon-kedveltje") | 41 |
| A legitimáció mint a tárgyiasulás második foka (Miért nem lesz forradalmár a "páriaból"?) | 42 |
| Legitimáció, világkép, vallás (Hogyan keveredett bele a vallás?) | 43 |
| Legitimáció, ideológia, kereszténység (Marxista és keresztény valláskritika) | 46 |
| A "megsemmisítés" (Mindenkit ki kell irtani!) | 49 |
| A tipizálás ("Egy lusta néger" vagy "egy néger barátom"?) | 52 |
| A társadalmi kontroll (Ha nem hisz, miért kéri a szentségeket?) | 55 |
| A társadalmi kontroll jelentősége (A közösség önvédelmi mechanizmusa) | 55 |
| A társadalmi kontroll ereje (A személyes átéléstől a formalizmusig) | 56 |
| A társadalmi kontroll megvalósulási formái az intézmény történetében (Az ősegyháztól a "társadalmi kereszténységig") | 59 |
| A társadalmi "szerep" ("Valaki néz") | 64 |
| A szerep mint az intézmény fenntartója ("Amit egy gentleman-nek tennie illik") | 66 |
| A közösségi normákkal való azonosulás foka (Vadorzóból vadőrző) | 67 |
| Az intézményesülés problémája az egyházban | 70 |
| Intézmény és karizmus az egyházban (Krisztus és a főinkvizitor) | 71 |
| A karizma | 72 |
| Az intézmény és a karizma feszültsége az egyházban | 72 |
| Az intézmény és a karizma feszültsége az egyház történelmében | 77 |
| A szakralizálás ("A Szentlelket önmaguk hitelesítőjévé degradálták") | 80 |
| A történelem misztifikálása | 82 |
| A teológus kínja és feladata | 84 |
| Az egyházstruktúra intézményesülése (Üldözött egyházból hatalmi egyház) | 87 |
| A konstantini fordulat ambivalenciája | 88 |
| Az egyházi és a világi hatalom | 91 |
| Az egyház átveszi a kor struktúráját | 92 |
| A hatalom eszközei és az inkvizíció | 97 |
| A politikai hatalom mint az egyház megmerevedésének eszköze | 100 |
| Az egyház struktúrájának megmerevedése | 102 |
| Az igények iránti érzéketlenség | 105 |
| A formák intézményesülése az egyházban (Hogyan váltak botránnyá az utolsó vacsora formái?) | 108 |
| A formák mint a kor és a környezet függvényei | 110 |
| A megváltozott kor és az egyházi formák | 112 |
| Idegen kultúrák és az egyházi formák | 113 |
| A formák mint az intézmény struktúrájának függvényei | 115 |
| A szerepek intézményesülése (Miért szenzáció, ha egy pap szolgál?) | 119 |
| A papi szaktudomány kialakulása | 121 |
| A papság és a társadalmi rétegződés | 122 |
| Belenövés a szerepbe | 123 |
| Karizma és szerepek | 124 |
| A tan intézményesülése (Isten nagyobb fogalmainknál) | 126 |
| A tan elidegenedése | 127 |
| A tan és a társadalmi környezet | 129 |