Próbálja ki megújult, VILLÁMGYORS keresőnket!

962.824

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
4000 Ft
a kedvezményes
házhoz szállításig

Irányítás, szakmai önállóság, pedagógiai programok

A pedagógiai programok elkészítése és jóváhagyása

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 142 oldal
Sorozatcím: Nat-tan
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-731-555-1
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

"NAT-TAN"?
Sokáig ízlelgettük ezt a megnevezést, amelyet végül is e sorozat címéül választottunk. A döntésben nagy szerepet játszott, hogy pontosan kifejezi a sorozat célját: szakmai segítséget nyújtani a Nemzeti alaptanterv implementációjához, működőképessé tételéhez, avagy ahogy ezt régi beidegződéseinkre támaszkodva, de némileg félrevezetően mondogatjuk, "bevezetéséhez".
A hosszú éveken át zajló NAT-vita csak most kezdődik. A NAT jogi legitimációját követnie kell e gyakorlati legitimációnak. A NAT mindaddig csak jól vagy rosszul sikerült dokumentum, ameddig az iskolák életét valóságosan szabályozó iskolai pedagógiai programokban, helyi tantervekben nem kel életre. A NAT mellett elkötelezett szakma és az alaptantervvel szabályozni kívánó oktatási kormányzat igazi felelőssége, hogy a NAT kötelező alkalmazását megelőző, a felkészülésre szánt három óvoda milyen szakmai hátteret és szolgáltatást képes kínálni az iskoláknak.
E felelősségből az Országos Közoktatási Intézet új alapító... Tovább

Fülszöveg

"NAT-TAN"?
Sokáig ízlelgettük ezt a megnevezést, amelyet végül is e sorozat címéül választottunk. A döntésben nagy szerepet játszott, hogy pontosan kifejezi a sorozat célját: szakmai segítséget nyújtani a Nemzeti alaptanterv implementációjához, működőképessé tételéhez, avagy ahogy ezt régi beidegződéseinkre támaszkodva, de némileg félrevezetően mondogatjuk, "bevezetéséhez".
A hosszú éveken át zajló NAT-vita csak most kezdődik. A NAT jogi legitimációját követnie kell e gyakorlati legitimációnak. A NAT mindaddig csak jól vagy rosszul sikerült dokumentum, ameddig az iskolák életét valóságosan szabályozó iskolai pedagógiai programokban, helyi tantervekben nem kel életre. A NAT mellett elkötelezett szakma és az alaptantervvel szabályozni kívánó oktatási kormányzat igazi felelőssége, hogy a NAT kötelező alkalmazását megelőző, a felkészülésre szánt három óvoda milyen szakmai hátteret és szolgáltatást képes kínálni az iskoláknak.
E felelősségből az Országos Közoktatási Intézet új alapító oklevelének megfelelően vállalja a ráeső részt. Feladatunk kettős. Egyfelől biztosítanunk kell a NAT iskolai alkalmazásához elengedhetetlenül szükséges és az iskolák számára könnyen hozzáférhető tantervi kínálatot. Másfelől elő kell segítenünk a NAT működőképességét biztosító szakmai kompetenciák növelését, fejlődését. Ez utóbbi feladat megoldásához kívánunk hozzájárulni a NAT-TAN sorozatban megjelentett kiadványainkkal is.
A NAT-TAN sorozat szerkesztésekor ezt a bizonyos szakmai kompetenciát igyekszünk tágan értelmezni. A sorozat a tantervelmélet, a nemzetközi összehasonlítás, az egyes műveltségi területek értelmezésének problémáit egyaránt a "nat-tan" részének tekinti. A sorozat központjába azonban mégis a "hogyan készíthetünk iskolai pedagógiai programot?", "hogyan válasszunk, illetve készítsünk helyi tantervet?", "melyek a kritériumai a NAT-konformitásnak?", "miben áll a szakértő feladata?" És ehhez hasonló, a gyakorlati alkalmazással összefüggő kérdésekre adható válaszokat, megoldásokat kívánjuk állítani. Válaszokat, megoldásokat, mert a sorozat szerkesztőjének is szakmai meggyőződése, hogy e kérdésekre nem csak egy, hanem minden esetben több eltérő és mégis egyaránt releváns válasz adható.
Kérem a legszélesebb értelemben vett szakmát, támogasson bennünket, hogy a sorozat céljai megvalósulhassanak. Segítsen szakmai kritikával és szerzőként, az iskolák, az iskolafenntartók és használók felkészülését hatékonyan segítő kéziratokkal. A NAT csak akkor lehet sikeres, ha az egész szakma munkálkodik működőképessé tételén. A NAT "megtanulását" segítő "nat-tan" pedig akkor érheti el célját, ha a szakma átvitt és konkrét értelmében vett megírását saját feladatának tekinti. Vissza

Tartalom

I. FEJEZET
AZ IRÁNYÍTÁS ÉS AZ INTÉZMÉNYI ÖNÁLLÓSÁG 6
az irányításról általában 6
az állam feladatai a közoktatás irányításában 7
a fenntartói irányítás 11
az intézményi önállóság 16
a közoktatási intézmény 18
a szakmai önállóság 22
Döntési jog igazgatási kérdésekben 26
A közoktatási intézmény vezetése 27
II. FEJEZET
A NEMZETI ALAPTANTERV ÉS AZ ISKOLAI IRÁNYÍTÁS 31
III. FEJEZET
EGY LEHETSÉGES „MENETREND" AZ ISKOLAI PEDAGÓGIAI
PROGRAM ELFOGADÁSÁHOZ, JÓVÁHAGYÁSÁHOZ 39
az előzetes kérdések tisztázása 41
Az alapító okirat 41
Az iskola szolgáltatásai 42
Az iskola rendelkezésére álló időkeret 43
A létszámhatárok 46
A pedagógia program összeállítása 46
A pedagógiai program részei 46
Pedagógiai program a nappali rendszerű iskolai oktatásban 47
A felnőttoktatás pedagógiai programja 52
A nevelőtestületi döntés-előkészítés 53
A munkaszervezés megkezdése 53
A közreműködők felkérése 54
A döntéshozatal előkészítése 55
Egyéb tudnivalók 55
ütemterv 57
a pedagógiai program elfogadása, jóváhagyása 58
IV. FEJEZET
A HELYI TANTERVEK ELKÉSZÍTÉSÉRŐL 63
Helyi tanterv a két tanítási nyelvű iskolákban 63
az alapműveltségi vizsga vizsgaszabályzata 67
Fogyatékos tanulókkal foglalkozó iskolák feladatai 72
az érettségi vizsga vizsgaszabályzata 74
V. FEJEZET
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGVÉDELEM A KÖZOKTATÁSBAN 78
Gyermek- és ifjúságvédelem a nevelési-oktatási
intézményekben 78
a közoktatási intézmények feladatai a gyermek és ifjúságvédelem területén 86
VI. FEJEZET
AMIT AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSRŐL TUDNI KELL 93
a nevelési-oktatási intézményekben folyó testnevelés és sport 93
Általános fejlesztési követelmények 95
Az iskolai sportkörök gazdálkodása 98
Az iskolai testnevelés gyógytestnevelési kategóriái 101
Adminisztratív teendők 105
Szakmai felülbírálat 106
Kiemelt feladatok 106
az iskolai testnevelés és sport megerősítésének lehetőségei
a pedagógiai programban 108
Fő fejezetei 109
Miért fontos, hogy részt vegyünk a műhelymunkában? 110
A mindennapi testedzés tanórán kívüli formája 113
VII. FEJEZET
A PEDAGÓGIAI PROGRAMOK VÉLEMÉNYEZÉSE 117
Mit mond a törvény a szakértők programvéleményezési
feladatainak ellátásáról? 117
A szakvéleménnyel szembeni igények 119
A szakvélemény szerepe a döntéshozatalban 122
A programvéleményezés alapdokumentumai 123
A pedagógiai program kiegészítő dokumentumai 126
A feltételrendszer információi és kezelésük 127
A szakvélemény műfaja 129
Szakmai igényesség és határai 130
A pedagógiai programokkal szemben támasztható
követelmények 132
a) Az iskolában folyó nevelés és oktatás céljai (A szűkebb
értelembe vett pedagógiai program) 132
b) A helyi tanterv 134
MELLÉKLETEK 136
Közoktatási Információs Irodák 136
Közoktatási Információs Szolgáltató Pontok 138
NAT-TAN sorozat kiadványai 141
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Irányítás, szakmai önállóság, pedagógiai programok

A borító enyhén elszíneződött.

Állapot:
1.540 Ft
770 ,-Ft 50
12 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Irányítás, szakmai önállóság, pedagógiai programok
Állapot:
1.540 ,-Ft
23 pont kapható
Kosárba