kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Korona Nova Kiadó Kft. |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
| Oldalszám: | 582 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 24 cm x 17 cm |
| ISBN: | 963-85658-4-5 |
| Megjegyzés: | Fekete-fehér illusztrációkat, fotókat tartalmaz. Tankönyvi száma: KN 0010, KN 0011. |
| Tájékoztató a tankönyvhöz | 5 |
| Művészet és valóság | |
| Gondolatok a művészetek rendszeréről | 7 |
| Mire való a művészet? | 9 |
| Utánzás - kifejezés | 10 |
| A művészetek érzéki jellege | 12 |
| Élményszerűség | 12 |
| Mi a "valóság" ? | 13 |
| "Az igazat mondd, ne csak a valódit!" | 14 |
| A szépirodalom | 16 |
| Egy novella | 17 |
| Kosztolányi Dezső: A kulcs | 17 |
| Az epika | 20 |
| A novella | 20 |
| Az epikai közlés formái | 21 |
| Egy különös novella | 22 |
| Karinthy Frigyes: Cirkusz | 22 |
| A líra | 23 |
| Kosztolányi Dezső: Októberi táj | 24 |
| A művészi nyelv | 26 |
| Többletjelentés | 28 |
| A jelentés "megkettőződése" | 30 |
| Szövegösszefüggés - szövegkörnyezet | 31 |
| A művészi értékelés | 33 |
| A művészi érték | 36 |
| A művészet tartalma | 36 |
| Örkény István: Ballada a költészet hatalmáról | 37 |
| A szórakoztató irodalom | 39 |
| Az álirodalom | 39 |
| Még néhány megjegyzés | 39 |
| Szemelvények az ókor irodalmából | |
| Mítosz, mitológia | 41 |
| Mítoszok az istenek születéséről, a világ keletkezéséről | 43 |
| Gilgames | 43 |
| Az istenek születése a görög mitológiában | 44 |
| Mítoszok az ember teremtéséről | 48 |
| A Prométheusz-mítosz | 49 |
| A Biblia | 50 |
| Az Ószövetség | 51 |
| A Teremtés könyve | 52 |
| A vízözön | 54 |
| A Gilgames eposz vízözöntörténete | 55 |
| Pusztulás-mítoszok | 55 |
| József története | 56 |
| Az Ószövetség más könyvei | 57 |
| Jónás könyve | 58 |
| A Zsoltárok könyve | 59 |
| Az Újszövetség | 60 |
| Jézus születése | 61 |
| Jézus kínhalála és feltámadása | 62 |
| A tékozló fiú | 63 |
| Az Újszövetség további könyvei | 64 |
| Az ókori görög irodalom | 66 |
| A görög kultúra jelentősége | 66 |
| A görög epika | 69 |
| A homéroszi eposzok | 69 |
| A trójai mondakör | 70 |
| Iliász | 71 |
| Az istenek szerepe az Iliászban | 73 |
| Az Iliász embereszménye: Akhilleusz | 74 |
| Hektór és Andromakhé | 76 |
| Az élet teljessége az Iliászban | 78 |
| Akhilleusz pajzsa | 78 |
| Odüsszeia | 79 |
| Új embereszmény: Odüsszeusz | 80 |
| Az istenek korlátozott szerepe | 81 |
| Bonyolultabb mese - bonyolultabb szerkezet | 82 |
| Odüsszeusz és Nauszikaá | 85 |
| Odüsszeusz kalandjai | 86 |
| Ithaka - leszámolás a kérőkkel | 92 |
| Az eposz | 94 |
| Az időmértékes verselés | 94 |
| A görög líra | 96 |
| A történelmi változások hatása | 96 |
| Elégiák és epigrammák | 97 |
| Az iambosz és a görög verselés új formái | 98 |
| Dalköltészet | 99 |
| A görög dráma | 103 |
| Történelmi-politikai háttér | 103 |
| Képzőművészet | 103 |
| A görög színház és színjátszás | 105 |
| A dráma és a színpadi előadás | 111 |
| A tragédia | 112 |
| Szophoklész | 113 |
| Antigoné | 113 |
| A thébai mondakör | 113 |
| Az antik dráma jellegzetes vonásai | 115 |
| Az Antigoné szerkezete | 117 |
| A drámai harc és a jellemek | 118 |
| Expozíció | 118 |
| Bonyodalom | 119 |
| "Sok van, mi csodálatos..." | 120 |
| Konfliktus | 120 |
| Késleltetés | 121 |
| Krízis | 123 |
| Végkifejlet | 123 |
| Antigoné tragikuma | 124 |
| Kreón bukása | 124 |
| Oidipusz király | 125 |
| Kivételeles remekmű | 125 |
| Peloponnészoszi háború - elsötétülő látásmód | 125 |
| A drámai szituáció | 127 |
| Új típusú konfliktus | 127 |
| Időszerkezet | 127 |
| A darab szerkezeti felépítése | 128 |
| Sorstragédia? | 132 |
| A sorsával szembenéző ember | 133 |
| A tragikus hős | 134 |
| Írói világkép | 134 |
| Platón | 136 |
| A római költészet | 140 |
| A római irodalom kialakulása | 140 |
| Catullus | 142 |
| Éljünk, Lesbia | 143 |
| Lesbia madárkája | 143 |
| Gyűlölök és szeretek | 144 |
| Vergilius | 146 |
| Eklogák | 147 |
| Aeneis | 149 |
| Aeneas és Didó | 150 |
| Aeneas az Alvilágban | 152 |
| A római istenekről | 152 |
| Horatius | 154 |
| Carmenek | 155 |
| Thaliarchushoz | 156 |
| Licinius Murenához | 158 |
| Leuconoéhoz | 158 |
| Paedrus | 160 |
| Szemelvények a középkor irodalmából | |
| Történelmi változások, világnézeti átalakulás | 161 |
| Az ókeresztény irodalom | 162 |
| Szent Ágoston: Vallomások | 163 |
| A szerzetesrendek | 164 |
| Antikvitás és kereszténység | 165 |
| A szellemi élet fellendülése | 165 |
| Képzőművészet és zene | 166 |
| A virágzó középkor irodalma | 170 |
| Vallásos irodalom | 171 |
| Himnuszok | 172 |
| Új korszak a vers történetében | 173 |
| Halotti beszéd - Ómagyar Mária-siralom | 174 |
| Legendák | 176 |
| Lovagi irodalom | 179 |
| Trisztán és Izolda | 179 |
| Trubadúrlíra | 180 |
| Vágánsköltészet | 183 |
| Dante | 184 |
| Isteni színjáték | 186 |
| Túlvilági látomás | 187 |
| Az eltévedt ember | 188 |
| A Pokol | 189 |
| A Pokol beosztása | 190 |
| Paolo és Francesca | 193 |
| Találkozás Odüsszeusszal | 194 |
| Villon | 196 |
| A nagy testamentum | 199 |
| Balladák | 202 |
| Szemelvények a reneszánsz irodalmából | |
| A reneszánsz | 207 |
| Olasz városállamok | 207 |
| Reneszánsz és humanizmus | 207 |
| Képzőművészet és zene | 209 |
| Petrarca | 220 |
| Daloskönyv | 222 |
| Bocaccio | 225 |
| Dekameron | 226 |
| A sólyom feláldozása | 227 |
| A költészet hanyatlása | 228 |
| A magyar reneszánsz | 230 |
| Janus Pannonius | 230 |
| Galeotto Marzióhoz | 232 |
| Búcsú Váradtól | 233 |
| Mikor a táborban megbetegedett | 234 |
| Egy dunántúli mandulafáról | 236 |
| Saját lelkéhez | 237 |
| Mars istenhez békességért | 238 |
| Reneszánsz és reformáció | 238 |
| A magyar irodalmi élet a 16. században | 239 |
| Balassi Bálint | 241 |
| A szerelem költője | 243 |
| Hogy Júliára talála, így köszöne neki | 244 |
| Ütemhangsúlyos verselés | 245 |
| Három Júlia-vers | 246 |
| Célia-versek | 248 |
| Kiben az kesergő Céliárul ír | 248 |
| Egy katonaének | 249 |
| Isteni dícsíretek | 252 |
| Kiben bűne bocsánatáért könyörgett.. | 253 |
| Adj már csendességet.. | 254 |
| Az angol reneszánsz | 256 |
| Shakespeare | 257 |
| Shakespeare színpada | 258 |
| Rómeó és Júlia | 261 |
| Szerelmi tragédia | 261 |
| A végzetszerűség légköre - a tragédia előrejelzése | 262 |
| Két szembenálló világ | 263 |
| Bonyodalom és katasztrófa | 265 |
| A tragédia lírája | 267 |
| Nyelvi virtuozitás | 268 |
| Hamlet, dán királyfi | 268 |
| Idő és színhely | 269 |
| Kompozíció | 270 |
| Részletező expozíció | 270 |
| Drámai szituáció - drámai konfliktus | 272 |
| Töprengő hős | 274 |
| A drámai küzdelem fokozódása | 275 |
| Késleltetés és végkifejlet | 276 |
| A tragédia értelmezése | 277 |
| A többi szereplő | 277 |
| Szemelvények a barokk korszak irodalmából | |
| A barokk | 279 |
| Képzőművészet és zene | 279 |
| Az irodalmi barokk | 284 |
| Pázmány Péter | 285 |
| Zrínyi Miklós | 287 |
| Szigeti veszedelem | 289 |
| A téma | 289 |
| Antik és keresztény elemek | 290 |
| Barokk eszménykép: "Athleta Christi" | 290 |
| Erkölcsi fölény | 291 |
| Vértanúhalál | 292 |
| Az eposz célzata | 293 |
| "Ne bántsd a magyart.." | 293 |
| A kuruc kor költészete | 295 |
| Mikes Kelemen | 297 |
| Törökországi levelek | 298 |
| 37. levél | 298 |
| 112. levél | 299 |
| A francia klasszicista dráma | |
| A józan ész uralma, racionalizmus és klasszicizmus | 301 |
| Racine | 304 |
| Racine drámáinak világa | 305 |
| Phaedra | 305 |
| Ellentétes és végletes lelkiállapotok | 306 |
| Hippolytos | 308 |
| Moliere | 311 |
| A komédia | 312 |
| Tartuffe | 313 |
| Az ostorozott bűn | 314 |
| Mesteri expozíció | 314 |
| A bonyodalom | 316 |
| A címszereplő megjelenése | 317 |
| Tetőpont, megoldás | 318 |
| Irodalomelméleti tárgymutató | 321 |
| Irodalmi szöveggyűjtemény | |
| Bevezető olvasmányok a Művészet és valóság című fejezethez | |
| Tóth Árpád | |
| Jó éjszakát! | 5 |
| József Attila | |
| Thomas Mann üdvözlése | 6 |
| Reménytelenül (Lassan, tűnődve) | 7 |
| Arany János | |
| Vojtina Ars poétikája (részlet) | 8 |
| Kosztolányi Dezső | |
| A kulcs | 9 |
| Franz Kafka | |
| Kis mese (Tandori Dezső) | 13 |
| Aiszóposz | |
| A mezei és a házi egér (Bodor András) | 13 |
| Karinthy Frigyes | |
| A cirkusz | 14 |
| Berzsenyi Dániel | |
| Osztályrészem | 18 |
| Juhász Gyula | |
| Tiszai csönd | 19 |
| Örkény István | |
| Ballada a költészet hatalmáról | 19 |
| Mi mindent kell tudni | 21 |
| Rainer Maria Rilke | |
| Archaikus Apolló-torzó (Tóth Árpád) | 21 |
| Szemelvények az ókor irodalmából | |
| Gilgames (részletek, Rákos Sándor fordítása) | |
| Enkidu megteremtése | 23 |
| Um-napisten elmeséli Gilgamesnek a vízözön történetét | 24 |
| Az élet füve | 27 |
| A két barát utolsó beszélgetése | 28 |
| Ószövetség | |
| A Teremtés könyve (Dr. Gál Ferenc) | 30 |
| A zsoltárok könyve (Károli Gáspár, Szenci Molnár Albert, Dr. Gál Ferenc) | 37 |
| Jónás könyve (Dr. Tarjányi Béla) | 38 |
| Újszövetség | |
| Máté evangéliuma (Dr. Kosztolányi István) | 41 |
| Lukács evangéliuma (Dr. Kosztolányi István) | 46 |
| Jelenések könyve (részletek, Dr. Kosztolányi István) | 49 |
| Kalevala | |
| A dalverseny (részletek, Vikár Béla) | 53 |
| Ókori mítoszok | |
| Prométheusz és az emberek (részlet Román József Mítoszok könyve című könyvéből) | 54 |
| Pablius Ovidius Naso | |
| Daedalus és Icarus (Devecseri Gábor) | 57 |
| Orpheus és Eurydice (Devecseri Gábor) | 58 |
| Homérosz | |
| Iliász (részletek, Devecseri Gábor) | 61 |
| Odüsszeia (részletek, Devecseri Gábor) | 75 |
| Rhodoszi fecskedal (Trencsényi-Waldapfel Imre) | 97 |
| Türtaiosz | |
| A spártai harcosokhoz | 97 |
| Mimnermosz | |
| Nannó (Trencsényi-Waldapfel Imre) | 99 |
| Szolón | |
| Az igazi gazdagság (Franyó Zoltán) | 99 |
| Senkise boldog (Franyó Zoltán) | 100 |
| Kétféle ember (Kárpáty Csilla) | 100 |
| Önkényuralom (Franyó Zoltán) | 100 |
| Arkhilokhosz | |
| Megnyugvás a sorsban (Marticskó József) | 100 |
| A nagyképű hadvezérhez (Horváth István Károly) | 101 |
| Neobulé (Franyó Zoltán) | 101 |
| Szapphó | |
| Úgy tűnik nékem... (Devecseri Gábor) | 101 |
| Aphroditéhoz (Trencsényi-Waldapfel Imre) | 102 |
| Édesanyám! nem perdül a rokka... (Radnóti Miklós) | 102 |
| Alkaiosz | |
| Bordal (Devecseri Gábor) | 103 |
| Anakreón | |
| Engem a Szerelem... (Babits Mihály) | 103 |
| Gyűlölöm (Radnóti Miklós) | 103 |
| Egy leányhoz (Devecseri Gábor) | 104 |
| Szerelmi párviadal (Franyó Zoltán) | 104 |
| Töredék a halálról (Radnóti Miklós) | 104 |
| Platón | |
| Szókratész védőbeszéde (részletek, Devecseri Gábor) | 104 |
| A halálbüntetés kimondása után (Devecseri Gábor) | 106 |
| Szókratész halála (Kerényi Grácia) | 109 |
| Caius Valerius Catullus | |
| Lesbia madárkája (Devecseri Gábor) | 110 |
| Éljünk, Lesbia... (Devecseri Gábor) | 111 |
| Gyűlölök és szeretek (Kerényi Grácia) | 112 |
| Gyűlölök és szeretek (Devecseri Gábor) | 112 |
| Gyűlölök és szeretek (Szabó Lőrinc) | 112 |
| Publius Vergilius Maro | |
| IX. ecloga (Radnóti Miklós) | 112 |
| IV. ecloga (Trencsényi-Waldapfel Imre) | 115 |
| Aeneis (részletek, Lakatos István) | 117 |
| Quintus Horatius Flaccus | |
| Thaliarchushoz (Bede Anna) | 122 |
| Thaliarchushoz (Szabó Lőrinc) | 123 |
| Leuconoéhoz (Trencsényi-Waldapfel Imre) | 124 |
| Arisius Fuscushoz (Justus Pál) | 124 |
| Licinius Murenához (Justus Pál) | 125 |
| Melpomenéhez (Devecseri Gábor) | 126 |
| Ars poetica (részletek, Devecseri Gábor) | 127 |
| Caius Julius Phaedrus | |
| A farkas és a bárány (Terényi István) | 129 |
| Szemelvények a középkor irodalmából | |
| Aurelius Augustinus (Szent Ágoston) | |
| Vallomások (részletek, Városi István) | 131 |
| Aurelius Ambosius (Szent Ambrus) | |
| Esti ima (Babits Mihály) | 135 |
| Aurelius Prudentius Clemens | |
| Himnusz a kakasszóra (Babits Mihály) | 135 |
| Pierre Abélard | |
| Szombatesti himnusz (Babits Mihály) | 135 |
| Assisi Szent Ferenc | |
| Naphimnusz (Képes Géza) | 137 |
| Tommaso de Celano | |
| Ének az utolsó ítéletről (Babits Mihály) | 139 |
| Ismeretlen franciaországi szerző | |
| Himnusz a Szent Szűz anyaságáról (Babits Mihály) | 140 |
| Jacopone de Todi | |
| Himnusz a fájdalmas anyáról (Babits Mihály) | 141 |
| Halotti beszéd és könyörgés (Benkő Lóránd) | 141 |
| Ómagyar Mária-siralom (Pais Dezső) | 142 |
| Ómagyar Mária-siralom (Martinkó András) | 143 |
| Margit-legenda (részletek) | 144 |
| Szent Barlaám és Jozafát élete (részlet) | 147 |
| Walter von der Vogelweide | |
| A hársfaágak csendes árnyán... (Babits Mihály) | 148 |
| Ó jaj, hogy eltűnt minden... (Radnóti Miklós) | 148 |
| Aucassin és Nicolette (részletek, Tóth Árpád) | 150 |
| Középkori vágáns-dalok | |
| Ó, Fortuna... (Szedő Dénes) | 153 |
| Félre, könyvek, doktrinák... (Szabó Lőrinc) | 153 |
| Tavasz édes mámorában... (Weöres Sándor) | 154 |
| Dante Alighieri | |
| Isteni színjáték (Babits Mihály) | 155 |
| Francois Villon | |
| Nagy Testamentum (részletek, Szabó Lőrinc) | 167 |
| Szemelvények a reneszánsz kor irodalmából | |
| Francesco Petrarca | |
| Magamban, lassan, gondolkodva járom (Szabolcsi Éva) | 175 |
| Áldott a nap, a hó, az év s az évnek... (Sárközy György) | 175 |
| Ti szerencsés füvek, boldog virágok... (Sárközy György) | 176 |
| Pó, földi kérgem bárhogy is sodorjad... (Szedő Dénes) | 176 |
| Álljunk meg, Ámor, dicsfényünk csodálva... (Weöres Sándor) | 177 |
| Legékesebb és virulóbb korában... (Szedő Dénes) | 177 |
| Giovanni Boccaccio | |
| Dekameron (részletek, Révay József) | 178 |
| Michelangelo Buonarroti | |
| Levél II. Gyula pápa Rómájából (Majtényi Zoltán) | 185 |
| Janus Pannoniushoz | |
| Gryllushoz (Végh György) | 185 |
| Galeotto Marzióhoz (Geréb László) | 186 |
| Kigúnyolja Galeotto zarándokútját (Végh György) | 187 |
| Búcsú Váradtól (Áprily Lajos) | 187 |
| A narni-i Galeottóhoz (Csorba Győző) | 189 |
| Egy dunántúli mandulafáról (Weöres Sándor) | 190 |
| Pannónia dicsérete (Berczeli Anzelm Károly) | 190 |
| Mikor a táborban megbetegedett (Kálnoky László) | 190 |
| Mars Istenhez békességért (Kardos Tibor) | 194 |
| Saját lelkéhez (Vas István) | 194 |
| Sylvester János | |
| Az magyar nípnek | 196 |
| Bornemissza Péter | |
| Siralmas Énnéköm... | 196 |
| Balassi Bálint | |
| Borivóknak való | 197 |
| Széllel tündökleni nem ládd-é ez földet... | 198 |
| Kiben bűne bocsánatáért könyörgett akkor, hogy házasodni szándékozott | 199 |
| Hogy Júliára talála, így köszöne neki | 201 |
| Az ő szerelmének örök és maradandó voltáról | 201 |
| Darvaknak szól | 202 |
| Júliát hasonlítja a szerelemhez, mely hasonlatosságot a Júlia dicséretén kezdi el | 203 |
| Egy katonaének | 204 |
| Ó én édes hazám, te jó Magyarország... | 205 |
| Kiben az kesergő Céliárúl ír... | 206 |
| Adj már csendességet... | 206 |
| William Shakespeare | |
| LXXV. szonett (Szabó Lőrinc) | 207 |
| Szemelvények a barokk kor irodalmából | |
| Pázmány Péter | |
| Az utolsó ítéletnek rettenetességérűl | 208 |
| Zrínyi Miklós | |
| Szigeti veszedelem (részletek) | 212 |
| Ne bántsd a magyart. Az török áfium ellen való orvosság (részletek) | 225 |
| Mikes Kelemen | |
| Törökországi levelek | 229 |
| A kuruc költészetről | |
| Csínom Palkó | 233 |
| Őszi harmat után | 236 |
| Rákóczi-nóta | 237 |
| Mit búsulsz, kenyeres... | 238 |
| Virágénekek a 17. századból | |
| Az rigónak ő szólása... | 239 |
| Rigócskám, rigócskám... | 240 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.