| A barokk irodalmából | |
| A barokk művészet Európában (Zemplényi Ferenc) | 15 |
| A reneszánsz és barokk költészet stíluskülönbség | 18 |
| Metafizikus költészet | 20 |
| Egy vers a német barokkból | 23 |
| A XVII. és XVIII. század első felének magyar irodalma (Szörényi László) | 24 |
| A korszak rövid áttekintése | 24 |
| Barokk műveltség | 25 |
| Pázmány Péter | 27 |
| Munkássága | 29 |
| Öt szép levél. Részlet | 29 |
| Zrínyi Miklós | 31 |
| Szigeti veszedelem | 32 |
| Adriai tengernek syrenaia | 39 |
| A kuruc küzdelmek korának névtelen világi költészete | 40 |
| Rákóczi-nóta | 41 |
| Buga Jakab éneke | 43 |
| Áll előttem egy virágszál | 43 |
| Őszi harmat után... | 43 |
| Erdélyi emlékiratírók | 44 |
| Bethlen Miklós önéletírása | 44 |
| Zrínyi halála | 46 |
| II. Rákóczi Ferenc | 46 |
| Bethlen Kata | 47 |
| Mikes Kelemen | 48 |
| Törökországi levelek | 48 |
| Faludi Ferenc | 52 |
| Prózája | 52 |
| Forgandó szerencse | 53 |
| A feszülethez | 53 |
| Összefoglaló kérdések és feladatok | 54 |
| A XVII. századi francia dráma és a felvilágosodás korának irodalma | |
| A francia klasszicista dráma (Veres András) | 57 |
| Racionalizmus és klasszicizmus | 57 |
| A klasszicista dráma színpada | 59 |
| A klasszicista tragédia: Corneille és Racine | 60 |
| Racine: Phaedra | 61 |
| Moliére | 63 |
| Tartuffe | 65 |
| A fösvény | 69 |
| A felvilágosodás korának irodalma | 72 |
| A felvilágosodás jelentése (Veres András) | 72 |
| A felvilágosodás korának művészete (Szegedy-Maszák Mihály) | 73 |
| A felvilágosodás korának klasszicizmusa | 75 |
| A klasszicizmustól eltávolodó művészet központi fogalma: az érzékenység | 77 |
| A francia felvilágosodás irodalma (Veres András) | 81 |
| A nagy vállalkozás: az Enciklopédia | 81 |
| Montesquieu | 84 |
| Perzsa levelek | 84 |
| Voltaire | 85 |
| Candide vagy az optimizmus | 86 |
| Rousseau | 89 |
| Értekezés az emberek közötti egyenlőtlenség eredetéről és alapjairól | 90 |
| Angol irodalom éa XVIII. században (Szegedi-Maszák Mihály) | 92 |
| A XVIII. század elejének prózája: Defoe és Swift | 92 |
| Gulliver utazásai | 94 |
| A késő felvilágosodás kori angol költészet: Blake | 96 |
| A német felvilágosodás és klasszika irodalma (Veres András) | 98 |
| Politikai és szellemi háttér | 98 |
| Új tájékozódási pontok | 100 |
| Irodalmi irányzatok | 102 |
| Johann Wolfgang Goethe | 103 |
| Lírája | 105 |
| Vándor éji dala | 105 |
| Az ifjú Werther szenvedései | 107 |
| Wilhelm Meister tanulóévei | 108 |
| Faust | 109 |
| Friedrich Schiller | 114 |
| Don Carlos | 116 |
| A naiv és a szentimentális költészetről | 117 |
| Az örömhöz | 118 |
| Összefoglaló kérdések és feladatok | 118 |
| A magyar felvilágosodás irodalma | |
| A felvilágosodás eszméinek megismerése (Szegedy-Maszák Mihály) | 123 |
| Bessenyei György | 125 |
| Tariménes utazása | 125 |
| Batsányi János: A franciaországi változásokra | 127 |
| Magyar klasszicizmus (Szegedy-Maszák Mihály) | 128 |
| Kármán József: Fanni hagoymányai | 129 |
| Kisfaludy Sándor: A kesergő szerelem | 130 |
| Csokonai Vitéz Mihály (Veres András) | 132 |
| Pályájának első korszaka | 132 |
| Az estve | 137 |
| Újabb pályaszakasza | 138 |
| A füredi parton (A tihanyi Ekhóhoz); A Magánossághoz | 139 |
| A Lilla-versek költője | 141 |
| A Reményhez | 141 |
| A pálya vége | 142 |
| Berzsenyi Dániel (Szegedy-Maszák Mihály) | 144 |
| Az ódák költője | 144 |
| A magyarokhoz I. és II. (Romlásnak indult..., Forr a világ...) | 144 |
| Az elégikus költő | 146 |
| Osztályrészem; A közelítő tél | 147 |
| Levéltöredék barátnémhoz | 148 |
| Az episztolák költője | 149 |
| Vitkovics Mihályhoz | 150 |
| Összefoglaló kérdések és feladatok | 151 |
| A romantika irodalma | |
| A romantika (Zemplényi Ferenc) | 155 |
| A német romantika (Zemplényi Ferenc) | 160 |
| Friedrich Hölderlin | 160 |
| Hüperión sorsdala | 161 |
| Menón panasza Diotimáért | 162 |
| Az élet fele | 163 |
| A romantikusok első nemzedéke | 164 |
| Novalis | 165 |
| Himnuszok az éjszakához | 165 |
| A romantikusok második nemzedéke | 167 |
| E. T. A. Hoffmann | 167 |
| Az arany virágcserép | 168 |
| Heinrich Heine | 170 |
| A dal szárnyára veszlek | 171 |
| Mit nekem már cifra zsoltár | 172 |
| Az angolszász romantikus irodalom (Szegedy-Maszák Mihály) | 173 |
| A versírók első nemzedéke | 173 |
| William Wordsworth | 173 |
| Tinterni apátság | 173 |
| Samuel Taylor Coleridge | 174 |
| A vén tengerész | 174 |
| Kubla kán | 175 |
| A második költőnemzedék | 176 |
| George Gordon Byron | 176 |
| Percy Bisshe Shelley | 178 |
| Óda a nyugati szélhez | 178 |
| John Keats | 179 |
| Óda egy görög vázához | 180 |
| Angol és amerikai romantikus próza | 181 |
| A francia romantika (Zemplényi Ferenc) | 183 |
| Lemartine: A tó | 183 |
| Neval: El Desdichado | 184 |
| Victor Hugo | 185 |
| Hernani | 185 |
| A párizsi Notre-Dame | 186 |
| Mert minden földi lélek | 188 |
| Az éj, az éj, az éj | 189 |
| A kelet-európai romantika (Bojtár Endre) | 190 |
| Mickiewicz: A lengyel anyához | 192 |
| Alexandr Szergejevics Puskin | 194 |
| Cigányok | 195 |
| Jevgenyij Anyegin | 196 |
| Összefoglaló kérdések és feladatok | 202 |
| A XIX. század első felének magyar irodalma | |
| A reformkor (Szegedy-Maszák Mihály) | 207 |
| Katona József (Veres András) | 209 |
| Bánk bán | 210 |
| A dráma felépítése | 211 |
| Politikai vagy szerelmi tragédia | 213 |
| A drámai jellemek | 216 |
| A dráma nyelvéről | 221 |
| Kölcsey Ferenc (Szegedy-Maszák Mihály) | 222 |
| Értekező prózája | 223 |
| Nemzeti hagyományok | 224 |
| Költészete | 226 |
| Elfojtódás | 226 |
| Himnusz | 227 |
| Új verstípusok | 228 |
| Vanitatum vanitas | 228 |
| Zrínyi második éneke | 229 |
| Széchenyi István (Szegedy-Maszák Mihály) | 230 |
| Vörösmarty Mihály (Szegedy-Maszák Mihály) | 234 |
| Hosszabb művei | 235 |
| Zalán futása | 235 |
| Tündérvölgy | 237 |
| A Délsziget | 237 |
| Csongor és Tünde | 238 |
| A Rom | 241 |
| Lírája a húszas években | 242 |
| Lírája a harmincas években | 243 |
| Szózat | 244 |
| Késő vágy | 246 |
| A Guttenberg-albumba | 247 |
| A negyvenes évek versei | 249 |
| Gondolatok a könyvtárban; Az emberek | 249 |
| A szabadságharc bukása után | 250 |
| Előszó | 251 |
| A vén cigány | 253 |
| Kossuth Lajos (Veres András) | 254 |
| Eötvös József (Veres András) | 255 |
| A karthausi | 257 |
| A falu jegyzőjes | 259 |
| Magyarország 1514-ben | 260 |
| Erdélyi János (Veres András) | 261 |
| A népköltészet (Horváth Iván) | 263 |
| Írásbeli hagyomány és szájhagyomány | 263 |
| Átmenetek a szóbeliségből az írásbeliségbe | 264 |
| Átmenetek az írásbeliségből a szóbeliségbe | 264 |
| Rézköltészet és műköltészet | 266 |
| A népköltészet és a nép | 267 |
| A népköltészet történetbölcseleti értéke | 268 |
| A népköltészet esztétikai értéke | 270 |
| Petőfi Sándor (Veres András)s | 273 |
| A Pesti Divatlap szerkesztője | 274 |
| Pályakezdése | 276 |
| Befordúltam a konyhára... | 276 |
| Megy a juhász szamáron... | 277 |
| Népdalai | 277 |
| Temetésre szól az ének | 277 |
| Korai tájköltészete | 280 |
| Az alföld | 280 |
| Beérkezése | 280 |
| A helység kalapácsa | 281 |
| János vitéz | 283 |
| Ars poeticájának alakulássa | 285 |
| A természet vadvirága | 286 |
| Dalaim | 287 |
| Csalódások és válság | 288 |
| Felhők | 289 |
| Szabadság és szerelem | 291 |
| Költészete 1946-47-ben | 293 |
| Forradalmi látomásköltészete | 294 |
| Egy gondolat bánt engemet... | 295 |
| A XIX. század költői | 297 |
| Júlia-versek | 299 |
| Szeptember végén | 300 |
| Kései tájköltészete | 302 |
| A puszta, télen | 302 |
| Petőfi napja | 304 |
| Nemzeti dal | 306 |
| A szabadságharcban | 307 |
| Költészete a szabadságharc idején | 308 |
| Az apostol | 310 |
| Pacsirtaszót hallok megint | 314 |
| Összefoglaló kérdések és feladatok | 316 |
| A XIX. század második felének magyar irodalma | |
| Az önkényuralomtól a kiegyezésig (Szegedy-Maszák Mihály) | 319 |
| Arany János (Szegedy-Maszák Mihály) | 320 |
| Az elveszett alkotmány | 321 |
| Toldi | 322 |
| Toldi estéje | 323 |
| A rab gólya | 325 |
| Letészem a lantot | 326 |
| A nagyidai cigányok és a Bolond Istók | 326 |
| Lírája a nagykőrösi években | 327 |
| Kertben | 327 |
| Visszatekintés | 329 |
| A lejtőn | 330 |
| A nagykőrösi évek balladái | 331 |
| Zács Klára | 332 |
| A walesi bárdok | 333 |
| V. László | 333 |
| Szondi két apródja | 334 |
| Ágnes asszony | 335 |
| Az örök zsidó | 336 |
| Buda halála | 337 |
| Őszikék | 338 |
| Toldi szerelme | 341 |
| Összefoglaló kérdések és feladatok | 343 |
| Kemény Zsigmond (Szegedy-Maszák Mihály) | 343 |
| Ködklépek a kedély láthatárán | 345 |
| A rajongók | 347 |
| Gyulai Pál (Veres András) | 349 |
| Egy régi udvarház utolsó gazdája | 350 |
| Jókai Mór (Veres András) | 352 |
| Élete és pályája | 352 |
| Emléksorok. Napló 1848-49-ből | 356 |
| Művészetének néhány sajátossága | 358 |
| EGy magyar nábob | 363 |
| Az arany ember | 368 |
| Sárga rózsa | 370 |
| Madách Imre (Szegedy-Maszák Mihály) | 372 |
| A ember tragédiája | 373 |
| A Tragédia műfaja | 373 |
| A Tragédia főszereplői | 375 |
| A Tragédia felépítése | 379 |
| A Tragédia zárlata | 382 |
| A Tragédia nyelvéről | 386 |
| Madách utolsó művei, politikai szereplése | 387 |
| Összefoglaló kérdések és feladatok | 388 |
| Kislexikon (Mész Lászlóné) | 390 |