| Tájékoztató a tankönyvhöz | 5 |
| IRODALMUNK A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN ÉS A SZÁZADFORDULÓN | 7 |
| Kétség és remény között | 7 |
| A kiegyezés után | 8 |
| Új írói törekvések | 8 |
| Madách Imre | 11 |
| Az ember tragédiája | |
| Szokatlan alkotás, szokatlan műfaj | 14 |
| A Tragédia létrejöttének körülményei | 15 |
| Keretszínek | 17 |
| Lucifer alakja | 17 |
| Ádám, Lucifer, Éva | 18 |
| A történeti színek konfliktusa | 19 |
| Egyiptom | 20 |
| Athéné | 20 |
| Róma | 21 |
| Konstantinápoly | 21 |
| Prága I. | 22 |
| Párizs | 23 |
| Prága II. | 24 |
| London | 24 |
| Falanszter | 25 |
| Az űr | 27 |
| Eszkimó-világ | 28 |
| A Paradicsomon kívül | 28 |
| "Küzdj és bízva bízzál!" | 29 |
| A Tragédia verselése | 30 |
| Vajda János | 31 |
| Két líratípus | 33 |
| Újszerű "tájlíra" | 33 |
| Látomás és filozófia | 35 |
| A kozmikus magány | 37 |
| A Gina-szerelem | 38 |
| A regény műfaji jellegzetességei | 40 |
| Kemény Zsigmond | 43 |
| Özvegy és leánya | 45 |
| Mikszáth Kálmán | 49 |
| Írói indulása | 54 |
| Tót atyafiak | 56 |
| A jó palócok | 58 |
| Beszterce ostroma | 63 |
| A későn született ember | 63 |
| Magyar Don Quijote | 65 |
| Úri svihákok | 66 |
| Új meseszál: Apolka története | 66 |
| Összefonódnak a meseszálak | 67 |
| A Noszty fiú esete Tóth Marival | 69 |
| A regény keletkezésének körülményei | 69 |
| Sokszálú regény | 71 |
| A vármegyei közélet kritikája | 72 |
| Mikszáth Polgárai | 74 |
| Novellairodalmunk a 19. század végén és a századfordulón | 77 |
| Petelei István | 79 |
| Gozsdu Elek | 80 |
| Bródy Sándor | 80 |
| Gárdonyi Géza | 81 |
| Tömörkény István | 82 |
| Thury Zoltán | 83 |
| Ambrus Zoltán | 84 |
| Papp Dániel | 85 |
| Csáth Géza | 85 |
| A 19. SZÁZAD VILÁGIRODALMÁBÓL | 87 |
| A realizmus | 87 |
| A francia regény világa a 19. században | 90 |
| Stendhal | 91 |
| Vörös és fekete | 93 |
| Stendhal romantikus realizmusa | 93 |
| Rejtélyes cím | 95 |
| Rejtélyes hős | 96 |
| A verriéres-i kisvilág | 96 |
| Rénalné - Julien | 98 |
| Besancon | 99 |
| A párizsi nagyvilág | 100 |
| Mathilde - Julien | 100 |
| Lehull a Tartuffe-álarc | 101 |
| Karrier-regény? | 102 |
| Honoré de Balzac | 104 |
| Goriot apó | 106 |
| A részletek gazdagsága | 106 |
| A penzió lakói | 107 |
| Több szálon futó cselekmény | 108 |
| A "fent" és a "lent" erkölcse | 109 |
| Romantikus cselekménybonyolítás | 110 |
| Romantikus és realista jellemzés | 111 |
| A végső elhatározás | 111 |
| Gustave Flaubert | 113 |
| Bovaryné | 115 |
| A regénytörténet társadalmi háttere | 115 |
| Flaubert esztétikája- regényének szerkesztő elve | 116 |
| Regénytéma: A romantikus vágyak bukása a kisszerű környezetben | 117 |
| Bovaryné ellenpontja: a szánalmas-nevetséges férj | 117 |
| A főszereplő: áldozat és hős | 120 |
| Hiteles korrajz | 122 |
| Az orosz realizmus világa | 124 |
| Nyikolaj Vasziljevics Gogol | 126 |
| A köpönyeg | 129 |
| Komikus előadás, stílushumor | 129 |
| Humánus érzelmesség | 130 |
| Eltorzult világ | 131 |
| Fantasztikus befejezés | 132 |
| Lev Nyikolajevics Tolsztoj | 134 |
| Ivan Iljics halála | 139 |
| A hagyományos időrend megbontása | 139 |
| A múlt bemutatása | 140 |
| A regénytér leszűkülése | 140 |
| A színhely a lélek világa | 141 |
| Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij | 143 |
| A "polifonikus" regény | 145 |
| Bűn és bűnhődés | 147 |
| A fejlett tudatú főhős: egy eszme megszállottja | 147 |
| Különböző szólamok vitája | 149 |
| A lelkifurdalás szólamai | 150 |
| A megtisztító szenvedés | 151 |
| Anton Pavlovics Csehov | 153 |
| A novella megújítója | 154 |
| A csinovnyik halála | 155 |
| "Drámaiatlan drámák" | 156 |
| Sirály | 157 |
| Henrik Ibsen | 161 |
| Érett színműveinek kompozíciója | 164 |
| A vadkacsa | 165 |
| A realizmustól a naturalizmusig | 169 |
| A líra átalakulása a 19. század második felében | 172 |
| Az írók közérzete | 172 |
| Új lírai témák | 173 |
| Sokféle stílusirányzat | 173 |
| Charles Baudelaire | 178 |
| A Romlás virágai | 180 |
| Paul Verlaine | 185 |
| Költészettan | 186 |
| Arthur Rimbaud | 187 |
| Költészete | 188 |
| Stéphane Mallarmé | 191 |
| Költészete | 191 |
| Rainer Maria Rilke | 193 |
| Költészete | 194 |
| Walt Whitman | 198 |
| Költészete | 198 |
| Két arcképvázlat a századvég magyar lírájából | 201 |
| Reviczky Gyula | 201 |
| Komjáthy Jenő | 203 |
| A 20. SZÁZAD ELSŐ ÉVTIZEDEINEK MAGYAR IRODALMA | 205 |
| A korszak irodalmi élete; a Nyugat jelentősége | 206 |
| Ady Endre | 211 |
| Ars poetica és lírai önszemlélet | 218 |
| Új vesdallam, új ritmika | 222 |
| A magyar Ugar víziói | 224 |
| Léda-versek | 226 |
| A hiányérzet versei | 228 |
| Halál-versek | 231 |
| Istenes versek | 233 |
| Forradalmi versek | 235 |
| Magyarság versek | 237 |
| Kuruc versek | 240 |
| Világháborús költészete | 241 |
| Krúdy Gyula | 248 |
| Krúdy világa | 251 |
| Móricz Zsigmond | 255 |
| Újszerű parasztábrázolás | 260 |
| A kisváros regénye: Az Isten háta mögött | 263 |
| A dzsentritéma | 266 |
| Barbárok | 269 |
| Árvácska | 272 |
| Babits Mihály | 276 |
| Levelek Iris koszorújából | 282 |
| Az elégedetlenség költeménye | 284 |
| A filozófus költő | 285 |
| Erkölcsi-politikai kiállás | 287 |
| A humánum őrzése a háború után | 289 |
| A prófétai magatartás jelentkezése | 292 |
| Szembenézés a halállal | 294 |
| A prófétaszerep vállalása | 297 |
| Kosztolányi Dezső | 300 |
| A szegény kisgyermek panaszai | 305 |
| Boldog, szomorú dal | 307 |
| Számadás | 308 |
| Hajnali részegség | 313 |
| Szeptemberi áhitat | 315 |
| Édes Anna | 316 |
| Esti Kornél | 322 |
| Juhász Gyula | 326 |
| Költészete | 328 |
| A magyar táj | 329 |
| Anna-versek | 331 |
| Tóth Árpád | 334 |
| Költészete | 336 |
| Fájdalmas én-líra | 336 |
| Sorsközösség másokkal | 339 |
| Karinthy Frigyes | 342 |
| Így írtok ti | 343 |
| Tanár úr kérem | 345 |
| Üzenet a palackban | 346 |