| Jegyzetfüzetekből (1920-1929) | |
| 1920 | |
| A német irodalomról | 7 |
| A stílusról | 8 |
| Az írásról | 8 |
| A dadaizmusról | 9 |
| Cím nélküli jegyzetek | 9 |
| Kiáltvány a fiatal festőhöz! | 13 |
| 1921 | |
| Cím nélküli jegyzetek | 15 |
| 1926 körül | |
| Messiás-hit az irodalomban | 16 |
| Kraus | 16 |
| Shaw | 16 |
| Irodalom elleni terror | 16 |
| A húszas évek vége | |
| Kis jegyzet | 18 |
| Az arisztotelészi regényről | 18 |
| Beszéd az írókhoz | 19 |
| Régi és új művészetről (1920-1933) | |
| Thomas Mann a tőzsdecsarnokban | 23 |
| Beállítottság a világgal szemben | 24 |
| Glosszák Stevensonhoz | 24 |
| Bernard Shaw "[amerikai] Bibliája" | 25 |
| Térjünk vissza a bűnügyi regényekhez! | 26 |
| Glosszák a bűnügyi regényről | 29 |
| Mit vár Ön a PEN Klub berlini összejövetelétől? | 30 |
| Milyen statisztikai frázist gyűlöl legjobban? | 31 |
| Mit tart giccsnek? | 31 |
| Irodalmunk hazug volta | 32 |
| Néhány öregember nézete | 32 |
| Szavak az öregséghez | 33 |
| Ki kire gondol? Vagy "Valencia" contra "Halál és megdicsőülés" | 34 |
| Amikor az apa a fiával és az Uhuval | 36 |
| Produkció indíték által | 38 |
| A burzsoázia és irodalma | 38 |
| Karl Krausnak az újságokról | 39 |
| Az igazság tilalma | 40 |
| Kis tanács dokumentumok készítéséhez | 41 |
| A legjobb könyvek 1926-ban | 43 |
| Arnold Zwieg: "Grischa őrmester" | 44 |
| Lírikusok versenye 1927 | 46 |
| A líra mint kifejezés | 50 |
| Rilke | 51 |
| Stefan Georgéról | 51 |
| Illendő szavak Franz Kafkáról | 52 |
| Benn | 52 |
| Döblin | 53 |
| Az irodalmi kritikáról | 53 |
| Felelet az Önök körkérdésére az év legjobb könyveiről (1928) | 55 |
| Samuel Butler "Jenseits der Berge" című könyve | 55 |
| "Minden test útja" | 60 |
| Konficiusz | 62 |
| A művészet szükségességéről korunkban | 63 |
| Plágiumokról | 64 |
| K. L. Ammer Villon-átköltésének új kiadásáról | 65 |
| A vének viselkedése | 66 |
| Jegyzetek az írói technikáról | 66 |
| A modern regényíró számára léteznek-e még jellemek? | 69 |
| A nyugai kultúra bomlása | 69 |
| Tervezet egy folyóirathoz "Kritische Blätter" címmel | 70 |
| A zeneéletből | 71 |
| A burzsoá művészet új szalmaszála: a fasizmus | 73 |
| Az irodalomról | 73 |
| Az író | 73 |
| Rádióelmélet (1927-1932) | |
| A rádió - özönvíz előtti találmány? | 79 |
| Javaslatok a rádió intendánsa számára | 80 |
| A hasznosításról | 82 |
| Elmélkedések az "Óceánrepülés"-ről | 83 |
| A rádió mint kommunikációs eszköz | 85 |
| A "Koldusopera"-per (1931) | |
| A "Koldusopera"-per | 93 |
| A jogeset | 94 |
| A spekulációtól a kísérletig | 102 |
| Az elképzelések kritikája | 106 |
| Összefoglalás | 141 |
| A szociológiai kísérletek megszervezése | 145 |
| Művészet és politika (1934-1938) | |
| Az utolsó szó | 151 |
| Nincs helye a haladó zenének | 151 |
| Megvásárolhatóság | 153 |
| Az igazság megírásának öt nehézsége | 153 |
| Egy könyv megítélése | 167 |
| Beszéd az I. Nemzetközi Írókongresszuson a Kultúra védelmében | 167 |
| Minden barbárság forrása | 172 |
| Beszéd a II. Nemzetközi Írókongresszus alkalmából a kultúra védelmében | 172 |
| Az antifasiszta írók fő feladata | 175 |
| Művészet és politika | 175 |
| Az értelmiségi bestiák veszélyessége | 176 |
| Minden művészek legnagyobbika | 177 |
| A művészethez fűződő érdek | 179 |
| A művészet területe | 183 |
| Megjegyzések a képzőművészethez (1935-1939) | |
| A beleérzés kritikája | 187 |
| A tárgy nélküli festészetről | 188 |
| Kommunista festők | 190 |
| A kék lovak | 190 |
| A munkás, aki festő | 191 |
| A fényképezésről | 191 |
| A "modell" szobrászati szerepéről | 192 |
| A kínaiak festészetéről | 193 |
| A művészet szemlélete és a szemlélet művészete | 194 |
| Elidegenedési hatás az idősebbik Breughel elbeszélő képein | 198 |
| A realizmusról (1937-1941) | |
| Irányelvek a "Wort" című folyóirat irodalmi levelei számára | 205 |
| Önkritika | 205 |
| Formalizmus és realizmus | |
| Vita az expresszionizmusról | 207 |
| Gyakorlati megjegyzések az expresszionizmusról folyó vitához | 209 |
| Lukács György esszéi | 212 |
| A realizmus elméletének formalista jellegéről | 214 |
| Megjegyzések egy tanulmányról | 220 |
| Széljegyzetek a realizmus formalista elméletéhez | 224 |
| Megjegyzések a formalizmusról | 225 |
| Oda: a kísérletezés szelleme | 229 |
| A realizmusról | 230 |
| A realizmus-vita eredményei az irodalomban | 230 |
| Népiség és realizmus | 231 |
| A népiség és realizmus (kérdéséhez) | 238 |
| Népi irodalom | 240 |
| Hanns Eisler | 240 |
| Egy kis helyreigazítás | 242 |
| A realista írásmódról | |
| Megjegyzések tanulmányomhoz | 244 |
| A realista írásmód szélessége és sokfélesége | 244 |
| Jegyzetek a realista írásmódról | 255 |
| Tézisek a proletárirodalom számára | 273 |
| Tézisek a "Harcos realizmus" jelszó szervezetéről | 273 |
| Átmenet a polgári realizmusról a szocialista realizmusra | 275 |
| A szocialista realizmusról | 276 |
| A realizmusról | 278 |
| A "szocialista realizmus" jelszóról | 279 |
| Észrevételek az irodalmi munkáról (1935-1941) | |
| Líra és logika | 283 |
| A líra és az építészet kapcsolatáról | 284 |
| A líra logikája | 286 |
| A lírikusnak nem kell félnie az értelemtől | 288 |
| A versek boncolgatásáról | 288 |
| A kritikai magatartás | 289 |
| A dialektika | 289 |
| A szabálytalan ritmusú rímtelen líráról | 291 |
| Toldalék "A szabálytalan ritmusú rímtelen líráról" című tanulmányhoz | 298 |
| A versek fordíthatósága | 298 |
| A mozgalmi dalok fordításának kérdéséről | 299 |
| Zenei szövegek | 300 |
| A líráról és az államról | 301 |
| Baudelaire verseinek szépsége | 301 |
| Jegyzetek az irodalmi munkáról | 304 |
| A realista írásról | 309 |
| Megfigyelés | 309 |
| A szabályos jambus a drámában | 310 |
| Észrevételek költeményekről | |
| Az előzetes megjegyzések költeményekről egy szavalóműsor számára | 312 |
| Az irodalmi szonettekhez | 313 |
| Az "Aki nem akart mosakodni" című gyermekdalról | 313 |
| Észrevételek a "Kínai versek"-hez | 313 |
| Szonett Goethe "Az isten és a bajadér" című verséről | 314 |
| Utazások a jelenben | 315 |
| Irodalmi tanulmányok (1934-1946) | |
| Az aszfaltirodalomról | 319 |
| Karl Krausról | 320 |
| Jegyzetek Gottfried Bennről | 321 |
| Az utópia ereje és gyengesége | 323 |
| A szovjet írók függése az államtól | 326 |
| Véleményszabadság | 328 |
| Gorkij hatása az irodalomra | 329 |
| A "Csendes Don"-ról | 330 |
| A szovjet írók programjáról | 330 |
| A modern csehszlovak irodalomról | 333 |
| A legújabb amerikai irodalom "realizmusa" | 333 |
| A bűnügyi regény népszerűségéről | 335 |
| A bűnügyi regényekről | 340 |
| Furcsaságok | 341 |
| Kulturális örökség | 345 |
| A kisebb tehetségek életműve | 345 |
| Jegyzetek Heinrich Mann "Bátorság"-áról | 346 |
| Író a száműzetésben | 355 |
| Az emigrációban élő német Hitler-ellenesek egysége | 355 |
| Heinrich Mann | 356 |
| A művészetek a forradalomban (1948-1956) | |
| A művészetek a forradalomban | 361 |
| Üdvözlet, Teo Otto! | 362 |
| Feuchtwanger köszöntése | 363 |
| Megjegyzések Orff "Antigoné"-járól | 364 |
| Mi tizenkilencen | 365 |
| Változó és állandó | 367 |
| Arnold Zweig 65. születésnapjára | 368 |
| Nyílt levél a német művészekhez és írókhoz | 369 |
| Fellebbezés az értelemhez | 370 |
| Javaslat a rádióban folytatandó német párbeszédre | 371 |
| Barátok és ellenségek | 372 |
| A szovjet írók kongresszusa | 373 |
| Ahol tanultam | 373 |
| Német versmondó órák | 377 |
| A Klopstock-versek előadása | 377 |
| Hogyan kell verset olvasni | 378 |
| Jegyzetek a Barlach-kiállításról | 380 |
| Jegyzetek az új építészetről | 384 |
| Mit kell figyelembe venni építőművészeinknek | 384 |
| A munkások és a képzőművészet | 386 |
| Beszélgetés a festészetről | 387 |
| Mi a formalizmus? | 389 |
| A formalizmusról és az új formákról | 391 |
| Feljegyzések a formalizmusról folytatott vitáról | 392 |
| A kispolgári elhajlásokról a művészetben | 393 |
| Objektivizmus | 394 |
| Kozmopolitizmus | 394 |
| A tipikus | 395 |
| "Természeti erők" | 395 |
| Alternatívák a művészet számára | 396 |
| Nemcsak a valóság tükre | 396 |
| Tézisek a Faustus-vitához | 397 |
| A rútság a realista művészetben | 400 |
| Művészet és erkölcs | 400 |
| Politikai öntudat és műélvezet | 401 |
| Kulturális politika és a Művészetek Akadémiája | 402 |
| A művészeti intézmények újjáalakítása | 405 |
| Mit kell tennünk? | 405 |
| A termékeny befolyásolás érdekében | 406 |
| Paul RIlla halálára | 407 |
| Régi műalkotások hatása | 407 |
| Egy világirodalmi alkotás | 408 |
| Irodalom és élet | 408 |
| A műélvezetről | 408 |
| A realizmus mint harci módszer | 409 |
| Függelék | |
| Egy népkönyv | 413 |
| "Krieg" (Háború) | 416 |
| Rabindranath Tagore: "A kertész" | 418 |
| Jegyzetek | |
| A német kiadás szerkesztőjének megjegyzései | 443 |
| A kötetkben szerplő Brecht-művek jegyzéke | 447 |
| Névmutató | 449 |
| Címszó-jegyzék | 455 |
| Tartalomjegyzék | 461 |