| Bevezetés | 5 |
| Könyvünk célja és jellege | 5 |
| A szakmódszertan tanulmányozásának értelme | 6 |
| A módszertani szabadság értelmezése | 9 |
| Az irodalomtanítás módszereit meghatározó tényezők | 11 |
| Az irodalomtanítás helye a tantárgyak rendszerében | 11 |
| Az irodalomtanítás célja és feladatai | 15 |
| Az irodalomtanár személyisége | 24 |
| A tanuló, az osztály | 27 |
| A világnézeti és erkölcsi nevelés módszere az irodalomtanításban | 30 |
| Világnézeti nevelés az irodalomtanításban | 30 |
| A marxista világnézet elemeinek tudatosítása | 32 |
| Érzelmi és akarati ráhatás a világnézeti és erkölcsi nevelésben | 38 |
| A világnézeti nevelés legfőbb lehetőségei az irodalomtanításban | 41 |
| Hibalehetőségek a világnézeti-erkölcsi nevelésben | 45 |
| Az irodalomtanítás anyaga és tanítási módszerei | 52 |
| Az irodalomtanítás anyaga | 52 |
| A tankönyv | 52 |
| Maximalizmus és minimalizmus | 54 |
| Az irodalomtanítás fokozatai | 55 |
| Az irodalomtanítás módszerei | 57 |
| A megbeszélés (beszélgetés) és a vita | 58 |
| A tanári előadás, elbeszélés és magyarázat | 59 |
| A tanulók önálló munkája | 72 |
| A bemutatás, szemléltetés | 79 |
| A gyakorlás | 86 |
| A tanítási óra az irodalomtanításban | 89 |
| A temetikus tervezés | 89 |
| Óraváltozatok az irodalomtanításban | 91 |
| Sajátos jellegű irodalomórák | 96 |
| Az irodalmi művek feldolgozása, I. Előkészítés és bemutatás | 100 |
| Az új anyag feldolgozásának előkészítése | 100 |
| A bemutató olvasás | 107 |
| Az irodalmi művek feldolgozása, II. Az irodalmi műelemzés | 128 |
| Van-e szükség elemzésre? | 128 |
| A tartalom és a forma egysége a műelemzésben | 129 |
| A tanulók spontán megnyilatkozásai | 131 |
| A műelemzés szempontjai | 133 |
| Az elemzés menete | 140 |
| A műelemzés példái | 153 |
| Lírai költemény elemzése az irodalomolvasás fokán | 154 |
| Lírai költemény elemzés irodalomtörténeti fokon | 159 |
| Kisepikai költemény elemzése | 178 |
| Kisepikai prózai mű elemzése | 182 |
| Verses nagyepikai mű elemzése | 188 |
| Prózai nagyepikai mű elemzése | 193 |
| Drámai mű elemzése | 202 |
| Az összefoglalás és a házi munka kijelölése | 209 |
| Összefoglalás a tanítási óra végén | 209 |
| A táblai vázlat | 211 |
| A táblai vázlat formái | 216 |
| A házi munka kijelölése | 232 |
| Az írásbeli házi feladat főbb fajtái | 235 |
| A tanulók felkészültségének ellenőrzése az irodalmi órán | 247 |
| Ellenőrzés az irodalmi órán | 247 |
| Az irodalmi ellenőrzés általános elvei | 248 |
| Az irodalmi ellenőrzés területei | 253 |
| A könyv nélküli (szó szerinti) szövegmondás | 255 |
| Az írásbeli házi feladat ellenőrzése | 258 |
| Az élőszóbeli ellenőrzés | 261 |
| Az osztályozás problémái | 267 |
| Az irodalmi óra tervezése. Az irodalomtanár felkészülése az órára | 271 |
| Az óravázlat és óraterv | 271 |
| Az irodalmi óra tervezésében és levezetésében leggyakrabban előforduló hibák | 283 |
| Az irodalomolvasás és az irodalomtörténet-tanítás sajátos módszertani kérdései | 286 |
| Egy szöveg több órán, több szöveg egy órán | 286 |
| Az irodalomelméleti ismeretek tanítása | 291 |
| A történetiség érvényesülése | 293 |
| Az írói életrajzok tanítása | 295 |
| A korszakáttekintő témák | 298 |
| Újtípusú irodalmi olvasmányok | 305 |
| A korszakzáró összefoglalás | 307 |
| A tanulók otthoni olvasásának irányítása. A házi olvasmányok feldolgozása | 308 |
| A házi olvasmányok | 309 |
| A kötelező házi olvasmányok feldolgozása | 312 |
| Olvasómozgalom | 318 |
| Fogalmazástanítás az irodalomtanítás keretében | 319 |
| Aktív fogalmazástanítása | 319 |
| Az irodalmi dolgozatok | 324 |
| A dolgozatok javításának technikája | 329 |
| Az írásbeli dolgozatok minősítése | 332 |
| A dolgozatjavítás órája | 334 |
| Az irodalmi nevelés sajátos területei. Az irodalmi szakkör. A felnőttoktatás és népművelés | 336 |
| Az "irodalmi kirándulások" | 336 |
| Az irodalmi szakkör (önképzőkör) | 337 |
| Irodalomtanítás a felnőttoktatásban | 343 |
| Az irodalomtanár a népművelésben | 345 |
| Függelék. A legfontosabb forrásművek az irodalomtanítás tanulmányozásához | 347 |