1.035.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Irodalomtanítás és műelemzés a középiskolában

József Attila Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar

Szerző

Kiadó: JATE Kiadó
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 252 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 300 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
"Németh László: Óraadók királysága
Nyolc évvel ezelőtt hosszabb tanulmányt írtam egy budai polgári iskoláról. A könyv szakemberek érdeklődését is fölkelthette volna: tudtommal... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
"Németh László: Óraadók királysága
Nyolc évvel ezelőtt hosszabb tanulmányt írtam egy budai polgári iskoláról. A könyv szakemberek érdeklődését is fölkelthette volna: tudtommal első esetben próbálta valaki a szociográfus, az orvos s a tanár szempontjait együtt, egyszerre fordítani iskolás gyermekekre. A biológus a serdülésről, a városkutató egy próbafúrás eredményeiről, a munkásosztály a maga gyermekeiről hallhatott volna benne. Én azonban nem nekik írtam ezt a könyvet.
A fordított kiválasztás, az értelmiségi pályák elsivárosodása, a mi életünk alatt egyre több értelmiségi embert szorított méltatlan munkára. Ahol a hivatalfők a pártokban készültek, s az előmenetelnek a gyarmatosítók kiszolgálása volt a feltétele, ott épp a legkülönbnek vagy a legízlésesebbnek kellett a szellemtelenné vált szellemi munka hivatalmalmaiba hullani. Ilyenben kerestem én is a kenyerem: iskolaorvos voltam. Ha valaki, mint én, azt akarta bebizonyítani, hogy lélek kel a legsivárabb foglalkozás is szenvedéllyé, a legélettelenebb műhely is laboratóriummá alakítható: nem találhatott ennél alkalmasabbat. Ezután már akár az adóhivatalnokokhoz,pincérekhez, sőt örömlányokhoz is fordulhatott: nincs érdektelen foglalkozás, pálya, melyen a minőségi munka a szürke beamtert a tudós palástjába ne öltöztetné." Vissza

Tartalom

Németh László: Óraadók királysága 1
Bevezetés a jegyzethez 27
I. Az irodalomtanítás részproblémái, tevékenységi típusai 35
1. "Olvasóvá nevelés". A diákok olvasmányai 35
Kamarás István: Diákolvasók az olvasáskutatók szemével 37
2. Szempontok a tanári kérdezés problémájához 43
3. A tankönyvhasználat problémái 47
4. Klasszikusok vagy kortárs művészet? 50
5. Magyar irodalom - világirodalom 53
6. Kötelező olvasmányok elemzése 55
7. Írásbeli (házi) feladatok 60
8. Kapcsolat a társművészetekkel 64
9. Referátumok az irodalomórán 69
10. Csoportmunka az irodalomórán 71
11. A fakultáció problémái 73
12. Érettségi irodalomból; érettségi tételek 76
13. Átfogó bevezető irodalomóra: a kor általános jellemzése 79
14. "Találkozás az íróval" - a bevezető óra 83
15. A pályakép fontosságáról. Az író életútját bemutató óra 86
16. Irodalmi hatás-viszonyok. A szerző és a mű utóélete 90
17. Az összefoglaló óra 93
18. Irodalmi játékok 96

II. A műelemzés módszerei a magyarórán (Bevezetés) 106
Szempontok a lírai művek elemzéséhez (Szabadon kiegészíthető vázlat) 112
1. Kiindulás a vers címéből 114
2. A mű szerkezete mint elemzési kiindulópont. Verskezdés és -lezárás; a vers íve 117
3. Tér- és időviszonyok a versben 127
4. Kiindulás a vers alapszituációjából, illetve a verscselekményből 130
5. A költői képek okozta hatás tudatosítása, fény- árnyék, csend és hangok, színek és
mozgások a versben 133
6. Kiindulás a vers visszatérő elemeiből (keret, refrén, ismétlődések) 140
7. Verset szervező képek, vezérmotívumok, vándormotívumok 144
8. A költő viszonya saját verséhez, önmagához és az olvasóhoz. Kiindulás a költői transzpozícióból 156

III.Megközelítési kísérletek (Részletesebb műelemzési "stratégiák" a négy középiskolai év szöveggyűjteményeinek anyagából) 163
1. Dante: Isteni Színjáték; Pokol. A bevezető ének részletének elemzése 163
2. Vörösmarty Mihály: Zalán futása. Az Előhang elemzése 167
3. Petőfi Sándor: Mögöttem a múlt... A felhők-ciklus egy versének elemzése 170
4. Rimbaud: Gyerekkor - III. A prózavers elemzése 172
5. Ady Endre: Ésaiás könyvének margójára. Verselemzési terv 175
6. Franz Kafka: Testvérgyilkosság. A novella megközelítési lehetőségei 179
7. Antun Branko Simic: Fülledt levegő. Kísérlet a vers megközelítésére 184

IV. Négy mű - négy kísérlet. Műelemzések 188
Ryunoszuke Akutagawa A cserjésben című novelláját elemzi Halász László (In: Az olvasás:
nyomozás és felfedezés) 188
Pilinszky János Négysoros című versét elemzi Údor József 205
Pilinszky János Életfogytiglan című versét elemzi Szilasi László 231
Tandori Dezső Előszó Paul Klee-hez című munkáját értelmezi Kurdi Fehér János 236

V. Szövegek 243.0.
Victor Hugo: Stella (Radnóti Miklós fordítása) 243
Arany János: Bor vitéz 245
Arthur Rimbaud: Gyerekkor - III. (Kardos László fordítása) 247
Franz Kafka: Testvérgyilkosság (Tandori Dezső fordítása) 248
Paul Éluard: A férfi elfut (Illyés Gyula fordítása) 250
Antun Branko Simic: Fülledt levegő (Pór Judit fordítása) 251
Pilinszky János: Félmúlt 252
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv