| Elméleti rész: Alapvető ismeretek | 11 |
| G. Winkel: Az iskolakertek története | 11 |
| Az iskolakertek elődei | 11 |
| A botanikus oktatókertek időszaka | 13 |
| A diák munkakertek | 18 |
| A második iskolakert-mozgalom széthullása és a harmadik megalapozása | 22 |
| G. Winkel: Az iskolakert típusai | 27 |
| Hagyományos példák | 27 |
| Az iskolakerti munka új szempontjai | 34 |
| G. Winkel: Az iskolakert tervezése | 38 |
| Az iskolakerti munka célja | 38 |
| Érvek az iskolakert mellett | 40 |
| Az iskolakerti munka akadályai | 42 |
| Irányelvek, tananyag és az iskolakert | 44 |
| Az iskolakerti oktató | 46 |
| Egy mintaterv | 47 |
| Iskolakerti munka a különböző korosztályoknak | 55 |
| Az iskolakerti munka beépítése a tantervbe és a szünidei gondozás | 59 |
| Terület, nagyság, berendezés | 60 |
| Ellenőrző jegyzék az iskolakerti munka előkészítéséhez | 63 |
| G. Neuhaus - G. Winkel: Az iskolakertek helyzetének vizsgálata | 64 |
| Gyakorlati rész: Az iskolakerti munka | 67 |
| A talaj és megítélése | 67 |
| A talajvizsgálat | 71 |
| Lágyszáró növények mint talajjelzők | 75 |
| F. Falke - G. Winkel: Kertészeti alapismeretek | 81 |
| A vetés | 81 |
| A tűzdelés | 86 |
| Az ivartalan növényszaporítás | 88 |
| Az ültetés | 94 |
| M. Hoffmann: A kerti szerszámok | 101 |
| M. Hoffmann - G. Winkel: Kertművelés és -ápolás | 103 |
| A talajművelés | 103 |
| Ágyások készítése | 105 |
| A trágyázás | 108 |
| A komposzt | 116 |
| Az öntözés | 121 |
| A nemkívánt gyomok szabályozása | 124 |
| A kártevők szabályozása | 129 |
| Hagyományos témák a kertben | 134 |
| R. Kaufhold: Az évelő virágágyás | 134 |
| R. Kaufhold - G. Winkel: Alaktan és növényrendszertan | 140 |
| G. Winkel: Örökléstan és nemesítés | 144 |
| R. Kaufhold - G. Winkel: "Biológiai ágyások" | 149 |
| R. Kaufhold - G. Winkel: A fűszer- és gyógynövényágyás | 156 |
| M. Hoffmann - G. Winkel: Ágyás virágvágás céljára | 159 |
| Ökológiai kísérletek | 162 |
| R. Grothe - G. Winkel: A "gyomkert" | 162 |
| G. Winkel: Összehasonlító ápolási kísérletek | 166 |
| G. Winkel: Betelepülési és konkurenciakísérletek | 170 |
| Biotópmunka az iskola területén | 180 |
| G. Winkel: A gyeptől a rétig | 180 |
| J. Eigner - W. Denker: Termőhelynek megfelelő sövények és védősávok | 183 |
| W. Noack - F. Falke: Tó, tavacska, pocsolya | 186 |
| G. Winkel: Fellápéletterek | 194 |
| G. Winkel: Puszta, dűne, szárazgyep | 196 |
| Fajvédelem az iskola területén | 201 |
| E. Kloehn - G. Winkel: A kerti bárka | 201 |
| E. Reese - G. Winkel: Madárvédelem | 203 |
| Fészekrakó helyek | 203 |
| Madár megfigyelőház | 208 |
| Madáritató és madárfürdető kialakítása | 210 |
| H. Benk: Denevérvédelem | 213 |
| H. J. Frings: A méhek megfigyelése és védelme | 215 |
| F. Bauer - C. Hedtke - K. J. Tack: A poszméhek védelme | 221 |
| F. Bauer - C. Hedtke: A magános méhek | 230 |
| G. Winkel: Fajok újbóli meghonosítása az iskola területén | 235 |
| F. Zacharias: A klímakert | 240 |
| Klíma és klímamérés | 241 |
| A klímakert berendezése | 242 |
| Függelék | 263 |
| Szerzők | 294 |