A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolakultúra 2004. szeptember

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XIV. évfolyam 9. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

TANÁRI SZEREPEK AZ INFORMATIZÁLT ISKOLÁBAN
Az IFIP (International Federation for Information Processing) elnevezésű szervezet 2004 őszén az informatika "olimpiájának" nevezett kongresszusán a pedagógiai szekcióban a számítógépek iskolai megjelenésének négy évtizedes (!) múltját kívánja áttekinteni. Az oktatási informatika kinőtte viharos gyermekkorát, szó sincs már forradalmi újdonságról, kísérletezgetésről és a számítógépek használatával járó veszélyek latolgatásáról - évtizedek óta a mindennapi pedagógiai gyakorlat informatikai eszközökkel megoldható problémáinak felismeréséről és megoldási lehetőségeiről beszélünk.

NEVELŐTANÁROK
Az oktatási rendszeren belül tradicionálisan a szakképző iskolákra hárul a középfokú intézményrendszer legfontosabb - a jövő társadalma szempontjából leginkább kritikus - esélyteremtő funkciója: a szakképzetlen, szegény, kis településeken élő, etnikai kisebbségekhez tartozó, tehát társadalmi szempontból hátrányos helyzetűnek tekinthető családok... Tovább

Fülszöveg

TANÁRI SZEREPEK AZ INFORMATIZÁLT ISKOLÁBAN
Az IFIP (International Federation for Information Processing) elnevezésű szervezet 2004 őszén az informatika "olimpiájának" nevezett kongresszusán a pedagógiai szekcióban a számítógépek iskolai megjelenésének négy évtizedes (!) múltját kívánja áttekinteni. Az oktatási informatika kinőtte viharos gyermekkorát, szó sincs már forradalmi újdonságról, kísérletezgetésről és a számítógépek használatával járó veszélyek latolgatásáról - évtizedek óta a mindennapi pedagógiai gyakorlat informatikai eszközökkel megoldható problémáinak felismeréséről és megoldási lehetőségeiről beszélünk.

NEVELŐTANÁROK
Az oktatási rendszeren belül tradicionálisan a szakképző iskolákra hárul a középfokú intézményrendszer legfontosabb - a jövő társadalma szempontjából leginkább kritikus - esélyteremtő funkciója: a szakképzetlen, szegény, kis településeken élő, etnikai kisebbségekhez tartozó, tehát társadalmi szempontból hátrányos helyzetűnek tekinthető családok gyerekeinek szakmához, és ezáltal mobilitási esélyhez való juttatása.

ISMERETELMÉLET ÉS PEDAGÓGIA
Az ismeretátadás, a tanítás-tanulás folyamata egyetlen történeti korban sem választható el a tudományok aktuális helyzetétől, fejlettségétől,a tudásról vallott nézetektől, a világ megismerhetőségéről gondolatoktól. Így van ez a jelenben és így volt a múltban is. Ebben a tanulmányban arra vállalkozunk, hogy - a teljesség igénye nélkül - történetiségében kísérjük végig azt a folyamatot, amely a tudásról vallott felfogás és az ebből következő pedagógiai konzekvenciák kapcsolatát jellemezte.

A FELSŐOKTATÁSBA VEZETŐ ÚT ÉS AZ ÖNSZELEKCIÓ
A felsőoktatásba kerülés sokféle lehetősége (az e kérdésekre különösen érzékeny francia szakirodalomról lásd Csákó Mihály, 2003) előtérbe hozta az önszelekció problémáját. Világos ugyanis, hogy a középiskolai végzettség kvázi teljeskörűvé válása és a felsőoktatás kvázi nyitottsága mellett egyre fontosabbá válik, hogy kik azok, akik nem is jelentkeznek a felsőoktatásba, akik a szakmát adó középiskola elvégzésével befejezettnek tekintik tanulmányaikat, illetve, akik szakmát nem adó érettségi után a szakmatanulást vagy a munkaerőpiacra lépést előnyben részesítik a továbbtanulással szemben. Milyen motívumaik vannak, amelyek a nem-jelentkezés felé viszik őket, illetve a hozzájuk makroszociológiai értelemben hasonló fiataloknak milyen motívumaik vannak, amelyek végül is jelentkezésre bírják őket? (Azaz: milyen motívumok hiányoznak a nem-jelentkezőkből?) Vissza

Tartalom

tanulmány
Kárpáti Andrea: Tanári szerepek az informatizált iskolában 3
Liskó Ilona: Nevelőtanárok 15
Szabolcs Éva: Ismeretelmélet és pedagógia 28
Kojanitz László: Lehet-e statisztikai eszközökkel mérni a tankönyvek minőségét? 38
Nagy Péter Tibor: A felsőoktatásba vezető út és az önszelekció 57
Majtényi György: A szakérettségi intézményéről és a szakérettségizettekről 72
Prohászka László: Az ars una igazsága 83
Sinka Edit: Az értékelés mint irányítási eszköz a közoktatásban 93
szemle
Seress Ákos: A Keresztény Fejedelem és a Gazember 107
Palkó Gábor: Közel és távol között 111
Grossmann Erika: A migráns gyermekek nevelési-oktatási helyzete a Német Szövetségi Köztársaságban 116
Molnár Melinda: Egy iskolai konfliktus elemzése 122
kritika
Krisztián Béla: A szakképzés változásai a 20. század utolsó negyedében 133
(Benedek András [2003]: Változó szakképzés. A magyar szakképzés szerkezetének változásai a 20. század utolsó negyedében)
Majoros Gábor: Kelet és Nyugat vonzásában 135
(V. Molnár László [2003]: „ Kelet és Nyugat vonzásában ")
H. Nagy Péter: Életrajzi én(ek) 137
(Brossai Zoltán [2003]: Gárdonyi Géza)
Satöbbi 140
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Iskolakultúra 2004. szeptember Iskolakultúra 2004. szeptember
Állapot:
940 Ft
350,-Ft 50 25
4 pont kapható
Kosárba
25% garantált kedvezmény!
konyv