1.034.153

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolakultúra 2005. október

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XV. évfolyam 10. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

HOGYAN LEHET EREDMÉNYESEN TANULNI A FIZIKA TANTÁRGYAT?
Szinte közhelyszámba megy, hogy a fizika az egyik legkevésbé kedvelt a tantárgyak között. Számtalan attitűdvizsgálat és egyéb empirikus adatgyűjtés mutatott már rá erre a rendkívül szomorú tényre. Az Országos Közoktatási Intézet keretében szervezett obszervációs vizsgálatok esetében, ahol a tanárokat tantárgyuk helyzetével kapcsolatban is kérdeztük, ugyancsak lehangoló eredmények születtek. Ezekről a vizsgálatokról részletesen be is számoltunk, többek közt az Iskolakultúra hasábjain (2004/1., és 2005/3.), továbbá a 3. és a 4. Országos Neveléstudományi Konferenciákon. Írásainkban és különböző előadásainkban minden esetben megfogalmaztuk, hogy a tantárgynak alapvető módszertani megújuláson, szemléletváltáson kell keresztülmennie, ha nem akarjuk azt, hogy még nagyobb problémák elé kelljen néznünk.

VÁLTOZÓ PERSPEKTÍVÁK AZ OLVASÁSI KÉPESSÉG PEDAGÓGIAI ÉRTELMEZÉSÉBEN
Az olvasás kutatása a fiziológiai, empirikus-behaviorista... Tovább

Fülszöveg

HOGYAN LEHET EREDMÉNYESEN TANULNI A FIZIKA TANTÁRGYAT?
Szinte közhelyszámba megy, hogy a fizika az egyik legkevésbé kedvelt a tantárgyak között. Számtalan attitűdvizsgálat és egyéb empirikus adatgyűjtés mutatott már rá erre a rendkívül szomorú tényre. Az Országos Közoktatási Intézet keretében szervezett obszervációs vizsgálatok esetében, ahol a tanárokat tantárgyuk helyzetével kapcsolatban is kérdeztük, ugyancsak lehangoló eredmények születtek. Ezekről a vizsgálatokról részletesen be is számoltunk, többek közt az Iskolakultúra hasábjain (2004/1., és 2005/3.), továbbá a 3. és a 4. Országos Neveléstudományi Konferenciákon. Írásainkban és különböző előadásainkban minden esetben megfogalmaztuk, hogy a tantárgynak alapvető módszertani megújuláson, szemléletváltáson kell keresztülmennie, ha nem akarjuk azt, hogy még nagyobb problémák elé kelljen néznünk.

VÁLTOZÓ PERSPEKTÍVÁK AZ OLVASÁSI KÉPESSÉG PEDAGÓGIAI ÉRTELMEZÉSÉBEN
Az olvasás kutatása a fiziológiai, empirikus-behaviorista pszichológiai hátterű indulás óta ma már interdiszciplináris területté vált. A hatvanas évek végétől, hetvenes évek elejétől melyek voltak ennek a folyamatnak a legfontosabb, szemléletformáló állomásai, mely diszciplína milyen kutatási eredménnyel járult hozzá az olvasási képesség mai pedagógiai értelmezéséhez?

KORTÁRS FILMEK FIATALSÁGKÉPE
A pedagógia - különösen a magyar szakirodalom - nem igazán foglalkozik filmek elemzésével. Pedig a filmekben megrajzolt kép a fiatalokról és a nevelésről sokatmondó, provokatív kérdéseket vethet fel a nevelés-oktatás elmélete és gyakorlata számára. Néhány kortárs film interpretációjában megkíséreljük a pedagógia problematikáját szem előtt tartani, az elemzést összekötve a nevelés és a neveléstudomány önértelmezésére irányuló reflexióval.

A TANKÖNYVKUTATÁS NEMZETKÖZI ÉS HAZAI POZÍCIÓI
A tankönyvkutatás kezdeti éveiben a tankönyveket elsősorban nem pedagógiai, pszichológiai (vagy egyéb más) szempontból vizsgálták a kutatók, hanem inkább mint kordokumentumot, illetve mint bizonyos politikai-ideológiai tartalmak hordozóit vették szemügyre. Az elmúlt évtizedekben (nemcsak külföldön, hanem itthon is) - összefüggésben a neveléstudományi kutatások eredményeivel, amelyek közül különösen a kognitív pedagógia, valamint a kutatások eredményeit kell kiemelni - szaporodtak azok az elemzések, amelyek a tankönyvet elsősorban pedagógiai szempontból vizsgálták. Vissza

Tartalom

konferencia
Radnóti Katalin: A fizikatanítás pedagógiájának kérdései a fizika évében 3
Radnóti Katalin: Hogyan lehet eredményesen tanulni a fizika tantárgyat? 5
Wagner Éva: A problémacentrikus fizika-tanítás szerepe a tanulók gondolkodásának fejlesztésében 13
Papp Katalin - Nagy Anett: Public Relation és a fizikatanítás 21
tanulmány
Molnár Gyöngyvér: A probléma-alapú tanítás 31
Cs. Czachesz Erzsébet: Változó perspektívák az olvasási képesség pedagógiai értelmezésében 44
Hunya Márta: Virtuális tanulási környezetek 53
Serfőző Mónika: Az iskolák szervezeti kultúrája 70
Mészáros György: Kortárs filmek fiatalságképe 84
Kézi Erzsébet: Nyelvoktatás és iskolai rekrutáció 97
Kerber Zoltán: Magyar nyelv és irodalom tankönyvek elemzései 2. 107
Dárdai Ágnes: A tankönyvkutatás nemzetközi és hazai pozíciói 120
szemle
Sáska Géza: Tehetség-felfogások 127
Kokas Károly: Mikrotörténeti morzsák régen volt könyvtárakból 136
Pénzes Ferenc: Volt egyszer egy reformiskola Budán 142
Pallag Andrea: A megújuló „rajz és vizuális kultúra" érettségi vizsga 144
contents
Abstract 155-156
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Iskolakultúra 2005. október Iskolakultúra 2005. október
Állapot:
940 ,-Ft
5 pont kapható
Kosárba
konyv