1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolakultúra 2010. március

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XX. évfolyam 3. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Boros János: Ludwig Wittgenstein első filozófiája
Gottlob Frege mellett Ludwig Wittgenstein volt döntő hatással a modern tudományfilozófia és analitikus filozófia kialakulására. Logikai-filozófiai értekezés (Tractatus logico-philosophicus) című talányos és többféleképpen értelmezett művében a gondolkodás elemzését a nyelv elemzéseként fogja fel.

Virág Irén: Nőnevelés - arisztokrata tradíciók
Írásunkban a magyar arisztokrata hölgyek neveltetési sajátosságait, annak irányait vizsgáljuk a 19. század kezdetén, a nőnevelés korabeli adottságainak és rendszerének összefüggésében. A lányok korai nevelését idegen származású, elsősorban francia vagy német ajkú nevelőnőre bízták, később magán-nevelőintézetekben folytathatták tanulmányaikat. Mivel Magyarországon ez időben nem léteztek a lányok megfelelő szintű képzését biztosító leánynevelő intézmények (az első, kifejezetten a főrangúak - már nemzeti szellemiségű - neveltetését felvállaló intézet csak 1846-ban, Teleki Blanka grófnő... Tovább

Fülszöveg

Boros János: Ludwig Wittgenstein első filozófiája
Gottlob Frege mellett Ludwig Wittgenstein volt döntő hatással a modern tudományfilozófia és analitikus filozófia kialakulására. Logikai-filozófiai értekezés (Tractatus logico-philosophicus) című talányos és többféleképpen értelmezett művében a gondolkodás elemzését a nyelv elemzéseként fogja fel.

Virág Irén: Nőnevelés - arisztokrata tradíciók
Írásunkban a magyar arisztokrata hölgyek neveltetési sajátosságait, annak irányait vizsgáljuk a 19. század kezdetén, a nőnevelés korabeli adottságainak és rendszerének összefüggésében. A lányok korai nevelését idegen származású, elsősorban francia vagy német ajkú nevelőnőre bízták, később magán-nevelőintézetekben folytathatták tanulmányaikat. Mivel Magyarországon ez időben nem léteztek a lányok megfelelő szintű képzését biztosító leánynevelő intézmények (az első, kifejezetten a főrangúak - már nemzeti szellemiségű - neveltetését felvállaló intézet csak 1846-ban, Teleki Blanka grófnő kezdeményezésére valósult meg), arra keresünk választ, hol tettek szert a főrendű nők európai szintű műveltségükre, s neveltetésük milyen szerepet jelölt ki számukra.

Rébay Magdolna: Az autonómia határai(n)
Az 1920-as évek magyar oktatáspolitikájának programja két fő jelszó köré szerveződött: vallásos (elsődlegesen keresztény) és hazafias (értsd: magyar nemzeti) nevelést akart elérni. Tanulmányunkban arra a kérdésre kerestük a választ, hogyan érvényesült ez a politika a magyarságát hangsúlyozó református egyház irányában. Egyházi forrásokat vizsgáltunk meg, hogy megállapíthassuk, gyakorlati megvalósítása miképpen történt, s milyen volt a fogadtatás a református egyházban. Leszögezhettük: a jelszavakban valóban teljes volt az egyetértés a két szereplő közt. Az állam tényleges intézkedései azonban a református egyház iskolafenntartási terheinek növekedését okozták. Tanügyi autonómiája, amely bizonyos elemeit éppen a források ellenértékeként adta fel, azonban nem bővült.

Németh Tibor János: Vae victis
"...mivel senki sem foszthatja ki, vetheti szolgaságba vagy ölheti meg büntetlenül embertársát, kimondják azt az elvet, hogy a gyarmatosított nem ember. Rohamcsapatunk azt a megbízást kapta, hogy ezt az elvont bizonyosságot valósággá tegye; kiadták a parancsot: az annektált terület lakóit az emberszabású majom szintjére kell süllyeszteni, hogy igazolják a gyarmatost, aki állatként kezeli őket. A gyarmati erőszak célja nemcsak ezeknek a leigázott embereknek a megfékezése, emberségüktől is meg akarja fosztani őket. Mindent elpusztít, hogy megsemmisítse hagyományaikat, hogy a mi nyelvünkkel váltsa fel az övéket, hogy megsemmisítse kultúrájukat anélkül, hogy a mienket nekik adná; agyonfárasztva elbutítja őket. Rosszul tápláltak, betegek, s ha mégis ellenállnak, a félelem befejezi a munkát: puskát szegeznek a parasztra, civilek jönnek, akik elfoglalják a földjét, és korbáccsal kényszerítik, hogy nekik művelje. Ha ellenáll, a katonák lőnek és ő halál fia; ha enged, lealacsonyítja magát, és többé már nem ember; a szégyen és a félelem megpuhítja jellemét, felbomlasztja személyiségét. Az ügyet szakértők közleműködésével, erőszakosan intézik: a 'pszichológiai hadviselés' nem mai találmány. Az agymosás sem." Vissza

Tartalom

Tanulmány
Boros János: Ludwig Wittgenstein első filozófiája 3
Nagy Zsuzsanna: Középső csoportos gyermekek készségfejlettsége 20
Konferencia
Pukánszky Béla: Pedagógiatörténeti témák színgazdagsága az Országos Neveléstudományi Konferencián 30
Bányász-Németh Tilda - Kovács Henrik - Pethő Villő: A tánc- és zenei nevelés megjelenése a 20. század elején kibontakozó életreform-mozgalmak tükrében 31
Németh Regina: A művészeti nevelés jelentősége a magyar életreform-törekvésekben 47
Virág Irén: Nőnevelés - arisztokrata tradíciók 58
Rébay Magdolna: Az autonómia határai(n) 74
Mikonya György - Pirka Veronika: Életreform- és társadalmi-pedagógiai megújulási mozgalmak Magyarországon a 20. század elején 87
Szemle
Deres Kornélia: Kitömött szabadság 101
Koltai Zsuzsa: Helyzetjelentés a hazai múzeumpedagógia eredményeiről és kihívásairól 107
Kritika
Einhorn Ágnes: A kétnyelvű oktatás a magyar iskolarendszerben. Vámos Ágnes (2008): A kétnyelvű oktatás tannyelv-politikai problématörténete és jelenkora 124
Monok István: A csíksomlyói ferences nyomda és könyvkötő műhely. Muckenhaupt Erzsébet (2007, szerk.): A csíksomlyói ferences nyomda és könyvkötő műhely 130
Tóth Zsuzsa: Szövegek közelről; nyelvtanulás: képzés és képzetek; kutatásmódszertan a gyakorlatban: WoPaLP 3 131
Melléklet
Németh Tibor János: Vae victis
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv