1.034.165

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolakultúra 2011. október-november

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XXI. évfolyam 10-11. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Mátrai Zsuzsa: Intellektus és karakter
Noha az intellektus és a karakter egymást erősítő vagy éppen egymást gyengítő jelenségei régóta foglalkoztatnak, valójában sohasem próbáltam e témát tudományosan elemezni. A gondolat is csak úgy vetődött fel bennem, hogy az ilyen jellegű személyes élményeim kapcsán vissza-visszatértem ahhoz a Lukács Györgynek tulajdonított mondáshoz, hogy "a teljesítmény karakter kérdése is". Aztán egyszer egyik kollégám úgy jellemzett valakit, hogy "jobb az intellektusa, mint a karaktere". És miközben azon gondolkodtam, hogy a Zsolnai emlékülésen hogyan találjam meg a helyes arányt a személyes és a szakmai mondanivalóm között, arra jöttem rá, hogy éppen az intellektus és a karakter témája az, amiben e két szempont szervesen összekapcsolódik.

Balázs Éva - Kocsis Mihály - Vágó Irén: "Az idő a gazda mindenben"
A néprajztudomány, illetve tágabb értelemben az antropológia képviselőinek körében evidencia-számba menő megállapítás, hogy egy adott kultúrán belül... Tovább

Fülszöveg

Mátrai Zsuzsa: Intellektus és karakter
Noha az intellektus és a karakter egymást erősítő vagy éppen egymást gyengítő jelenségei régóta foglalkoztatnak, valójában sohasem próbáltam e témát tudományosan elemezni. A gondolat is csak úgy vetődött fel bennem, hogy az ilyen jellegű személyes élményeim kapcsán vissza-visszatértem ahhoz a Lukács Györgynek tulajdonított mondáshoz, hogy "a teljesítmény karakter kérdése is". Aztán egyszer egyik kollégám úgy jellemzett valakit, hogy "jobb az intellektusa, mint a karaktere". És miközben azon gondolkodtam, hogy a Zsolnai emlékülésen hogyan találjam meg a helyes arányt a személyes és a szakmai mondanivalóm között, arra jöttem rá, hogy éppen az intellektus és a karakter témája az, amiben e két szempont szervesen összekapcsolódik.

Balázs Éva - Kocsis Mihály - Vágó Irén: "Az idő a gazda mindenben"
A néprajztudomány, illetve tágabb értelemben az antropológia képviselőinek körében evidencia-számba menő megállapítás, hogy egy adott kultúrán belül az eredményesen végezhető emberi tevékenységek körét a tér határozza meg, engedi meg, vagy teszi lehetővé. E tevékenységek sorában azonban az idő "tesz rendet", jelöli ki helyüket a mindennapi élet folyamataiban, illetve engedi meg témává tevésüket a mindennapi és a szakmai diskurzusban. A választott címmel arra szeretnénk utalni, hogy Zsolnai József pályafutását - mai, retrospektív elemzéseink szerint - az "időszerűség" jellemezte: amit a pedagógia gyakorlatának hazai, vagy európai kontextusa problémaként felvetett, arra korát megelőzően, vagy azzal párhuzamosan megoldás-válaszokat keresett.

Zemplén Gábor: Tudománytörténet és a tudomány oktatása
A Történelem és Filozófia a Tudomány Oktatásában (TöFiTO) (History and Philosophy in Science Teaching, HIPST) elnevezésű kutatási feladat a tudományos oktatás didaktikájával foglalkozó olyan tudósok eredményeit mutatja be, akik hozzá kívánnak járulni a tudomány oktatásához annak minél hatékonyabb oktatása és tanulása érdekében. E cél eléréséért e kutatók olyan tananyagokat dolgoztak ki, amelyek tájékoztatást nyújtanak a tudomány történetéről és a tudományfilozófiáról.

Tóth Edit - Molnár Gyöngyvér - Csapó Benő: Az iskolák IKT-felszereltsége - helyzetkép országos reprezentatív minta alapján
Az információs és kommunikációs technológiák, továbbá az internet kulcsfontosságú szerepét a 21. század fejlett társadalmaiban már senki sem kérdőjelezi meg. Térhódításuk új lehetőségeket kínált és kínál a kapcsolatteremtésre, kapcsolattartásra és információcserére. Az írható web megjelenése (web 2.0) felgyorsította az internet tartalommal való feltöltésének folyamatát, ami alapvetően megváltoztatta a tudáshoz való viszonyunkat, a tudáshoz való hozzáférés lehetőségeit és ezzel párhuzamosan a tanulási szokásokat. Mindennek hatására az IKT-kompetencia, IKT-műveltség, a digitális írástudás gazdasági értelemben árucikké vált. Vissza

Tartalom

Konferencia
Mátrai Zsuzsa: Intellektus és karakter 3
Koltai Dénes: A pécsi egyetem és Zsolnai József 6
Kurtán Zsuzsa: Pedagógiai nyelvhasználat tudományos szövegekben 8
Monoriné Papp Sarolta: A létezés és megismerés virágai 18
Pavlicsek Zsolt: Zsolnai József professzor és a harcművészetek pedagógiája 25
Bognárné Kocsis Judit: Zsolnai József pedagógusképe 31
Burián Miklós: Emlékezés Zsolnai Tanár Úrra 38
Czakó Kálmán: A természettudományos tárgyak oktatása 39
Balázs Éva - Kocsis Mihály - Vágó Irén: „Az idő a gazda mindenben" 42
Kamarás István: Pedagógiai etikai bevezető 49
Hipst project
Zemplén Gábor: Mi a haszna a természettudományos tárgyak oktatásában a tudománytörténet és a tudományfilozófia diszciplínáinak? 56
Tudománytörténet és a tudomány oktatása 68
Formanyomtatvány az esettanulmányokhoz a Történelem és Filozófia a Tudomány Oktatásában projekthez 80
Kérdőív 83
A tudomány természete - hathetes oktatási modul 86
William Gilbert: Elektromos jelenségek elkülönítése mágneses jelenségektől 98
Otto von Guericke: Analógiák, erők és tudományos eszközök 112
Tanulmány
Tóth Edit - Molnár Gyöngyvér - Csapó Benő: Az iskolák IKT-felszereltsége - helyzetkép országos reprezentatív minta alapján 124
Schaub Gáborné - Bácsi Kitti: Táplálkozási szokások nemzetközi összehasonlítása 10-12 éves gyermekek körében 138
Kovács Klára: Szabadidő és sport a Debreceni Egyetemen 147
Szemle
Sebestyénné Kereszthidi Ágnes: Az alsó tagozatos német két tanítási nyelvű oktatás a dokumentumok tükrében 163
Bence Erika: A hős és a molnárlegény 175
Kritika
Gróz Andrea: Az erdőpedagógiától a környezetpedagógiáig. Kováts-Németh Mária (2010): Az erdőpedagógiától a környezetpedagógiáig 182
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv