1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolarendszerű felnőttoktatás az ezredfordulón

Szerző
Lektor

Kiadó: Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kar
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 208 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az 1990-es évektől az oktatáspolitikában erősödő hangsúllyal jelentek meg olyan kulcsfogalmak, mint a tanuló társadalom, az élethosszig tartó tanulás, a tudásalapú társadalom, a humán tőkébe való... Tovább

Előszó

Az 1990-es évektől az oktatáspolitikában erősödő hangsúllyal jelentek meg olyan kulcsfogalmak, mint a tanuló társadalom, az élethosszig tartó tanulás, a tudásalapú társadalom, a humán tőkébe való beruházás vagy a tudásgazdaság. A képzési rendszerek hatékony és rentábilis működtetése a gazdasági fejlődés feltételévé lépett elő amellett, hogy a tanulás „kényszere" túlnyúlik a tanköteles vagy fiatal felnőttkoron, és az emberi életidő egészét öleli át. Ez az átfogó gazdasági-társadalmi változás, valamint az oktatásra, tanulásra fordított erőforrások növekedése a neveléstudományi kutatások jelentőségét is előtérbe helyezi (Halász, 2002). Ezek körében pedig az elmúlt évtizedtől kezdődően Magyarországon is egyre nagyobb teret kapnak a pedagógia mellett az andragógiai tárgyú tudományos eredmények és kutató-fejlesztő programok is. Vissza

Tartalom

1. BEVEZETÉS 7
2. AZ ISKOLARENDSZERŰ FELNŐTTOKTATÁS FŐBB JELLEMZŐI 10
3. A MAGYAR FELNŐTTKÉPZÉSI RENDSZER VÁLTOZÁSAI 1989 UTÁN 17
3.1 A meghatározó politikai, gazdasági és társadalmi változások az 1990-es években 17
3.2 A magyar iskolarendszer változásai az 1990-es évektől. Az élethosszig tartó tanulás paradigmája 23
3.2.1 A hazai felnőttoktatási rendszer változásai az 1990-es évektől 32
3.3 Az iskolarendszerű felnőttoktatás struktúrájában bekövetkezett változások 48
3.3.1 A társadalmi liberalizáció és a központi szabályozás változásainak pozitív és negatív következményei az iskolarendszerű felnőttoktatásban 48
3.3.2 Dolgozók iskoláiból a második esély iskolarendszere 49
4. A DÉL-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ ISKOLARENDSZERŰ FELNŐTTOKTATÁSI INTÉZMÉNYEIBEN KÉSZÜLT EMPIRIKUS VIZSGÁLAT 63
4.1 Kutatási módszerek 66
4.1.1 Dokumentumelemzés 66
4.1.2 Kikérdezés 67
4.1.3 Tartalomelemzés 69
5. A DÉL-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ A RENDSZERVÁLTÁS UTÁN 71
5.1 A régió kvantitatív mutatói 71
5.1.1 Demográfiai jellemzők 71
5.1.2 Településszerkezet 72
5.1.3 Iskolázottság 73
5.1.4 Gazdasági aktivitás 74
5.2 A régió felnőttképzési kínálata 76
5.2.1 Az iskolarendszeren kívüli felnőttképzés regionális jellemzői 77
6. AZ ISKOLARENDSZERŰ FELNŐTTOKTATÁS A DÉL-DUNÁNTÚLI RÉGIÓBAN 81
6.1 Általános jellemzők 81
6.1.1 Az iskolák regionális eloszlása, tevékenységi köre 81
6.2.2 Tanulói létszám 84
6.1.3 Az intézmények önállósága 86
6.1.4 Munkarendek 88
6.1.5 Oktatók 89
6.1.6 Tanulói lemorzsolódás 93
6.1.7 A helyi tantervek 95
6.1.8 Az iskolák piaci gondolkodása, a képzési kínálat tervezése 97
6.2 Az alapfokú oktatás 101
6.2.2 Tanulólétszám, regionális konfiguráció 101
6.2.2 Munkarendek 107
6.2.3 Tanulók 107
6.2.4 Tanulói lemorzsolódás 109
6.2.5 Az iskola vonzáskörzete 112
6.2.6 Oktatók 114
6.2.7 A munka világával kapcsolatos ismeretek közvetítése 115
6.2.8 Szakmai kapcsolatok 116
6.3 Szakképzés és középfokú oktatás 116
6.3.1 A felnőttek szakiskolái alapfokú szakképzés 118
6.3.2 Érettségit adó képzések: Szakmunkások szakközépiskolái, felnőttek gimnáziumai 122
6.3.3 A középfokú szakképzés 127
7. A MUNKA VILÁGÁVAL KAPCSOLATOS ISMERETEK MEGJELENÉSE A FELNŐTTOKTATÁSI KERETTANTERVEKBEN 132
7.1 Az iskolarendszerű felnőttoktatás kerettantervei 133
7.2 A munka világával kapcsolatos ismeretek köre 135
7.3 A munkaerőpiaci ismeretek közvetítésének lehetőségei oktatási formák és szintek szerint 136
7.3.2 A munka világával kapcsolatos ismeretek megjelenése az általános iskolák kerettantervében 136
7.3.2. A munka világával kapcsolatos ismeretek megjelenése a felnőttek szakiskoláinak (9-10. évfolyam) kerettantervében 141
7.4 A kerettantervekben megjelenő ismeretanyag és a munkaerőpiac elvárásai 146
8. ÖSSZEGZÉS ÉS KÖVETKEZTETÉSEK - JAVASLATOK ÉS MEGOLDÁSI LEHETŐSÉGEK 150
9. FÜGGELÉK 159
10. FELHASZNÁLT IRODALOM 197

Bajusz Klára

Bajusz Klára műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bajusz Klára könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv