kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Kairosz Kiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
| Oldalszám: | 407 oldal |
| Sorozatcím: | Isten városáról |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 20 cm x 14 cm |
| ISBN: | 963-7510-11-7 |
| Megjegyzés: | Töredék kötet. |
| Előszó a fordításhoz | 11 |
| Augustinus élete | 14 |
| Augustinus irodalmi működése | 29 |
| Augustinus műveinek kiadása | 37 |
| Augustinusról szóló irodalom | 39 |
| Az Isten városáról írt könyv | 46 |
| A De civitate Dei I-V. könyvének tartalma | 52 |
| Első könyv | 61 |
| Előszó | 61 |
| Krisztus nevének ellenségeiről, akiket Krisztusért megkíméltek a barbárok Róma feldúlásakor | 62 |
| Sohasem volt olyan háború, amikor a legyőzöttek isteneiért a győztesek megkegyelmeztek volna a legyőzötteknek | 64 |
| Milyen esztelenek voltak a rómaiak, midőn elhitték, hogy haszálnak majd azok a védőistenek, akik Tróját sem tudták megőrizni | 65 |
| Júnónak Trójában lévő menedékhelyéről, amely senkit sem mentett meg a görögöktől, és az apostolok templomairól, amelyek megvédelmezték a barbároktól mindazokat, akik odamenekültek | 68 |
| Hogyan nyilatkozott Cato a legyőzött városokat feldúló ellenség általános szokásával kapcsolatban? | 69 |
| A rómaiak egy várost sem foglaltak el úgy, hogy megkegyelmezték volna a legyőzötteknek templomaikban | 70 |
| A város feldúlása alkalmával történt kegyetlenség hadi szokásból következett be, a szelíd dolog pedig Krisztus nevének erejéből származott | 72 |
| A jóról és a rosszról, ami a jó és a rossz emberekben többnyire általános | 73 |
| A büntetések okairól, amelyek egyformák ostorozzák a jókat és a gonoszokat | 75 |
| A szent életűek semmit sem veszítenek az idegilenes javak elvesztése által | 78 |
| Úgy a hosszabb, mint a rövidebb ideig tartó mulandó élet végéről | 82 |
| Az emberi test eltemetéséről. Ha meg is tiltották a temetést a keresztényeknek, ezzel semmit sem veszítettek | 83 |
| Miért temetik el a szentek holttestét? | 86 |
| A szentek fogságáról, akiknek sohasem hiányzott az isteni vigasztalás | 88 |
| Regulusról, aki példát adott arra, hogy a vallásért önként el kell viselni még a fogságot is. Az istenek e nagy tisztelőjének azonban ez sem használt semmit | 89 |
| Vajon a fogságot szenvedő szüzeknek lelki tisztaságát beszennyezhette az a megbecstelenítés, amelyet akartuk ellenére követtek e rajtuk? | 92 |
| A büntetés vagy a gyalázat miatti félelemből származó öngyilkosságról | 93 |
| A kikényszerített kéjérzetről, amelyet akarata ellenére él át a lélek a testen elkövetett erőszaktétel alatt | 94 |
| Lucretiáról, aki a rajta elkövetett erőszak miatt öngyilkosságot követett el | 96 |
| Nincs példa, amelyik a keresztényeket feljogosítaná valamilyen esetben is a szándékos ölésre | 100 |
| Azokról az emberölésekről, amelyek a gyilkosság bűne alól kivételt képeznek | 102 |
| Az öngyilkosság sohasem a lelki nagyság jele | 103 |
| Milyennek kell tekinteni Cato példáját, aki azért lett öngyilkossá, mivel Caesar győzelmét nem tudta elviselni | 105 |
| A keresztények sokkal jobban kitűnnek abban az erényben, amelyikben Regulus kiválóbb volt Catónál | 106 |
| A bűnöket nem a bűn által kell kikerülni | 108 |
| Hogyan kell védekezni azoktól a dolgoktól, amelyeknek megtörténniük nem lett volna szabad, ámbár kétségtelen, hogy a szentek is elkövették | 109 |
| Vajon a bűn elkerülése végett öngyilkosságra kell-e törekedni? | 111 |
| Istennek melyik végzése engedte meg az önmegtartóztatók testének a meggyalázását? | 113 |
| Mit feleljenek Krisztus követői a hitetlenek ama szemrehányására, hogy Krisztus az övéit nem szabadítta meg az ellenség dühétől? | 115 |
| A keresztény idők ellen panaszkodók azt szeretnék, hogy gyalázatos sikerekben bővelkedjenek | 116 |
| Miféle bűnök növelték a rómaiakban az uralkodási vágyat? | 118 |
| A színjátékok eredetéről | 119 |
| A rómaiak ama bűneiről, amelykből még hazájuk feldúlása sem javította meg őket | 121 |
| Isten irgalmáról, amely mérsékelte Róma pusztulását | 122 |
| Az egyháznak az istentelennek között rejtőzködő gyermekeiről és az egyházban lévő álkeresztényekről | 122 |
| Amiről a következő fejtegetésben kell szólanom | 123 |
| Második könyv | 125 |
| Arról a hely mértékről, amelyet a vitatkozásnál meg kell tartani | 125 |
| Az Első könyvben tárgyalt dolgokról | 126 |
| Azokról a történeti bizonyítékokról, amelyek föltárják, hogy milyen bajok érték a rómaiakat, midőn a keresztény vallás elterjedése előtt még tisztelték isteneiket | 128 |
| Az istenek tisztelői sohasem kaptak isteneiktől becsületességre vonatkozó parancsot, és az istenek tisztelete közben mindenki gyalázatosságot követett el | 129 |
| Azokról az ocsmányságokról, amelyekkel az istenek anyját tisztelték imádói | 131 |
| A pogány istenek a helyes életre sohasem adtak útmutatást | 133 |
| Semmit sem érnek az isteni tekintély nélküli bölcselkedő talámányok ott, ahol a bűnre hajlamosakat inkább az nyugtalanítja, amit az istenek tesznek, mintsem az, amiről az emberek vitatkoznak | 134 |
| Azokról a színjátékokról, amelyekben az istenek nem botránkoznak meg ocsmányságaik előadása miatt, hanem inkább kiengesztelődnek | 137 |
| A régi rómaiak miként gondolkodtak ama költői szabadság megzabolázásáról, amelyet a görögök isteneik ítélete alapján sértetlennek gondoltak | 139 |
| Milyen gonosz cselfogásokkal akarják előadatni az isteneknek akár alaptalan, akár igazi bűneit? | 142 |
| Azokról a színészekről, akiket a görögök az állam kormányzásába azért fogadtak be, mivel méltatlan dolog lett volna, hogy akik az isteneket kiengesztelik, azokat az emberek megvessék | 143 |
| Amikor a rómaiak megtiltották az emberekkel szemben azt, amit megengedtek az istenekkel szemben, akkor magukról többet gondoltak, mint isteneikről | 145 |
| A rómaiaknak be kellett volna látniuk, hogy méltatlanok az istentiszteletre azok az istenek, akik gyalázatos játékok által való tisztelésüket kívánják | 146 |
| Platón, aki nem adott a költőnek helyet a jó erkölcsű városban, jobb volt azoknál az isteneknél, akik az akarták, hogy színjátékokkal tiszteljék őket | 148 |
| A rómaiak nem a józan megfontolás, hanem a hízelkedés folytán tettek némelyeket istenekké | 151 |
| Ha az istenek valamit is törődnének az igazsággal, akkor a rómaiknak inkább tőlük kellene kapniuk az életre vonatkozó törvényeket, mintsem más emberektől kölcsönözniük | 152 |
| A szabin nők elrablásáról és más igazságtalanságról, amelyek a római állam e dicsért korszakában virágoztak | 153 |
| Sallustius történeti műve tudósít a rómaiaknak félelemtől megfékezett vagy gondtalanságtól fékevesztett erkölcséről | 156 |
| A Római Köztársaság ama romlottságáról, amely megvolt akkor, mielőtt az istene tiszteletét Krisztus megszüntette volna | 160 |
| Milyen boldogságnak akarnak örülni és milyen erkölccsel akarnak élni azok, akik a keresztény időket vádolják? | 161 |
| Cicerónak mi volt a véleménye a Római Köztársaságról? | 163 |
| A római isteneknek sohasem volt gondjuk arra, hogy a rossz erkölcsök miatt a köztársaság el ne vesszen | 168 |
| A mulando dolgok változásai nem a démonok kedvezésétől vagy bosszúállásától, hanem az igazi Isten végzésétől függenek | 171 |
| Sulla cselekedeteiről, amelyekkel kapcsolatban a démonok azzal dicsekedte, hogy segítőtársak voltak | 174 |
| A rossz szellemek mennyire a gonoszságra ösztönzik az embereket akkor, midőn a bűn elkövetésérre mintegy isteni tekintélyüket hozzák fel ürügyül | 177 |
| A démonok jól erkölcsre irányuló titkos intéseiről, amidőn azoknak a tisztelete közben nyíltan mindenféle rosszaságot tanultak az emberek | 180 |
| A nyilvános figyelem milyen felforgatásával rendeztek a rómaiak isteneik kiengesztelésére erkölcstelen játékokat? | 182 |
| A keresztény vallás hasznos voltáról | 184 |
| A rómaiakhoz intézett felszólítás az istenek tiszteletének elhagyásával kapcsolatban | 184 |
| Harmadik könyv | 189 |
| Azokról a kellemetlenségekről, amelyektől csak a gonoszok félnek, és amelyek miatt mindig szenvedett a világ, amikor isteneket imádott | 189 |
| Vajon a rómaiak és a görögök által egyformán tisztelt isteneknek volt okuk arra, hogy Iliumot megsemmisíteni hagyják? | 190 |
| Az isteneket nem ingerelte haragra Páris házasságtörése, mivel azt beszéli, hogy közöttük is gyakori volt | 192 |
| Varró véleményéről, akik hasznosnak mondotta azt, hogy az emberek az istenek leszármazottainak hazudják magukat | 194 |
| Nem helyes dolog, hogy az istenek megbüntették Páris házasságtörését, mert hiszen Romulus anyján sem állottak bosszút | 195 |
| Romulus testvérgyilkosságáról, amelyet az istenek nem büntettek meg | 196 |
| Iliumnak Maris hadvezére, Fimria által történt elpusztításáról | 198 |
| Vajon Rómát az iliumi istenekre kellett bízni? | 200 |
| Vajon hihető az, hogy Numa király alatti békét ezek az istenek nyújtották? | 200 |
| Vajon kívánatos dolog, hogy a Római Birodalmat olyan nagy dühöngő háborúkkal gyarapították, holott a Numa alatt folytatott törekvéssel nyugodtan és biztonságban lehetett volna | 202 |
| A cumaei Apolló szobráról, akinek sírásáról azt hitték, hogy a görögök vereségét jelenti, akiknek segíteni nem tudott | 204 |
| Milyen sok istent alkottak még a rómaiak azokon kívül, akiknek létszámát Numa állapította meg, de az istenek nagy száma mit sem használt nekik | 206 |
| Milyen joggal és milyen szövetség alapján kötötték meg a rómaiak az első házasságot? | 208 |
| Annak a háborúnak a szörnyűségéről, amelyet a rómaiak az albaiak ellen viseltek, és az uralomvágy által nyert győzelemről | 211 |
| Milyen volt a római királyok élete és halála? | 215 |
| Az első római konzulokról, akik közül az egyik a másikat űzte ki hazájából, és az iszonyatos apagyilkosság után az előző konzult a megsértett ellenség megölte | 220 |
| A konzuli hatalom megkezdése után milyen bajok zaklatták, amikor hiába könyörögtek az istenek oltalmáért? | 223 |
| A második pun háború veszteségeiről, amelyik mindkét félnek az erejét megsemmisítette | 230 |
| A Saguntum-beliek elpusztulásáról, akik, bár a rómaiakkkal való szövetség miatt haltak meg, de a római istenek mégsem segítettek nekik | 233 |
| A Római Birodalom milyen hálátlan volt a megmentőjével, Scipióval szemben, és milyen volt Róma erkölcse akkor, midőn Sallustius írása szerint a legjobb volt? | 236 |
| Mithridatész rendeletéről, amelyben minden Ázsiában lévő római polgár megölését elrendelte | 239 |
| Azokról a belső bajokról, amelyek a Római Köztársaságot gyötörték, és az ezt megelőző csodajelről, amely az összes háziállat dühöngésében nyilvánult meg | 242 |
| A Gracchusok lázadásai által támasztott polgárviszonyokról | 243 |
| Concordia templomáról, amelyet a szenátus határozatából a lázadások és öldöklések helyen építettek fel | 244 |
| Azokról a különböző háborúkról, amelyek Concordia templomának felépítése után következtek be | 245 |
| A Marius- és a Sulla-féle polgárháborúról | 247 |
| Milyen volt Sulla győzelme, amellyel bosszút állt Marius kegyetlenségén? | 248 |
| A gótok betörésének az összehasonlítása azokkal a vereségekkel, amelyeket a rómaiak akár a galloktól, akár a polgárháború szerzőitől szenvedtek el | 250 |
| A Krisztus születése előtt végbement rengeteg és súlyos háborúk sorozatáról | 252 |
| Milyen arcátlanul róják fel azok a jelenlegi bajokat Krisztusnak, akik számára megtiltották ezeknek az isteneknek a tiszteletét, holott olyan sok csapás támadt abban az időben is, amikor tisztelték őket | 253 |
| Negyedik könyv | 259 |
| Az első kötetben megtárgyalt dolgokról | 259 |
| A Második és a Harmadik könyv tartalmáról | 261 |
| Vajon a nagy birodalomnak háborúk által szerzett gazdasgsága adott akár bölcsességet, akár boldogságot? | 263 |
| Az igazságosság nélküli országok rablóbandákhoz hasonlítanak | 265 |
| A megszökött gladiátorok, akiknek a hatalmas hasonló volt a királyi méltósághoz | 266 |
| Ninus király uralomvágyáról, aki első ízben indított hadat a szomszédok ellen, hogy nagyobb területen uralkodjék | 268 |
| Vajon a földi királyságot fellendülések vagy lehanyatlásuk alkalmával az istenek segítsége támogatja, vagy pedig elhagyja? | 270 |
| Mely istenek oltalmazásának tulajdonították a rómaiak birodalmuk növelését és megőrzését, amikor néhány istenre alig merték rábízni egyes dolgoknak a védelmét | 272 |
| Vajon a Római Birodalom kiterjedését és hosszasan való fennállását annak a Jupiternek kell tulajdonítani, akit tisztelői a legfőbb istennek tartanak? | 274 |
| Mi volt a nézetük azoknak, akik különböző isteneket állítottak a világ különböző részeinek élére? | 275 |
| Azokról az istenekről, akiket a pogányok tudósai Jupiterrel teljesen azonosnak tartanak | 278 |
| Azoknak a felfogásáról, akik Istent a világ lelkének és a világot Isten lelkének hiszik | 281 |
| Azokról, akik szerint csak az értelmes élőlények részei Istennek | 282 |
| A birodalmak kiterjedését helytelenül tulajdonítják Jupiternek, mert ha Victoria istennő csakugyan az, akinek gondolják, akkor egyedül is elegendő erre a munkára | 283 |
| Vajon méltó a jóérzületű emberekhez az, hogy egyre szélesebb területen akarnak uralkodni? | 284 |
| Miért akarták Quies istennő templomát a kapukon kívül felépíteni azok a rómaiak, akik minden dologban és mozdulatban egy-egy istent vélték? | 285 |
| Vajon istennőnek kell Victoriát tartani, ha Jupiter rendelkezik a teljes hatalommal? | 286 |
| Akik Felicitast és Fortunát istennek tartják, milyen alapon különböztetik meg egymástól? | 287 |
| A nők Fortunájáról | 289 |
| Virtus és Fides istennőről, akit a pogányok templomokkal és áldozatokkal tiszteltek. Közben azonban mellőzték a többi jó istent, akit hasonlóképp tisztelniük kellett volna, ha jogosan ruházták fel őket isteni vonással | 290 |
| Mivel a rómaiak nem ismerték az egy Istent, legalább Virtussal és Felicitasszal kellett volna megelégedniük | 292 |
| Az istenek tisztelésének a tudományáról, amellyel kapcsolatban Varro azzal dicsekedett, hogy ezt a rómaiak számára ő állította össze | 295 |
| Felicitasról, akit a sok istent imádó rómaiak hosszú ideig nem tisztelték istenként, pedig önmaga egyedül elég lett volna az összes helyett | 296 |
| Milyen érvvel védekeznek a pogányok, amikor az istenek színe alatt magukat az isteni ajándékokat tisztelik? | 300 |
| Csak az egy Istent kell tisztelni, aki bár név szerint ismeretlen, de mégis nyilvánvalóan Ő adja a boldogságot | 301 |
| Azokról a színjátékokról, amelyeket maguk az istenek követelnek meg, hogy híveik ezek által tiszteljék őket | 302 |
| Az istenek három csoportjáról, akikről Scaevola főpap beszél | 304 |
| Vajon az istenek tisztelete használt a rómaiknak, birodalmuk oltalmazása és gyarapítása szempontjából? | 306 |
| Arról a hazug jóslatról, amelyet a Római Birodalom erejét és szilárdságát feltáró jóslatnak tekintettek | 307 |
| Hogyan vélekednek a pogány istenekről tisztelőik saját bevallásuk szerint? | 310 |
| A nép hitét megvető Varro élményéről. Bár az igaz Isten ismerete el nem jutott, de mégis azt vallotta, hogy csak egy Istent kell imádni | 312 |
| Milyen haszon miatt akarták a pogány vezetők a nekik meghódolt népeknél meghagyni a hamis vallásokat? | 314 |
| Az igaz Isten végzése és hatalma határozata meg az összes királyok és birodalmak idejét | 315 |
| A zsidó országáról, amelyet az egy igazi Isten alapított és őrzött meg mindaddig, míg megmaradták az igaz vallásban | 316 |
| Ötödik könyv | 319 |
| A Római Birodalom és a többi ország helyzete nem a véletlentől és nem a csillagok állásától függ | 319 |
| Az ikrek hasonló és különböző egészségi állapotáról | 322 |
| Arról az évről, amit Nigidus, a csillagász az ikrek kérdésében a fazekas korongjával kapcsolatban hozott elő | 324 |
| Ézsauról és Jákobról az erkölcsben és cselekedetben egymástól különböző ikrekről | 325 |
| Miként lehet bizonyítani, hogy a csillagászok alaptalan tudománnyal foglalkoznak? | 326 |
| A különböző nemű ikrekről | 329 |
| A házassági, az ültetési vagy a vetési nap kiválasztásáról | 330 |
| Azokról, akik nem a csillagok állást, hanem az Isten akaratától függő okozati összefüggést nevezik fátumnak? | 333 |
| Isten előre tudásáról és az ember szabad akaratáról | 334 |
| Az emberi akarat alá van-e vetve valami kényszernek? | 341 |
| Isten általános gondviseléséről, amelynek a törvényei mindenre kiterjednek | 344 |
| A régi rómaiak milyen erkölccsel érdemelték ki, hogy az igaz Isten birodalmukat megnövelte, holott nem is tisztelték Őt? | 345 |
| A dicsőségvágyról, ami ugyan bűn, de mégis erénynek tartják, mivel ezáltal még nagyobb bűnöket akadályoznak meg | 352 |
| Az emberdicsőítési vágy kiirtásáról. Az igazak minden dicsősége ugyanis Istenben van | 354 |
| Azokról a mulandó jutalmakról, amelyeket Isten a rómaiak jó erkölcséért adtt | 356 |
| Az örök város szent polgárainak a jutalmáról, akik számára a rómaiak példás erénye hasznot jeletett | 357 |
| Milyen sikerrel harcoltak a rómaiak, és milyen eredménnyel járt ez a legyőzöttekre nézve? | 358 |
| Milyen nagyon kell tartózkodniuk a keresztényeknek a dicsekvéstől, hogyha az örök haza iránti szeretetből tesznek valamit, mivel a rómaiak nagy dolgokat vittek véghez emberi dicsőségért és a földi birodalomért | 360 |
| Mi a különbség a dicsőségvágy és az uralomvágy között? | 366 |
| Éppen olyan gyalázatos dolog, ha az erény az emberi dicsőséget, mintha a test gyönyöreit szolgálja | 369 |
| A Római Birodalmat az igaz Isten hozta létre, akitől minden hatalom származik, és akinek a gondviselése kormányozza ezt a világot | 372 |
| A háborúk időtartama és kimenetele is Isten végzésétől függ | 374 |
| Arról a háborúról, amelyben a démonokat tisztelő gót királyt, Radagaisust hatalmas seregével együtt egy nap alatt legyőzték | 376 |
| Miben áll a keresztény uralkodó igazi boldogsága? | 378 |
| Azokról a sikerekről, amelyeket Isten adott a keresztény Constantin császárnak | 379 |
| Theodosius császár hitéről és kegyességéről | 380 |
| Hely- és névmutató | 385 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.