1.035.187

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Isten városáról IV. (töredék)

De civitate dei (XVII-XXII. könyv)

Szerző
Fordító
Lektor

Kiadó: Kairosz Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 559 oldal
Sorozatcím: Isten városáról
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 978-963-662-285-5
Megjegyzés: Töredék kötet.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

SZENT ÁGOSTON történetteológiájának befejező részében (XVII-XXII. könyv) először korábbi gondolatmenetét folytatva Isten Városának Dávid és Salamon király korától bejárt történelmi útját tekinti át, és azokat a próféciákat, amelyek beteljesedéseképpen Jézus eljövetelében és az egyház kiformálódásában Isten népének földi zarándokútja fordulóponthoz érkezik. Ezzel a fordulóponttal veszi kezdetét Ágoston szerint az az üdvtörténeti jövő, Isten és a sátán városának, népének végső összecsapása, amikor a jó és a rossz világosan elválik egymástól, az ember történelmi zarándokútja és vele maga a történelem pedig a végéhez, Isten által megszabott céljához és értelméhez érkezik. Az utolsó könyvekben a számtalan korabeli véleménnyel vitázó Szent Ágoston e vég titkát igyekszik megfejteni, arra keresve választ, milyen is lesz az utolsó ítélet, miként alakul a földi város elvettetése és kárhozata, Isten Városának végső üdvössége és Isten szentjeinek mennyei dicsősége.

Tartalom

TIZENHETEDIK KÖNYV
Isten városa a próféták korában...................................21
I. fejeset A próféták kora ..............................................21
II. fejezet Mikor teljesedett be Isten ígérete Kánaán földjéről,
amelyet a testi Izrael is birtokába vett? .............................23
III. fejezet A próféciák hármas, hol a földi, hol a mennyei
Jeruzsálemre, hol pedig mindkettőre vonatkozó jelentése.........25
IV. fejezet Az izraeli királyság és papság változásának előképi
értelme. Mit prófétált Anna, Sámuel anyja, az egyház előképe?.....28
V. fejezel Isten emberének prófétai szellemű szavai Héli
főpaphoz, amelyek előre jelezték az ároni papság elvetését.......39
VI. fejezet A zsidó papságról és királyságról Isten azt mondta,
örök időkre alapította - mégsem maradtak meg, hogy más
papságra és királyságra vonatkoztassuk a nekik megígért
örökkévalóságot...........................................................45
VII. fejezet Az izraeli királyság kettészakadása a lelki és
a testi Izrael örök elkülönülésének előképe..........................48
VIII. fejezet A Dávid fiáról szóló ígéretek, amelyek távolról
sem Salamonban, hanem Krisztusban teljesedtek be ..............52
IX. fejezet Milyen hasonlóság van a 88. zsoltár Krisztusról
szóló próféciája és a Királyok könyveiben Nátán által adott
prófécia között? ........¦............................................55
X. fejezet A földi Jeruzsálem országának történései és Isten
ígéretei közötti eltérésekből megértjük, hogy az ígéret valósága
egy másik király és másik uralom dicsőségére vonatkozik......57
XI. fejezet Isten népe a megtestesülés által Krisztusban áll
fenn, akinek egyedül volt hatalma kimenteni életét az alvilágból.....59
XII. fejezet Kiknek a személyére értendő az ígéretek
számonkérése, amiről a zsoltár így beszél: „Hol van irgalmad..."?..... 61
XIII. fejezet Vajon Salamon uralma idején megvalósult-e
a megígért béke?...............................................................64
XIV. fejezet Dávid célja a zsoltárok elrendezésével és a zsoltárok
misztériuma....................................................................65
XV. fejezet Bele kell-e foglalnunk ebbe a műbe mindazt, amit
a zsoltárok Krisztusról és az egyházról prófétálnak?.................... 67
XVI. fejezet A 44. zsoltár szó szerinti vagy metaforikus
értelemben Krisztusra és az egyházra vonatkozó kijelentései .......... 68
XVII. fejezet A 109. zsoltár Krisztus főpapságára, illetve
a 21. zsoltár Krisztus szenvedésére vonatkozó helyei ................... 72
XVIII. fejezet A 3., a 40., a 15. és a 67. zsoltár próféciái
az Úr haláláról és feltámadásáról ......................................... 74
XIX. fejezet A 68. zsoltár a zsidók hitetlenségéről
és megátalkodottságáról..................................................... 77
XX. fejezet Dávid uralkodása és érdeme; Dávid fia, Salamon,
valamint azok a Krisztusra vonatkozó próféciák, amelyek
a Salamon irataihoz kapcsolódó, illetve a kétségtelenül általa
szerzett művekben találhatók ................................................ 78
XXI. fejezet A Salamon utáni júdai, illetve izraeli királyok ......... 83
XXII. fejezet Jerobeám a bálványimádás istentelenségével
megszentségtelenítette az uralma alatt álló népet, Isten mégsem
szüntette be a prófétai sugalmazást az ő korában sem, és
sokakat távol tartott a bálványimádás vétkétől........................... 85
XXIII. fejezet A két zsidó királyság helyzetének különbsége
addig az időig, amíg a két népet - más-más időben - fogságba
hurcolták; később Júda visszatért országába, amely végezetül
a rómaiak hatalmába került................................................ 86
XXIV. fejezet A zsidóság utolsó prófétái, illetve azok, akikről
a Krisztus születése körüli időkből számolnak be az evangéliumok..... 87
TIZENNYOLCADIK KÖNYV
A két város szembenállása a történelem menetében .......89
I. fejezet A tizenhét könyv tartalma a Megváltó koráig ................ 89
II. fejezet A földi város királyai és korszakai: hogyan felel meg
ezeknek a szentek időrendje Ábrahám születésétől kezdve? ............ 90
III. fejezet Mely asszíriai és sicyoni királyok idején született
az ígéret szerint a száz éves Ábrahám fia, Izsák, illetve a
hatvan éves Izsák Rebekától való ikrei, Ézsau és Jákob? ............. 94
IV. fejezet Jákob és fia, József kora ....................................... 95
V. fejezet Apisz, az argusiak királya, akit az egyiptomiak
Szerapisz néven istenként tiszteltek ........................................ 97
VI. fejezet Ki uralkodott az argusiaknál, illetve az asszíroknál,
amikor Jákob meghalt Egyiptomban?..................................... 98
VII. fejezet Mely királyok idején halt meg József Egyiptomban?...... 99
VIII. fejezet Mely királyok idején született Mózes, és milyen
istenek tisztelete keletkezett ekkoriban?.................................... 99
IX. fejezet Mikor alapították Athént, és miként vélekedik
Varró a város nevének eredetéről? ........................................ 102
X. fejezet A varrói hagyomány az Areuspagus nevének
eredetéről és a Deucalion-féle vízözönről ................................ 103
XI. fejezet Mikor vezette ki Mózes Isten népét Egyiptomból?
Mely királyok korában halt meg Józsue, Nun fia?................... 105
XII. fejezet A hamis istenek kultuszai, amelyeket Görögország
királyai vezettek be Izrael Egyiptomból való kivonulása és
Józsuénak, Nun fiának halála közötti időben ......................... 106
XIII. fejezet Milyen mitikus mesék keletkeztek akkor, amikor
a zsidóknál kezdetét vette a bírák kora?................................. 109
XIV. fejezet A teológus-költők ............................................. 111
XV. fejezet Az argusiak hatalmának hanyatlásakor
a laurentumiaknál Saturnus fia, Picus szerezte meg elsőként
az uralmat................................................................... 112
XVI. fejezet Trója eleste után Diomedest az istenek közé
sorolták, társai pedig a görögök hite szerint madarakká változtak..... 113
XVII. fejezel Emberek hihetetlen átváltozásai a varrói
hagyományban .............................................................. 114
XVIII. fejezet Mit kell tartanunk az embereknek a démoni
mesterkedések folytán bekövetkező látszólagos átváltozásairól?...... 115
XIX. fejezet Amikor Aeneas Itáliába érkezett, a zsidóknál
Abdon bíra uralkodott..................................................... 119
XX. fejezet A zsidó királyok sorrendje a bírák kora után ........... 120
XXI. fejezet Latium királyai, akik közül az elsői, Aeneast,
illetve a tizenkettediket, Aventinust istenként tisztelték .............. 121
XXII. fejezet Rómát akkoriban alapították, amikor megszűnt
az Asszír birodalom, Júdában pedig Hiszkija uralkodott........... 123
XXIII. fejezet A Sibyllák közül az erythraeai Sibylla közismert
arról, hogy sok világos próféciát mondott Krisztusról................ 124
XXIV. fejezet Romulus uralma alatt élte virágkorát a hét
bölcs; ebben az időben vetették fogságba a káldeusok az Izraelt
alkotó tíz törzset; Romulusnak halála után isteni tiszteletet
adományoztak............................................................... 127
XXV. fejezet A római Tarquinius Priscus uralkodása
alatt működőfilozófusok; Cidkija királysága a zsidóknál
Jeruzsálem pusztulása és a templom lerombolása idején............. 129
XXVI. fejezet A rómaiak is ugyanabban az időben szabadultak
meg a királyi uralomtól, amikor letelt a zsidók fogságának
hetven esztendeje, és megszabadultak a fogságból..................... 130
XXVII. fejezet A Szentírásban szereplő próféták kora, akik
sok mindent tártak fel a pogányok elhívásáról, éppen akkor,
amikor kezdetét vette a Római Birodalom, és megszűnt az
asszírok uralma ............................................................. 131
XXVIII. fejezet Ozeás és Amosz Krisztus evangéliumára
vonatkozó próféciái ......................................................... 132
XXIX. fejezet Izaj ás próféciái Krisztusról és az egyházról .......... 134
XXX. fejezel Mikeásnak, Jónásnak és Joelnek az
Újszövetséggel harmonizáló próféciái ................................... 137
XXXI. fejezet Abdiás, Náhum és Habakuk próféciái a világ
üdvösségéről Krisztusban.................................................. 138
XXXII. fejezet A Habakuk imájában található prófécia............. 140
XXXIII. fejezet Jeremiás és Szofoniás prófétai lelkületű szavai
Krisztusról és a pogányok meghívásáról............................145
XXXIV. fejezet Dániel és Ezekiel próféciája Krisztusról és
az egyházról..............................................................147
XXXV. fejezet Három próféta, Aggeus, Zakariás és Malakiás
jövendölése ...............................................................149
XXXVI. fejezet Ezdrás és a Makkabeusok könyvei ...............153
XXXVII. fejezet A prófétai tekintély egészében véve ősibb
eredetű a pogány filozófiánál..........................................154
XXXVIII. fejezet Néhány szent szavait az egyház éppen ősi
voltuk miatt nem vette fel a kánonba, nehogy ennek ürügye
alatt hamisságok kerüljenek az igazságok közé....................156
XXXIX. fejezet A héber írás ..........................................157
XL. fejezet Teljességgel hamis az egyiptomiaknak az az
állítása, miszerint tudásuk százezer esztendőre nyúlik vissza. .....159
XLI. fejezet A filozófiai vélekedések ellentétesek egymással, míg
az egyház által elfogadott kánoni írások összhangban vannak. ....160
XLII. fejezet Az isteni gondviselés úgy intézkedett, hogy az
ószövetségi Szentírást héberről görögre fordítsák, hogy azt a
pogányok is megismerjék..............................................164
XLIII fejezet A hetven fordító tekintélyét valamennyi fordítás
elé kell helyezni - megtartva azonban a héber nyelv iránti
tiszteletet..................................................................166
XLXV. fejezet Hogyan kell érteni, hogy Ninive pusztulása a
héber változat szerint „negyven nap múlva" következik be, míg
a Septuaginta ezt mindössze három napban foglalja össze?........168
XLV. fejezet A templom újjáépítése után a zsidóknál megszűnt
a prófétaság, és ettől az időtől Krisztus születéséig állandó
ellenségeskedések sújtották őket, hogy beigazolódjon: a prófétai
szó másik templom megépítését ígérte...............................170
XLVI. fejezet Mit mondtak a próféciák a Megváltó
születéséről mint az Ige megtestesüléséről, valamint a zsidók
szétszóratásáról a pogány nemzetek közé?...........................174
XLVII. fejezet A Krisztus előtti időben Izrael népén kívül is
voltak lakói a mennyei Városnak....................................176
XLVIII. fejezet Aggeus próféciája, amely szerint nagyobb lesz
Isten házának dicsősége, mint volt az elsőé, nem a templom
újjáépítésében, hanem Krisztus egyházában teljesedett be........... 178
XLIX. fejezet Az egyház megkülönböztetés nélküli növekedése
a jelen korszakban, amikor a választottakhoz sok elvetett is
keveredik ..................................................................... 180
L. fejezet A hithirdetők szenvedései még világosabbá és
hathatósabbá teszik az evangélium hirdetését.......................... 182
LI. fejezet A keresztény hit még az egymással vitázó eretnekek
által is erősödik............................................................. 183
LII. fejezet Vajon hinnünk kell-e némelyek vélekedését,
miszerint a múltbeli tíz keresztényüldözés után már kizárólag
csak a tizenegyedik van hátra magának az Antikrisztusnak
az idejében? .................................................................. 186
LIII. fejezet Az utolsó keresztényüldözés idejéről senki sem
kapott kinyilatkoztatást.................................................... 189
LIV. fejezet A pogányok esztelen hazugsága, amely szerint
a keresztény vallás háromszázhatvanöt évnél tovább
nem marad fenn ............................................................ 192
TIZENKILENCEDIK KÖNYV
A legfőbb jó és a legfőbb rossz .......................................... 197
I. fejezet Varró áttekintése szerint a filozófiai gondolkodásnak
a végső jóról és a végső rosszról folytatott vitái alapján
kétszáznyolcvannyolc véleménycsoport lehetséges...................... 197
II. fejezet Miképpen jut Varró a legfőbb jó hármas
meghatározásához, miután eltekintett minden olyan
különbségtől, amelyek nem irányzatok, csupán problémák?
E három meghatározás közül csak egy választható................... 203
III. fejezet Melyik irányzatot tartja választandónak az ember
legfőbb javára vonatkozó három lehetőség közül Varró, aki
az Antiochus vezette régi Akadémia véleményét követi? ............. 206
IV. fejezet A legfőbb jót önmagában valónak tekintő
filozófusokkal szemben miként vélekednek a keresztények
a legfőbb jóról és a legfőbb rosszról? ..................................... 209
V. fejezel Noha a közösségi életre teljes erőnkkel törekednünk
kell, azt mégis sok konfliktus zavarja meg. ............................ 217
VI. fejezet Az emberi bíráskodás tévedései, amikor az igazság
rejtve van előle............................................................... 219
VII. fejezet A nyelvek sokfélesége, amely szétszakítja
az emberi közösséget; a háborúk miatti nyomorúság, még ha
ezek úgynevezett igazságos háborúk is................................... 222
VIII. fejezet A jó emberek barátsága sem lehet biztonságban,
amíg rettegnünk kell a földi élet veszélyeitől........................... 223
IX. fejezet A szent angyalok barátsága, amely e világban
a démonok megtévesztése miatt nem nyilvánvaló; akik úgy
gondolták, sok istent kell tisztelni, démonokkal találkoztak......... 225
X. fejezet Milyen gyümölcse lesz a szentek számára annak,
ha legyőzik a földi élet kísértéseit?....................................... 227
XI. fejezet Az örök békének, a szentek végső állapotának
boldogsága, vagyis a valóságos tökéletesség............................. 228
XII. fejezet A háborúzók harci kedve és minden emberi
békétlenség a békéhez kíván eljutni mint végcélhoz, mert
egyetlen teremtett lény sincs, aki ne vágyódna a békére.............. 229
XIII. fejezet Az egyetemes béke semmiféle zavaró körülmény
közepette sem választható el a természet törvényétől, amíg
mindenki az igazságos bíró hatalma alatt el nem érkezik
Isten rendelésének megfelelően oda, amit megérdemelt, saját
akaratának megfelelően.................................................... 235
XIV. fejezet A földi és az égi rend, illetve törvény gondoskodik
az emberi közösség feletti uralomról, amely uralom
gondoskodása által szolgálja ezt a közösséget.......................... 238
XV. fejezet A természetes szabadság és szolgaság: a szolgaság
első oka a bűn, mert a rosszakaratú ember akkor is szolgája
saját vágyainak, ha nem áll más ember szolgasága alatt............ 240
XVI. fejezet Az uralom igazságos gyakorlása .......... ................ 243
XVII. fejezet Miben van béke a mennyei közösség és a földi
város között, és miben van közöttük széthúzás? ........................ 244
XVIII. fejezet Az új Akadémia kételyei és a keresztény hit
bizonyossága közötti különbség ........................................... 247
XIX. fejezet A keresztény nép életmódja és szokásai.................. 248
XX. fejezet A szentek polgártársai már a földi élet idején is
boldogok reményükben..................................................... 250...
XXI. fejezet Scipio Cicero művében olvasható meghatározásai
szerint a római állam soha nem volt állam............................ 251
XXII. fejezet Vajon igaz Isten-e az, akinek a keresztények
szolgálnak, és akinek egyedül szabad áldozniuk? ..................... 255
XXIII. fejezet Az isteni jóslatok kijelentései Krisztusról
Porphyrius szerint .......................................................... 256
XXIV. fejezet Milyen az a meghatározás, amelynek alapján
a nép és a köz-társaság vagy állam megjelölést nemcsak
a római nép, hanem más államok is nyilvánvaló joggal
vonatkoztathatják magukra? ............................................. 264
XXV. fejezet Ahol nincs igaz vallás, ott valóságos erények sem
lehetnek....................................................................... 265
XXVI. fejezet Isten népe az Istentől távol álló nép békéjét
a kegyes életre használja fel, amíg e világban zarándokol ........... 266
XXVII. fejezet Isten szolgáinak békéje, amelynek teljes
nyugalma a jelen földi életben nem érhető el........................... 267
XXVIII. fejezet Milyen vég vár az istentelenekre?..................... 269
HUSZADIK KÖNYV
Az utolsó ítélet .......................................................................271
I. fejezet Jóllehet Isten mindig ítél, ebben a könyvben
sajátosan az utolsó ítéletről elmélkedünk............................... 271
II. fejezet Az emberi sors sokféleségéről nem állíthatjuk, hogy
Isten ítélete híján van, de ezt nem lehet kikutatni.................... 273
III. fejezet Salamon elmélkedése a Prédikátor könyvében arról,
ami a földi életben közös sorsa jóknak és rosszaknak ............... 276
IV. fejezet A szerző Isten végítéletének tárgyalása során előbb
az újszövetségi szövegtanúkat kívánja idézni, majd
az ószövetségieket........................................................... 278
V. fejezet Milyen kijelentésekkel világítja meg az üdvözítő Úr
a világvégi isteni ítéletet?.................................................. 279
VI. fejezet Mi az első, és mi a második feltámadás? ................. 284
VII. fejezet Mit ír János a Jelenések könyvében a két
feltámadásról és az ezeréves uralomról, és miként ésszerű
vélekednünk minderről? ................................................... 287
VIII. fejezet A sátán megkötözése és eloldozása ........................ 293
IX. fejezet Mi a különbség a szentek Krisztussal való ezeréves
uralkodása és az örök uralom között? ................................... 298
X. fejezet Mit feleljünk azoknak, akik úgy gondolják,
a feltámadás csak a testre vonatkozik, és nem egyúttal
a lélekre is? .................................................................. 304
XI. fejezet A világ vége körüli időben az eloldozott sátán Gógot
és Magógot ösztökéli Isten egyházának üldözésére.................... 306
XII. fejezet Vajon az istentelenek végidőbeli büntetésének
része-e a szerző által említett tűz, amely leszáll, és
megemészti őket? ............................................................ 307
XIII. fejezet Vajon az antikrisztusi üldözés korát bele kell-e
számítani az ezer esztendőbe?............................................. 309
XIV. fejezet A sátán és övéi bűnhődése, az összes halott testi
feltámadásának összefoglalása és az utolsó ítélet...................... 311
XV. fejezet Kik azok a halottak, akiket a tenger adott vissza
az ítéletre, illetve akiket a halál és az alvilág adott vissza?.......... 314
XVI. fejezet Az új ég és az új föld ....................................... 316
XVII. fejezet Az egyház megdicsőülése a vég után - végtelenül ..... 318
XVIII. fejezet Péter apostol próféciája Isten utolsó ítéletéről ........ 321
XIX. fejezet Mit írt Pál apostol a második Tesszaloniki
levélben az Antikrisztus megjelenéséről, akinek idejét az Úr
napja követi majd?......................................................... 323
XX. fejezet Pál apostol tanítása a holtak feltámadásáról
az első Tesszaloniki levélben .............................................. 328
XXI. fejezet Izajás próféta szavai a holtak feltámadásáról és
a viszonzó ítéletről .......................................................... 332
XXII. fejezet Hogyan mennek ki a szentek a gonoszok
büntetésének megszemlélésére? ............................................ 339
XXIII. fejezet Dániel próféciája az Antikrisztus vezette
üldözésről, Isten ítéletéről és a szentek uralkodásáról ................ 341
XXIV. fejezet Dávid zsoltárainak próféciái az idők végéről és
Isten utolsó ítéletéről ....................................................... 344
XXV. fejezet Malakiás próféciája, amely Isten utolsó
ítéletét írja le, valamint kijelenti, hogy némelyeknek tisztító
büntetéseken kell keresztülmenniük...................................... 350
XXVI. fejezet Mit jelent az, hogy a szentek áldozatai úgy
tetszenek majd Istennek, ahogy a hajdankor napjaiban, és
mint a régi esztendőkben? ................................................. 352
XXVII. fejezet A jók és a gonoszok szétválasztása, ami által
az utolsó ítéletbeli megkülönböztetés napvilágra jön .................. 356
XXVIII. fejezet Mózes törvényét lelki értelemben kell venni,
nehogy a testi értelmezés bűnös zúgolódáshoz vezessen............... 357
XXIX. fejezet Illés eljövetele az ítélet előtt: miután prédikálása
feltárja az írások misztériumait, a zsidók megtérnek
Krisztushoz.................................................................. 358
XXX. fejezet Amikor az Ószövetség könyveiben azt olvassuk,
hogy Isten ítéletet fog tartani, ez nem mutat nyilvánvaló módon
Krisztus személyére; ám némely szövegtanúból, ahol az Úr Isten
beszél, mégis kétségtelen és világos, hogy Krisztusról van szó....... 360
HUSZONEGYEDIK KÖNYV
Az örök kárhozat...................................................................369
I. fejezet A tárgyalás sorrendje: előbb kell szólnunk a
sátánnal együtt elítéltek örök büntetéséről, mint a szentek örök
boldogságáról................................................................ 369
II. fejezet Képesek-e örökre megmaradni a testek égés közben?...... 370
III. fejezet Logikus-e, hogy a testi fájdalmat
a test halála kövesse?....................................................... 371
IV. fejezet A természet köréből vett példák megfigyelése arra
tanít, hogy a testek képesek életben maradni szenvedések
közepette...................................................................... 375
V. fejezet Számos dologra nem tudunk magyarázatot adni,
mégsem kétséges, hogy léteznek........................................... 379
VI. fejezet Nem minden csoda természeti jelenség; sokszor
az emberi értelem módosítja, sokszor pedig démoni mesterkedés
koholja ezeket............................................................383
VII. fejezet A csodás jelenségekben való hit végső ésszerű oka
a Teremtő mindenható volta..........................................386
VIII. fejezet Nem természetellenes jelenség, hogy valamely
ismert természetű dolog tulajdonsága eltérővé válik attól,
amilyennek korábban ismertük.......................................389
IX. fejezet A gyehenna és az örök büntetések minősége...........395
X. fejezet Ha a gyehenna tüze testi tűz, képes-e érintése
megégetni a gonosz szellemeket, azaz a testetlen démonokat?........398
XI. fejezet Megköveteli-e az igazságosság ésszerűsége, hogy
a büntetés ideje hosszabb legyen, mint a bűnöké volt?............400
XII. fejezet Az első bűn nagysága, amely miatt mindenkinek,
aki a Szabadító kegyelmén kívül maradt, örök büntetés jár.....402
XIII. fejezet Azok vélekedése ellen, akik úgy gondolják, hogy
a bűnösök halál utáni büntetése a tisztulás célját szolgálja .....403
XIV. fejezet A földi életben az emberi lét időbeli büntetéseknek
van alávetve..............................................................405
XV. fejezet Isten kegyelmi munkájának teljessége, aki kiemelt
minket az ősbűn mélységéből, az eljövendő kor új világához
tartozik...................................................................407
XVI. fejezet A kegyelem törvényei, amelyek uralják az
újjászületettek minden életszakaszát.................................409
XVII. fejezet Azok vélekedése, akik szerint egyetlen ember
büntetése sem lesz örök .................................................411
XVIII. fejezet Azokról, akik szerint a szentek közbenjárása
miatt egyetlen ember sem jut kárhozatra az utolsó ítélet nyomán.....412
XIX. fejezet Azok véleménye, akik a Krisztus testében való
részesedés okán minden bűnösnek, még az eretnekeknek is
büntetlenséget ígérnek .................................................415
XX. fejezet Azokról, akik nem mindenkinek ígérnek kíméletet,
csak az igaz egyházban újjászületetteknek, még akkor is, ha
utána sok bűnbe és tévedésbe estek ..................................416
XXI. fejezet Azok véleményéről, akik szerint az igaz
hitben kitartóknak a hit alapjára való tekintettel meg kell
menekülniük, még akkor is, ha teljesen erkölcstelenül éltek,
és ezzel kiérdemelték az örök tüzet........................................ 417
XXII. fejezet Arról a vélekedésről, miszerint a jótékonykodás
közepette elkövetett bűnök nem kerülnek elmarasztaló ítélet alá ...... 418
XXIII. fejezet Azok véleménye ellen, akik azt állítják, hogy
sem a sátán, sem a gonosz emberek büntetése nem lesz örök......... 419
XXIV. fejezet Azok vélekedése ellen, akik szerint minden Isten
által elítéltnek meg kell menekülnie a szentek könyörgése
jóvoltából ..................................................................... 421
XXV. fejezet Vajon remélhetik-e az örök gyötrelem elengedését
a szentségek adta kiváltság okán azok az eretnekek, akik
megkeresztelkedtek, majd erkölcstelen életmódjuk miatt
rosszabbá lettek, vagy azok, akik az egyházban születtek újjá,
majd eretnekek és szakadárok lettek, illetőleg azok, akik az
egyházban születtek újjá, nem is léptek ki, de folyamatosan
bűnökben élnek?............................................................. 430
XXVI. fejezet Mit jelent az, hogy Krisztus az alap? Kiknek
szól az ígéret, hogy üdvözülnek, de csak mintegy tűz által? ......... 433
XXVII. fejezet Azok érvelése ellen, akik úgy vélik,
ha jótékonykodnak, nem ártanak majd nekik bűneik,
amelyekben e jótékonykodás közepette is megmaradnak ............. 440
HUSZONKETTEDIK KÖNYV
A szentek örök boldogsága..................................................451
I. fejezet Az angyalok és az emberek megalkotásáról ................. 451
II. fejezet Isten örök és változhatatlan akaratáról ..................... 453
III. fejezet A szenteknek ígért örök boldogságról és
az istentelenek örök gyötrelmeiről ........................................ 456
IV. fejezet A világ bölcsei ellen, akik szerint az emberek földi
teste nem vihető át a mennyei lakhelyre................................. 457
V. fejezet A test föltámadásáról, amelyet egyesek, noha a világ
hisz benne, nem hisznek ................................................... 459
VI. fejezet Róma szeretetből istenné tette alapítóját, Romulust,
az egyház pedig azzal a hittel szereti Krisztust, hogy Ő Isten.......462
VII. fejezet Az isteni erő és nem emberi meggyőzés
következtében hitt a világ Krisztusban ..................................466
VIII. fejezet A csodákról, amelyek azért történtek, hogy a világ
higgyen Krisztusban, de akkor sem szűnnek meg, amikor
a világ már hisz .............................................................467
IX. fejezet Minden csoda, amely a vértanúk által Krisztus
nevében végbemegy, annak a hitnek tanúbizonysága, amellyel
a vértanúk Krisztusban hittek............................................485
X. fejezet Mennyivel méltóbbak a megbecsülésre azon vértanúk,
akik az igaz Isten tisztelete végett tesznek sok csodát, mint
a démonok, akik azért cselekszenek egyet s mást, hogy
isteneknek higgyék őket! ...................................................486
XI. fejezet A platonikusok ellen, akik az elemek természetes
súlyával érvelnek amellett, hogy földi test nem lehet az égben.......488
XII. fejezet A hitetlenek akadékoskodásai, melyekkel a
keresztényeket a test feltámadásába vetett hitük miatt gúnyolják......492
XIII. fejezet Vajon az elvetélt magzatokra, ha a halottak közé
számítanak, feltámadás vár-e? ...........................................494
XIV. fejezet Vajon a csecsemők abban a testi állapotban
támadnak majd fel, amelyet koruk előrehaladtával elértek volna?......495
XV. fejezet Vajon az Úr testének mértékére támad fel minden
halott teste?...................................................................496
XVI. fejezet Milyennek kell tartani a szentek átalakulását
Isten Fiának képmására?.................................................497
XVII. fejezet Vajon a nők teste nemüknek megfelelő lesz-e
a feltámadáskor és megmarad-e ilyennek? .............................498
XVIII. fejezet A tökéletes férfiról, vagyis Krisztusról és
az ő testéről, az Egyházról, amely Krisztus teljessége.................500
XIX. fejezet A testi hibák, amelyek a jelen életben ellentétesek
az emberi szépséggel, nem lesznek meg a feltámadáskor,
amikor a minőség és a mennyiség egyetlen szépséggé áll össze,
miközben a test lényegi természete megmarad..........................502
XX. fejezet A holtak feltámadásakor a testrészeknek,
bármennyire szétszóródtak is, természetüknek megfelelően
mindenünnen épségben kell egyesülniük............................... 506
XXI. fejezet Azon szellemi test újdonságáról. amellyé a szentek
hús-teste elváltozik.......................................................... 508
XXII. fejezet A bajokról és szerencsétlenségekről. amelyeknek
az első bűn büntetéseképpen méltán ki van téve az emberi
nem, és amelyektői senki más, csakis Krisztus kegyelme által
szabadulunk meg ........................................................... 510
XXIII. fejezet Azon nehézségekről, amelyek a jók és rosszak
számára közös bajokon túl sajátosan az igazakat érik ............... 515
XXIV. fejezet A javakról, amelyekkel a jelen, ítélet alatt álló
életet is eltöltötte a Teremtő................................................ 517
XXV. fejezet Azok makacsságáról. akik vitatják a hús-vér test
feltámadását, noha, amint azt előre megmondták, az egész
világ hiszi .................................................................... 525
XXVI. fejezet Miképpen cáfolja meg Porphyrius véleményét,
mely szerint a boldog lelkeknek minden testiségtől mentesnek
kell lenniük, magának Platónak a tanítása, aki szerint
a legfőbb Isten megígérte az isteneknek, hogy soha nem vetik le
a testüket?.................................................................... 527
XXVII. fejezet Plató és Porphyrius ellentmondó tanításairól,
amelyekben, ha egymásnak engedtek volna, egyikük sem tért
volna le az igazság útjáról................................................. 529
XXVIII. fejezet Miként mozdíthatta volna elő a feltámadás
igaz hitét Plató, Labeo, vagy akár Varró, ha véleményüket
egyeztetik?.................................................................... 531
XXIX. fejezet Milyen az a látás, amellyel az eljövendő
világban a szentek Istent látják?......................................... 532
XXX. fejezet Isten városának örök boldogságáról és állandó
szombatjáról ................................................................. 541
Szakirodalmi tájékoztató................................549

Szent Ágoston

Szent Ágoston műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szent Ágoston könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv