| Előszó | 3 |
| Bevezetés | |
| A kérdés jelentősége | |
| Harc az isteneszme körül | |
| Bebizonyítható-e az Isten létezése? | |
| Az istenérvek logikai értéke | |
| A kérdés megkerülése | 9 |
| Az istentagadás főbb elméletei | |
| A szkepticizmus (Általános kételkedés) | 19 |
| A szubjektivizmus (alanyelviség) | |
| A szubjektivizmus tarthatatlan | 22 |
| A pozitivizmus | 25 |
| A Kant-féle agnoszticizmus | 29 |
| Kant bölcseleti rendszere | |
| A kantizmus bírálata | |
| Kant és az istenérvek | |
| A pantheizmus | 39 |
| A monizmus | 40 |
| Miben van igaza a monizmusnak? | |
| A monizmus bírálata | |
| A monizmus ellenmondásai | |
| A monizmus lehetetlen következményei | |
| A materializmus | 55 |
| A materializmus bírálata | |
| A materializmus nem tudja bizonyítani alaptételét | |
| A materializmus lehetetlenségeket állít | |
| A materializmus és az öntudat | |
| A lélek léte bizonyos | |
| A darvinizmus | 70 |
| A darvinizmus gondolatmenete | |
| A darvinizmus látszólagot támaszai | |
| Darvinizmus és származástan | |
| A darvinizmus bírálata | |
| A kérdéds természettudományi része | |
| A darvinizmus bölcseleti tarthatatlansága | |
| A darvinizmus ú.n. támaszai | |
| Összefoglalás | |
| A deizmus | 91 |
| A pesszimizmus | 93 |
| A pozitív istenbizonyítás (Istenérvek) | |
| Az istenérvek beosztása | 96 |
| Az erkölcsi istenérvek | 96 |
| A közmegegyezésből folyó istenérv (Argumentum ex eonsensu) | |
| Amiben az emberiség túlnyomó része megegyezik, csak a józan ész következtetése lehet | |
| Csalás nem lehet a közmegegyezés forrása | |
| A közmegegyezés forrása nem lehet közös tévedés | |
| Az összes népek ismerték s vallják az Istent | |
| Ellenvetések | |
| Az ősi isteneszme és a félelem | |
| Tehát az Isten létének igaz dolognak kell lenni | |
| A boldogságvágyból folyó istenére (Argumentum eudaemonologicum) | 118 |
| A boldogságvágy minden embernek veleszületett, kiirthatatlan tulajdonsága | |
| Lehetetlen, hogy az ember természetes szükségességgel törekedjék olyasmi után, ami semmikép el nem érhető | |
| Ez a boldogságvágy csak a végtelen jóban elégülhet ki teljesen | |
| A végtelen jó azonban az Isten | |
| A lelkiismeretből folyó istenérv (Argumentum deontologicum) | 121 |
| Az emberi lelkiismeret egy feltétlenül felettünk álló erkölcsi törvényt tételez fel | |
| Ez a lelkiismereti törvény Isten nélkül érthetetlen volna | |
| A fizikai (természetbölcseleti) istenérvek | 126 |
| A világrendből és célszerűségből vett istenérv | |
| Az egész anyagi világban a legcsodálatosabb, legösszetettebb és legállandóbb rend és célszerűség uralkodik | |
| Célszerűség a természetben | |
| A világrend jellege | |
| Ennek a rendnek és célszerűségnek alapjának kell lenni | |
| Még egy összefoglaló érv | |
| Ellenvetések a teleologikus istenérv ellen | |
| Rendellenességek (diszteleologiák) a természetben | |
| A fizikai mozgásból vett istenérv (Argumentum ex motu physico) | 163 |
| Az élet eredetéből folyó istenérv (Argumentum biologicum) | 166 |
| A földön valamikor nem volt élet | |
| Ma a földön van élet | |
| Az élet nem keletkezhetik élettelenből | |
| Az ősnemződés bölcseleti lehetetlensége | |
| Az ősnemződés természettudományi lehetetlensége | |
| Ellenvetések | |
| Agy és lélek | |
| Az élet tehát csakis Teremtő által jöhetett létre a földön | |
| A világ térbeli végessége s időbeli kezdedte | 179 |
| Végtelenül nagy-e és öröktől fogva való-e ez a világ? | |
| A világ térbeli végességének érvei | |
| Ellenvetés | |
| Ugyanaz más alakban | |
| A világ időbeli kezdetének érvei | |
| Az "örök" világ természettudományi lehetetlensége | |
| Az "örök körforgás" | |
| A bölcseleti istenérvek | 191 |
| A világtani istenérv (Argumentum cosmologicum) | |
| Ez a világ nem önmagában bírja létének végső alapját | |
| Tehát ez a világ nem lehet magától | |
| Tehát kell Istennek lenni, aki ennek a világnak létet adott | |
| Ugyanez más alakban | |
| Ugyanaz más úton | |
| Ellenvetés | |
| A mozgástani istenérv (Argumentum cinematologicum) | 199 |
| Ez az egész világ, beleértve az embert is, csupa változékony lényből áll | |
| Ami azonban bármely értelemben, akár értelemben, akár állagilag, akár csak járulékailag is változékony, semmiesetre sem létezik önmagától | |
| Kell tehát egy világfeletti, önmagától létező lénynek lennie | |
| Ellenvetés | |
| Az egységelvi istenérv (Argumentum henologicum) | 204 |
| Az önmagától létező lény csak végtelen tökéletességű lény lehet | |
| Végtelen tökéletességű lény csak egy lehet | |
| Ez a világ csupa sokszerű s tökéletlen lényből áll | |
| Kell tehát lenni egy világfeletti, végtelen tökéletességű, egyetlen lénynek, amely önmagától van | |
| Ez a világ lényegében tökéletlen | 208 |
| Ellenvetés | |
| Ami nem végtelen tökéletességű lény, az nem lehet magától, a maga erejéből | |
| Tehát ez a világ nem önmagától való s kell lenni egy világfeletti végső, értelmes oknak: Istennek | |
| Az eszmetani istenérv (Argumentum ideologicum9 | 215 |
| Az igazság reális s az embertől és a világtól független valami | |
| Az igazságnak ez a mindentől független realitása és hatalma egy végtelen lényre, mint ős Igazságra utal | |
| Hasonlat | |
| Ellenvetés | |
| A jóság reális s az embertől és a világtól független valami s mint ilyen a végtelen jóra utal | |
| A szépség is Istenhez mint a szépség ősforrásához vezet | |
| Összefoglalás | 225 |
| A vallás és az ember | 227 |
| A vallás fogalma | |
| Az emberi lélek szellemisége | |
| A lélek szellemiségének bizonyítékai | |
| Az akaratszabadság | |
| A lélek állaga | |
| Az emberi lélek halhatatlansága | |
| A lélek halhatatlanságának bizonyságai | |
| A vallási tények | |
| Vallás és hit | |
| A kinyilatkoztatás lehetősége | |
| Összefoglalás | |