1.034.149

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az angol nyelv intenzív oktatásának lehetőségei a középiskolában

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Megyei Pedagógiai Intézet és a Magyar Pedagógiai Társaság Veszprém megyei Tagozata
Kiadás helye: Veszprém
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 138 oldal
Sorozatcím: Megyei Pedagógiai Körkép Kiskönyvtára
Kötetszám: 27
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-7651-94-2
Megjegyzés: Megjelent 1000 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Amikor e könyv kiadására vállalkoztunk, elsősorban az a szempont vezérelt bennünket, hogy a gyakorló tanárok továbbképzéséhez, mindennapi munkájához nyújtsunk segítséget. A szerző ugyan az angol... Tovább

Előszó

Amikor e könyv kiadására vállalkoztunk, elsősorban az a szempont vezérelt bennünket, hogy a gyakorló tanárok továbbképzéséhez, mindennapi munkájához nyújtsunk segítséget. A szerző ugyan az angol nyelv köréből veszi a példákat, utalásokat, de az alkalmazott nyelvészet segítségével olyan problémákat igyekszik vizsgálat alá venni, melyek nyelvoktatásunk egészét érintik. Miként lehetséges, hogy miközben az elmúlt évtizedekben a nyelvoktatás körülményei rohamosan javultak, a legjobbnak és legmodernebbnek vélt módszereket igyekeztünk átvenni, addig az oktatás színvonala alig emelkedett vagy kifejezetten csökkent? Összhangban vannak-e a kitűzött célok és a társadalmi igények, valamint a módszerek és lehetőségek? A lényegesen eltérő hazai viszonyok között mennyiben érvényesek a főleg nyugati nyelviskoláktól átvett tanulási elméletek, az alkalmazott nyelvészet egyes megállapításaira hivatkozó módszertani javaslatok vagy tilalmi táblák? Nem kellene-e a nyelvtanárok kezét megkötő, dogmává csontosodó alapelveket felülvizsgálni? Átgondoltabb stratégiával és módszertani eljárásokkal nem lehetne-e oktatásunk színvonalát lényegesen emelni? A könyv alapját az 1980-ban megvédett disszertáció képezi, melyet azonban az azóta eltelt 5 év metodikai fejleményeit, tanulságait és szakirodalmát összefoglaló "Visszapillantás" egészít ki. A munka értékeinek elemzése helyett inkább a MTA Nyelvtudományi Intézete tudományos osztályvezetőjének, dr.Szépe Györgynek véleményét idézzük. "Ján László hosszú évek óta mint az egyik legsikeresebb középiskolai nyelvtanár ismeretes. Az 1981. évi veszprémi idegennyelv-oktatási konferencián derűit ki, hogy nem egyszerűen ösztönös nyelvtanár, hanem szakmájának elméletileg is kitűnően felkészült művelője. Többek között ezért esett rá a választás, hogy a Modern Filológiai Társaság választmányában ő képviselje a középiskolai angoltanárok gárdáját. Elolvastam néhány írását, majd megkaptam 1979-i keletű bölcsészdoktori értekezését. Kiegyensúlyozott, érett tudományos művet alkotott. Ennek az értekezésnek - első olvasásra már - annyi értékét találtam, hogy kezdeményeztem kiadását. A könyv alapvető mondanivalója igaz és időszerű: a középiskolában,elsősorban a gimnáziumban nem lehet megtanulni egy idegen nyelvet sem az érvényes előírások, sem a közismert körülmények miatt. Mivel Ján Lászlónak ez másféle módon sikerült - ezt bizonyítják az országos tanulmányi versenyeken és az állami nyelvvizsgákon elért eredményei, valamint a sikeres egyetemi felvételik - ebből a pozícióból kiindulva az ő részéről jogos a fennálló módszerek és a gimnáziumi angol tanítás bírálata. A bírálat egyúttal saját módszerének elméleti igazolása is. A könyvnek igen jó szerkezete van. Az egyes fejezetek önmagukban is olvashatók, bizonyos intellektuális gyönyörűséget is fog okozni a kollégáknak." Ján László gyakorlatilag és elméletileg is olyasmit alkotott, mely hiánypótló mű, s országos érdeklődésre is számot tarthat. Veszprém, 1985. Dr. Kapor Károly Vissza

Tartalom

Bevezetés 9
I. A magyar idegennyelv-oktatás helyzete 11
II. Társadalmi igények - oktatási célok - lehetőségek - módszerek 15
III. Az intenzív nyelvoktatás módszertanának elvi alapjai
A./ A középiskolai "modern nyelvoktatás" metodikájának kialakulása 21
B./ Dogmák és kételyek 26
C./ Nyelvészet és metodika összefüggései 28
IV. Tudatosság - ösztönösség - automatizáció
A./ A "beszédközpontú" oktatás céljai és lehetőségei 31
B./ Az orális kezdőszakasz 32
C./ A nyelvtan oktatása 34
D./ A fordítás helye a középiskolai nyelvoktatásban 40
E./ Az anyanyelv gátló hatásainak jelentősége a mi oktatási feltételeink között 43
V. A lexika oktatása a középiskolában
A./ A szókincsminimum meghatározásának kérdései 51
B./ A lexikai feldolgozás módszerei 62
C./ A lexikai számonkérés 67
D./ Szószedetek - szótározás 69
E./ Az anyanyelvi interferencia csökkentésének lehetőségei 74
VI. A nyelvoktatás eszközei
A./ A tankönyvek 81
B./ A technikai segédeszközök szerepe az intenzív nyelvoktatásban 88
C./ Az intenzív nyelvoktatás személyi feltételei 91
VII. Az intenzív nyelvoktatás lélektani feltételei
A./ Az intenzitás fogalma 97
B./ A túlterhelés veszélye 98
C./ Nyelvtanulás és motiváció 99
D./ Az önkéntesség elve az intenzív nyelvoktatás gyakorlatában 103
E./ A differenciált oktatás lehetőségei 105
VIII. Intenzív nyelvoktatási kísérletek tapasztalatai egy középiskolában
A./ A kísérlet körülményei 109
B./ Módszerek és eredmények 109
Az eredmények alakulása a vizsgált időszakban 110
Összefoglalás 117
IX. Visszapillantás 5 év távlatából 121
Az idézett művek bibliográfiája 129
Használt rövidítések 138

Ján László

Ján László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Ján László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv