A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Az integrált nevelést-oktatást segítő módszertani központ modellje a gyengénlátók iskolájának gyakorlatában

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Gyengénlátók Módszertani Központja
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 110 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A gyengénlátók és az aliglátók szervezetten integrált nevelése, oktatása, ennek tudatos és szakszerű megsegítése hazánkban 1978-ban kezdődött. A fogyatékosok épek közötti nevelésének gondolata nem... Tovább

Előszó

A gyengénlátók és az aliglátók szervezetten integrált nevelése, oktatása, ennek tudatos és szakszerű megsegítése hazánkban 1978-ban kezdődött. A fogyatékosok épek közötti nevelésének gondolata nem volt újdonság Magyarországon sem, de annak gyakorlati megvalósítása egy addig ismeretlen utat nyitott meg a gyógypedagógiában. A budapesti Gyengénlátók Általános Iskolája és Nevelőotthona 2 utazótanári álláshely birtokában az integrált nevelés-oktatás szervezését és ellátását kapta meg faladatul - hazánkban elsőként. Az intézmény nevelőtestülete olyan szakmai tevékenységet kezdett meg, amely alapjaiban határozza meg munkáját, állandó önfejlesztést igényel, és az újítás terén mintául szolgálhat sok közoktatási intézménynek. Az immár két évtizede felhalmozódott tapasztalatok, a kimunkált módszerek, eljárások, a kiépült kapcsolatrendszer, a külföldi gyakorlat megismerése és a résztvevők visszajelzései megerősítettek bennünket abban a meggyőződésünkben, hogy intézményünk helyes úton jár. Az utazótanárok az integrációt segítő tevékenységeket szakmai csoportmunkában végzik, abban tevőlegesen vesz részt az iskola és a diákotthon, valamint a gazdálkodást és működést biztosító „vagyonműködtető" részleg. A közoktatási törvényben még nem megfogalmazott, de a gyakorlatban bizonyítottan működőképes „módszertani központként" segítjük a gyengénlátók és az aliglátók integrációját amellett, hogy a szegregált oktatást igénylők számára biztosítjuk az általános iskolai oktatást. Tevékenységünk során kapcsolatba kerülünk a szülőkkel, az integráló óvodapedagógusokkal, iskolai tanítókkal, tanárokkal, a szemészorvosokkal, az optikusokkal, és általában mindazokkal, akik valamilyen módon segítik az aliglátó, gyengénlátó gyermeket, fiatalt. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 9
1. BEVEZETÉS 13
1.1. Néhány gondolat a látássérültek társadalmi elfogadásáról . 13
1.2. A látási fogyatékosság meghatározása 14
1.3. A látássérültekkel törődő intézmények létrejötte hazánkban 15
2. INTEGRÁCIÓS TÖREKVÉSEK A XX. SZÁZADBAN - AZ INTEGRÁCIÓ ÉRTELMEZÉSE 17
2.1. Az integrációs törekvések története 17
2.2. A szülők bevonása a fogyatékos gyermek nevelésébe - a törvényi szabályozás fontossága 18
3. AZ INTEGRÁCIÓ ÉRTELMEZÉSE A LÁTÁSSÉRÜLTEK SZEMPONTJÁBÓL 20
4. A GYENGÉNLÁTÓK INTEGRÁCIÓS SZAKSZOLGÁLATÁNAK LÉTREJÖTTE ÉS SZAKMAI FEJLŐDÉSÉNEK RÖVID TÖRTÉNETE; AZ ELLÁTÁS IRÁNTI IGÉNYEK VÁLTOZÁSA 22
4.1. Az integrációs szakszolgálat kialakulása, cél- és feladatrendszerének változásai 22
4.2. A gyengénlátók gyógypedagógiai ellátása iránti igények változásai 26
5. A GYENGÉNLÁTÓK MÓDSZERTANI KÖZPONTJÁNAK CÉLJA, FELADATAI ÉS MŰKÖDÉSÉNEK ALAPVETŐ FELTÉTELEI 31
5.1. A módszertani központ céljai, feladatai 31
5.2. Az intézményegységek kapcsolatrendszere 32
5.3. A külső és a belső tényezők és hatásuk 33
6. A SZAKSZOLGÁLAT SZEMÉLYI ÖSSZETÉTELÉNEK VÁLTOZÁSAI 38
7. A TÁRGYI FELTÉTELRENDSZER. KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A SZAKSZOLGÁLAT MŰKÖDÉSÉRE 41
8. A MÓDSZERTANI KÖZPONT KÜLSŐ KAPCSOLATRENDSZERE, FELADATAI ÉS TÁVLATI TERVEI 44
9. A GYENGÉNLÁTÓK INTEGRÁCIÓS SZAKSZOLGÁLATA 45
9.1. Az integrációs szakszolgálat célja 45
9.2. Az integrációs szakszolgálat feladata - szakszolgálati tevékenység és szakmai szolgáltatás 47
10. A SZAKSZOLGÁLAT TEVÉKENYSÉGE, MINTAFORMÁI 48
10.1. Kapcsolatfelvétel 48
10.2. Vizsgálatok 49
10.2.1. Szakértői vélemény 49
10.2.2. Szemészeti vizsgálat - optikai eszközellátás 49
10.2.3. Gyógypedagógiai, pszichológiai vizsgálatok, pedagógiai szempontú látásvizsgálat és kiegészítő vizsgálatok 51
10.2.3.1. Pedagógiai szempontú látásvizsgálat 51
10.2.3.2. A pedagógiai látásvizsgálat módszere és eszközei 52
10.2.3.3. Anamnézis 53
10.2.3.4. Óvodások kiegészítő vizsgálatai 55
10.2.3.5. Integráltan tanuló iskolások vizsgálata 55
10.3. Kapcsolattartás a családdal és az integráló intézményekkel 60
10.3.1. A szakszolgálat és a családok 60
10.3.2. Kapcsolat a befogadó iskolákkal 61
10.4. A családi nevelés segítése 63
10.4.1. Tanácsadás 63
10.4.2. Családlátogatás 64
10.4.3. Családi hétvége 64
10.4.4. Szülők Iskolája 66
10.4.5. A korlátozott érzékelés megtapasztalása - Gyakorlatok szimulációs szemüveggel 68
10.5. Egyéni és csoportos fejlesztő tevékenység 70
10.5.1. A speciális fejlesztést életre hívó igény, az iskolára felkészítés szükségessége, célja, feladatai 70
10.5.2. A fejlesztő tevékenység speciális szempontjai, eszközei 72
10.5.3. Játékkölcsönzés 75
10.6. Speciális pedagógiai segítségnyújtás az integrált gyengénlátó, aliglátó tanulóknak, és a befogadó iskolák pedagógusainak 76
10.6.1. A pedagógiai szakmai segítésnyújtás szükségessége 76
10.6.2. A fejlesztő felkészítésből az integrált oktatásba való átmenetet segítő program - az integrációs előkészítő tábor 77
10.6.3. A tanulók közvetlen megsegítése 79
10.6.3.1. Tanácsadás, tájékoztatás 79
10.6.3.2. Speciális eszközök 80
10.6.3.3. Pályaválasztási tanácsadás 81
10.6.3.4. A közlekedés, tájékozódás segítése 82
10.6.3.5. Középiskolás tábor 83
10.6.4. A befogadó pedagógusok szakmai munkájának speciális szempontú segítése 85
10.6.4.1. Tájékoztatás 85
10.6.4.2. Tanácsadás a befogadó intézményben 86
10.6.4.3. Konzultációs és hospitálási lehetőség 89
10.6.4.4. Továbbképző tanfolyam 90
10.7. Dokumentáció, adminisztráció 90
10.8. Nehézségek, buktatók 91
10.9. Kompetencia - Az integrációs szakszolgálat munkatársaival szembeni elvárások 93
10.10. A szakszolgálat és a minőségbiztosítás 94
11. AJÁNLÁS A FOGYATÉKOSOK MÓDSZERTANI KÖZPONTJAINAK LÉTREHOZÁSÁRA 97
11.1. A törvényi szabályozás és változtatásának indokai 97
11.2. Ajánlás a módszertani központok személyi és tárgyi feltételrendszerének kialakításához 100
ZÁRSZÓ 103
FELHASZNÁLT IRODALOM 105
AJÁNLOTT IRODALOM 107
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv