1.034.828

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Jármű-műszaki alapismeretek

(Kötöttpályás)/Budapesti Közlekedési Vállalat Városi Tömegközlekedési Tanintézet

Szerző
Lektor

Kiadó: Közlekedési és Dokumentációs Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 268 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN: 963-552-059-X
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal és illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
1. A JÁRMŰVEK KIALAKÍTÁSA, A JÁRMŰTÍPUSOK FEJLŐDÉSE
A világ nagyvárosainak példái is azt bizonyítják, hogy a korszerű közúti vasat, a gyorsvasút és trolibusz olcsó és gyors... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
1. A JÁRMŰVEK KIALAKÍTÁSA, A JÁRMŰTÍPUSOK FEJLŐDÉSE
A világ nagyvárosainak példái is azt bizonyítják, hogy a korszerű közúti vasat, a gyorsvasút és trolibusz olcsó és gyors tömegközlekedést biztosítanak. Nagy előnyük az egyéni közlekedési eszközökkel szemben, hogy a személygépkocsihoz viszonyítva egy utas számára a közlekedésre szánt közforgalma utak felületének kb. 1/20-ad részét veszik igénybe. Ez pedig a nagyvárosok jelenlegi közúti viszonyait tekintve, döntő. A közlekedéstudományok kiváló művelői a motorosodás korszakában, tehát a legújabb időkben is megállapították, hogy az elsőbbség a tömegközlekedésé!
Ha már világosan látható az egyes tömegközlekedési eszközfajták helye a világ nagyvárosaiban. Az alkalmazhatóság műszaki-gazdasági kérdés. Amíg kezdetben a technikai lehetőség határozta meg az eszközfajtát, addig ma már a tömegközlekedést eszközök széles választéka áll rendelkezésre a közlekedést szervező szakemberek számára.
Nyilvánvaló, hogy a kisforgalmú vonalakon nem gazdaságos villamosvasutat létesíteni. mert magas az invesztíciós költsége /beruházás/, a pálya és felsővezeték fenntartása költséges, ezért a fajlagos költségek is magasak /pl. férőhelykilométerre vetített költség/, tehát gazdaságosabb az autóbusz.
Nagyobb utazási igények esetén autóbusszal már nem lehet a forgalmi igényt gazdaságosan kielégíteni, ekkor kap szerepet a városi villamosvasút, majd pedig a gyorsvasút.
E Jegyzet keretében a helyi tömegközlekedés kötöttpályás:
- közúti villamosvasút
- elővárosi vasút
- földalatti vasút
- fogaskerekű vasút korszerű járműveit kívánjuk ismertetni a szükséges gépészeti és villamos alapismeretekkel együtt, a forgalmi-műszaki tisztképzés hallgatói számára. Vissza

Tartalom

1. A JÁRMŰVEK KIALAKÍTÁSA, A JÁRMŰTÍPUSOK FEJLŐDÉSE 11
1.1. Történelmi fejlődés 11
1.2. Közúti villamosvasút 12
1.3. Elővárosi vasúti járművek 15
1.4. Trolibusz 17
1.5. Gyorsvasút 17
1.6. A jövő távlatai 18
2. EGYES JÁRMŰTÍPUSOK FŐBB JELLEMZŐI 20
2.1. A járművek felosztása, általános ismertetése 20
2.2. A járművekkel szemben támasztott követelmények 22
2.3. Pályaűrszelvény, szerkesztési szelvény 22
2.4. Középhelyzetből való kitérés egyenes pályán 25
2.5. A párhuzamos eltolódás okai 25
2.6. A jármű középsíkjának ? szög alatti megdőlése 26
3. A JÁRMŰVEK FŐ RÉSZEI 27
3.1. Alváz és szekrényváz 27
3.1.1. A régi kéttengelyű közúti villamoskocsik alváza és szekrénye 27
3.1.2. Acélvázas szerkezet 27
3.1.3. Kéttengelyű kocsik 28
3.1.4. Négytengelyű kocsik alváza és szekrényváza 28
3.1.5. Csuklós kocsik alváza 29
3.2. A futómű 31
3.2.1. A kerékpár 31
3.2.2. A kereket terhelő erők 31
3.2.3. A kerekek talpszelvénye 32
3.2.4. A Járművek futásbiztonsága 33
3.2.5. A vasúti kerékpár fajtái 33
3.2.6. A kerékváz 35
3.2.7. A tengely 35
3.2.8. Gumirugózott kerékpárok 37
3.3. A csapágyazás 39
3.3.1. Sikló csapágyak 39
3.3.2. Gördülőcsapágyak 41
3.4. Tengelyvezetés 43
4. HORDMŰ 44
4.1. Laprugó 44
4.2. Csavarrugó 45
4.3. Gumirugók 45
4.4. A légrugózás 47
4.5. Rugózás lengései 47
5. KAPCSOLÓ, VONÓ ÉS ÜTKÖZŐKÉSZÜLÉK 48
5.1. Egyszerű vonórudas, csatlórudas készülék 49
5.2. Merev-rendszerű kapcsolókészülék 49
5.3. Önműködő kapcsolókészülékek 50
6. Forgóvázak 51
6.1. UV motorkocsik forgóváza 52
6.2. GANZ csuklós motorkocsi forgóvázai 55
6.3. Milleniumi FAV motorkocsik forgóvázai 60
6.4. Fogaskerekű motorvonat forgóváza 64
6.5. TATRA T505 típusú forgóváza 65
6.6. MXA típusú elővárosi motorkocsi hajtott forgóváza 66
6.7. Metró motorkocsik forgóváza 69
7. FÉKBERENDEZÉS 71
7.1. Mechanikus fékek 72
7.1.1. A kézifék 72
7.1.2. Pékáttétel, a fékrudazat elvi sémája 73
7.1.3. A mechanikai fékszerkezet elemei 75
7.2. A légfék 76
7.2.1. Közvetlen működési légfék 77
7.2.2. Az önműködő közvetett-vezérlésű fékrendszer 79
7.2.3. A fokozatos oldású közvetett működésű fékberendezés 79
7.2.4. KE rendszerű kormányszelep 82
7.2.5. D2 típusú fékezőszelep 87
7.3. A légfékberendezések szerkezeti elemei 93
7.3.1. Légsűrítő 93
7.3.2. Szívókosár 94
7.3.3. Olajleválasztó 94
7.3.4. Visszacsapószelep 94
7.3.5. Nyomásszabályozó 94
7.3.6. Nyomáscsökkentő 94
7.3.7. Vezetői fékezőszelepek 94
7.3.8. A fékhenger 95
7.3.9. Hőlégtartályok 95
7.3.10. Nyomásőrök 95
7.4. Biztonsági berendezések 95
7.4.1. Biztonsági berendezések 95
7.4.2. "Éberségi" berendezések 95
7.5. Rugóerőtárolós biztonsági fékezés 99
7.6. Villamos biztonsági fékek 100
7.7. Automatikus vonatbefolyásoló és vonatmegállító berendezések 102
7.8. Mágneses fékek 103
7.9. Elektromágneses sínfék 104
8. ALVÁZAK EGYÉB SZERELVÉNYEI 106
8.1. A védőkeret 106
8.2. A lökéshárító 107
8.3. A homokoló szerkezet 107
9. ERŐÁTVITELI BERENDEZÉSEK, HAJTÓMŰVEK 108
9.1. Marokcsapágyas hajtás 108
9.2. Kardántengelyes hajtás 109
10. KOCSISZEKRÉNY BERENDEZÉSEI 110
10.1. Ajtók 110
10.2. Ablakok 111
10.3. Feljáró lépcsők 111
10.4. Fogantyúk 111
10.5. Ülések 112
10.6. Tetőszerelvények 113
10.7. Szellőzés 114
10.8. Jelzőberendezések 115
10.9. Hangosító berendezések 115
11. VILLAMOS JÁRMŰVEK ELEKTROMOS BERENDEZÉSEI 115
11.1. Menetkapcsolók 117
11.1.1. Közvetlen kapcsolása menetkapcsolók 117
11.1.2. Bütyköstárcsás menetkapcsolók 118
11.2. Félautomatikus kapcsolóberendezések 120
11.3. Automatikus kapcsolóberendezések 121
11.4. Túláramvédő berendezések 125
11.4.1. Olvadó biztosítók 125
11.4.2. Mágneses fúvású megszakítók 125
11.4.3. Túláramrelék 127
11.4.4. Gyorskapcsolók 128
11.5. Túlfeszültségvédelem 131
11.6. Áramszedők 132
11.7. Egységkapcsolók /kontaktorok/ 133
11.8. Menetirányváltók, menetfékkapcsolók 134
11.9. Közúti villamosvasúti járműveknél használatos félvezetős berendezések 136
11.9.1. Diódák 136
11.9.2. Tranzisztorok 138
11.9.3. Tirisztorok 140
11.10. Tirisztoros vezérlésű villamosvasúti járművek 141
11.10.1. A tirisztoros vezérlés előnyel 141
11.10.2. Tirisztoron egyenáramú kapcsoló alapáramkörei 144
11.10.4. A vezérlőelemek működésének alapelve 144
11.10.5. Milleniumi FAV kísérleti motorkocsija 145
12. KARBANTARTÁS, MINT RENDSZER ISMERTETÉSE 152
12.1. UV motorkocsik Javítási ciklusai, szervízjellegű karbantartási vizsgálatai és javítási előírásai 153
12.2. UV motorkocsik fenntartás jellegű javítási munkái és ciklusidői 156
13. JÁRMŰVEK TÁROLÁSA ÉS JAVÍTÁSA 156
14. BUDAPESTEN ÜZEMELTETETT KORSZERŰ VILLAMOS MOTORKOCSIK ISMERTETÉSE 168
14.1. PW. típusú csuklós motorkocsik 168
14.1.1. Az alváson elhelyezett berendezések 169
14.1.2. Elektromos berendezések 170
14.1.3. Menetkapcsoló 170
14.1.4. Egyvezetőállásos motorkocsi főbb műszaki adatai 170
14.1.5. Főáramkör kapcsolása menethelyzetben 171
14.1.6. Főáramkör kapcsolása fékhelyzetben 174
14.1.7. Motor selejtezés 175
14.1.8. Sínfék berendezés 176
14.1.9. Motoros légsűrítő 177
14.1.10. Gyengeáramú berendezés 178
14.1.11. Elektropneumatikus rögzítőfék 178
14.1.12. Elektromos hibakeresés 179
14.2. Ganz gyártmányú UV típ. motorkocsik 179
14.2.1. UV 5. típusú motorkocsik főbb műszaki adatai 179
14.2.2. Főáramkör működési elve és kapcsolása 181
14.2.3. Segédüzemek energiaellátása 184
14.2.4. UV 5 típ. motorkocsik vezérlése 185
14.2.5. Elektromos hibakeresés a főáramkörben 188
14.2.6. Elektromos hibakeresés a segédáramkörben 188
14.2.7. Fékberendezés 189
14.2.8. Ajtóműködtetés 190
14.2.9. Világítás 190
14.2.10. ÜV. szerelvények üzemeltetése 6 motorral 190
14.3. GANZ csuklós motorkocsik 190
14.3.1. GANZ csuklós motorkocsik főbb műszaki adatai 191
14.3.2. Csuklós motorkocsi járműszerkezetének kialakítása 193
14.3.3. Futómű és hajtás 195
14.3.4. Fékrendszer 196
14.3.5. Villamos berendezés működése 197
14.3.6. Segédüzemi berendezések 200
14.3.6.1. Segédáram biztosítása 200
14.3.6.2. Villamos váltóállítás 200
14.3.6.3. Páramentesítő 200
14.3.7. Világítás 201
14.3.8. Elektromos hibakeresés 201
14.3.8.1. Főárama hibakeresés 201
14.3.8.2. Segédárama hibakeresés 201
14.4. Milleniumi Földalatti Vasút csuklós motorkocsijai 202
14.4.1. MFAV motorkocsi fontosabb műszaki adatai 202
14.4.2. MFAV motorkocsi vázszerkezetének kialakítása 204
14.4.3. Fékberendezés 205
14.4.4. Főáramkör működési elve 206
14.4.5. Segédüzem 208
14.4.6. Ajtómozgatás 209
14.4.7. Világítás 209
14.4.8. Hibakeresés 209
14.5. Fogaskerekű szerelvény 209
14.5.1. Fogaskerekű szerelvény főbb műszaki adatai 209
14.5.2. Forgóvázak és hajtás 211
14.5.3. Fékezési üzemmódok 211
14.5.4. Főáramkör kapcsolása és fontosabb készülékei 211
14.5.5. Segédüzemi berendezések 214
14.5.6. Légfékberendezés 214
14.5.7. Megvalósítható üzemmódok 214
14.5.8. Hibaelhárítás 216
14.5.8.1. Akkumulátor- vagy munkavezeték feszültség kimaradása 216
14.5.8.2. Szükségüzem a villamosberendezés hibái esetén 216
14.5.8.3. Védő- és biztonsági berendezések 217
14.6. TATHA T5C5 típusú motorkocai 218
14.6.1. TATHA T5C5 típusú motorkocai főbb műszaki adatai 219
14.6.2. Forgóváz és hajtás 221
14.6.3. Járműszerkezetei rész kialakítása 221
14.6.4. Főáramkör kapcsolása menethelyzetben 221
14.6.5. Fékezési üzemmódok 224
14.6.6. Elektronikus vezérlés 225
14.6.7. Segédüzem 228
14.6.8. Világítás 228
14.6.9. Hangosító berendezés 229
14.6.10. Kezelő és jelző berendezések 229
14.6.11. Hibaelhárítása 229
14.7. M IX. /M II - P XZV - M II/ típ. Elővárosi /HÉV/ motorvonat 229
14.7.1. Elővárosi vasúti járművek szerkesztési szempontjai 229
14.7.2. M IX típ. motorvonat főbb műszaki adatai 230
14.7.3. Járműszerkezeti rész kialakítása 232
14.7.4. Fékberendezés 234
14'.7.4.1. Villamos ellenállás fék 234
14.7.4.2. Légfék, vészfék 234
14.7.4.3. Elektropneumatikus gyorsfék 234
14.7.4.4. Kézifék 234
14.7.4.5. SIPA éberségi berendezés 235
14.7.5. Villamos berendezés 235
14.7.5.1. Főáramkör berendezései 235
14.7.5.2. Vezérlő áramkör készülékei 237
14.7.5.3. Segédüzemi készülékek 238
14.7.6. Ajtóműködtetés 239
14.7.7. Főáramkör berendezései 239
14.7.8. Üzembehelyezés 242
14.7.8.1. Segédlégsűrítő bekapcsolása 242
14.7.8.2. Áramszedő vezérlése 242
14.7.8.3. A főkapcsoló bekapcsolása 242
14.7.8.4. Áramátalakító bekapcsolása 242
14.7.8.5. A légsűrítő bekapcsolása 242
14.7.9. Üzemi mozgás 242
14.7.9.1. A tolatás 242
14.7.9.2. Önműködő indítása 242
14.7.9.3. Lassan haladás /kézi indítás/ 243
14.7.9.4. Menetvezérlés kikapcsolása 243
14.7.9.5. A gyorsulásfokozat kiválasztása 243
14.7.10. Villamos ellenállás fék 244
14.7.10.1. Lejtőfék 244
14.7.10.2. Lassító fék 244
14.7.10.3. Fékezés veszély esetén 244
14.7.10.4. Villamosfék kikapcsolása 244
14.7.11. Rugóerőtárolós fékezés 244
14.7.12. Üzemzavarok elhárítása 245
14.7.12.1. Áramszedő csúszólapja nem érintkezik a felsővezetékkel 245
14.7.12.2. Áramszedő hibás és testzárlatos 245
14.7.12.3. Áramszedő nyomóvezetéke tömítetlen 245
14.7.12.4. A főkapcsoló nem kapcsol be 245
14.7.12.5. A főkapcsoló bekapcsolásakor a túláramrelék mindig kiesnek 245
14.7.12.6. Motordinamó nem tölt 246
14.7.12.7. A légsűrítő nem indul 246
14.7.12.8. A felsővezetők feszültség kimarad 246
14.7.13. Magatartás tűz esetén 247
14.7.14. Intézkedések az elvontatáshoz 247
14.7.14.1. M X. MX/A szerelvény elvontatása M IX. szerelvénnyel 247
14.7.14.2. M IX. szerelvény elvontatása M X, MX/A. szerelvénnyel 247
14.8. M X. típusú elővárosai /HÉV/ motorvonat 248
14.8.1. M X. típ. motorvonat kialakításának szempontjai 248
14.8.2. M X. típ. motorvonat főbb műszaki adatai 250
14.8.3. Járműszerkezeti rész kialakítása 250
14.8.3.1. Forgóváz 250
14.8.3.2. Alváz és kocsiszekrény 250
14.8.4. Fékberendezések 251
14.8.4.1. Villamos ellenállás fék 251
14.8.4.2. Levegős fékrendszerek 251
14.8.4.3. Elektropneumatikus gyorsfék 253
14.8.4.4. Légfék 253
14.8.4.5. Rugóerőtárolós rögzítőfék 253
14.8.5. M X. típ. motorvonatok villamos berendezése 254
14.8.5.1. Főáramkör kapcsolása és elrendezése 254
14.8.5.2. Vezérlőáramkörök és készülékek 255
14.9. M X/A. típ. elővárosi /HÉV/ motorvonat 256
14.9.1. M X/A. típ. motorvonat kialakításának szempontjai 256
14.9.2. M X/A. típ. motorvonat főbb műszaki adatai 258
14.9.3. Főáramkör kapcsolása 258
14.9.4. Fékberendezés 258
14.9.4.1. Villamos ellenállás fék 258
14.9.4.2. Légfék 258
14.9.4.3. SIFA éberségi berendezés 260
14.9.4.4. Rag (5 erő táró ló 3 rögzítőfék 260
14.10. típusú metró motorkocsik 260
14.10.1. Főbb műszaki adatok 261
14.10.2. A járműszerkezet kialakítása 261
14.10.3. Fékberendezés 261
14.10.4. Főáramkör kapcsolása és működése 262
14.10.5. Menetkapcsolás 264
14.10.6. Fékkapcsolás 265
14.10.7. Segédáramkörök 266
Ajánlott és felhasznált irodalom 267

Danka Miklós

Danka Miklós műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Danka Miklós könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv