1.035.093

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Járműprogram és gazdaságirányítás

Megfigyelések a gazdaságirányítási rendszer, a vállalatközi kapcsolatok és a műszaki fejlesztés összefüggéseiről

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 195 oldal
Sorozatcím: A Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézetének közleményei
Kötetszám: 19
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Angol és orosz nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Intézetünk „A magyar autóipar integrációs jellegű műszaki-gazdasági együttműködésének lehetőségei a KGST-országokkal" c. kutatási programja* keretében öttagú munkacsoportunk - Bauer Tamás, Soós... Tovább

Előszó

Intézetünk „A magyar autóipar integrációs jellegű műszaki-gazdasági együttműködésének lehetőségei a KGST-országokkal" c. kutatási programja* keretében öttagú munkacsoportunk - Bauer Tamás, Soós Károly Attila, valamint külső munkatársakként Patkós Anna, Tárnok Éva és Vince Péter - megbízást kapott „A hazai belső gazdasági mechanizmus egyes problémái és hatásuk az autóbuszok fejlesztésére, termelésére és értékesítésére" (főleg az autóiparban folyó műszaki fejlesztésre és a vállalatközi kapcsolatokra) c. résztanulmány 1977. év folyamán történő elkészítésére. Mivel a kutatás az Ikarus megbízása alapján folyt, többé-kevésbé adott volt a teamünkkel szembeni „elvárás" is: tegyünk javaslatot, mit kell a hazai gazdaságirányítási rendszeren változtatni ahhoz, hogy kedvezőbb feltételek jöjjenek létre a közúti járműiparban folyó, az autóbuszgyártás fejlesztését célzó műszaki fejlesztéshez, és hogy ez a rendszer olyan irányban befolyásolja a vállalatok közötti kapcsolatokat, hogy a végterméket - az autóbuszt - gyártó vállalat pozíciója erősödjön. Ennek az elvárásnak a jogossága azonban fölöttébb kérdéses számunkra. A kisebbik gond a közúti járműipar fejlesztésének autóbusz- illetve Ikarus-centrikus szemlélete. Tanulmányunkon végigvonul az a feltevés, hogyha a közeljövőben ez a szemlélet érvényesülne a közúti járműipar irányításában, az végső soron az autóbuszgyártás, illetve az Ikarus számára is hátrányos következményekkel, a fejlődés lelassulásával járna. Ha ezt a kisebbik gondot kiküszöbölve a járműipar általános fejlesztése marad acél, akkor jelenik meg a súlyosabb gond. Az egyes ágazatok, vállalatok a „gazdasági mechanizmustól" általában azt várják, hogy több pénzt juttasson nekik fejlesztésre, stb.-re. Ezt néha egyszerűen csak így, néha a közgazdasági szabályozók mélyenszántó közgazdasági elemzésébe „csomagolva" fogalmazzák meg (pl. a műszaki fejlődés mai követelményeiknek megfelelően az amortizációs rendszert úgy kellene átalakítani, hogy ... itt következik egy javaslat, amelynek az egyik attributuma bizonyosan az, hogy megvalósítása esetén a vállalatnak, ágazatnak, több fejlesztési lehetőséget biztosítana). Ez röviden szólva preferenciaigényt jelent, mi pedig nem tekintettük feladatunknak autóipari preferenciaigények kidolgozását. Így végül is a kutatandó probléma számunkra az maradt, hogy hogyan lehet a gazdasági mechanizmust kedvezőbb irányban ösztönzővé tenni. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ (Bauer Tamás - Soós Károly Attila) 7
1. A JÁRMŰPROGRAM ÁTALAKULÁSA ÉS A KOMPETITÍV AUTÓIPAR KÖVETELMÉNYEI (Bauer Tamás) 10
2. VÁLTOZÁSOK ÉS SZERKEZETI ARÁNYTALANSÁGOK A JÁRMŰPROGRAMBAN (TÁRNOK-VINCE)
2.1. Bevezetés 18
2.2. A közúti járműgyártás központi fejlesztési programjáról (Vince Péter) 19
A program első szakasza 19
A program második szakasza - az első módosítás 23
A második módosítás 24
A program befejeződése 27
2.3. Az Ikarus műszaki fejlesztése és a főegységháttér problematikája (Tárnok Éva) 30
Az Ikarus nemzetközi összehasonlításban 30
A hazai autóbuszgyártás felfutása a központi fejlesztési program hatására 32
A közúti fejlesztés második szakasza az Ikarus-ban 35
A családelv megvalósulása az Ikarus 200-as családjánál 41
A választékbővítés korlátai 45
2.4. A közúti járműipar szerkezeti problémái (Vince Péter) 49
A két vállalat közti gyártásmegosztás 54
A közúti járműipar szerkezetéről 55
3. A DÖNTÉSI RENDSZER ÉS SZEREPLŐI 59
3.1. Az államapparátusi döntéshozatal köre (Bauer Tamás) 59
3.2. Mit akar a minisztérium? (Bauer Tamás) 63
3.3. Vállalati magatartás-típusok a járműiparban (Bauer Tamás) 68
Az offenzív-független vállalatvezetés:
Magyar Vagon- és Gépgyár 69
A defenzív-független vállalatvezetés: Csepel Autógyár 70
Az önállótlan-alkalmazkodó vállalatvezetés: Ikarus 71
Az önállótlan-alkalmazkodó vállalatvezetés beszállító vállalatoknál 82
Az autóipari beszállítás mint „melléküzemág" 85
3.4. Egy szélsőséges példa: az Oerlikon-beruházás (Soós Károly A.) 87
4. PIACI HELYZET ÉS FEJLESZTÉS 93
4.1. Kihasználatlan kapacitás és piád hiány (Bauer Tamás). 93
Mennyiségi hiány 93
A szállítások ütemezése 99
4.2. Autóbusz-választék és kényszerhelyettesítés (Bauer Tamás) 102
Karbantartás- és javításigényesség (Soós Károly Attila) 115
4.3. Monopolhelyzet és vevőellátás (Bauer Tamás) 129
4.4. Az anyag- és részegységpiac sajátosságai és a műszaki fejlesztés
(Bauer-Soós) 133
A végtermékgyártó kiszolgáltatottsága és a külgazdasági kapcsolatok mechanizmusa (Bauer Tamás) 141
Kooperáció (vállalatközi kapcsolatok) (Soós Károly Attila) 146
5. AZ ÁR- ÉS PÉNZÜGYI RENDSZER ÉS A MŰSZAKI FEJLESZTÉS NÉHÁNY ÖSSZEFÜGGÉSE (Bauer Tamás) 183
Individuális jövedelemszabályozás és gyártásfejlesztés 183
KGST-árak és gyártmányfejlesztés 185
SUMMARY 191
PE3I0ME 193
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv