1.031.442

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Játékpszichológia

Olvasókönyv óvodapedagógus hallgatóknak/Felsőoktatási tankönyv

Előszó

Ez az olvasókönyv az ELTE Tanító és Óvóképző Főiskolai Karának óvodapedagógus hallgatói számára, a Játékpszichológia és játékpedagógia tantárgyi programhoz készült kiegészítő tankönyv.
Az... Tovább

Előszó

Ez az olvasókönyv az ELTE Tanító és Óvóképző Főiskolai Karának óvodapedagógus hallgatói számára, a Játékpszichológia és játékpedagógia tantárgyi programhoz készült kiegészítő tankönyv.
Az írásokat úgy válogattuk, hogy elsősorban a gyermekek játékával kapcsolatos elméleti ismereteket tartalmazzák. A gyakorlati anyag - az óvodáskorban alkalmazható egyéni és csoportos játékok, játéktanítás stb. - nem szerepel a kötetben. Az írások egy része a tárgy ismeretrendszerének logikai menetét követi, a többi attól eltérve, a játékhoz kapcsolódó tágabb kitekintésre inspirálja az olvasót.
A játék és az éntudat kialakulásának összefüggéseit először antropológiai szemszögből követhetjük. Az itt megfogalmazódott - elsősorban a játék társas vonatkozásait hangsúlyozó - gondolatok a játék egyedfejlődésének bemutatásánál újból felbukkannak. A játék neurológiai háttérmechanizmusait tárgyalja egy, az újabb kutatási eredményekről szóló összefoglaló, egy interjú, valamint a pedagógiai vonatkozásokat is kiemelő tanulmány. A felnőttek játékmotívumait a személyiségjellemzők függvényében a pszichológus elemzi, az állatok játékra utaló viselkedését az etológus írja le.
A következő fejezet a játék kialakulását mutatja be. A HERMANN-i megkapaszkodás-elmélet kínálja a keretet az ősi és népi játékok élményhátterét vizsgáló tanulmányhoz. A játék előzményeit feltáró írások a játékot az anyai kötődésből való kibontakozásként értelmezik, és az úgynevezett „köztes tartomány" pszichikai terében helyezik el.
A fejlődés játéktörténésekben is megnyilvánuló folyamatait egyes szerzők, mint a pszichés funkciók érésének állomásait, mások, mint a megerősödő én képességeinek kibontakozását tárják elénk. A különböző játékformák megjelenése, kiteljesedése és hanyatlása megbízható mutatója a gyermek fejlődési tendenciáinak. Szemléletesen illusztrálják ezt az explorációs játék, a szimbolikus játék és a szabályjáték gazdag megjelenési formáit bemutató szemelvények.
Az élményfeldolgozás lelki mechanizmusainak tanulmányozásához adnak segítséget azok az írások, amelyek megmutatják, miként kódolják a gyermekek a tapasztalataikat a játékban, hogyan fogalmazzák meg érzéseiket, vágyaikat és indulataikat a játék nyelvén, és milyen módon próbálnak felülkerekedni az őket feszítő problémákon. Vissza

Tartalom

Előszó 7
A játék néhány megközelítése 9
George H. Mead: Az Én 11
Kulcsár Zsuzsanna: Játék és szabályozófunkciók 21
Grastyán Endre: A jövő drogja 33
Páli Judit: A játék mint integratív szabályozás 38
Bálint Mihály: Vidámparkok és thrillek 45
Csányi Vilmos: Az állati és az emberi játék 51
Az anya-gyermek kapcsolat és a játék 57
Hermann Imre: Elbújás a játékban 59
Justné Kéry Hedvig: Ősi és népi játékok élménylefolyása és jelentősége 61
Bruno Bettelheim: Miért értjük ma kevésbé a játékot, mint régen? 89
Varga Zsuzsa: Játék és kreativitás 93
Donald W. Winnicott: Átmeneti tárgyak és átmeneti jelenségek 98
A személyiségfejlődés és a játék 105
Henri Wallon: A játék 107
Anna Freud: A testtől a játékig és a játszástól a munkáig 117
Henri Wallon: Az érzelmi mimikritől az együttérzés megnyilvánulásáig 121
Bruno Bettelheim: A játék mint problémamegoldás 124
Falvay Károly: Az első fejlődési szakasz játékai 129
A játék fejlődése 141
Susanna Millar: Az explorációs és a mozgásos játék 143
Korintus Mihályné: A szerepjáték kialakulásának előzményei a pszichikus fejlődésben 150
Jean Piaget: A játék osztályozása és fejlődése a beszéd megjelenésétől 155
Michael Cole - Sheila R. Cole: Szociodramatikus játék 184
Michael Cole - Sheila R. Cole: Játékok és a csoport szabályozása 188
Gerő Zsuzsa: A fantáziajáték szerepe a gondolkodás fejlődésében 195
Az élmények feldolgozása játékban 203
Krisztián Ágota: A varázsló trükkjei 205
Bruno Bettelheim: A játék: híd a valósághoz 224
Bruno Bettelheim: A destruktív játék - lehet, hogy valójában konstruktív? 235
Bruno Bettelheim: A szorongást keltő események és a játék 242
Bruno Bettelheim: Játék és valóság: a kényes egyensúly 245
Nemes Lívia: Piaget játékelmélete 251
Sigmund Freud: A halálösztön és az életösztönök 255
Gerő Zsuzsa: Az élményfeldolgozás különböző módjai a játékban és a rajzolásban 258
Kósáné Ormai Vera - Járó Katalin - Kalmár Magda: Társas élmények feldolgozása a szerepjátékban 264
Mozgás és játék 269
Varga Izabella - Szvatkó Anna: Szenzoros integrációs terápia 271
Játékszerek 279
Susanna Millar: Játékszerek 281
Hilarion G. Petzold: Babák és babajátékok a gyermekek integratív terápiájában 287
Kiss Zsolt Péter: Szeretünk, Barbie! 294
Bálint Mihály: A víz, a homok és a szavak 299
Az Óvodai nevelés országos alapprogramja • Játék 301
Irodalomjegyzék 303
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv